KNHS geeft duidelijkheid over toestaan calmingmask bij mennen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:11

Wranglerbutt schreef:
Dit kwam toevallig net op FB voorbij:
Even als voorbeeld wat je met training kan bereiken :) Geen calming mask of geluiddempend oornetje te zien..
[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/photo/?fbid=11 ... 8545850645

one way or the highway? :)

Jezus wat een gezeik over een calming mask. Je doet bijna alsof er prikkeldraad in verwerkt zit.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:14

Volgens mij is zo'n calming mask gewoon een enorme placebo effect.

Gestresste eigenaren doen het masker op denkende dat het paard rustiger zal zijn, vervolgens mijn ze zelf ook rustiger.

En is het paard uiteindelijk rustiger omdat de ruiter minder gestresst is.

Uiteindelijk heeft het paard er sowieso geen last van en in het beste geval helpt het alleen maar positief. Ik zie het probleem niet zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:26

Wranglerbutt schreef:
Dit kwam toevallig net op FB voorbij:
Even als voorbeeld wat je met training kan bereiken :) Geen calming mask of geluiddempend oornetje te zien..
[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/photo/?fbid=11 ... 8545850645

Dit soort shows wordt niet voor niets merendeel met mensgerichte Iberische paarden gegeven. Dat werkt al heel anders dan de gemiddelde KWPNer, dat wordt vaak vergeten. ;)

Agossie, meestal als ze zich minder gespannen gedragen zijn ze wel zeker minder gespannen. Bij een paard is What you see wel wat you get zeg maar. Het is net als een mens die bach resque remedy gebruikt om de scherpe randjes er af te halen denk ik. Ik zie ook echt heel probleem niet.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:26

nevica schreef:
Oké. En wat is er nu zielig aan een calming mask dan?

dit:
Agossie schreef:
Het enige wat ik zie aan zo'n masker is dat de oorzaak gewoon genegeerd wordt. Het probleem wordt onderdrukt, niet opgelost voor het paard. Dat het paard zich minder gespannen gedraagt, wil nog lang niet zeggen dat hij minder gespannen is. Persoonlijk zou dit voor mij ook weer iets zijn wat verboden zou mogen worden. En iedereen die komt met een vliegenmasker... Een vliegenmasker pakt het probleem aan (namelijk de vliegen van het hoofd weghouden) en een calming masker niet. Daar zit hem het verschil in.

M.a.w. je neemt niet de stress weg, of traint het paard om niet/ minder gestrest te raken.
Ik vond het voorbeeld van je hond in een thundershirt meenemen naar de kermis wel treffend :j

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:29

Elisa2 schreef:
Dit soort shows wordt niet voor niets merendeel met mensgerichte Iberische paarden gegeven. Dat werkt al heel anders dan de gemiddelde KWPNer, dat wordt vaak vergeten. ;)

Onzin. Legio voorbeelden met Mustangs, Arabieren, Friezen, warmbloeden etc. Kijk voor de gein eens een filmpje van Feather Light ;)
De gemiddelde KWPNer wordt kennelijk anders behandeld dan 'mensgerichte' paarden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:31

DreamGuide schreef:

Gestresste eigenaren doen het masker op denkende dat het paard rustiger zal zijn, vervolgens mijn ze zelf ook rustiger.

Uiteindelijk heeft het paard er sowieso geen last van en in het beste geval helpt het alleen maar positief. Ik zie het probleem niet zo.

Of is calming mask opdoen bij je paard gewoon heeeeeeel veel minder werk dan je paard dmv training goed voorbereiden op stress situaties?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:34

Wranglerbutt schreef:
DreamGuide schreef:

Of is calming mask opdoen bij je paard gewoon heeeeeeel veel minder werk dan je paard dmv training goed voorbereiden op stress situaties?

Of iemand doet het gewoon allemaal? Alle kleine beetjes helpen....Weet jij veel.

Onvoorstelbaar hoe mensen zo heftig en oordelend reageren op een stukje lycra.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:47

Wranglerbutt schreef:
Elisa2 schreef:

Onzin. Legio voorbeelden met Mustangs, Arabieren, Friezen, warmbloeden etc. Kijk voor de gein eens een filmpje van Feather Light ;)
De gemiddelde KWPNer wordt kennelijk anders behandeld dan 'mensgerichte' paarden.

Oja? Featherlight geeft toch geen shows met meerdere loslopende paarden?

Heb je een voorbeeld van een show met meerdere loslopende paarden die dan van een ander ras zijn?

Er is gewoon een groot verschil in karakter. :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:48

Wranglerbutt,
Het neemt zeker niet de training weg bij de paarden. Maar kan wel een stukje spanning wegnemen waardoor het paard net wat beter reageert. En dat is heel belangrijk op het moment dat je er een kar achter knoopt en vaste hindernissen gaat rijden zoals marathon. Overigens had in Exloo de laatste rijder in hindernis 8 bij 1 van de voorpaarden een been door de strengen. Paarden stonden hoog in de energie, want marathon en dus veel actie. Op 1 ho stond het span stil voor de groom om het been van het voorpaard weer goed te zetten. Die scherpe training op bvb zo'n ho kun je niet vervangen door een masker. :o
Ik heb nog geen show gezien waar er loslopende paarden een kar trekken zonder menner erop. Dus dat zijn wat mij betreft compleet verschillende niet met elkaar te vergelijken soorten training en shows/wedstrijden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:52

Ik ben het deels wel behoorlijk met wranglerbutt eens.

Er wordt NIET gezegd dat het mishandeling of zielig is. Dat is wat anderen erbij halen. Het masker zelf is niet zielig of pijnlijk en dat werd ook nergens zo gezegd.

Het is een probleem dat veel mensen problemen hebben met hun paard(en) en niet die problemen aanpakken, maar heel erg gericht zijn op het rijden, de proefjes en wedstrijden.

WB zegt, dat als je paard zoveel stress heeft van wedstrijden dat je daar wat meer aan kan werken, voor je iets pakt zoals dit masker. Een beetje stress is niet erg, maar bij de mensen die voor dit masker kiezen is het blijkbaar wel net teveel stress, anders heb je zoiets niet nodig.

Het heeft niks met het ras of type paard te maken. Je ziet overal stress en gespannen paarden. En er zijn echt overal mensen die met dat soort "probleem" paarden werken en zeer goede resultaten behalen door een andere benadering van de problemen.

Het "heet" zijn wordt echt vaak als smoes gebruikt om niet zelf verder te kijken en ontwikkelen. Maar het is algemeen geaccepteerd, want het komt veel mensen goed uit, dus die blijft altijd geroepen worden.

Ik vind de netten met oorpropjes helemaal gelijk hieraan en echt een gebrek aan goede training. Of vaak management, want veel winst is nog steeds thuis te behalen.

En je schopt altijd mensen tegen hun schenen en die steigeren dan heftig. Maar als je weet dat je het pas gebruikt nadat je echt alles hebt gedaan. Of dat je het echt puur voor welzijn hebt gekozen om te gebruiken, voel je je toch niet aangesproken?

Het gaat vooral om de mensen die dit een quick fix vinden.

Je moet ook blijven waken waar de grenzen liggen wat toelaatbaar is en wat niet. En in mijn ogen wat de reden is dat het wordt toegestaan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:57

Interessant, weer wat geleerd. Ben benieuwt wanneer de dressuurringen vol lopen met gemaskerde paarden.. Geen idee trouwens of het voor dressuur toegestaan is of niet. KNHS zal wel met een bericht komen als het gebruikt mag worden.

superpony

Re: KNHS geeft duidelijkheid over toestaan calmingmask bij mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:10

BTW, wel apart dat KNHS moeilijk kan doen als de ruiter iets mankeert waarvoor een ( vaak simpele ) aanpassing nodig is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:15

Geloven jullie echt dat een masker alle spanning magisch weg kan halen bij een super gestresst paard en dat dit dan een quick fix kan zijn ipv training?
Een strenger bit, allerlei hulpteugels etc., dat kunnen quick fixes zijn. Maar een simpel masker, nee dat kan nooit een quick fix zijn. Je kunt niet echt iets in of onder een lycra masker stoppen zonder dat het opvalt. Oké tenzij je oorproppen in de oren doet, maar die mensen doen dat met een regulier netje en dan zijn de proppen het probleem niet het bestaan van een masker. Overigens mijn jongste heeft ook geen baat bij het vliegenmasker, het is puur uit coulance dat hij ook 1 draagt. Die schudt nog steeds zijn hoofd als er een vlieg wil landen alsof hij geen masker op heeft. Verder is hij ook niet minder schrikkerig doordat zijn hoofd is ingepakt in lycra helaas.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:18

Waar kunnen mensen echt compleet van over de pis raken, de wereld is echt verloren. Dit is toch niet meer dan 'loops' voor mensen. Ik loop met loops over drukke gebieden of op drukke evenementen, ik raak daarvan ook in de stress en ben toch wel degelijk erin getraind. Echter, zulke loops geven me de ruimte om de stress van de drukte beter te relativeren en ermee om te gaan. De stress is er niet van weg maar wel meer in balans. Dit calmingmask voor paarden is niet anders dan dat, het geeft gewoon wat rust in het hoofd, niet meer, niet minder.

Kom op zeg. 8)7

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:24

Jorex; Daar gaat het niet om.

Als je echt een reden hebt, zou je gewoon vrijstelling moeten krijgen. Het gaat erom dat mensen wel degelijk vaak en snel naar hulmpmiddelen pakken zonder aan de oorzaak van problemen te werken. Niemand die het goed doet hoeft zich aangesproken te voelen.
Maar kijk om je heen en dan zie je waar de problemen liggen.

KimD, je overdrijft. Niemand is over de pis. En dat de meningen van anderen jou niet aanstaan, zegt meer over jou, dan over die andere meningen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:28

In dit geval wel, want een simpel masker wordt vergeleken/aangezien als met hulpmiddelen die wel als vervanging van training kunnen worden gebruikt. Wat mij betreft maken mensen nu van een mug een olifant qua in hoeverre zo'n masker de paarden hindert. Ik denk zelfs dat het grootste deel van de paarden niet anders loopt met dan zonder masker. Mijn N=2 situatie met mijn strakke vliegenmaskers reageren in ieder geval niet anders met dan zonder. Al heb ik op YouTube iemand ook al een andere ruiter volledig zijn affakkelen omdat diegene reed met een vliegenmasker en dat het zicht van het paard teveel belemmerde en dat dat dierenmishandeling was. Terwijl je gewoon door een masker heen kunt kijken(zelf gedaan bij de mijne). Je moet ze alleen niet nat maken, dan zie je er inderdaad niks meer door. Mijn voorbeeld met eigen maskers is puur dat heel veel mensen van een mug een olifant willen maken, terwijl er wel veel ergere dingen zijn die we gebruiken om ons lieve paarden te trainen.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 23-08-24 14:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:29

Dit is iets wat welzijnsverhogend werkt, geen hulpmiddel.

Die hele discussie is hier totaal misplaatst.

Sommigen staan er gewoon mee in de wei omdat ze zich er prettiger door voelen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:31

Wranglerbutt schreef:
DreamGuide schreef:

Het is sowieso veel minder werk.

Ik ken toevallig twe mensen die zo'n ding gebruiken. Toevallig mensen die dagelijks echt heel veel tijd besteden aan hun paarden, hulp van professionals inschakelen en kosten nog moeite sparen om hun paarden gezond en lekker in hun vel te laten zitten. En daardoor zien ze al heel veel verbetering. En naast al hun harde werk gebruiken ze ook zo'n masker en merken daar positief effect van.

Ik zie niet in hoe daar wat mis mee is. Zowel dier als eigenaar hebben er alleen maar positief effect bij.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:38

superpony schreef:
Jorex; Daar gaat het niet om.

Als je echt een reden hebt, zou je gewoon vrijstelling moeten krijgen. Het gaat erom dat mensen wel degelijk vaak en snel naar hulmpmiddelen pakken zonder aan de oorzaak van problemen te werken. Niemand die het goed doet hoeft zich aangesproken te voelen.
Maar kijk om je heen en dan zie je waar de problemen liggen.

KimD, je overdrijft. Niemand is over de pis. En dat de meningen van anderen jou niet aanstaan, zegt meer over jou, dan over die andere meningen.

Dan zou ik toch nog eens de reacties lezen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 13:38

DreamGuide schreef:

Zo zou het best wel eens kunnen zijn!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:35