Eerste dag Hippiade 2024 levert prachtige dressuurkampioenen op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Eerste dag Hippiade 2024 levert prachtige dressuurkampioenen op

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:01

In de buurt komen van een prof is toch niet waarvoor je meedoet. Mijn vader zegt altijd als je niet voor eerste plaats rijdt, waarom rijd je dan mee? Met reguliere wedstrijden geldt dat niet zo zeer, maar mij lijkt dat je daarvoor wel een kampioenschap meerijdt.

Met profs bedoel ik iedereen die professioneel paarden rijdt. Je kan ook steeds je paarden tot M africhten en dan verkopen. Zolang je geen twee keer Z hebt gereden ben je niet verplicht om vanaf L te starten. Als dat tegenwoordig anders is, dan hoor ik het ook graag

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:45

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:55

Zo heb ik nooit gereden, reedt altijd om het beste uit mijn paard en mezelf te halen voor wat op dat moment mogelijk was. Een aangezien ik Jennifer Sekreve er weleens afgereden heb was dat geen verkeerde instelling denk ik.

Ja oke, ik ging uit van een prof die al wat vaker wat hoger gestart was. (zoals denk ik wel de meesten)

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:21

Ruiters die in hetzelfde seizoen LT of hoger starten, mogen op de Hippiade niet eens starten in het B t/m M2. En als ze Zware tour hebben gestart zijn ze zelfs uitgesloten t/m het ZZL. Dus voor een prof betekent dat ze echt een keuze moeten maken waar ze dat seizoen in uitkomen. Dus ja, dan zijn het vaak de stalruiters die een dergelijk paard voor een klant start op het NK. Maar ook die heeft zich eerst moeten plaatsen op de selecties en kan net zo goed een mindere dag hebben. Al rijden ze vaak wel de kwaliteitsvollere paarden.

Ik vond de groep Z2 en ZZL op de hippiade fijn om naar te kijken. Geen gekke dingen gezien met losrijden (wel druk in de baan). Het is natuurlijk wel het NK, dus ja ook al doe je het in je eigen regio leuk met je paard, op het NK moet je toch echt wel een goed paard hebben en zelf strak kunnen rijden.
Op de andere dagen ben ik niet geweest, dus heb geen oordeel over de lagere klassen en wie daar gewonnen hebben. Mij heeft het i.i.g. nooit tegengehouden om mee te rijden met de regio’s.

Britt Dekker was gisteren een goed voorbeeld van een BN’er die inmiddels ook subtop rijdt, maar onder de middenmoot is geëindigd in het klassement. Teveel spanning en fouten, en die zijn door de jury’s ook zo gewaardeerd.

Wat betreft puntenverschillen; aan 10-15 pnt kun je zo zitten. Zeker als de ene jury werkt met halve punten en de andere niet. Dat zijn vrij normale verschillen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:15

Rex_Rolfo schreef:
Ik denk dat de organisaties van hardloopwedstrijden het niet eens zijn met je vader. Dan zou het startveld wel héél klein worden :+

Klopt, 2x Z1 is minimaal L1 starten. Hoef je dus niet echt semi-prof voor te zijn.
https://knhs.nl/media/ytvdv2uk/inschali ... r-2023.pdf

We hebben het gelukkig niet over hardloopwedstrijden. Thanks voor het opzoeken!

Elisa, die opmerking over Jennifer Sekreve eraf rijden laat wel blijken dat er ergens ambitie is hoger te eindigen dan. Ik snap dat er heus wel mensen zijn die meedoen voor de ervaring, maar voor diegene die denken dat ze daadwerkelijk kans maken, is het heel zuur om bijvoorbeeld een sub top ruiter tegen te komen in de amateurs klassen.

Daar zit overigens vaak genoeg goed management achter dat ze in het ene seizoen mee kunnen doen met het een, en in het andere seizoen met het ander. Die zes maanden maken dan ook niet veel uit.

Wat betreft talentvollere paarden, tja. Ik heb al eerder eens aangegeven dat ik wat dat betreft de jurering binnen de dressuur niet vind kloppen. Er heeft als het goed is wel ergens in het Z iemand meegedaan met een arabier, dat vind ik dan weer mooi.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 01:04

Puntenverschil heb ik het niet over. Maar de plaatsing zou ongeveer gelijk moeten zijn. Want in een groep van 30 combinaties bijvoorbeeld 4e, 12e en 25e worden is gewoon niet uit te leggen; en al helemaal niet aan een kind.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:14

Dat zei ik juist ook Anne_GTI. Klein verschil in plaatsing kan wel als het qua punten bij 1 van de jury's heel dicht bij elkaar zit. En bij hele kleine groep kan dat ook nog. Maar je kan niet en bovenaan eindigen en onderaan in dezelfde proef.

Dat is heel anders als verschil in punten, daar is meer verschil veel normaler en logischer

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:53

absque_dubio schreef:
Inderdaad meeeega trots op de door ons gefokte Milente’s Prime Power! *\o/* super lief dat je hem en ons benoemt!
Geweldige pony. Niet alleen veel kwaliteit maar ook een 10+ voor karakter.

Zolang er op de Olympische Spelen bij de beste juryleden van de wereld nog puntenverschil is kun je niet verwachten dat er op de Hippiade geen puntenverschil is. Als er ook geen puntenverschil zou zijn dan kun je net zo goed 1 jury neerzetten. Plaatsingsverschil is interessanter om naar te kijken maar bij een rubriek waar de punten heel dicht bij elkaar liggen kun je dat ook snel hebben terwijl je het echt wel met elkaar eens bent.
De KNHS doet echt wel zijn best om in ieder geval na de rubriek de juryleden met elkaar de verschillen te laten bespreken. Dat helpt ook om in de toekomst, ook op wedstrijden waar je twee ringen hebt, weer dichter bij elkaar te zitten.
Zelfs in de B heb je nog wel wat verschil met hoe de oefeningen eruit zien door de plek waar je zit. Voltes raken vaker niet dan wel de hoefslag en dat zie je bij H en M heel erg goed. En bijvoorbeeld het teugels op maat maken gaat richting de M en veel ruiters halen de hals daarin wat heen en weer en dat zie je dan enorm goed.

Het lijkt me niet heel ingewikkeld om aan kinderen uit te leggen hoe het komt dat je puntenverschil hebt en 15 punten verschil is uiteindelijk ook "maar" 0,5 per onderdeel.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:06

Ik vind het grappig om te zien dat de meesten (niet allemaal) in dit rijtje uit Brabant komen. Wat hebben ze in Brabant wat we niet in de andere provincies hebben?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:51

denisesilver schreef:
Elisa, die opmerking over Jennifer Sekreve eraf rijden laat wel blijken dat er ergens ambitie is hoger te eindigen dan. Ik snap dat er heus wel mensen zijn die meedoen voor de ervaring, maar voor diegene die denken dat ze daadwerkelijk kans maken, is het heel zuur om bijvoorbeeld een sub top ruiter tegen te komen in de amateurs klassen.

Daar zit overigens vaak genoeg goed management achter dat ze in het ene seizoen mee kunnen doen met het een, en in het andere seizoen met het ander. Die zes maanden maken dan ook niet veel uit.

Wat betreft talentvollere paarden, tja. Ik heb al eerder eens aangegeven dat ik wat dat betreft de jurering binnen de dressuur niet vind kloppen. Er heeft als het goed is wel ergens in het Z iemand meegedaan met een arabier, dat vind ik dan weer mooi.

Nouja hoger eindigen geeft dan wel een kick, het is geen doel an sich maar als je voor je gevoel goed rijdt en het wordt beloond met iets dan is dat wel leuk natuurlijk. En ik begrijp uiteraard ook wat jij zegt, het is zuur om er altijd afgereden te worden door profs. Dat is dan iets bij zo'n hippiade om rekening mee te houden en er met andere verwachtingen heen te gaan denk ik.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:59

Barb schreef:
Ik vind het grappig om te zien dat de meesten (niet allemaal) in dit rijtje uit Brabant komen. Wat hebben ze in Brabant wat we niet in de andere provincies hebben?

Daar moet je niet teveel naar kijken. Veel ruiters uit o.a. Brabant staan ingeschreven onder provincie ZH omdat onze afvaardiging naar de NK´s groter is in aantal. Bij kampioenschappen staat altijd de woonplaats van een ruiter erbij (ook makkelijker voor de pers om berichten over te nemen), maar je moet vooral kijken naar de vereniging waar diegene staat ingeschreven en in welke provincie die vereniging ligt.

Edit; maar blijkbaar doen ze daar wel iets goed :j
Laatst bijgewerkt door Padoertje op 20-08-24 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:01

Ze zijn ook gewoon in het voordeel. Dat is simpel zat.
Waarschijnlijk zijn ze ook gewoon getalenteerder. Anders deden ze dit niet voor hun werk.
En meerder (verschillende) paarden rijden maken je nu eenmaal echt een betere ruiter.

Ik merk dat al nu ik 2 paarden te rijden heb. (zonder erg veel talent...)

Dus dat ze boven je eindigen is gewoon ook normaal en kan bijna niet anders.

En ik heb best lol om met mijn springpaarden dressuurproefjes te rijden. Haal keurige punten. Maar tegen dat type geweld kan je zelfs in het L gewoon niet op. Sterker nog. Dan zou ik er vrij zeker van zijn dat ik echt veel mindere proeven zou rijden. Daar wil ik dan weer niet zo ver voor rijden.

Maar nogmaals ik ben waarschijnlijk ook echt niet de doelgroep. Voor een cross waar ik achteraan eindig wil ik namelijk wel zo ver rijden en dan ga ik met een dolgelukkig gevoel naar huis omdat we zo'n mooie dag gehad hebben.

Dus of die hippiade nou 'zo erg' is? Of dat gewoon niet iedereen tot de doelgroep behoort :(:)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:21

Barb schreef:

Is dat zo? Voor zover ik kan zien bij mensen, zijn het ik en Pol die uit Brabant komen. Brabant is natuurlijk bizar groot en heel erg uitgestrekt. Van wat ik begreep is het doorgaans strijd tussen Brabant, ZH en Gelderland. Brabant kent (kende?) ook veel strijd onderling.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:31

pol013 schreef:
Maar nogmaals ik ben waarschijnlijk ook echt niet de doelgroep. Voor een cross waar ik achteraan eindig wil ik namelijk wel zo ver rijden en dan ga ik met een dolgelukkig gevoel naar huis omdat we zo'n mooie dag gehad hebben.

Dus of die hippiade nou 'zo erg' is? Of dat gewoon niet iedereen tot de doelgroep behoort :(:)

Hippiade is niet alleen dressuur, ook springen ;) ook al gaat dit topic officieel over dressuur ik weet het. Maar gezien de discussie over profs vs amateurs op de Hippiade al hier loopt kan het hopelijk geen kwaad.

Waarom zijn dan profs die met 3 jonge springpaarden verschillende rubrieken winnen wel de doelgroep vraag ik me af en amateurs met 1 paard die op X niveau starten niet? Naast kwestie van talent, ervaring en kwaliteit van paarden is het dan ook numbers game namelijk. Ik zou er nog steeds 100% vrede mee hebben om achteraan te eindigen overigens :P maar het doel en nut van zulke westrijd snap ik dan gewoon niet helemaal :o?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:57

Er is hier een oplossing voor.... Engeland heeft een amateurs en een profs verdeling. KNHS zou hier toch naar moeten kijken denk ik, want zo wordt het niet leuk voor de huis, tuin en keuken ruiters om uberhaupt een poging tot selecties te doen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:26

Ja, maar wat is nu precies die prof? Iemand die toevallig met het ene paard ZZZ start en een jonkie heeft in het L hoeft geen prof te zijn. Ik ken genoeg mensen die 5+ paarden heeft, maar geen prof is. Sterker nog, die hebben niet eens een startpas.

De groep die daadwerkelijk zijn geld verdient (en dan bedoel ik echt er goed van kan rondkomen) met de paardensport is niet zo groot. En degenen die dat wel hebben, die starten het NK vanaf de klasse ZZZ t/m GP, en zie je niet in de lagere klassen op de Hippiade.
Ja, de stalruiters misschien wel, maar ook die moet net geluk hebben dat hun jonge paard braaf de baan doorgaat. Die starten niet met een al gekwalificeerd paard. Dus daar kun jij met je brave, misschien wat simpeler paard prima tegen strijden.

Er is door de KNHS eerder al eens gekeken naar mogelijk andere indelingen van de sport. Ook indelingen op leeftijd van bijvoorbeeld de ponyruiters (een amazone van 16 is veelal een stuk handiger dan eentje van 10 jaar die beiden in dezelfde rubriek uitkomen). Zelfde met ruiters van 60+ die tegen soepelere jongere ruiters met dito paarden rijden. Maar zoiets is gewoonweg lastig in te richten en met reguliere wedstrijden of selecties, krijg je geen enkele rubriek gevuld dat het de moeite is.

Ik ben van mening dat als je op reguliere wedstrijden al geen scores kunt rijden tussen de 65-70%, je van tevoren al weet dat je op een NK niet in de top 10 eindigt. Dan kun je op een selectie wellicht nog in de top 5 zitten en dan is het gewoonweg al super dat je een uitnodiging op zak hebt voor het NK, maar heb dan niet de verbeelding dat je kampioen kunt worden. Degenen die dat wel worden, rijden nu eenmaal op alle wedstrijden rond de 70% en zijn een stuk stabieler. Daarnaast is het wel het NK en wil je zowel als jury, maar ook als toeschouwer een goed niveau zien daar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:14

Padoertje schreef:
Ja, maar wat is nu precies die prof? Iemand die toevallig met het ene paard ZZZ start en een jonkie heeft in het L hoeft geen prof te zijn. Ik ken genoeg mensen die 5+ paarden heeft, maar geen prof is. Sterker nog, die hebben niet eens een startpas.

De groep die daadwerkelijk zijn geld verdient (en dan bedoel ik echt er goed van kan rondkomen) met de paardensport is niet zo groot. En degenen die dat wel hebben, die starten het NK vanaf de klasse ZZZ t/m GP, en zie je niet in de lagere klassen op de Hippiade.
Ja, de stalruiters misschien wel, maar ook die moet net geluk hebben dat hun jonge paard braaf de baan doorgaat. Die starten niet met een al gekwalificeerd paard. Dus daar kun jij met je brave, misschien wat simpeler paard prima tegen strijden.

Er is door de KNHS eerder al eens gekeken naar mogelijk andere indelingen van de sport. Ook indelingen op leeftijd van bijvoorbeeld de ponyruiters (een amazone van 16 is veelal een stuk handiger dan eentje van 10 jaar die beiden in dezelfde rubriek uitkomen). Zelfde met ruiters van 60+ die tegen soepelere jongere ruiters met dito paarden rijden. Maar zoiets is gewoonweg lastig in te richten en met reguliere wedstrijden of selecties, krijg je geen enkele rubriek gevuld dat het de moeite is.

Ik ben van mening dat als je op reguliere wedstrijden al geen scores kunt rijden tussen de 65-70%, je van tevoren al weet dat je op een NK niet in de top 10 eindigt. Dan kun je op een selectie wellicht nog in de top 5 zitten en dan is het gewoonweg al super dat je een uitnodiging op zak hebt voor het NK, maar heb dan niet de verbeelding dat je kampioen kunt worden. Degenen die dat wel worden, rijden nu eenmaal op alle wedstrijden rond de 70% en zijn een stuk stabieler. Daarnaast is het wel het NK en wil je zowel als jury, maar ook als toeschouwer een goed niveau zien daar.

Je vergeet er een paar die wij in de regio hebben die wel in de basis starten hoor of tot kort geleden wel. Jarenlang in de M2 tot Zz licht, met bijvoorbeeld dekhengsten of die in kaders hebben gereden.
In de springsport is het nog wel vaker voorkomend ook.
Het lost ook niet alles op hoor, vroeger in mijn pony tijd had je in het Z2 nooit een kans om naar de hippiade of Indoor kampioenschappen te gaan, omdat het halve A en B kader hier mee deed. Na een tijdje kregen sommige een wildcard. Zijn geen profs qua betaald krijgen, maar het is wel een andere wereld. Vond ik voor die kinderen best lastig.

Verder snap ik wat je zegt, hoor. Ik scoorde wel altijd 65 of 70 plus procent en op hippiade nette middenmoot. Want daar komen allemaal goede combinaties die netjes rijden en haal je het met simpele dier en alleen netjes rijden niet meer. Logisch, want de rest doet precies hetzelfde.

In andere landen ben je een prof als je betaald krijgt of bij zoveel paarden op niveau x gehad. Dan hoef je er niet van rond te kunnen komen, maar als jij ervoor betaald wordt en papieren/verzekeringen hebt of je eigen stal, ben je daar prof.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:31

Padoertje schreef:

De groep die daadwerkelijk zijn geld verdient (en dan bedoel ik echt er goed van kan rondkomen) met de paardensport is niet zo groot.

Je hoeft er niet van rond te kunnen komen, zodra je paarden rijdt en/of uitbrengt tegen betaling ben je een prof. Ongeacht het exacte niveau waarop je start.

Ik vind het in springen in ieder geval best een issue gezien je vanaf 1.10 niveau al voornamelijk profs ziet. In eventing idem, zat mensen die best recent naar de OS zijn geweest maar met hun jonge paarden L voor de prijzen rijden. Ja het mag want alleen B is nog enigszins beschermd, maar ik vind het persoonlijk niet heel sportief of fair play.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:22

Dus wanneer ik met een fulltime baan (niet in de paarden) tegen vergoeding een paard train voor iemand, dan ben ik een prof? Beetje kort door de bocht niet? Ik heb zo vaak paarden gereden voor een ander, waarbij ik zelfs lesgeld en startpas/geld vergoed kreeg, maar ik ben toch echt geen prof. Zeker niet wanneer je maar 1 paard tot je beschikking hebt in de sport.
Dit is dus precies de discussie die de KNHS ook al jaren heeft; hoe definieer je nu die prof?

Even als voorbeeld: bekende amazone uit ZH heeft in het verleden kader gereden. Is al jaren uit de hogere dressuursport (rijdt al jaren geen subtop meer) en heeft thuis enkel wat eigen jonge dieren in opleiding. Mag zij die paarden dan niet kwalificeren voor een kampioenschap omdat dat 'sneu' is voor de gewone ruiter die misschien wel een beter/ouder/verder opgeleid paard tot zijn beschikking heeft in diezelfde rubriek en dus net zoveel kans maakt als die ex-kader amazone? Beetje flauw om dergelijke ruiters dan uit te sluiten op basis van hun prestaties van misschien wel 10 jaar geleden...

Kijk alleen al naar de B en de L rubrieken: daar zijn ook startende ruiters die in die klasse uitkomen met een (leer)paard dat al ZZZ heeft gelopen. Dat zou dan ook niet eerlijk zijn voor die B ruiter die met zijn zelf opgeleide jonge paard mee doet, of die subtopruiter die een 4 jarige mee op pad neemt die zijn 3e proefje ooit loopt. Kortom, veel verschillende factoren om rekening mee te houden.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:38

Maar die subtopruiter is hoogstwaarschijnlijk wel veel handiger dan de startende ruiter met een leerpaard, want die heeft niks voor niks een leerpaard.
Ik heb nu een 4-jarige die totaal niet opkijkt waar die is, maar de 17 jarige die kan vanalles eng vinden, dus ja natuurlijk zijn er verschillen maar ik ga er vanuit dat een subtopruiter daar gewoon mee om kan gaan.
En die subtopruiter kan ook aan de jonge paardenwedstrijden mee doen; die heeft de hippiade nu ook zag ik dus denk dat dat ook wel een verbetering is.

eerlijk jouw voorbeeld: de hippiade is (correct me if i'm wrong) officieel toch gewoon een soort van amateur nk, dus waarom zou je daaraan mee willen doen als iemand die hoog gereden heeft als je ook de pavo/subli cup etc hebt voor jonge paarden. Als ze helemaal gestopt was en ze heeft nu nog 1 eigen paard vind ik het anders, dan zou er idd een verjaringstermijn aan moeten hangen.

Eigenlijk wat Fly_high zegt vind ik ook; als je het voor je beroep doet ben je prof, ongeacht niveau. Als je een paard rijdt voor iemand na je werk vind ik anders

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:51

Zouden eigenlijk een regel moeten maken die meeneemt als je binnen x aantal jaar klasse y met meerdere paarden hebt gereden, dan mag je met kampioenschappen niet meer een klasse lager starten. Maar dan moet ook de leeftijd van het paard waar ze op dat moment mee starten meegerekend worden en mij lijkt dat op een gegeven moment die regel verjaard. Ik ken iemand die in principe zo mee mag doen met een springwedstrijd, want hij heeft als knul van 7 ooit een keer 1 winstpunt in de dressuur gereden. Die jongen loopt nu tegen de 30 aan :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:06

Padoertje schreef:
Even als voorbeeld: bekende amazone uit ZH heeft in het verleden kader gereden. Is al jaren uit de hogere dressuursport (rijdt al jaren geen subtop meer) en heeft thuis enkel wat eigen jonge dieren in opleiding. Mag zij die paarden dan niet kwalificeren voor een kampioenschap omdat dat 'sneu' is voor de gewone ruiter die misschien wel een beter/ouder/verder opgeleid paard tot zijn beschikking heeft in diezelfde rubriek en dus net zoveel kans maakt als die ex-kader amazone? Beetje flauw om dergelijke ruiters dan uit te sluiten op basis van hun prestaties van misschien wel 10 jaar geleden...

Ik neem aan dat zij alsnog skills heeft die ver boven het L-niveau liggen ja en daardoor geen eerlijke concurrentie is in die klasse. Tenzij er sprake is van ziekte, letsel of leeftijd wat invloed heeft op haar rijden, ik ken die amazone namelijk niet :o maar daar zijn ook dispensaties voor.

Denk dat we allebei weten dat africhting van het paard niet doorslaggevend is t.o.v. kennis en kunde van de ruiter, zeker als het nog steeds paarden met enige kwaliteit zijn.

Waarom is het trouwens flauw om zulke ruiters uit te sluiten? Is het dan niet flauw dat men eigenlijk niets te zoeken heeft in de breedtesport als men feitelijk op breedtesport-niveau rijdt? Is het niet flauw dat er profs met een ton internationale ervaring onder de riem in de breedtesport verschijnen om de prijzen ff binnen te harken? Waar zijn amateurs dan wel op hun plek?

Incidenteel andermans paard rijden maakt je niet meteen tot een prof, het is wel een glijdende schaal net zoals wel of niet beroepsmatig actief zijn in paardenhandel. Je kunt het ook nooit 100% waterdicht maken, maar in ieder geval de grootste namen uitsluiten van deelname aan amateurswedstrijden (dus mensen met een keurige KvK-inschrijving en elk seizoen tig paarden die ze namens hun sportstal uitbrengen) zou IMO al een mooi startpunt zijn :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:19

Het is wellicht een optie om de profs niet mee te laten doen voor de prijzen en plaatsing.

Dan wordt het inderdaad wel de vraag, hoe definieer je een prof. Ik zou ook zeggen, mensen die hun brood verdienen met werk in de paarden.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:21

In de UK werkt het zo:

Je hebt 3 categorieën per niveau: brons, zilver en goud. In welke categorie je kan en mag starten hangt af van de ervaring van het paard en van de ruiter.

Brons: onervaren paard/onervaren ruiters
Zilver: meer ervaren paarden + ruiters
Goud: open voor iedereen, maar speciaal ingericht voor profs die graag een jong, onervaren paard uit willen brengen of consequent hoge scores rijden.

Dus mochten mensen het toch nog tegen de profs op willen nemen, dan mogen ze gewoon "Gold" gaan starten, maar voor kampioenschappen etc. is dit wel een mooie onderverdeling.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:34

Maar wat nou als er iemand is die nooit gestart heeft, maar thuis bij wijze van op ZZZ niveau rijd? Mag diegene dan ook niet meer B of L starten?

Of een paard wat muntje erin en gaan is gecombineerd met een handige ruiter met weinig wedstrijd ervaring?