Gebruik alleen toegelaten vliegenbestrijdingsmiddelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gebruik alleen toegelaten vliegenbestrijdingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:03

Nee die voor het verven mag idd al heel lang niet meer.
Maar die smeerde je ook niet op de hoeven, ook vroeger niet.
Heb daar nog heel wat planken mee staan verven zeg...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:05

Volgens mij was ook de 'oude' hoefteer zwarte teer en dus koolteer. Dat is pas later bruine (hout)teer geworden. En ik denk dat wat er nu in de handel is minder echte teer bevat dan zeg 20 jaar geleden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:07

Ibbel schreef:
Volgens mij was ook de 'oude' hoefteer zwarte teer en dus koolteer. Dat is pas later bruine (hout)teer geworden. En ik denk dat wat er nu in de handel is minder echte teer bevat dan zeg 20 jaar geleden.

Oh, ja die heb ik nooit gehad eigenlijk. Alleen de bruine, maar ook die al jaren niet meer, dus kon best dat ook die niet meer te krijgen zou zijn. Maar die is er dus nog wel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:08

Ik denk het wel. Gebruik het ook nooit dus ik weet het niet zeker.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:13

Ik heb bij dravertrainers ook wel NVWA controle meegemaakt hoor, het gebeurt dus echt! Maar niet op kleinere privéstallen, daar nog niet van gehoord.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:15

Ja hoefteer is er nog steeds :j

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:13

pluisje88 schreef:
Ik vind het altijd zo bijzonder dat iets jarenlang verkocht en gebruikt is en wanneer het labeltje afgelopen is dan is het ineens dramatisch. Alsof iedereen die nog flybuster heeft liggen dat gaat weggooien. Wat denken ze zelf….

Gewasbeschermingsmiddelen en biociden krijgen altijd een goedkeuringsperiode voor een beperkte tijd, na die tijd wordt de stof opnieuw beoordeeld, omdat wetenschappelijke inzichten kunnen veranderen. Er wordt gekeken naar de bescherming van mens, dier en milieu.

Aangezien een paard in de voedselketen kán komen (en/of het product via het paard in het milieu), is het goed dat deze waarschuwing wordt gegeven.
Ook met gewasbeschermingsmiddelen en biocides voor fruit, groenten en bloemen wordt zo omgegaan. Zodra de toelating wordt ingetrokken, mag het middel ook echt niet meer gebruikt worden en moet het worden afgevoerd. En dus niet opgebruiken want ik heb nog x kilo/liter staan.
Dat alles om consumenten te beschermen, dus maar goed ook :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:23

hm, dat is wel jammer, ik gebruikte een flybusters in de keuken, dat werkt als een tierelier. Helaas is de spuitbus op, en niet meer verkrijgbaar in NL kennelijk. Op zoek naar een alternatief wat in het apparaat past dus.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:38

JudithGigi schreef:
Het zou misschien helpen om erbij te noemen waarom je die beter niet meer zou moeten gebruiken, anders dan 'mag niet'. Geen Nederlander die daar naar luistert :D

Dat was dus ook mijn punt. :D

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:05

Dat geblèhr van de NVWA!
Ik moet helemaal niks.

Eerst mag een middel wel en dan is het verboden omdat er giftige middelen in zitten?
Die zaten er altijd al in en zitten ook in allerlei andere middeltjes en spuiten die zogenaamd veilig zijn.

Flikker lekker op met je regeltjes zou ik zeggen‍ _/-\o_

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:33

Dus als je op 31december nog even je ecobuster leeggespoten hebt op je paard, dan is dat prima. Doe je het op 1 januari dan mag je paard niet meer voor consumptie gebruikt worden. Hoe wil je dat controleren?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:00

Even nagekeken maar in België en heel veel andere landen mag het nog steeds verkocht en gebruikt worden. Hier is het blijkbaar wel volkomen veilig :')

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:12

germie schreef:
Dus als je op 31december nog even je ecobuster leeggespoten hebt op je paard, dan is dat prima. Doe je het op 1 januari dan mag je paard niet meer voor consumptie gebruikt worden.

:') :') :')
Dat dus

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:15

ik had laatst nieuwe vliegenspray bij paardendrogist gekocht (ben ik overigens altijd tevreden over; goede service snelle verzend) en die is goedgekeurd en verkopen ze ook bij agradi, maarr.... mijn paard was de hele weg aan het hoesten. Ik dacht eerst wat is er aan de hand, heeft ie last van iets/ strootje in de keel ; zo klonk het. De keer erop had ik toevallig vee rust gepakt en niets aan de hand. En toen weer deze vliegenspray en weer de hele tijd aan hoesten; toen had ik het in de gaten. Hij kan schijnbaar niet tegen iets wat in die spray zit en raken zn luchtwegen van geirriteerd en hele tijd kuchen. Ik gebruik deze voor een ander paardje; alleen in de wei maar die kan er prima tegen en het helpt ook super tegen dazen maar toch vond ik het wel heel apart..