[FOTO] Fotoverslag Tuigpaarden dag Lunteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 21:04

SophievdV schreef:
Ik snap het commentaar wel op de foto's, alleen de momenten die zijn vast gelegd zijn ook wel onvoordelig voor merendeel van de paarden. Dat vertekent het beeld ook wel in negatieve zin.

Wat de voeten betreft: vaak wordt er wel meer voet gecreëerd. De ijzers die er extra onder gaan zijn van aluminium. Dat weegt niet extra, het zorgt wel voor meer voet waardoor de paarden meer gaan heffen.

Bij de tuigpaardcompetities waar ik ben geweest waren beelden zoals op deze foto's geen uitzondering, maar regel. Ik denk dus niet dat het momenten zijn op deze foto's.

Ik ga om die reden niet meer naar tuigpaarddagen/competities.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:47

Marjo schreef:
SophievdV schreef:
Ik snap het commentaar wel op de foto's, alleen de momenten die zijn vast gelegd zijn ook wel onvoordelig voor merendeel van de paarden. Dat vertekent het beeld ook wel in negatieve zin.

Wat de voeten betreft: vaak wordt er wel meer voet gecreëerd. De ijzers die er extra onder gaan zijn van aluminium. Dat weegt niet extra, het zorgt wel voor meer voet waardoor de paarden meer gaan heffen.

Ik heb zelf 2 jaar(?) terug foto's gemaakt bij de nationale tuigpaardendag. Ik kan wel stellen dat het beeld zeer accuraat is en echt niet vertekent.

De hoeven zijn anders wel absurd lang. Zoek maar eens op hoe een gezonde hoef eruit hoort te zien :=

Ik heb zelf een aantal jaar op rij bij de NTDP de rol als lintendame gehad. Ik vind dat deze foto's geen eer doen aan de paarden en hun rijders. Ook als je kijkt naar het moment van de beweging.

De sport is wel conservatief. Dat klopt. Mede daardoor zijn ze ook niet meer welkom in Ermelo op het NHC.

Edit: en wat ik zeg over die hoeven: ze creëren meer voet zodat ze meer heffen. Dat is inderdaad anders dan de voet van een dressuurpaard waarbij we graag zien dat ze de pas volledig afwikkelen.

Elisa2

Re: [FOTO] Fotoverslag Tuigpaarden dag Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:07

Ik heb bij de tuigpaarden nooit absurd lange hoeven gezien, wel bij de Hackney's. Maar ik ga er vanuit dat mensen het verschil daar tussen weten.

De KNHS heeft de opzetteugel verboden en daarom zijn ze afgesplitst van de KNHS. Er zijn zeker nog wel verbeteringen te behalen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:37

Er zijn vast verbeteringen te behalen, maar het zijn ook hete paarden die op het scherpst voor maximaal show worden gereden. Dus dat het er niet rustig en ontspannen uitziet, is nogal logisch.

Ik ben een aantal keer op de tuigpaardendag geweest en vond het echt prachtig mooi. De sfeer, de muziek, de mensen op hun paasbest, de relaxete sfeer buiten de baan. Het vuur waarmee de paarden rondgaan. Ook de Oregon trofee, prachtig, kippenvel. Ik snap dat het niet voor iedereen is, ik snap dat sommige foto’s onvoordelig zijn. Maar tuigen is echt iets anders dan dressuur, en de houding ook. Ik zag dit topic, de foto’s, en het was gewoon afwachten tot er weer iemand iets te vinden moet hebben. Ik krijg eigenlijk steeds meer de neiging om gewoon weer lekker naar de sport te gaan kijken en niet naar bokt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 08:56

nps schreef:
Er zijn vast verbeteringen te behalen, maar het zijn ook hete paarden die op het scherpst voor maximaal show worden gereden. Dus dat het er niet rustig en ontspannen uitziet, is nogal logisch.

Ik ben een aantal keer op de tuigpaardendag geweest en vond het echt prachtig mooi. De sfeer, de muziek, de mensen op hun paasbest, de relaxete sfeer buiten de baan. Het vuur waarmee de paarden rondgaan. Ook de Oregon trofee, prachtig, kippenvel. Ik snap dat het niet voor iedereen is, ik snap dat sommige foto’s onvoordelig zijn. Maar tuigen is echt iets anders dan dressuur, en de houding ook. Ik zag dit topic, de foto’s, en het was gewoon afwachten tot er weer iemand iets te vinden moet hebben. Ik krijg eigenlijk steeds meer de neiging om gewoon weer lekker naar de sport te gaan kijken en niet naar bokt.

Besef je wel wat je hiermee zegt? Hete paarden die op het scherpst en maximaal show worden gereden? Logisch dat het er niet rustig en ontspannen uitziet, maar is dat dan diervriendelijk? Want ik zie vooral gestresste dieren die met allerlei optomingen in een houding gedwongen worden zodat ze kunnen showen voor "ons vermaak".

Elisa2, op de foto's zijn duidelijk absurd lange hoeven te zien. Een gezonde hoef is niet zo lang en heeft ook niet zo'n dikke plak beslag eronder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:09

Ik vindt het reuze meevallen, het zijn niet de blokhoeven zoals bij de Hackney's te zien. Sommigen lijken een wat zwaarder ijzer te hebben. Het beste is trouwens altijd irl kijken.

En dan zie je ook dat de meeste TP het prachtig vinden als ze mogen gaan showen! Ik denk dus dat hier wel een denkfout gemaakt wordt. Die TP laat ze los in de wei en als ze gaan showen lopen ze er net zo bij.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:07

Dus een dressuurpaard wat het "machtig" vind om in de ring te verschijnen is gelul en een TP in de ring "vind het helemaal geweldig". Vanwaar het verschil? Om dat jij nu juist wel een TP liefhebber bent?
Ik denk namelijk dat er Dressuurpaarden zijn die het echt leuk vinden, een groot concours. Ik denk ook dat er paarden zijn die het haten. Ik denk ook dat er paarden zijn die het aan hun reet kan roesten. Jeetje, het lijken net wel individuen.
Afgeven op de hedendaagse top dressuur? Be my guest. Maar dan ook op de discipline waar je zelf fan van bent als daar misstanden zijn. Niet meten met twee maten. Dat klopt niet.

IJslanders met zadels voorbij de ribbenkast? Er komt commentaar op.
Mongol Derby? Er komt commentaar op.
CD die een paard in elkaar ragt? Er komt commentaar op.
Tuigpaarden in de ring die echt gewoon een te kleine hoeking in het kaak/nek gewricht hebben? OOOohhh mooiiiiii!!
Ik snap er geen zak van.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:28

Elisa2 schreef:
Ik vindt het reuze meevallen, het zijn niet de blokhoeven zoals bij de Hackney's te zien. Sommigen lijken een wat zwaarder ijzer te hebben. Het beste is trouwens altijd irl kijken.

En dan zie je ook dat de meeste TP het prachtig vinden als ze mogen gaan showen! Ik denk dus dat hier wel een denkfout gemaakt wordt. Die TP laat ze los in de wei en als ze gaan showen lopen ze er net zo bij.

Fijn dat je het vind meevallen, omdat het ergens anders erger is. Wat vervelend dat hier mensen in Amsterdam worden neergeschoten, maar dat valt wel mee. In Amerika worden hele scholen overhoop geschoten.
(Gek he? Iets wat niet goed is wegzetten als 'valt wel mee' omdat het ergens anders erger is).

Waarom worden er dan nog zoveel opzetteugels, staartlepels etc gebruikt, als ze van zichzelf al zo lopen?
Waarom zijn er dan oorproppen nodig?

Als ze van nature zo lopen, zou dat allemaal niet nodig zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:22

Bij de KNHS zijn opzetteugels verboden. Nou, dan begin je toch gewoon je eigen bond?!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:55

Ik denk dat leuk vinden en niet leuk vinden hele menselijke begrippen zijn, die helemaal niet op paarden van toepassing zijn. Ik heb zelf een tuiger die ik alleen recreatief rij, en als ik die nooit in de stress wil hebben kan ik beter niks doen want het is een heet, kijkerig paard die al over de flos is als er buiten bloempje anders staat of in de verte iemand loopt met een kleurige jas. Die je dan wel weer “blij” van een lang pad in draf. Oortjes erop, rug weg (want deze bouw is écht niet makkelijk om over de rug te krijgen kan ik je vertellen), voorwaarts. In de winter soms zelfs met een thiedemann omdat ik, als paardmishandelende ruiter die niet altijd even makkelijk mijn paardkanonnetje uitzit als ze wil gaan.

Ik had deze reacties verwacht en merk dat ik het jammer vind dat er niet eens een gesprek kan worden gevoerd. Er is een soort van ongenuanceerd ideaalbeeld, wat gewoon niet altijd reeel is. Bij iedere afwijking van dit beeld wordt er meteen volle bak gehakt gemaakt van. Zolang er geen sluitende definitie is van paardenwelzijn blijft dit begrip voor iedereen heel anders. Ik zal nu heel bokt over me heen krijgen, maar ik vind dit - niet altijd - dierenmishandeling, maar liefhebberij. Liefhebberij die toe is aan vernieuwing, aan gesprek, aan betere regels. Maar alles meteen wegzetten als mishandeling en dierenhaterij gaat het welzijn niet verder helpen. Ook hier zitten, net als in andere takken van de sport, mensen achter met oprecht hart voor hun paarden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:58

nps schreef:
Ik denk dat leuk vinden en niet leuk vinden hele menselijke begrippen zijn, die helemaal niet op paarden van toepassing zijn. Ik heb zelf een tuiger die ik alleen recreatief rij, en als ik die nooit in de stress wil hebben kan ik beter niks doen want het is een heet, kijkerig paard die al over de flos is als er buiten bloempje anders staat of in de verte iemand loopt met een kleurige jas. Die je dan wel weer “blij” van een lang pad in draf. Oortjes erop, rug weg (want deze bouw is écht niet makkelijk om over de rug te krijgen kan ik je vertellen), voorwaarts. In de winter soms zelfs met een thiedemann omdat ik, als paardmishandelende ruiter die niet altijd even makkelijk mijn paardkanonnetje uitzit als ze wil gaan.

Ik had deze reacties verwacht en merk dat ik het jammer vind dat er niet eens een gesprek kan worden gevoerd. Er is een soort van ongenuanceerd ideaalbeeld, wat gewoon niet altijd reeel is. Bij iedere afwijking van dit beeld wordt er meteen volle bak gehakt gemaakt van. Zolang er geen sluitende definitie is van paardenwelzijn blijft dit begrip voor iedereen heel anders. Ik zal nu heel bokt over me heen krijgen, maar ik vind dit - niet altijd - dierenmishandeling, maar liefhebberij. Liefhebberij die toe is aan vernieuwing, aan gesprek, aan betere regels. Maar alles meteen wegzetten als mishandeling en dierenhaterij gaat het welzijn niet verder helpen. Ook hier zitten, net als in andere takken van de sport, mensen achter met oprecht hart voor hun paarden.

Je gaat zelf het gesprek niet aan? Je reageert nergens inhoudelijk op de punten die ik aanhaal, maar je verwijt mij (en andere tegenstanders van deze 'sport') van het gesprek niet aangaan?

Ik zet niks direct weg als dierenmishandeling of dierenhaterij.
Ik zie zeker wel dat dit onder liefhebberij valt, maar daar komt bij dat mensen al zó lang hiermee bezig zijn dat er niet gekeken wordt naar hoe de sport verbeterd kan worden als we het hebben over dierenwelzijn en diervriendelijk rijden/trainen. Dat gaat de ondergang van de paarde sport zijn.

Want, het gaat al zo lang zo, waarom zouden we veranderen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 12:32

nps schreef:

Vertel mij dan eens waarom de KNHS opzet teugels verbied en de tuigpaard mensen daar een “oplossing” voor hebben gevonden? Omdat het zonder opzet teugel levensgevaarlijk is? Ik weet het niet. Of heeft de KNHS een punt. En zijn deze mooie paarden (ja, mits goed gaand vind ik het machtig en prachtig om te zien) en de aangespannen sport aan een verbeter slag bezig? Zoals dat ook in de dressuur, het springen en de cross zo is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:43

rien10 schreef:
Dus een dressuurpaard wat het "machtig" vind om in de ring te verschijnen is gelul en een TP in de ring "vind het helemaal geweldig". Vanwaar het verschil? Om dat jij nu juist wel een TP liefhebber bent?
Ik denk namelijk dat er Dressuurpaarden zijn die het echt leuk vinden, een groot concours. Ik denk ook dat er paarden zijn die het haten. Ik denk ook dat er paarden zijn die het aan hun reet kan roesten. Jeetje, het lijken net wel individuen.
Afgeven op de hedendaagse top dressuur? Be my guest. Maar dan ook op de discipline waar je zelf fan van bent als daar misstanden zijn. Niet meten met twee maten. Dat klopt niet.

IJslanders met zadels voorbij de ribbenkast? Er komt commentaar op.
Mongol Derby? Er komt commentaar op.
CD die een paard in elkaar ragt? Er komt commentaar op.
Tuigpaarden in de ring die echt gewoon een te kleine hoeking in het kaak/nek gewricht hebben? OOOohhh mooiiiiii!!
Ik snap er geen zak van.

Heb je het tegen mij? Want ik kan me niet herkennen in je bericht. En ik ben geen TP liefhebber.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:44

Marjo schreef:
Elisa2 schreef:

Fijn dat je het vind meevallen, omdat het ergens anders erger is. Wat vervelend dat hier mensen in Amsterdam worden neergeschoten, maar dat valt wel mee. In Amerika worden hele scholen overhoop geschoten.
(Gek he? Iets wat niet goed is wegzetten als 'valt wel mee' omdat het ergens anders erger is).

Waarom worden er dan nog zoveel opzetteugels, staartlepels etc gebruikt, als ze van zichzelf al zo lopen?

Waarom vraag je dat niet eens aan een TP rijder? Enlighten yourself. :)*

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:00

Ik vraag het onder andere aan jou Elisa. Ik vraag het aan iedereen die het prima vind als paarden er zo bij lopen.
Ik vraag “waarom heeft de KNHS de opzetteugel verbannen?”
Lijkt mij een redelijk concrete vraag in een tuigpaard topic. Dus ik stel de vraag aan tuigpaard mensen.
Ik wacht geduldig op antwoord.
Ja, ik steek overal mijn licht op. Zeker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:10

Ik ben geen tuigpaardmens maar dit is wat er over te vinden is: https://www.horses.nl/overige-disciplin ... zetverbod/

Waarbij de oordoppen discutabel zijn denk ik want ze dempen ook geluid en dat is niet onvriendelijk. De opzetteugel wordt niet door iedere rijder gebruikt. Volgens mij is het bedoeld ook om het paard steun te geven (heeft een TP rijder me ooit verteld) en zit er hooguit 5 min aan.

Persoonlijk zie ik liever ook geen opzet en zoals ik al eerder in dit topic vermelde snap ik de reacties omdat sommige foto,s er inderdaad niet zo prettig uit zien. Ik breng alleen wat nuance aan, niet alles is gelijk slecht. Ik zie ook niet zoveel problemen met die staartlepel?

En ik ben juist irl gaan kijken op concoursen omdat er destijds zo,n hetze van D&R tegen was. Heb speciaal gekeken hoe ze op hun hoeven stonden, hoe ermee omgegaan werd etc etc.
En ja, sommige rijders zitten teveel aan de mond. Andere rijden weer beter in de aanleuning. Ik zag paarden die na het opstellen wisten dat ze zo mochten gaan en al op de plek stonden te hupsen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:30

Elisa2 schreef:
Marjo schreef:

Waarom vraag je dat niet eens aan een TP rijder? Enlighten yourself. :)*

Ah, dus jij mag wel het eea stellen en beweren, maar als de moeilijke vragen komen dan moeten we die maar aan iemand anders stellen?

[Edit] overigens, zoals ik eerder in dit topic al heb aangegeven, heb ik de nationale tuigpaardendag al eens in het echt bijgewoond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:32

Ehm nee, zoals ik schrijf heb ik met TP rijders gepraat. En het lijkt me verstandig dat als je antwoord wilt op je vragen dat je dat ook doet. :o?

Dan kun je vragen waarom ze doen wat ze doen? En kritische vragen aan hun stellen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:34

Elisa2 schreef:
Ehm nee, zoals ik schrijf heb ik met TP rijders gepraat. En het lijkt me verstandig dat als je antwoord wilt op je vragen dat je dat ook doet. :o?

Ik spreek jouw argument tegen, daarvoor hoef ik niet met TP rijders te spreken.

Jij stelt dat tuigpaarden in de wei net zo lopen als op deze shows.
Ik spreek dat tegen, want als dat zo zou zijn, waarom zijn al die rare 'hulpteugels' dan nodig?

Als je daar geen antwoord op kan geven, kan ik enkel concluderen dat je eerste uitspraak foutief is, en dat ze dus van nature niet zo bewegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:37

Of je leest slecht.. aangezien ik schrijf dat ze niet allemaal met een opzetteugel lopen..

Heb nog even voor je geteld en maar liefst 15 lopen er zonder opzetteugel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:46

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:16

Elisa2 schreef:
Of je leest slecht.. aangezien ik schrijf dat ze niet allemaal met een opzetteugel lopen..

Heb nog even voor je geteld en maar liefst 15 lopen er zonder opzetteugel.

Of jij vind dat een opzetteugel moet kunnen maakt mij niet uit.
Dat er “zoveel” paarden zonder opzetteugel lopen maakt het niet goed/ok/in orde dat de KNHS het verboden heeft. Dat hebben ze niet voor niets.
In die wedstrijd houding lopen ze maar kort zeg je. CD mepte haat paard ook maar kort. Bloed in de mond duurt ook maar kort. Idem voor een blauwe tong, strakke neusriem, onmenselijke hindernissen. Allemaal kort durend.
In vind sommige dingen niet ok.
Jij vind sommige dingen wel ok.
Wij verschillen hierin van mening. Dat is toch niet zo moeilijk te accepteren?

En nu stop ik met deze discussie. Ik heb mijn punten en mijn mening kenbaar gemaakt. Verder welles/nietes heeft geen toegevoegde waarde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:40

Nou inderdaad want ook jij leest niet goed. Ik heb nergens gezegd dat IK de opzetteugel vind kunnen. Alleen wat mij daarover vertelt is.

Sterker nog, hierboven staat gewoon wat ik er van vindt. :roll:

Ik geloof niet dat ik hier degene bent die zaken moeilijk accepteert.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:27

Ik zeg “of”. Dus als. Indien.
Dus nogmaals; als jij- indien jij- of jij de opzetteugel vind kunnen dan maakt mij dat niet uit

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:51

Maar het hele bericht slaat nergens op want we verschillen niet van mening. Dat is nu net het punt. Ik vind een opzetteugel er ook niet aangenaam uitzien.

Ik ben alleen geen TP rijder dus kan alleen maar afgaan op wat mij verteld is wat het doel er van is. En dan het doel wetende zie ik het ook nog steeds liever zonder wat gelukkig het merendeel heeft.