Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Dus als we die harde hulpen verbloemen door de mond dicht te trekken kunnen we de ruiter idioot hoge punten geven of hoe moet ik dat voor me zien? Je doet nu elke keer alsof het bit door de mond trekken de standaard is. Als dat het geval is, is er wel meer aan de hand in de sport. En hoe werkt een hoge neusriem dan?Omdat het bit door de mond getrokken kan worden en veel grotere bewegingen kan maken wat normaal gesproken begrensd wordt door een neusriem.
JudithGigi schreef:Aansnoerneusriem met zijringen inderdaad. Of althans, die oefenen minder druk uit doordat de ringen ervoor zorgen dat er meer speling is in de boven- en onderkant van de neusriem, waardoor hij beter mee kan bewegen met hoofdbewegingen van het paard.Was er niet laatst een onderzoek waar uit kwam dat aansnoerneusriemen een betere drukverdeling hadden dan de "normale"?
Elisa2 schreef:Omdat het bit door de mond getrokken kan worden en veel grotere bewegingen kan maken wat normaal gesproken begrensd wordt door een neusriem.
Elisa2 schreef:Waarom doe je dan elke keer alsof het bit door de mond trekken de standaard is?Nee, als je een vriendelijke en stille hand hebt kun je prima zonder neusriem rijden. Als je dit niet hebt is een neusriem vriendelijker, hoe kleiner de beweging, hoe prettiger het is voor het paard.
En ik heb het nergens over dichtsnoeren dus leg me geen woorden in de mond als je inhoudelijke argumenten weer eens op zijn.
Hoe een hoge neusriem werkt kun je aan je instructeur vragen of even googlen.
Elisa2 schreef:Nee, als je een vriendelijke en stille hand hebt kun je prima zonder neusriem rijden. Als je dit niet hebt is een neusriem vriendelijker, hoe kleiner de beweging, hoe prettiger het is voor het paard.
En ik heb het nergens over dichtsnoeren dus leg me geen woorden in de mond als je inhoudelijke argumenten weer eens op zijn.
Hoe een hoge neusriem werkt kun je aan je instructeur vragen of even googlen.
Lokii schreef:Elisa2 schreef:Omdat het bit door de mond getrokken kan worden en veel grotere bewegingen kan maken wat normaal gesproken begrensd wordt door een neusriem.
Als je zo hard trekt dat de neusriem je bit begrenst gaat er wel meer mis voor mijn gevoel. Ik ben van mening dat de ruiter zelf goed kan inschatten wat bij haar en haar paard past.
pluisje88 schreef:Ik vind de opmerking betere drukverdeling bij een aansnoerneusriem altijd interessant. Als er geen druk op staat hoeft er ook geen drukverdeling te zijn toch?
Elisa2 schreef:Oorspronkelijk is de mond dichtsnoeren precies wel waar de neusriem voor bedoelt werd: https://www.eurodressage.com/2012/02/07 ... y-nosebandLokii schreef:
Als je zo hard trekt dat de neusriem je bit begrenst gaat er wel meer mis voor mijn gevoel. Ik ben van mening dat de ruiter zelf goed kan inschatten wat bij haar en haar paard past.
Natuurlijk, dat kan een ruiter zelf inschatten en ik heb daar verder ook geen oordeel over. Het is alleen jammer dat niet iedereen meer weet waar een neusriem oorspronkelijk voor bedoeld is. (en nee, dat is niet dichtsnoeren)
[ [url=m/D0VpXU.png]Afbeelding[/url] ]
Captain schreef:Ik begrijp gewoon nog steeds niet hoe een neusriem er voor zorgt dat het bit stabieler ligt. Misschien ben ik dom, maar de teugels zitten aan het bit. Als je een bit hebt wat goed past, hoeveel kan dat door de mond bewegen zonder neusriem? Amper een cm? Tenzij je met twee handen aan een teugel gaat trekken en de bitringen door de mond heen trekt, maar ik mag toch hopen dat niemand dat doet. Hoe ligt een bit dan stabieler met neusriem?
Ik zie die logica alleen met een sperriem die zodanig strak dicht zit dat de mond niet meer open kan.
pluisje88 schreef:Ik vind de opmerking betere drukverdeling bij een aansnoerneusriem altijd interessant. Als er geen druk op staat hoeft er ook geen drukverdeling te zijn toch?
Captain schreef:Ik begrijp gewoon nog steeds niet hoe een neusriem er voor zorgt dat het bit stabieler ligt. Misschien ben ik dom, maar de teugels zitten aan het bit. Als je een bit hebt wat goed past, hoeveel kan dat door de mond bewegen zonder neusriem? Amper een cm? Tenzij je met twee handen aan een teugel gaat trekken en de bitringen door de mond heen trekt, maar ik mag toch hopen dat niemand dat doet. Hoe ligt een bit dan stabieler met neusriem?
Ik zie die logica alleen met een sperriem die zodanig strak dicht zit dat de mond niet meer open kan.
En als je hand niet zacht genoeg is om zonder neusriem te kunnen rijden dan hoor je überhaupt niet op een paard.
Het enige wat voor mij belangrijk is is wat het paard fijn vindt. Mijn paard vindt alleen een kopstuk met bit niet zo prettig, rondom neusriem ook niet. Alleen kopstuk voelt te wiebelig voor haar. De achterkant van de neusriem irriteert haar omdat ze niks op die plek wil hebben zitten. Hoe strak of los ook. Dus mijn paard is heel blij met de Lingus. Alles ligt stil maar er zit niks “vast”. Het paard is de enige die kan bepalen of iets prettig is of niet in mijn ogen.
Lokii schreef:Captain schreef:Ik begrijp gewoon nog steeds niet hoe een neusriem er voor zorgt dat het bit stabieler ligt. Misschien ben ik dom, maar de teugels zitten aan het bit. Als je een bit hebt wat goed past, hoeveel kan dat door de mond bewegen zonder neusriem? Amper een cm? Tenzij je met twee handen aan een teugel gaat trekken en de bitringen door de mond heen trekt, maar ik mag toch hopen dat niemand dat doet. Hoe ligt een bit dan stabieler met neusriem?
Precies dit. Ik zou hier meer uitleg over willen hebben hoe dat dan precies werkt? Hoe verdeeld de neusriem de druk? Hoe ondersteunt een neusriem een bit?