Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 07:22

Dat vind ik onzin om mensen meer punten ervoor te geven. Het gaat om de combinatie die het beste de proef uitvoert, niet degene die de optoming heeft die het meest overeenkomt met jouw idealen.
Daarnaast kan mijn paard met neusriem alsnog mond openen en op haar gemak een appel eten, dus waarom zou dat minder punten moeten opleveren omdat er toevallig een neusriem omheen zit.
En dan moeten alle bitloze starters dus ook lagere punten krijgen in jouw voorbeeld als degene zonder neusriem?

Nee, sorry. Optoming mag geen verschil maken in punten. Hoe er gereden wordt en dus hoe het paard toont wel

Elisa2

Re: Neusriem niet langer verplicht bij dressuurcompetitie Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:00

Zonder neusriem kan een bit veel harder inwerken..lijkt me niet bepaald vriendelijker en ook niet iets wat beloond dient te worden.

Eens met MWM verder.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:12

Elisa2 schreef:
Zonder neusriem kan een bit veel harder inwerken..lijkt me niet bepaald vriendelijker en ook niet iets wat beloond dient te worden.

Eens met MWM verder.

Hoezo werkt het bit dan harder in? De teugels zitten toch verbonden rechtstreeks aan het bit

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:19

Omdat het bit door de mond getrokken kan worden en veel grotere bewegingen kan maken wat normaal gesproken begrensd wordt door een neusriem.

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:25

Elisa2 schreef:
Omdat het bit door de mond getrokken kan worden en veel grotere bewegingen kan maken wat normaal gesproken begrensd wordt door een neusriem.
Dus als we die harde hulpen verbloemen door de mond dicht te trekken kunnen we de ruiter idioot hoge punten geven of hoe moet ik dat voor me zien? Je doet nu elke keer alsof het bit door de mond trekken de standaard is. Als dat het geval is, is er wel meer aan de hand in de sport. En hoe werkt een hoge neusriem dan?

JudithGigi schreef:
Was er niet laatst een onderzoek waar uit kwam dat aansnoerneusriemen een betere drukverdeling hadden dan de "normale"?
Aansnoerneusriem met zijringen inderdaad. Of althans, die oefenen minder druk uit doordat de ringen ervoor zorgen dat er meer speling is in de boven- en onderkant van de neusriem, waardoor hij beter mee kan bewegen met hoofdbewegingen van het paard.
Laatst bijgewerkt door Celaeno op 17-07-24 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:29

Elisa2 schreef:

Als je zo hard trekt dat de neusriem je bit begrenst gaat er wel meer mis voor mijn gevoel. Ik ben van mening dat de ruiter zelf goed kan inschatten wat bij haar en haar paard past.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:29

Nee, als je een vriendelijke en stille hand hebt kun je prima zonder neusriem rijden. Als je dit niet hebt is een neusriem vriendelijker, hoe kleiner de beweging, hoe prettiger het is voor het paard.

En ik heb het nergens over dichtsnoeren dus leg me geen woorden in de mond als je inhoudelijke argumenten weer eens op zijn. ;-)

Hoe een hoge neusriem werkt kun je aan je instructeur vragen of even googlen.

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:30

Elisa2 schreef:
Nee, als je een vriendelijke en stille hand hebt kun je prima zonder neusriem rijden. Als je dit niet hebt is een neusriem vriendelijker, hoe kleiner de beweging, hoe prettiger het is voor het paard.

En ik heb het nergens over dichtsnoeren dus leg me geen woorden in de mond als je inhoudelijke argumenten weer eens op zijn. ;-)

Waarom doe je dan elke keer alsof het bit door de mond trekken de standaard is?

Ok, je weet het dus zelf niet. Helder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:32

Haha, nee ik ga niet in discussie met jou..jammer he?

En nergens doe ik wat jij zegt gelukkig, en ga nu maar weer een ander slachtoffer zoeken. ;-)

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:33

Elisa2 schreef:
Haha, nee ik ga niet in discussie met jou..jammer he?

En nergens doe ik wat jij zegt gelukkig, en ga nu maar weer een ander slachtoffer zoeken. ;-)
De inhoudelijke kennis is dus weer op. ;)

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:36

Elisa2 schreef:

Ik denk dat juist daarom zonder neusriem rijden goed kan zijn. Het paard heeft meer vrijheid om te laten zien of je te hard bent met je hand door bv de mond te openen. Zie het als een soort feedback voor jezelf. Met neusriem en met een sperriem kan je paard dit nauwelijks laten zien. Met alleen neusriem is die vrijheid er natuurlijk ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:36

Lokii schreef:
Elisa2 schreef:

Als je zo hard trekt dat de neusriem je bit begrenst gaat er wel meer mis voor mijn gevoel. Ik ben van mening dat de ruiter zelf goed kan inschatten wat bij haar en haar paard past.

Natuurlijk, dat kan een ruiter zelf inschatten en ik heb daar verder ook geen oordeel over. Het is alleen jammer dat niet iedereen meer weet waar een neusriem oorspronkelijk voor bedoeld is. (en nee, dat is niet dichtsnoeren)

Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:37

Ik vind de opmerking betere drukverdeling bij een aansnoerneusriem altijd interessant. Als er geen druk op staat hoeft er ook geen drukverdeling te zijn toch?

En als je hand niet zacht genoeg is om zonder neusriem te kunnen rijden dan hoor je überhaupt niet op een paard.

Het enige wat voor mij belangrijk is is wat het paard fijn vindt. Mijn paard vindt alleen een kopstuk met bit niet zo prettig, rondom neusriem ook niet. Alleen kopstuk voelt te wiebelig voor haar. De achterkant van de neusriem irriteert haar omdat ze niks op die plek wil hebben zitten. Hoe strak of los ook. Dus mijn paard is heel blij met de Lingus. Alles ligt stil maar er zit niks “vast”. Het paard is de enige die kan bepalen of iets prettig is of niet in mijn ogen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:38

Ik begrijp gewoon nog steeds niet hoe een neusriem er voor zorgt dat het bit stabieler ligt. Misschien ben ik dom, maar de teugels zitten aan het bit. Als je een bit hebt wat goed past, hoeveel kan dat door de mond bewegen zonder neusriem? Amper een cm? Tenzij je met twee handen aan een teugel gaat trekken en de bitringen door de mond heen trekt, maar ik mag toch hopen dat niemand dat doet. Hoe ligt een bit dan stabieler met neusriem?
Ik zie die logica alleen met een sperriem die zodanig strak dicht zit dat de mond niet meer open kan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:46

pluisje88 schreef:
Ik vind de opmerking betere drukverdeling bij een aansnoerneusriem altijd interessant. Als er geen druk op staat hoeft er ook geen drukverdeling te zijn toch?

Ja dat is waar, goed punt :') ik heb er nu eentje op mijn bitloze hoofdstel en merk wel dat die een stuk rechter/stabieler zit dan de traditionele neusriem die ik op mijn hoofdstel met bit had. Ik ben er dus opzich wel fan van.

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:49

Elisa2 schreef:
Lokii schreef:

Natuurlijk, dat kan een ruiter zelf inschatten en ik heb daar verder ook geen oordeel over. Het is alleen jammer dat niet iedereen meer weet waar een neusriem oorspronkelijk voor bedoeld is. (en nee, dat is niet dichtsnoeren)

[ [url=m/D0VpXU.png]Afbeelding[/url] ]
Oorspronkelijk is de mond dichtsnoeren precies wel waar de neusriem voor bedoelt werd: https://www.eurodressage.com/2012/02/07 ... y-noseband

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:56

Bravo _/-\o_ Wat een mooie ontwikkeling dit. En nee, ik heb echt niet de illusie dat de mensen die hun neusriem flink aansjorren die nu een gaatje losser gaan doen. Maar het lijkt mij geen verkeerde beweging als we ook in de dressuur mensen de keuze laten met wat voor harnachement ze willen rijden. Al is het maar om een wat minder stoffig/ouderwets uiterlijk te krijgen, zo vind ik gekleurde dekjes enz. in de ring een hele verbetering op het traditionele zwart/wit of bruin/lichtgeel of blauw/champagne. Dressuur in de 21e eeuw zeg maar.

Ik hoop maar dat de Nieuw-Zeelandse juryleden niet de combinaties zonder neusriem lager gaan punten omdat hun optoming niet is "zoals het hoort".

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:03

Captain schreef:
Ik begrijp gewoon nog steeds niet hoe een neusriem er voor zorgt dat het bit stabieler ligt. Misschien ben ik dom, maar de teugels zitten aan het bit. Als je een bit hebt wat goed past, hoeveel kan dat door de mond bewegen zonder neusriem? Amper een cm? Tenzij je met twee handen aan een teugel gaat trekken en de bitringen door de mond heen trekt, maar ik mag toch hopen dat niemand dat doet. Hoe ligt een bit dan stabieler met neusriem?
Ik zie die logica alleen met een sperriem die zodanig strak dicht zit dat de mond niet meer open kan.

Precies dit. Ik zou hier meer uitleg over willen hebben hoe dat dan precies werkt? Hoe verdeeld de neusriem de druk? Hoe ondersteunt een neusriem een bit? :?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:20

Ergens op de site van 2FitHorses staat zelfs ook dat de neustiem de kaak stabiliseert
Ik snap die ook niet….
Mijn paardjes die ik op bit rijd, lopen zonder neusriem: stabiel, mondjes dicht en met prima aanleuning en nageeflijk. En er is nog nooit een kaak afgevallen, een bit door de mond getrokken of een hoofdstel verloren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:22

2Fithorses moet je helemaal niet serieus nemen. Die geven je een te smal bit en verkopen daar dan weer zalf voor om op de kapotte mondhoeken te smeren. +:)+

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:09

pluisje88 schreef:

in principe is toch alles "druk", ook een gewone neusriem. Zonder neusriem is er idd geen druk, maar bij de paarden die een neusriem wel fijn vinden is een betere drukverdeling (als het paard dat fijn vind) toch niet erg?
Ik gebruikt nu een bontje onder de neusriem bij mijn micklem, omdat ik het idee heb dat het een zachtere, betere drukverdeling is dan zo'n smalle riem zonder iets zachts. Maar dat wil niet zeggen dat ik de Micklem aansnoer, maar toch heb ik het idee dat m'n paard dat fijner vind

Ik vind het in ieder geval een goede ontwikkeling in NZ, ik ben altijd voor keuzevrijheid zodat je gewoon met de spullen kan rijden die je paard het fijnst vind :)

@captain, lol dat wist ik niet, zie ze steeds meer op insta voorbij komen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:15

En zij promoten zo'n onderlegger onder de neusriem op de neus. Als je die op de plek wilt houden moet je de neusriem al te strak doen. Dus leuk zo'n extra onderlegger, maar niet dat al die neusriemen veel te strak zitten. Dan helpt die 'drukverdeling' ook niet.

Laat staan als je dan ook nog de voorpluk onder de frontriem en neusriem propt die beide lekker strak zitten. Ook zo lekker voor paard...

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:40

Captain schreef:

Niet. Niet zelden ontstaat schade door niet passende (te groot) bitten. Die schuiven met de breuken "lekker" door de mond. Daar is niet eens zoveel druk voor nodig. Er is denk ik geen uitleg nodig hoe strak je moet aansnoeren omdat te voorkomen..

De oplossing is ook niet zo moeilijk. Een D-Ring, Kneveltrens of Baucher trens lossen dit direct al op (mits goed passend natuurlijk)

De neusriem heeft historisch ook niet zoveel te maken met stabiliteit. Daarom is ie helemaal niet bedacht. Het is een klein neven effect. Neusriemen waren er om teugels aan te verbinden en laterale flexie te creeeren (soms zelfs met draw reins) Omdat ze ook toen al doorhadden dat neusriemen behoorlijk effectief waren als het om controle ging..

Nadien ging het om het niet openen van de mond waarmee het paard aan de hulp kan "ontsnappen" . Dit geeft natuurlijk een stabieler beeld dan een paard wat druk is met de mond om welke reden dan ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:27

pluisje88 schreef:

En als je hand niet zacht genoeg is om zonder neusriem te kunnen rijden dan hoor je überhaupt niet op een paard.

Het enige wat voor mij belangrijk is is wat het paard fijn vindt. Mijn paard vindt alleen een kopstuk met bit niet zo prettig, rondom neusriem ook niet. Alleen kopstuk voelt te wiebelig voor haar. De achterkant van de neusriem irriteert haar omdat ze niks op die plek wil hebben zitten. Hoe strak of los ook. Dus mijn paard is heel blij met de Lingus. Alles ligt stil maar er zit niks “vast”. Het paard is de enige die kan bepalen of iets prettig is of niet in mijn ogen.

Als er met een contact teugel gereden wordt zoals gewenst is in de dressuur staat er altijd een bepaalde druk op het bit. Dit hoeft helemaal niet veel te zijn maar IEDERE ruiter rijdt met een bepaalde druk. Zo werken bitloze hoofdstellen ook.
Als er een kopstuk en neusriem aan een hoofdstel zit is die druk verdeeld over de verschillende onderdelen. Iedere soort neusriem heeft een andere soort drukverdeling en inwerking.

Als de hand niet zacht genoeg is om zonder neusriem te rijden dan kunnen de meeste B en L ruiters wel stoppen met rijden. Het is niet voor niks dat stang en trens pas toegestaan is vanaf een bepaald niveau.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:29

Lokii schreef:
Captain schreef:

Precies dit. Ik zou hier meer uitleg over willen hebben hoe dat dan precies werkt? Hoe verdeeld de neusriem de druk? Hoe ondersteunt een neusriem een bit? :?

Google eens over de inwerking van verschillende soorten neusriemen en er gaat een wereld voor je open. ;)