Drentse paardenhouders: veulens Aekingerzand gevoerd aan wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:47

_Ekenna schreef:
M.ekel is familie van mij. Hij is wolvenconsulent, en dat betekent niet automatisch dat hij ook vóór de wolf is, het tegenovergestelde juist.

Het gaat hier om wilde exmoorpony’s die in een grote kudde samenleven. In deze kudde lopen verschillende hengsten, juist om de kudde zo weerbaar mogelijk te maken. Als je deze wilde pony’s op stal wil zetten is dat pure dierenmishandeling. Deze dieren komen namelijk in principe nooit in hun leven in contact met mensen.

Normaliter gesproken is de beste bescherming tegen de wolf grote kuddes zoals deze. Hier is het helaas toch fout gegaan, maar dat is ook het risico wat we lopen met de wolf in Nederland. Deze wolven moeten ook eten..

Tevens moeten er dieren op dit natuurgebied lopen om te grazen, tbv van het natuurgebied, en of je er nu een kudde herten neerzet of schapen.. dan zijn de paarden, lijkt mij, een stuk weerbaarder. Tevens lopen er meerdere exmoor kuddes dichtbij waar het wel goed gaat. Deze situatie is gewoon echt dikke pech nu.

Je hoeft hem echt niet te verdedigen, alles wat hij spreekt is allang weerlegt.

Enne, kenner hier van Discovery channel en National Geographic Channel, wolven jagen op veel grotere prooien dan exmoor pony's.
Oh en de exmoor staat op de lijst met bedreigde diersoort.

Superslim gedaan dus om die combi met elkaar samen te zetten +:)+
Want wat in het wild namelijk ook niet gebeurd, weerbaarheid van een echte (hengst, merries en veulens) kudde kan in een onnatuurlijke situatie (grondgebiedje in Nederland met hekwerk) natuurlijk wel!

Nee sorry, je zit hier echt verkeerd om een woordje voor hem te doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:48

12 pony,s in zo een gebied is geen grote kudde !
Exmoors zijn geen wilde pony,s , maar weinig tot niet in handen geweest .
Het is gewoon een lopend buffet voor de wolven . Er is maar een goede optie en dat is de wolf verjagen uit te kleine gebieden . Niet voor niets zijn ze ruim een eeuw geleden verjaagd geweest .
En ja elk dier heeft recht op leven .
Maar niet op deze manier .
Pony,s naar de slacht , is maar even stress en in elk geval meteen dood ipv verscheurd te worden door Bor de wolf .

De beelden die ik zie van wolf zijn ook amper wolven te noemen , ik blijf erbij dat het uitgezette dieren zijn .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:52

Uitgezet zijn ze niet, denk ik.
Maar 'we' hebben natuurlijk wel al eerder wolven gedomesticeerd. Dat noemen we honden.
Wat geleidelijk vanuit Rusland/Polen/Duitsland hierheen is gemigreerd, is niet de wolf gebleven die het daar was. Daar is (ongewild) selectie op toegepast. Selectie naar minder bang, meer mensvolgend. Precies dezelfde selectiedruk die 15.000 jaar geleden de eerste 'hond' opleverde.
Daar zijn we nu opnieuw mee bezig. En daarom lijken de wolven hier (in ieder geval in gedrag, maar dat uiterlijk meedoet is niet onverwacht) geleidelijk aan steeds meer op honden.

(Plus sowieso een flinke scheut hybridisatie, maar los daarvan - we zijn bezig het wiel opnieuw uit te vinden, de gedomesticeerde wolf, aka hond)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:10

Ibbel schreef:
Uitgezet zijn ze niet, denk ik.
Maar 'we' hebben natuurlijk wel al eerder wolven gedomesticeerd. Dat noemen we honden.
Wat geleidelijk vanuit Rusland/Polen/Duitsland hierheen is gemigreerd, is niet de wolf gebleven die het daar was. Daar is (ongewild) selectie op toegepast. Selectie naar minder bang, meer mensvolgend. Precies dezelfde selectiedruk die 15.000 jaar geleden de eerste 'hond' opleverde.
Daar zijn we nu opnieuw mee bezig. En daarom lijken de wolven hier (in ieder geval in gedrag, maar dat uiterlijk meedoet is niet onverwacht) geleidelijk aan steeds meer op honden.

(Plus sowieso een flinke scheut hybridisatie, maar los daarvan - we zijn bezig het wiel opnieuw uit te vinden, de gedomesticeerde wolf, aka hond)

Maar dit is dus zo of zo gaande in onze natuurgebieden. Een Heckrund is geen oeross. En een konikspaard is ook geen Tarpan.

Ze proberen iets na te maken, wat niet meer bestaat. Rewilding is gewoon een bizarre vorm van maakbaarheidsdenken.

Kinke

Re: Drentse paardenhouders: veulens Aekingerzand gevoerd aan wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:16

en een verdienmodel

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:17

Nah, er is wel verschil. Heckrunderen en Koniks zijn bewuste fokpogingen uitgestorven dieren terug te krijgen. En dat kan niet, uitgestorven is uitgestorven.

De wolf is ook geen rewilding, want die zijn echt wel gewoon op eigen pootjes hierheen gekomen.

'We' (lees eigenlijk: de EU met hun vreemde wetgeving) zijn wolven nu opnieuw aan het domesticeren zonder dat we het willen (of dat het nodig is, hondenrassen genoeg). En dat schijnt werkelijk niemand in te zien...

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:46

Ik vind het voor de reeën ook fijner als ze geschoten worden dan levend opgegeten.. dat is ook in 1 keer klaar..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:51

Elisa2 schreef:
Deze pony's liepen niet hier op dit betreffende stuk voordat de wolf er was.

In NL is er gewoon een zorgplicht voor dieren, er is al bewezen dat de kuddes niet voldoende bescherming bieden tegen de wolf. En het feit dat hij ergens anders ook kuddes Exmoors heeft lopen maar dreigt deze naar de slager te brengen als hij ze weg moet halen zegt genoeg over deze man.

Hij doet alsof hij goed voor de pony's is maar vergeet er ook bij te melden dat hij ze alleen maar heeft voor de slacht en om op te eten. Zo kijkt hij er dus naar.

Daarnaast is de Exmoor geen "wilde" pony, niks gewend is wat anders dan wild.

Precies. Ik reed als kind vrolijk rond op zo'n "wilde" pony bij de ruitervereniging, het dier was braaf (anders reed ik er niet op), en in Engeland rijden kinderen ook gewoon rond op zo'n "wilde" pony.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:07

Precies Ibbel, wat we nu zien gebeuren met de wolf is een behoorlijk snelle, onbewuste/ongewilde domesticatie.
Wolven hebben alle kenmerken van een goed te domesticeren diersoort, dus om te voorkomen dat dit gebeurt, zal er veel meer gedaan moeten worden om ze wild/schuw/op afstand te houden.

Net als jij, snap ik echt niet waarom niet meer mensen dit inzien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:12

Ik denk dat veel mensen dat wel inzien. Maar dat zijn de mensen die wel meer aan hebben zien komen als probleem.

Maar degene die de regels en wetten maken in Nederland die lijken het te missen. Mede door de foute info die ze krijgen van de "experts"

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:14

Ik wil niet pro wolf klinken want dat ben ik niet (ik zie wat voordelen maar ook veel nadelen), maar:
MissJeanny schreef:
Ik vind het voor de reeën ook fijner als ze geschoten worden dan levend opgegeten.. dat is ook in 1 keer klaar..

De natuur is niet lief en schattig.
De bio industrie ook niet. Overigens schiet een jager ook niet altijd in 1* goed, en natuurlijke selectie is veel lastiger.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 13-07-24 13:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:15

ah....het was ff wachten op de bekende dooddoener

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:17

De natuur is gewoon best wel ruig.

Bio industrie is indd een flauwe verwijzing maar het is ook altijd wat naïef om het een zielig te vinden en het ander gewoon te vinden/schuldig aan te maken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:24

Ibbel schreef:
Nah, er is wel verschil. Heckrunderen en Koniks zijn bewuste fokpogingen uitgestorven dieren terug te krijgen. En dat kan niet, uitgestorven is uitgestorven.

De keuze is voor Koniks gevallen omdat die qua uiterlijk op de uitgestorven Tarpan lijkt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:28

Koniks (Pools voor klein paard, trouwens, en een mengsel van allerlei kleine paarden en ponyrassen), zijn jarenlang door boeren gekruist met echte, wilde Tarpans, toen die wel nog bestonden, om een soberder, harder werkpaardje te krijgen.
Daarna zijn de koniks die nog het meest op de Tarpan leken geselecteerd (lees: ingepikt) bij de boeren waar ze liepen/gebruikt werden, om een poging te doen de Tarpan terug te fokken. En die paardjes zijn de basis van wat we nu het 'ras' Konik noemen.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 16:32

Ik heb een Exmoor thuis, ze is bang maar zeker geen wilde pony. Als het regent weet ze niet hoe snel ze haar stal in moet rennen :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 16:58

Die Mekel moeten ze gewoon eens oppakken. Walgelijke vent

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:28

Echt een ontembaar ras, poe poe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:30

Daphne__ schreef:
_Ekenna schreef:
Mekel is familie van mij. Hij is wolvenconsulent, en dat betekent niet automatisch dat hij ook vóór de wolf is, het tegenovergestelde juist.

Het gaat hier om wilde exmoorpony’s die in een grote kudde samenleven. In deze kudde lopen verschillende hengsten, juist om de kudde zo weerbaar mogelijk te maken. Als je deze wilde pony’s op stal wil zetten is dat pure dierenmishandeling. Deze dieren komen namelijk in principe nooit in hun leven in contact met mensen.

Normaliter gesproken is de beste bescherming tegen de wolf grote kuddes zoals deze. Hier is het helaas toch fout gegaan, maar dat is ook het risico wat we lopen met de wolf in Nederland. Deze wolven moeten ook eten..

Tevens moeten er dieren op dit natuurgebied lopen om te grazen, tbv van het natuurgebied, en of je er nu een kudde herten neerzet of schapen.. dan zijn de paarden, lijkt mij, een stuk weerbaarder. Tevens lopen er meerdere exmoor kuddes dichtbij waar het wel goed gaat. Deze situatie is gewoon echt dikke pech nu.

Wat erg voor je. Maargoed, daar kun jij ook niks aan doen :knuffel:

Kunnen we wel wat aan doen ! ipv de pony's hun daar neerzetten en laten opvreten door de schijt wolf.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:39

Dan blijft ze nogsteeds familie hoor...

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:00

Daphne__ schreef:
Dan blijft ze nogsteeds familie hoor...

Ja dat klopt, maar geen die pony's laat verslinden door de wolf of zelf opeet !
Mekel en _Ekenna zijn vermoed ik dezelfde persoon, gezien hun denkwijze.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:28

_Ekenna schreef:
Elisa2 schreef:
Deze pony's liepen niet hier op dit betreffende stuk voordat de wolf er was.

In NL is er gewoon een zorgplicht voor dieren, er is al bewezen dat de kuddes niet voldoende bescherming bieden tegen de wolf. En het feit dat hij ergens anders ook kuddes Exmoors heeft lopen maar dreigt deze naar de slager te brengen als hij ze weg moet halen zegt genoeg over deze man.

Hij doet alsof hij goed voor de pony's is maar vergeet er ook bij te melden dat hij ze alleen maar heeft voor de slacht en om op te eten. Zo kijkt hij er dus naar.

Daarnaast is de Exmoor geen "wilde" pony, niks gewend is wat anders dan wild.

Wat een aannames maak jij over iemand die je helemaal niet kent. Pony’s voor de slacht, wat een prachtleven hebben die beestjes dan toch gehad hè! Beter als al die varkens, koeien en kippen in de stallen..

Verder; als de pony’s weg moeten van de rechter dan is de enige plek waar ze heen kunnen; de slacht. Deze pony’s zijn niet geschikt om te verkopen en in de stal te gooien.

Tevens; Iedere paardenhouder waarvan hun paard(en) zijn gepakt door de wolf vind jij dus ook slecht voor hun dieren? Ze hadden ze natuurlijk binnen moeten houden. :') </s>

Ook is er niet bewezen dat kuddes niet voldoende bescherming bieden, want bij vrijwel alle andere met zorg samengestelde kuddes gaat het wel goed. Het gaat hier om een roedel wolven die er al in Duitsland om bekend stond dat ze ook op paarden jagen, maar als er geen paarden zijn gaan ze wel achter de reeën, herten, runderen of schapen aan. Moeten we die ook allemaal maar weghalen dan? Natuurgebieden zonder grazers.. interessant! Dan trekt de wolf nog verder naar de bewoonde gebieden toe, want ze moeten nog steeds eten..

@Sterregoud; Mensen hebben zo snel een oordeel klaar over iets waar ze totaal geen verstand van hebben. Dan zijn mensen, die absoluut het beste met hun dieren voorhebben, ineens vreselijke gevoelloze mensen.. zeker als dat ineens blijkt dat ze hun eigen dieren op eten. Hé, lekker je kip blijven eten waarvan je geen idee hebt waar het vandaan komt! ;-)

Verder erkent hij inderdaad niet dat alle 3 de veulens door wolven zijn gedood, hij geeft wel aan dat hij het vermoed, maar er is geen bewijs. Ditzelfde geeft de rechter aan, maar M.ekel is dan ineens de boosdoener hier? En wat is er mis met de biodiversiteit, graascapaciteit en de financiële vergoeding? Of krijg jij niet betaald voor je werk? Man man man. Wat een kortzichtigheid speelt er toch bij de mens tegenwoordig. :+

/ topic ontvolgt, de kortzichtigheid en onwetendheid blijft me verrassen. :')

Pracht leven? Zie jij het niet verzorgen en dumpen van dieren in een natuurgebied als een pracht leven? Ik zie het als aan dieren verdienen ten kosten van die dieren zonder er een greintje zorg of compasse voor te hebben. Ik gun die dieren de slacht. De veulens waren overigens niet de eerste dieren van Mekel die ten prooi vielen aan de wolf dus ik denk dat Mekel heel goed weet hoe het zit. Maar aangezien je uitleg wilt geven en transparant wilt zijn heb ik nog wel wat vragen. Krijgt hij betaald voor de veulens die opgevreten zijn of is dat voor hem eigen risico ? En voor volwassen paarden? Wat levert het hele plaatje hem financieel en als goodwill op? Of krijgt hij een vast bedrag voor de begrazing wat er ook gebeurt ? Stelt SBB eisen aan de verzorging van de dieren of mogen ze zo gewond gehavend , met onverzorgde hoeven of met wonden door blijven lopen? Kun je zo even vragen, snappen wij het hier allemaal beter hoe het zit.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:59

_Ekenna schreef:
M.ekel is familie van mij. Hij is wolvenconsulent, en dat betekent niet automatisch dat hij ook vóór de wolf is, het tegenovergestelde juist.

Nou wees er maar trots op.
Een kudde met hoogdrachtige merries en hengst plaatsen op onbekend terrein met nieuwe hengsten en dat op wolven terrein, hoe stom kun je wezen.
Een ernstig kreupele hengst beoordelen met een ernstige verstuiking en een week door laten lopen in wolvengebied, terwijl elke leek kan zien dat er iets gebroken is (wat dus ook bleek) en dan zeggen dat het dier natuurlijk pijnstilling krijgt, nou wilgentakken verlossen dat dier niet van dit soort pijn hoor!
Dan eindelijk het dier afschieten, paard thuis laten bezorgen en been er af zagen om te zien of het daadwerkelijk gebroken was, tja.
Mekel heeft de veulenresten mee genomen, van welk veulen, zijn ze echt wel allemaal niet terug gevonden of was het bewijs weg nemen, zodat de bak ellende niet zou komen en het vergoeiilijken met: "het veulen heeft maar tien minuten pijn".
Er wordt fout op fout op fout gemaakt, iedere paardenhouder kan dat zien, alleen Jaap Mekel niet.
Jaap Mekel kan enkel maar dreigen met slacht, omdat ie denkt dat het mensen de mond snoert, nou liever nog slacht dan dit. Verder staat er geen stroom op de draden met aangrenzende particuliere paardenhouders die er merries hebben lopen.
Wilde ponies, wat een onzin, echt serieus, ik heb nog nooit zoveel onzin uit een paardenhouder horen komen. Ik hoop serieus dat jullie een enorme tik over de vingers krijgen. Er is aangeboden de betreffende ponies onderdak te bieden, dus het stokpaardje van de slacht is sowieso al van tafel.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:20

Ja maar de inspecteur zegt dat alles goed is.

Die insepcteur is.... juist, Dhr Mekel :')

Je kan het niet verzinnen dit

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:31

Rechter heeft beslist dat de Exmoor pony’s mogen blijven lopen.
Paarden en pony’s in de omgeving lopen volgens haar geen extra gevaar door de komst van de kuddes Exmoor pony’s.
Gevaar van de wolf was er ook voordat de kuddes werden ingezet.

Bron rtv Drenthe
Kudde exmoorpony's mag blijven in natuurgebied Aekingerzand https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/167160 ... kingerzand #rtvdrenthe