Prijzen voor runderen en paarden bij taxatie wolvenschade vastgesteld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Re: Prijzen voor runderen en paarden bij taxatie wolvenschade vastgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 22:10

Een goed gefokt sportpaard, is alleen de sperma al duurder om het paard te verwekken... waar verzinnen ze due prijzen op, 2500 euro... jemig

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 22:59

Ik begrijp ook echt niet wat de influenza enting er mee te maken heeft. En mijn koudbloed heeft een hogere marktwaarde dan vele warmbloeds.
Maar het zal vast nog wel veranderd worden. Bij de schapen stond in het begin ook alles op een vast (te laag) bedrag. Een blauwe texelaar was net zoveel waard als een heideschaap. Nu zit er een paar honderd euro verschil in.

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 00:26

Totaal onzinnige lijst van prijzen. Hieruit blijkt dat ze geen idee hebben van wat de waarde van paarden en pony's is en nog afgezien van de emotionele waarde voor vele onder ons! Ik denk dat het afschieten van wolven vele malen goedkoper is. Als men zo nodig wolven wil zien, ga dan naar de dierentuin.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:59

rkvdh schreef:
Totaal onzinnige lijst van prijzen. Hieruit blijkt dat ze geen idee hebben van wat de waarde van paarden en pony's is en nog afgezien van de emotionele waarde voor vele onder ons! Ik denk dat het afschieten van wolven vele malen goedkoper is. Als men zo nodig wolven wil zien, ga dan naar de dierentuin.

Voor alle geld van de wereld zou ik mijn 28-jarige nog niet geven voor wolvenvoer. Voor sommigen hebben hun dieren een emotionele waarde die niet in geld is uit te drukken. Waarom zijn die wolven meer waard dan onze weidedieren? Om zeldzaamheid kan het niet gaan want ze planten zich enorm voort en vormen inmiddels een echte plaag.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:10

Dat is dus een pleister op een slagaderlijke bloeding.
Dit heeft niets te maken met het vergoeden van de financiele schade

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:30

Ik ben Startrek-fan. Ik hoop van ganser harte dat die pro-wolfers samen met hun wolvenbende worden overgestraald enkele reis naar een verre onbewoonde en onbewoonbare planeet buiten onze Melkweg, waar ze het dan samen met hun troeteldieren mogen gaan uitzoeken.... :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:37

EllyC schreef:
Dat is dus een pleister op een slagaderlijke bloeding.
Dit heeft niets te maken met het vergoeden van de financiele schade

Ze geven toch slacht waarde plus een klein beetje. Dus ruime vergoeding wat zeurt iedereen nou toch.

>;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 16:05

Als ze naar waarde zouden moeten gaan vergoeden is het snel afgelopen met de wolven denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 17:03

Babootje schreef:
Als ze naar waarde zouden moeten gaan vergoeden is het snel afgelopen met de wolven denk ik.

Daar geven ze anders niks om want het komt niet uit de portemonnee van de wolvenlobbyisten persoonlijk, maar is allemaal belastinggeld. :(

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:45

Ibbel schreef:
Goeie grutten. Een hengst is 110 euro korting tov een ruin. Dat kost kennelijk een castratie volgens BIJ12, en dat een hengst goedgekeurd voor de fok zou kunnen zijn, is geen reden tot een hogere waarde? Ben benieuwd wat er gebeurt als er een goedgekeurde Fjordenhengst van het stamboek in een begrazingsproject een keer het haasje is...
Niet goed gevaccineerd? Kan korting betekenen. Is de redenering dan, je hebt er dit jaar geen 35 euro DA kosten ingestopt of zo?

Daarna ben ik maar gestopt met lezen. Max waarde 2500 is trouwens ook een lachertje.

Castratie shetlander was al 300 :')

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:57

Ik vind het schofferen van mensen. De vergoedingen van pasgeboren veulens?
Als schapenhouder kom je er beter vanaf. Op geen enkele manier dekt het de economische, laat staan de emotionele schade.

Wat een overheids arrogantie! Maar dat zijn we inmiddels ruimschoots gewend.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:36

Gedachte dat mijn paard of veulen ten prooi valt aan de wolf is verschrikkelijk.

Tegelijk probeer ik ook nuchter te blijven. Denk dat de kans op koliek met dodelijke afloop groter is dan opgegeten worden door de wolf.

Ondanks de kleine kans, heb ik er wel stress en zorg van en frustreert het me enorm dat er geen beheer beleid komt.

Mocht het wel gebeuren dat mijn paard of veulen ten prooi valt dan zal ik uiteraard ontzettend boos, woest, verdrietig en machteloos voelen, zo’n flut bedrag zal dan ook compleet in het verkeerde keelgat vallen!

Die fooi komt op geen enkele wijze tegemoet aan verdriet en woede die het zal oproepen.

Dat het bedrag dan misschien ietsje meer dan de slachtprijs is, kan wellicht een uitgangspunt zijn. Maar dan vervolgens ook nog die kruideniers mentaliteit van aftrek van een bedragje omdat hengst nog hengst is, en kruimelen met vaccinaties, etc. Daarmee lijken ze gedetailleerd en genuanceerd de tegemoetkoming te willen taxeren, maar ook dat vind ik idioterie! Het bedrag is al laag tov de waarde/ kosten. Ga dan ook niet met een paar selectieve onderdelen schuiven met het bedrag.

Taxatie bureau heeft er weer heerlijk dikke rekening voor kunnen schrijven om dit tabelletje op te stellen, en die verdient er per keer een goede boterham mee.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 06:37

Pareltjes schreef:
Als schapenhouder kom je er beter vanaf. Op geen enkele manier dekt het de economische, laat staan de emotionele schade.

Zijn het nu enkel de paardenmensen die geschoffeerd worden?
Denk jij dat je alleen bij een paard emotionele schade van een wolf kunt oplopen?
Of bedoel je het niet zoals je het hier letterlijk schrijft? Kan ook dat ik het verkeerd begrijp :+

Mensen met vee (schapen, runderen) werden bij de eerste aanvallen immers telkens weggezet als te lui, geen geld willen uitgeven, gierig, en de schapen gingen immers toch in de shoarma...

Dat de bedragen een lachtertje zijn, mee eens, maar wat maakt dan mensen doorgaans denken dat het voor schapen minder erg is en dat een eventuele vergoeding de kosten of emoties dekt?
Oprechte vraag hoor?

In een ander topic schrijft iemand, er zijn minder schapen hier in de buurt, daardoor lopen mijn paarden meer risico. Ik denk dan, ja en?? Wat maakt het dan voor jou erger?
Dan voor iemand bijvoorbeeld die zijn flessenlammeren in stukken gereten op de wei ziet liggen, ondanks hoge kosten voor zogenaamd wolfwerende afrastering?

anjali schreef:
Ik ben Startrek-fan. Ik hoop van ganser harte dat die pro-wolfers samen met hun wolvenbende worden overgestraald enkele reis naar een verre onbewoonde en onbewoonbare planeet buiten onze Melkweg, waar ze het dan samen met hun troeteldieren mogen gaan uitzoeken.... :+

Ja, dat zou menigeen vast ook wel willen, helaas zitten we niet in het sprookje met roodkapje en de boze wolf :')

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 08:26

Sansevieria schreef:
Pareltjes schreef:

Zijn het nu enkel de paardenmensen die geschoffeerd worden?
Denk jij dat je alleen bij een paard emotionele schade van een wolf kunt oplopen?
Of bedoel je het niet zoals je het hier letterlijk schrijft? Kan ook dat ik het verkeerd begrijp :+

Mensen met vee (schapen, runderen) werden bij de eerste aanvallen immers telkens weggezet als te lui, geen geld willen uitgeven, gierig, en de schapen gingen immers toch in de shoarma...

Dat de bedragen een lachtertje zijn, mee eens, maar wat maakt dan mensen doorgaans denken dat het voor schapen minder erg is en dat een eventuele vergoeding de kosten of emoties dekt?
Oprechte vraag hoor?

In een ander topic schrijft iemand, er zijn minder schapen hier in de buurt, daardoor lopen mijn paarden meer risico. Ik denk dan, ja en?? Wat maakt het dan voor jou erger?
Dan voor iemand bijvoorbeeld die zijn flessenlammeren in stukken gereten op de wei ziet liggen, ondanks hoge kosten voor zogenaamd wolfwerende afrastering?

anjali schreef:

Ja, dat zou menigeen vast ook wel willen, helaas zitten we niet in het sprookje met roodkapje en de boze wolf :')

Financieel komen schapenhouders er naar verhouding beter vanaf. Ter info ik heb zelf ook schapen.
De rest vul JIJ in, niet ik. Dus ja je maakt verkeerde conclusies. Heb het nergens over de emotie etc…

Bij je “oprechte vraag” geef jijzelf je mening / invulling al. Dan is het geen vraag maar een persoonlijk statement met een vraagteken. Waarmee je de suggestie wekt dan MEN ( wie men ook moge wezen ) het voor schapen minder erg zouden vinden dan voor paarden. Waarmee je weer de suggestie wekt dat het mijn mening ook zou zijn gezien het in antwoord op mijn reactie wordt gegeven. Je kleurt nog voor er antwoord wordt gegeven al in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:12

Eigenlijk als er paarden ten prooi vallen aan de wolf zou er gewoon geprocedeerd moeten worden, de ECHTE waarde van het paard zou vergoed moeten worden PLUS de emotionele waarde.

En entingen/ontwormingen etc. kosten allemaal extra geld dus reken dat nog maar bovenop die waarde.

Ik denk een paar van dit soort rechtszaken en het is snel klaar met het niet beheren van de wolf.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:19

Mee eens. Maar helaas dient de rechter de wet te volgen en als die niet aansluit komen we nog nergens..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:08

Eens. Ik denk dat wanneer je je ‘in slaap laat sussen’ door in deze onderhandelingen mee te gaan er kans bestaat dat er een grote afleiding komt van de discussie over het echte probleem. Dan gaat het opeens over standaard zakje geld ter compensatie. Terwijl de wolf in dit land moet worden geweerd.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:11

Waar vinden jullie die prijzen? bijlage 1C zou die volgens de richtlijn moeten bevatten, maar de richtlijn zelf heeft niet de bijlagen erbij. En 1C is nergens te vinden op de hele site. Alleen bijlage 1A voor schapen is te vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:32

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:33

ik heb ff gekeken....voor die prijzen kunnen wij geen nieuwe koeien aanschaffen (vleesvee)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:40

Elisa2 schreef:
Eigenlijk als er paarden ten prooi vallen aan de wolf zou er gewoon geprocedeerd moeten worden, de ECHTE waarde van het paard zou vergoed moeten worden PLUS de emotionele waarde.

En entingen/ontwormingen etc. kosten allemaal extra geld dus reken dat nog maar bovenop die waarde.

Ik denk een paar van dit soort rechtszaken en het is snel klaar met het niet beheren van de wolf.

maar de wolf heeft geen eigenaar toch? Dus tegen wie wil je procederen? (oprechte vraag)
Ik heb eens gelezen dat als je een wild hert tegen je auto aan krijgt, en je auto total loss is, dat ook echt je eigen verlies is als je niet allrisk verzekert bent. Zou dit niet hetzelfde zijn?

Andere vraag? Zou je je paard tegen de wolf kunnen verzekeren? Is er iemand die daar wel eens naar geïnformeerd heeft? (misschien raar geformuleerd, maar ik hoop dat jullie het begrijpen)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:47

Elisa2 schreef:

Bij een veulen - even los van alle emotionele waarde - kosten dekgeld, kosten dracht en huisvesting merrie, merriebegeleiding, kosten inentingen etc etc.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:31

Whats next?

Een lijst van Bij12 wat je voor een kind krijgt bij wolvenschade?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:42

Loretta schreef:
Whats next?

Een lijst van Bij12 wat je voor een kind krijgt bij wolvenschade?

Een vordering van de belastingdienst met teveel ontvangen toeslagen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:23

Sky_As schreef:
Elisa2 schreef:

maar de wolf heeft geen eigenaar toch? Dus tegen wie wil je procederen? (oprechte vraag)
Ik heb eens gelezen dat als je een wild hert tegen je auto aan krijgt, en je auto total loss is, dat ook echt je eigen verlies is als je niet allrisk verzekert bent. Zou dit niet hetzelfde zijn?

Andere vraag? Zou je je paard tegen de wolf kunnen verzekeren? Is er iemand die daar wel eens naar geïnformeerd heeft? (misschien raar geformuleerd, maar ik hoop dat jullie het begrijpen)

De overheid, het is hun beleid waardoor dit ontstaan is en hun wanbeleid waardoor er niet beheerd wordt.

Volgens mij zijn er (nog) geen verzekeringen om een paard te verzekeren tegen wolvenschade maar dat komt wellicht nog wel.