Pipapaardje schreef:Shadow, het is nogal vreemd om het niet beter te willen voor soort X omdat soorten Y en Z het óók slecht hebben. Ze zijn allemaal belangrijk en ze moeten allemaal bevrijd worden uit een verschrikkelijk bestaan.
Een van de redenen dat ik hier kriebelig van word is dat het gewoon niet om een Verschrikkelijk Bestaan gaat. Paarden die gewoon verzorgd worden en beweging krijgen en samen in een stalgang staan hebben misschien geen 5-sterren perfectie, maar ze hebben ook geen verschrikkelijk bestaan. Bij een verschrikkelijk bestaan denk ik aan hoefbevangen paarden, aan zieke dieren die op transport worden gezet, aan dieren die stikken in stallen omdat de luchtverversing uitvalt, aan opgebonden en gekluisterde paarden, aan dieren die nooit daglicht zien, aan dieren met doorlopende en geinfecteerde wonden, aan ondervoede dieren, aan dieren die met een electrische prod het slachthuis in gedreven worden, maar niet aan paarden die verder gewoon gehouden worden.
Prima streven om dat te verbeteren, maar niet via dit soort draconische maatregelen, dan zijn er echt grotere misstanden die meer aandacht nodig hebben, bij mensen en dieren.
En nee, ik geloof niet dat via dit soort dingen de algemene stand van dierenwelzijn verbetert. Ik denk dat het leidt tot het creeren van heel veel bureaucratie, het einde van maneges (wat sommige mensen ongetwijfeld prima vinden maar wat ik nogal zuur vindt voor al die maneges die juist heel veel doen voor dierenwelzijn), en verder een mooie afleidingsmanouvre van de overige misstanden. Er is altijd wel een pony of cavia te vinden die het niet perfect heeft, en dan kun je daar heel verontwaardigd over doen, en dan hoeven we het niet over de rest te hebben.