Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:27

prompter schreef:
Zou dit niet heel moeilijk te controleren zijn? Moeten ze dan echt de tijd gaan opnemen? Ik kan me er nog moeilijk een voorstelling van maken, al kan ik me in het uitgangspunt vinden.

Bureaucratie. Formulieren, nog meer formulieren, en wellicht nog wat formulieren voor de uitzonderingen. Daarna een geautomatiseerd systeem dat heel goed is in het opsporen van kleine foutjes in de registratie en kleine overtredingen, en hoge boetes, en tegelijkertijd geen controle voor de bedrijven die bewust frauderen want die spenderen meer tijd aan het creeren van een schijnvoorstelling.

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:27

Shadow, het is nogal vreemd om het niet beter te willen voor soort X omdat soorten Y en Z het óók slecht hebben. Ze zijn allemaal belangrijk en ze moeten allemaal bevrijd worden uit een verschrikkelijk bestaan. Dit lijkt me een mooie eerste stap voor ten minste één soort. En juist een opstapje voor de misstanden in de verdere vee-industrie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:30

Misschien een topic openen over andere misstanden shadow?

Hier gaat het over paarden.
En ja deze misstand, want ja dat is het, is een erg belangrijke. En het word verdorie eens tijd dat daar regels voor komen.
Het gaat er al 20 jaar over. Misschien hadden ze zelf eens wat kunnen doen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:34

DuoPenotti schreef:

En ja deze misstand, want ja dat is het, is een erg belangrijke. En het word verdorie eens tijd dat daar regels voor komen.

Dat en hopelijk als er meer dwang achter zit komen er minder paarden met sociale beperkingen zodat het bij elkaar zetten van paarden veel minder problemen geeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:37

Pipapaardje schreef:
Shadow, het is nogal vreemd om het niet beter te willen voor soort X omdat soorten Y en Z het óók slecht hebben. Ze zijn allemaal belangrijk en ze moeten allemaal bevrijd worden uit een verschrikkelijk bestaan.

Een van de redenen dat ik hier kriebelig van word is dat het gewoon niet om een Verschrikkelijk Bestaan gaat. Paarden die gewoon verzorgd worden en beweging krijgen en samen in een stalgang staan hebben misschien geen 5-sterren perfectie, maar ze hebben ook geen verschrikkelijk bestaan. Bij een verschrikkelijk bestaan denk ik aan hoefbevangen paarden, aan zieke dieren die op transport worden gezet, aan dieren die stikken in stallen omdat de luchtverversing uitvalt, aan opgebonden en gekluisterde paarden, aan dieren die nooit daglicht zien, aan dieren met doorlopende en geinfecteerde wonden, aan ondervoede dieren, aan dieren die met een electrische prod het slachthuis in gedreven worden, maar niet aan paarden die verder gewoon gehouden worden.

Prima streven om dat te verbeteren, maar niet via dit soort draconische maatregelen, dan zijn er echt grotere misstanden die meer aandacht nodig hebben, bij mensen en dieren.

En nee, ik geloof niet dat via dit soort dingen de algemene stand van dierenwelzijn verbetert. Ik denk dat het leidt tot het creeren van heel veel bureaucratie, het einde van maneges (wat sommige mensen ongetwijfeld prima vinden maar wat ik nogal zuur vindt voor al die maneges die juist heel veel doen voor dierenwelzijn), en verder een mooie afleidingsmanouvre van de overige misstanden. Er is altijd wel een pony of cavia te vinden die het niet perfect heeft, en dan kun je daar heel verontwaardigd over doen, en dan hoeven we het niet over de rest te hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:42

tamary schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat en hopelijk als er meer dwang achter zit komen er minder paarden met sociale beperkingen zodat het bij elkaar zetten van paarden veel minder problemen geeft.

Inderdaad. Al dat geneuzel met kan niet samen. Het zal vast voorkomen. Maar 99 van de 100 gemaakt door de mens

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:47

Shadow0 schreef:
Pipapaardje schreef:
Shadow, het is nogal vreemd om het niet beter te willen voor soort X omdat soorten Y en Z het óók slecht hebben. Ze zijn allemaal belangrijk en ze moeten allemaal bevrijd worden uit een verschrikkelijk bestaan.

Een van de redenen dat ik hier kriebelig van word is dat het gewoon niet om een Verschrikkelijk Bestaan gaat. Paarden die gewoon verzorgd worden en beweging krijgen en samen in een stalgang staan hebben misschien geen 5-sterren perfectie, maar ze hebben ook geen verschrikkelijk bestaan. Bij een verschrikkelijk bestaan denk ik aan hoefbevangen paarden, aan zieke dieren die op transport worden gezet, aan dieren die stikken in stallen omdat de luchtverversing uitvalt, aan opgebonden en gekluisterde paarden, aan dieren die nooit daglicht zien, aan dieren met doorlopende en geinfecteerde wonden, aan ondervoede dieren, aan dieren die met een electrische prod het slachthuis in gedreven worden, maar niet aan paarden die verder gewoon gehouden worden.

Prima streven om dat te verbeteren, maar niet via dit soort draconische maatregelen, dan zijn er echt grotere misstanden die meer aandacht nodig hebben, bij mensen en dieren.

En nee, ik geloof niet dat via dit soort dingen de algemene stand van dierenwelzijn verbetert. Ik denk dat het leidt tot het creeren van heel veel bureaucratie, het einde van maneges (wat sommige mensen ongetwijfeld prima vinden maar wat ik nogal zuur vindt voor al die maneges die juist heel veel doen voor dierenwelzijn), en verder een mooie afleidingsmanouvre van de overige misstanden. Er is altijd wel een pony of cavia te vinden die het niet perfect heeft, en dan kun je daar heel verontwaardigd over doen, en dan hoeven we het niet over de rest te hebben.

Maar jij noemt alleen excessen.
Ook mensen in de sport leren het vanuit de manege.
Daar begint immers iedereen.

Als de basis al niet, goed, wordt aangeleerd zal het niet beteren.

Als nieuwe mensen leren dat paarden elke dag minimaal 4 tot 6 uur buiten moeten staan nemen ze dat mee.
Leren ze dat het oke is dat paarden de hele dag op stal staan is dat hun normaal en zal het lang duren voordat ze overstappen naar andere stallen waarbij buitenstaan normaal en de norm is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:48

prompter schreef:
Zou dit niet heel moeilijk te controleren zijn? Moeten ze dan echt de tijd gaan opnemen? Ik kan me er nog moeilijk een voorstelling van maken, al kan ik me in het uitgangspunt vinden.

Soms is makkelijk een stal met 50 paarden en twee kleine paddocks zal nooit aan die vier uur komen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:55

Die laatste snap ik Fransje, maar er zijn zat bedrijven die wel de ruimte hebben maar ze wellicht ook niet naar buiten doen? Of met slecht weer binnen houden? Of maar een uurtje, of of of. Nogmaals, ik vind het uitgangspunt prima, maar de praktische uitvoerbaarheid lastig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:00

Uiteraard zal controle moeilijk zijn.
Maar zonder eerst de regel te hebben kun je 1000 controleurs over hebben maar nog niks kunnen.

Stel het word een wet is er een regel.
Weet je dat bedrijf x zich er nooit aan houd. Niet een keer met noodweer maar zelden tot nooit kun je die wel aangeven.
Dan is het al snel wel te controleren of de melding vals is of niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:10

prompter schreef:
Die laatste snap ik Fransje, maar er zijn zat bedrijven die wel de ruimte hebben maar ze wellicht ook niet naar buiten doen? Of met slecht weer binnen houden? Of maar een uurtje, of of of. Nogmaals, ik vind het uitgangspunt prima, maar de praktische uitvoerbaarheid lastig.

Eens.

Ik ben echt wel voor, maar hoe. En stiekem toch ook hoe streng. Ik ben gisteren naar de kliniek geweest met paard en daardoor heeft ze maar 1,5 uur buiten kunnen staan ipv de hele dag zoals normaal. Vind ik vreselijk, maar we waren gewoon ruim 5 uur kwijt aan hele bezoek en reistijd.
Natuurlijk kunnen ze niet elk paard elke dag controleren, maar dan ben je dus al meteen in overtreding terwijl je voor het welzijn juist naar kliniek toe gaat. Dat zal echt wel weer geen probleem zijn, maar er zijn dus wel wat dingen te bedenken waardoor het niet altijd elke dag voor elk paard lukt.
Net als de winter wanneer alles bevroren is. Wij hebben afgelopen winter een paar dagen toch niet alles die 4 uur buiten kunnen hebben. S ochtends was het te hard dat de paarden echt ongemakkelijk waren op de paddocks. Maar duurde aantal uren voordat die wel weer begaanbaar waren, ondanks slepen, strooien en noem maar op. En dan kwamen ze nog buiten, als je dat wilde. Wij waren dus met groepje continu bezig, anderen hielden hun paard liever binnen. Terwijl wij afgelopen winter weer amper plassen hadden ondanks de enorme regen.

Kijk ik haal mijn paard liever niet uit de paddock of de wei om te rijden oid. Ik kom 9 van de 10 keer pas als ze al binnen komen, zodat alle 'vrije' beweging tijd ook echt benut wordt, behalve als het niet anders kan. Maar dat doet niet iedereen, ik vind dat daar meer over nagedacht moet worden inderdaad, maar het is niet altijd mogelijk om buiten die tijden om te gaan (sluitingstijd van stallen, werktijden, noem maar op).
De manege pony's staan hier juist 24/7 buiten, op een paar na die niet in de groep kunnen staan.

En toch ben ik er wel voor idd. De stallen met 100 paarden en 2 of 4 paddocks kunnen ze dus nooit genoeg buiten komen en is simpeler dan stal waar de ruimte wel is maar ze het misschien gewoon niet doen.

Ben benieuwd naar de uitspraak maar denk niet dat nvwa er de mankracht voor heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:28

Nee dat zal de NVWA niet kunnen.
Maar met vergunningen afgeven kan men er wel rekening mee houden.
Dan is er iig de plek. Of die gebruikt word geen idee. Maar als de plek er niet is kan het sowieso niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:28

Absoluut meer dan terecht, al vind ik persoonlijk vier uurtjes véél te weinig. En natuurlijk geldt dit ook voor andere dieren. Eet niet voor niets al bijna 40 jaar vega(n), die hele industrie mag van mij heel hard op de schop!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:29

DuoPenotti schreef:
Nee dat zal de NVWA niet kunnen.
Maar met vergunningen afgeven kan men er wel rekening mee houden.
Dan is er iig de plek. Of die gebruikt word geen idee. Maar als de plek er niet is kan het sowieso niet.

Of laat de knhs en fnrs mensen opleiden ervoor ipv die rare sterren die de fnrs nu geeft?

Maar idd, precies wat ik zei. Ik ken stallen met plek voorn80 tot 100 paarden en 2 of 4 paddocks... Staan vol.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:37

Shadow0 schreef:
Nieuwsredactie schreef:
We vragen de rechter daarbij nadrukkelijk om de zaak vanuit het dier zelf te bekijken. Hopelijk begrijpt de rechter dat vrij bewegen en contact met soortgenoten voor een kuddedier van levensbelang zijn.

Je ziet in het betoog van Dier en Recht wel duidelijk de opbouw. Aan het begin van het verhaal ging het over paardenwelzijn - terecht. Aan het eind van het verhaal is het ineens van 'levensbelang.' Dat is niet waar, paarden gaan niet dood van het gehouden worden in een stalgang met andere paarden en regelmatige beweging.

En persoonlijk heb ik toch liever dat de NVWA wat meer gaat handhaven op de plekken waar veel ernstigere misstanden zijn, zoals varkensboerderijen of veetransporten, of desnoods gewoon een eerlijke strijd zoeken door dit bij paardensportevenementen te doen. Ze kiezen maneges als doelgroep, niet omdat daar de meeste misstanden zijn, maar omdat die het minste tegengas kunnen bieden.

Nou ik denk dat bij maneges niet standaard de dierenarts een paar keer per maand verplicht langskomt wat bij de boer wel zo is. Verplicht en door de boer betaald.

Gnome

Re: Dier&Recht naar de rechter: paarden moeten vrij kunnen bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:48

Ik word er echt verdrietig van dat er eindelijk gevochten wordt voor 4 uurtjes vrije beweging, en dat zelfs dat niet goed is want het is geen vreselijk leven zonder?! Ga je schamen.

Hopelijk komt dit erdoor en gaan alle stallen dicht die nu open kunnen zijn omdat het een eigenaar niet uit maakt dat hun paard 24/7 opgehokt staat of er even uit mag om te moeten werken.

En ja ik zeg bewust dicht gaan want in onder andere de randstad gaan ze het echt niet voor elkaar krijgen om genoeg tijd buiten te creëeren. Er is geen plek dus dan zouden ze moeten inkrimpen en dan is het niet meer rendabel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 23:32

prompter schreef:

Uiteraard maar er zal al een schifting zijn en bovendien is het misschien, hoe onwerkelijk ook, voor anderen een eye opener
.

Zonder regels is er überhaupt nergens op terug te vallen.

Van mij mag er een niet aangekondigde controle komen of een stal geschikt is voor het houden van paarden.
Doen ze, volgens mij, in Zweden ook.

Laat er maar een sectorfonds voor worden opgericht. Laat de sector zich ook meteen van de beste kant zien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 23:50

Ik zou willen dat stallen en manege’s een verplicht aantal m2 weide/paddock hebben per paard. Ik kom veel op stallen en als ik dan zie dat er voor 80 paarden in de zomer en winter 4 paddocks zijn die ze allemaal moeten delen dan vind ik dat echt niet kunnen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 00:12

Er is te weinig ruimte voor de hoeveelheid aan paarden.Er is niet eens ruimte genoeg voor de mens .

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 05:56

office schreef:
Er is te weinig ruimte voor de hoeveelheid aan paarden.Er is niet eens ruimte genoeg voor de mens .

Dat komt omdat we al onze grond gebruiken voor de vee-industrie :Y)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 07:00

Dan vind ik dat gemeentes dat meer moeten faciliteren. Hoe vaak komt het voor dat door gemeentelijk beleid / bestemmingsplannen maneges en andere stallen de ruimte niet krijgen om hun paarden (langer) buiten te laten staan? Voorbeeld: Goois Natuurreservaat: zij zullen alles doen om het voor paarden zo onprettig mogelijk te maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 07:34

_Reneee schreef:
office schreef:

Dat komt omdat we al onze grond gebruiken voor de vee-industrie :Y)

Die de grond ook duur hebben gekocht. Had de paarden houderij wat na moeten denken en het ook kopen.
Maar nee kon best paard hele dag op stal.
En met stikstof aantal dieren per m2 hebben ze ook nooit over nagedacht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:03

HorseChica schreef:
Die misstanden die er wel zijn hebben meer te maken met corrupte nvwa die ergens een slaatje uit weet te slaan dan met onder capaciteit.

Ga je lekker?
Jij legt wel een heel zware beschuldiging op een complete organisatie, zonder énige onderbouwing.

Dat je iemand persoonlijk kent uit een sector die met de NVWA te maken heeft, wil absoluut niet zeggen dat die persoon dan weet hoe een andere organisatie in elkaar steekt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:27

Volgens mij is dat zo goed als niet te controleren. Ze kunnen dat wel mooi op papier zetten, maar het gaat nog altijd uitgaan van theorie.

Als ze zouden willen controleren moeten ze systematisch elke stal undercover gaan controleren per paard. Want als ze aankomen en er staan paarden tijdens het mesten buiten, kunnen ze nooit weten of die 10 minuten of 10 uur buiten staan. Zodra de stalhouder lucht krijgt dat het een controleur is gaan die paarden wel buiten staan.
Wat met privé stallen? wat met de oude boertjes die nog altijd in een hokje achteraan 2 trekpaarden in een oude koeienstand aangebonden staan hebben de hele winter? Voor die moeten er al gerichte aangiftes komen voor ze dat uberhaupt weten.

En waar is de grens? Toen mijn paard vorig jaar op een DHZ stal stond ging ze van mij elke dag 10 uur buiten, minstens. Echter was op een dag de paddock opgevroren en liepen ze ongemakkelijk, hadden na 5 minuten al wondjes op de onderbenen en heeft de mijne in iets scherps getrapt. Die hebben we dan ook 4 dagen binnen gehouden puur omdat het te gevaarlijk was (gelukkig hadden we wel nog een effen piste waar we even konden stappen.)
Paar maand ervoor was ze iets te kort bekapt en mijn princess op de erwt heeft besloten dat ze NIET meer kon bewegen en is 4 dagen haar stal niet willen uitkomen. Waar trekken ze de grens?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:30

Je wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk voor het keuren van huisvestingen voor paarden?

Iedereen kan immers een paard ergens in een schuurtje zetten..en of het buiten komt, wie boeit dat!?
Kan gewoon.