Ruiter Maartje achtervolgd door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:15

Natuurlijk gedrag - geen sprake van een probleemwolf. Dus dat je hond dood is, dat is de natuuuur.

Schiet mij maar lek.

Afbeelding

Ik rijd wekelijks in den treek, alleen niet de kant waar de hond gepakt is.
Ik hoop m niet tegen te komen :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:15

Niet gevaarlijker... :? , maar wel minstens twee keer zo sterk en slim als honden...en daarbij wild en geen huisdier.
Nederland is een dichtbevolkt land met landhonger voor woningbouw, industrie, landbouw en recreatie. De wolf-dichtheid staat niet in verhouding met de beschikbare ruimte.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:28

Juut schreef:
...ben ik nu de enige die er vooral van schrikt dat een aangelijnd hondje is gegrepen en meegesleurd? %)

Ik vind daar ook wat van... dan is die wolf griezelig dicht bij de eigenaar geweest. Wolf viel van achteren aan, zodat het voor de eigenaar te laat was om te reageren. En dan nog, wat kun je doen als een wolf je aangelijnde hondje eenmaal gegrepen heeft...

Ik denk dat het inderdaad een kwestie van tijd is.
De wolf die er met de hond vandoor ging, had precies door hoe hij een mens te slim en te snel af kon zijn. Of het was toeval, maar dat onthoudt die wolf echt wel, hoe hij succesvol een snack op pootjes van een mens kon bietsen.
Net zo goed als er bijt-incidenten met honden voorkomen, kan dat ook met te 'tamme'/brutale wolven gaan gebeuren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:38

Vandaag een filmpje van 2 wandelaren/ joggers ook op hetzelfde terrein.
De wolf kont gewoon snuffelen en vervolgt heel kalm zn weg.

Ja honden pakken ook dieren, maar niet in zulke getalen als wolven doen.
Ook vallen er meer slachtoffers onder groot vee door wolven en niet door honden. Je hoort niet vaak dat honden koeien of paarden en pony's doden/ aanvallen met inslapen tot gevolg.

Plus voor honden hoeven wij onze weilanden en paddocks niet aan te passen. Hoeven onze paarden niet opgehokt te worden met de deuren dicht.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:00

Ik blijf het zo apart vinden dat mensen echt geloven dat dit wolven zijn.
Hybrides, vast en zeker, maar de Europese wolf (Canis Lupus Lupus) ziet er compleet anders uit en gedraagt zich uiteraard ook compleet anders.
Wat in principe wel uitmaakt, aangezien de wolf een beschermde status heeft, maar de hybrides niet.

Het meest bizarre idee ooit om wolfhybrides uit te zetten in Nederland, wat is het volgende, tijgers? Leeuwen?

Je hond aanlijnen helpt trouwens niet, probleemwolven(hybrides) plukken ze gewoon van de lijn.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:03

8nnemiek schreef:
Hoe zit het met die paintball geweren waar het laatst over ging in het nieuws? Als de wolf op die plek al zo tam is en vaak daar aanwezig is dan lijkt me dat een prima plek om te testen of het werkt.

Dat vind ik dan weer sneu eigenlijk. Dan gewoon echt afschieten :o

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:08

Fika schreef:
Ik blijf het zo apart vinden dat mensen echt geloven dat dit wolven zijn.
Hybrides, vast en zeker, maar de Europese wolf (Canis Lupus Lupus) ziet er compleet anders uit en gedraagt zich uiteraard ook compleet anders.
Wat in principe wel uitmaakt, aangezien de wolf een beschermde status heeft, maar de hybrides niet.

Het meest bizarre idee ooit om wolfhybrides uit te zetten in Nederland, wat is het volgende, tijgers? Leeuwen?

Je hond aanlijnen helpt trouwens niet, probleemwolven(hybrides) plukken ze gewoon van de lijn.

Echt he !!

Hetvolgende wordt de beer. Die komt dan spontaan vanuit Spanje door Frankrijk. Een aantal vindt dan het militair domein in Belgisch Limburg onweerstaanbaar, andere reizen door naar Nederland.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:10

Lukasje schreef:
Echt he !!

Hetvolgende wordt de beer. Die komt dan spontaan vanuit Spanje door Frankrijk. Een aantal vindt dan het militair domein in Belgisch Limburg onweerstaanbaar, andere reizen door naar Nederland.

Zonder gekheid. Heb begrepen dat de beer via Duitsland wel al aan het oprukken is..

Er zijn genoeg filmpjes in omloop waar te zien is dat wolven worden uitgezet. Waarom zijn er dan mensen nog zo kwaad wanneer je zegt dat veel wolven hier niet zelf heen zijn komen lopen, maar een lift hebben gehad?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:24

Lithya schreef:
Lukasje schreef:
Echt he !!

Zonder gekheid. Heb begrepen dat de beer via Duitsland wel al aan het oprukken is..

Er zijn genoeg filmpjes in omloop waar te zien is dat wolven worden uitgezet. Waarom zijn er dan mensen nog zo kwaad wanneer je zegt dat veel wolven hier niet zelf heen zijn komen lopen, maar een lift hebben gehad?

Met nesten van 5-8 pups per jaar en dus een verdubbeling van de populatie elke 2-3 jaar (zie je elders ook) is dat helemaal niet nodig. Statistisch heet dat een hockystick curve, eerst langzaam en dan bijna recht omhoog.
En met hetzelfde groeicijfer bij de buren is het flinke stukken wandelen op eigen pootjes ook niet raar, er is er eerder dit jaar eentje gevonden in Catalonie die geboren is in noord-duitsland. Voor de exponentiele groei is uitzetten dus geen noodzaak ook al denkt ons brein misschien van wel gezien hoe rap het er meer worden.

GabberGill

Re: Ruiter Maartje achtervolgd door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:45

Het verhaal van het hondje vind ik heel sneu maar ik vind de actie van de eigenaar ook niet heel slim als ik die lees.

Ze wandelt,
Komt 2 wolven tegen,
Loopt weg en gaat rustig in dat gebied op een bankje zitten.
Terwijl ze daar zit wordt het hondje idd vanuit her niets van achter gegrepen.

Dat is wat ik gelezen heb. Move your ass als je der 1 tegenkomt en laten we voorop stellen dat een hond niks is tegenover een wolf he maar kom op het was een poedel. Wat deed ze daar nog.

Ik ben eigenlijk tegen afschieten maar ik ben momenteel wel zo ver dat ik het aan wil moedigen.

Ik hou van de natuur en deze dieren doen niets anders dan wat ze zouden doen. Net als dat een hertje door het bos dartelt en een bever in het water dobbert en ga zo maar door. Die wolf denkt niet na over wat hij is gaat grijpen en doet gewoon zijn ding. Ook weet ik zeker dat hij liever in andere gebieden zou leven, maar ze hebben heel weinig keus. Afschieten vond ik daarom altijd naar omdat er heel veel voor de mens moet wijken in het leven. Een hert in de tuin is schattig, maar eerlijk dat klopt ook niet. Alleen de "wolven" (want ik ben het volledig eens met het hybride verhaal) brengen teveel schade

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 06:34

tamary schreef:
Met nesten van 5-8 pups per jaar en dus een verdubbeling van de populatie elke 2-3 jaar (zie je elders ook) is dat helemaal niet nodig. Statistisch heet dat een hockystick curve, eerst langzaam en dan bijna recht omhoog.
En met hetzelfde groeicijfer bij de buren is het flinke stukken wandelen op eigen pootjes ook niet raar, er is er eerder dit jaar eentje gevonden in Catalonie die geboren is in noord-duitsland. Voor de exponentiele groei is uitzetten dus geen noodzaak ook al denkt ons brein misschien van wel gezien hoe rap het er meer worden.

Normaal worden de jonge mannetjes verstoten. Wat ik begreep waren er ook veel vrouwtjes eerst alleen. Dat zou wel op uitzetten duiden.

Het groeiconcept begrijp ik prima. De vreemde lokaties waar ze opduiken, zonder onderweg schade te hebben gemaakt, vond ik bijzonder.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 06:43

GabberGill schreef:
Het verhaal van het hondje vind ik heel sneu maar ik vind de actie van de eigenaar ook niet heel slim als ik die lees.

Ze wandelt,
Komt 2 wolven tegen,

Dat is wat ik gelezen heb. Move your ass als je der 1 tegenkomt en laten we voorop stellen dat een hond niks is tegenover een wolf he maar kom op het was een poedel. Wat deed ze daar nog.

Lekker victim blaming. Ga je goed?
Misschien was mevrouw wel slecht ter been?
Misschien had mevrouw wel al 2 km terug gelopen?
Misschien moest het hondje even rusten?

Allemaal dingen waar we niets van weten want het wordt lekker vaag gehouden.
Punt is, dat de zogenaamde wolven'experts' altijd hebben gezegd dat ze geen mensen zullen benaderen en je niet voor een wolf hoeft te vrezen.

Dat zeggen ze nog steeds.

Het gros van de mensen leest niet mee in wolf topics of Facebook pagina's en heeft dus geen idee dat dat allemaal niet waar is.

Mevrouw dacht dat hondje aan de lijn veilig was. Dat is niet de schuld van de mevrouw, maar van de overheid/provincie/wolvenexperts/bosbeheerder die niet eerlijk zijn over het gevaar en risico van wolven.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 07:29

En wie zegt dat het dezelfde wolven waren?

Begrijp die vrouw wel. Je draait om en loopt weg en denkt na een bepaalde afstand ver genoeg weg te zijn. Staat ook niet hoe dicjtbijnde wolven waren dat ze ze zag, alleen dat ze 2 wolven zag en omdraaide.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:00

Oh hangen er trouwens al waarschuwingsbordjes in dat gebied?

In Yellowstone en omgeving struikel je over de waarschuwingsborden voor beren/wolven/ ander soortige roofdieren en dat je je bearspray moet hebben en geluid moet maken en niet alleen mag lopen enzo.. Het lijkt erop dat dat soort dingen rond de veluwe ook moeten?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:03

Kan iemand mij uitleggen waarom er in een groot land als Noorwegen maar 30 wolven (mogen) rondlopen? En dan mogen daar nog jaarlijks 15 van geschoten worden!
Terwijl er hier op de Veluwe alleen al 30 lopen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:10

Geen probleemwolf...in Oostenrijk wordt een wolf die vaker in korte tijd mensen is genaderd op 50 m of minder vrij gegeven voor afschot. Dat ziet men daar als een probleem. In Noorwegen wil men wolven helemaal niet buiten een van tevoren bepaald gebied hebben. Hier in NL laten we het gewoon gebeuren en wachten we tot het verder escaleert.

mairead op de Veluwe lopen er veel, veel meer dan 30.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:17

mairead schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom er in een groot land als Noorwegen maar 30 wolven (mogen) rondlopen? En dan mogen daar nog jaarlijks 15 van geschoten worden!

Je loopt achter.
Afgelopen najaar heeft de burgemeester van Ede bevestigd dat op de Veluwe alleen al 80 wolven lopen.

Inmiddels zullen de welpen geboren zijn en zijn er nu dus nog meer.

Met de roedels van Utrecht, Drente en de loslopende exemplaren zitten we dus al ruim over de 100 wolven in Nederland.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:20

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:25

Lithya schreef:
Lukasje schreef:
Echt he !!

omdat ze niet willen geloven dat natuurorganisaties dat doen. Wij hadden in jaren geen vossen meer in onze streek. Tot er ineens massaal kippen en ganzen bij particulieren verdwenen of dood in de weides lagen. Officieel zijn ze er spontaan gekomen maar de geruchten gingen toch rond dat ze in het geheim waren losgelaten door natuurorganisaties. Moet zeggen dat ik eerder dat gerucht geloof dan dat die vossen spontaan in mijn gemeente opdoken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:25

Ik lees 91 wolven in Yellowstone, dat is 9000 vierkante km ..
56 roedels hier lijkt me wat onwaarschijnlijk?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:28

Een roedel wolven heeft een territorium dat ze fel verdedigen tegen andere roedels. Hoe groot een territorium is hangt af van hoeveel er te eten is en van hoe de mens het gebied gebruikt. Een territorium kan variëren van 120 km² tot 2000 km² (ter vergelijking: het IJsselmeer is ongeveer 1100 km²).

Nederland heeft een inwonertal van 17.280.397 (2020) en met een oppervlakte van 41.543 km² een bevolkingsdichtheid van 416 inwoners/km².

120 km2 x 56 = 6720 km2
2000 km2 x 56 = 112000 km2

Dus zelfs wolven moeten langer thuisblijven? In flatjes gaan wonen?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:30

mairead schreef:

Waar haal je dat vandaan? Zweden en Noorwegen delen gezamenlijk een wolvenpopulatie van zo’n 450-550 wolven. :')
Het is alleen wel zo dat van die populatie het merendeel in Zweden leeft, als leefbaardere/makkelijkere omstandigheden. Zo’n 100+ zitten in Noorwegen en grensgebied. Doordat ze de wolvenpopulatie delen, fluctueert het aantal.

Het klopt wel dat er in Noorwegen op de wolf gejaagd wordt. Al heb ik begrepen dat het merendeel van de bevolking daarop tegen is, maar een hardnekkige politieke/traditionele groep het in stand houdt.

Ik denk wel dat het grootste probleem hier is dat de hoeveelheid mensen ervoor zorgt dat de wolf gewend raakt aan mensen, en dus een rare actie onderneemt als een hondje van vlakbij een mens weggrissen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:52

Captain schreef:
GabberGill schreef:

Ze wandelt,
Komt 2 wolven tegen,

Lekker victim blaming. Ga je goed?
Misschien was mevrouw wel slecht ter been?
Misschien had mevrouw wel al 2 km terug gelopen?
Misschien moest het hondje even rusten?

Allemaal dingen waar we niets van weten want het wordt lekker vaag gehouden.
Punt is, dat de zogenaamde wolven'experts' altijd hebben gezegd dat ze geen mensen zullen benaderen en je niet voor een wolf hoeft te vrezen.

Dat zeggen ze nog steeds.

Het gros van de mensen leest niet mee in wolf topics of Facebook pagina's en heeft dus geen idee dat dat allemaal niet waar is.

Mevrouw dacht dat hondje aan de lijn veilig was. Dat is niet de schuld van de mevrouw, maar van de overheid/provincie/wolvenexperts/bosbeheerder die niet eerlijk zijn over het gevaar en risico van wolven.

Ho stop ik zeg dat ik het niet snap!

En als je slecht ter been bent blijf je weg bij die dieren in zo'n gebied.

Ik zeg daarbij ook dat ik het niet slim vind. Alle punten die jij daar aanhaalt zijn allang gebeurd. Wolven staan mensen gewoon aan te kijken, rennen achter fietsers aan en zoals het filmpje hierboven ergens zie je dat die vrij kalm passeert zonder enige angst of terughoudendheid.

Nee ze is daar zeker niet heen gegaan om haar dier te laten grijpen maar het is wel een stuk als ik het goed heb wat moeilijk begaanbaar is wanneer je moeilijk te been bent.

Ik blijf er ook bij dat als je er niks te zoeken hebt blijf je weg maar dat is mijn mening. Helemaal met zo'n dier wat je op de hielen zit.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:56

:? Mevrouw was gewoon lekker aan het wandelen in een bos wat daar voor bedoeld is. Hoezo daar had ze niets te zoeken?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:56

Maar als we straks nog meer wolven hebben betekent dat uiteindelijk dat je beter helemaal niet meer 'de natuur' in kunt, en als die wolf nog wat brutaler wordt kun je uiteindelijk de deur bijna niet meer uit omdat er in stedelijke gebieden ook zat te halen valt (kijk maar eens hoeveel vossen er her en der in steden aanwezig zijn).