Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:MOTIE AANGENOMEN!
Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 24 mei is de motie onkruid op tijd gewied zaait zich niet van Heidi Van Der Pol aangenomen!
De motie verzoek het college van Gedeputeerde Staten onder andere om een plan van aanpak op te stellen voor de bestrijding van Jakobskruiskruid en te onderzoeken welke andere plantensoorten dusdanige schade veroorzaken dat deze beheerd moeten worden (te denken valt aan akkerdistel, speerdistel, bermkruiskruid) en waar nog geen beleid voor is of waarbij niet kan worden aangesloten op bestaand beleid en dit mee te nemen in bovenstaand plan.
Pipapaardje schreef:Het moet eens klaar zijn met het álles, maar dan ook álles in dit land naar de hand van de agrariërs willen zetten. Er is een totale biodiversiteitscrisis en het enige dat er gezegd kan worden is 'ja maar straks zit het in ons hooi'.
En geen woord over dat het monocultuurbeleid van grondeigenaren en de disbalans die dat veroorzaakt er nou juist voor zorgt dat één plant, bijvoorbeeld JKK, volledig de overhand kán nemen.
EstherHegt schreef:Femke_Tweety schreef:Niet actief bestrijden is natuurlijk nog niet hetzelfde als wel actief verspreiden...
Begin gewoon met dàt stoppen. Dus níet meer toevoegen in bloemmengsels en verbod voor gemeenten / rijkselwaterstaat / whatever, om bloemmengsels te gebruiken met jkk zaad.
Hier wil ik toch even op reageren. Ik heb vorig jaar uitgezocht of JKK wel in zaadmengsels zit. Ik heb o.a. provincies, waterschappen, rijkswaterstaat, enkele grotere natuurorganisaties en ook zaadhandelaren gevraagd of zij JKK uitzaaien Geen van allen zaait het uit, in zaadmengels zit het ook al niet. Op mijn website (zie onderschrift) is een tab bermen waar je dat kun nakijken. Maar verkeer is ook een grote verspreider, mensenwerk dus alweer. Met name langs (plattelands-) wegen zijn de wegen eigenlijk wat smal voor het hedendaagse verkeer. Grote landbouwmachines, personenwagens, bedrijfsbusjes en koeriersdiensten, vrachtwagens. Al dat verkeer moet over de weg. Bij inhalen gebeurt het dus regelmatig dat er bandensporen in de berm komen. In de winter als er sneeuw ligt en gladheid is, wordt er ook strooizout gebruikt om ongelukken door gladheid te voorkomen., maar dat zout maakt ook kale plekken in de zode, plus dat de bodemdiertjes er ook niet best tegen kunnen. Dit strooizout telt natuurlijk ook voor de snelwegen. Dat zijn allemaal verstoringen die Jakobskruiskruid een kans geven zich te vestigen en/of te handhaven.
In het stuk van Nature today verwijzen we naar zoals in Duitsland een soort van Nederlandse Verklaring van Göttingen bewerkstelligen. Hierin wordt de situatie en de ervaren problematiek beschreven vanuit verschillende invalshoeken en zijn afspraken gemaakt in beheer, of zelfs bestrijding, in bepaalde situaties. Nederland heeft zo’n verklaring met afspraken over hoe we omgaan met Jakobskruiskruid (nog) niet. Nederlandse agrariërs, dierenartsen, berm- en natuurbeheerders, wetenschappers en overheden kunnen er veel winst uithalen als zij samen zo’n verklaring zouden opstellen.
Pipapaardje schreef:Het moet eens klaar zijn met het álles, maar dan ook álles in dit land naar de hand van de agrariërs willen zetten. Er is een totale biodiversiteitscrisis en het enige dat er gezegd kan worden is 'ja maar straks zit het in ons hooi'.
En geen woord over dat het monocultuurbeleid van grondeigenaren en de disbalans die dat veroorzaakt er nou juist voor zorgt dat één plant, bijvoorbeeld JKK, volledig de overhand kán nemen.
Daihyo schreef:Maar het kan toch ook en en? Een kruidenrijk grasland, verschillende soorten grassen, kruiden en bloemen die geschikt zijn om in hooi verwerkt te worden.
Hier zie ik een aantal boeren dit wel doen met hun land. Bemesten niet of nauwelijks, laten er van alles op groeien, zaaien door met gras-kruidenmengsels als dat nodig is en maken daar hooi wat zowel voor de paarden als de koeien heel geschikt is. Jkk wordt voor het hooien verwijderd, als het er al staat, want daar zijn ze scherp op.
Ze noemen het vogeltjesland, want de weidevogels krijgen daar ook de ruimte.
EstherHegt schreef:Over die cyclus staat een hoofdstuk in die Göttinger Erklärung "Jakobs-Kreuzkraut in den Niederlanden –
Liegt die Lösung des Problems im Boden?" dat is een interessant stuk over de cyclus en bodemmoeheid. In zo'n stuk in Nature Today kun je natuurlijk niet alle aspecten meenemen, dan wordt het te lang. Dit is een Nederlandstalig stukk over de bodem en JKK
https://natuurtijdschriften.nl/pub/5803 ... 001003.pdf
Daihyo schreef:Maar het kan toch ook en en? Een kruidenrijk grasland, verschillende soorten grassen, kruiden en bloemen die geschikt zijn om in hooi verwerkt te worden.
Hier zie ik een aantal boeren dit wel doen met hun land. Bemesten niet of nauwelijks, laten er van alles op groeien, zaaien door met gras-kruidenmengsels als dat nodig is en maken daar hooi wat zowel voor de paarden als de koeien heel geschikt is. Jkk wordt voor het hooien verwijderd, als het er al staat, want daar zijn ze scherp op.
Ze noemen het vogeltjesland, want de weidevogels krijgen daar ook de ruimte.
Zoolgangster schreef:Grasvalt, en dus gebrek aan inheemse bloemen en kruiden, is er mede de oorzaak van dat de weidevogels er slecht voorstaan. Want te weinig insekten.
pluisje88 schreef:Zoolgangster schreef:Grasvalt, en dus gebrek aan inheemse bloemen en kruiden, is er mede de oorzaak van dat de weidevogels er slecht voorstaan. Want te weinig insekten.
Het stikte hier van de weide volgens. Nu stikt het hier van de roofvogels. Ik zie amper nog weidevogels maar de roofvogels zitten hier met 4 tegelijk op de palen van mijn weiland. Maar het gras is de reden ervan dat de weide volgens slecht gaan? Dat zelfde gras was er 4-8 jaar geleden ook gewoon en toen stikte het van de vogels. Ik denk dat je eerder bij de roofvogels moet zijn. Maar dat past natuurlijk niet zo lekker in de promotie van de groene instanties…
Eefke85 schreef:[ [url=m/ZCyxvH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze foto heb ik vanmorgen gemaakt in de wei.
Geen kale plek, het gras er omheen staat zo hoog dat ik de planten moeilijker kan vinden. Hoeveel denk je dat de paarden dan ongemerkt binnen krijgen?
pluisje88 schreef:Zoolgangster schreef:Grasvalt, en dus gebrek aan inheemse bloemen en kruiden, is er mede de oorzaak van dat de weidevogels er slecht voorstaan. Want te weinig insekten.
Het stikte hier van de weide volgens. Nu stikt het hier van de roofvogels. Ik zie amper nog weidevogels maar de roofvogels zitten hier met 4 tegelijk op de palen van mijn weiland. Maar het gras is de reden ervan dat de weide volgens slecht gaan? Dat zelfde gras was er 4-8 jaar geleden ook gewoon en toen stikte het van de vogels. Ik denk dat je eerder bij de roofvogels moet zijn. Maar dat past natuurlijk niet zo lekker in de promotie van de groene instanties…
Lynnepinny schreef:Prooi-predator verhoudingen gaan dan ook typisch in golven. Dus als er veel weidevogels zijn dan nemen de roofvogels toe, tot er weer weinig weidevogels overblijven, en dan zakt het aantal roofvogels weer, waardoor het aantal weidevogels weer toeneemt, etc... Een heel gesimplificeerd model dat wel iets complexer is dan dit in de realiteit, maar het is over het algemeen niet gek dat dit over de jaren fluctueert. Teveel roofvogels kunnen er niet zijn, dat houdt zichzelf wel in stand.
Maargoed, JKK dus. Ik las op de vorige pagina dat ze maar eens moesten stoppen met giftige planten zaaien. Er zijn wel meer planten giftig, en dan kan je nog bediscussiëren voor wie ze eigenlijk giftig zijn. Niet voor de insecten namelijk, maar soms wel voor onze landbouwdieren. Dat is dus een hele nauwe blik op de werkelijkheid waar de natuur niet in meetelt. Ik vind dit nieuwsbericht wel een verademing vergeleken met de lobbyberichten die hier normaal worden geplaatst. Het wordt eens tijd dat de natuur weer wat ruimte krijgt, vee hebben we (meer dan) genoeg.
pluisje88 schreef:Jkk is giftig voor bijen zeggen ze. Als we ergens goed voor moeten zorgen dan is dat voor bijen en hommels. Als zij uitsterven zijn we met z’n allen binnen een paar jaar dood. Dus hoezo is het goed voor de natuur?