Bestrijding inheems Jakobskruiskruid loont niet!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rubs

Re: Bestrijding inheems Jakobskruiskruid loont niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:47

Vorig jaar was een uitzending op TV 'Binnenstebuiten' met boswachter Marieke geloof ik. Zij stond voor een enorme veld met bloeiende JKK en zei dat het zo'n verrijking is voor de natuur, en zo'n mooi plantje etc etc. Ik dacht wtf ga jij nog ff lekker reclame lopen maken zeg!

Eenmalig een beetje JKK beschadigt al direct de lever,maar als het bij dit beetje blijft herstelt de lever weer.

Tussen de 1 tot 10% van het lichaamsgewicht van het paard aan kruiskruidinname leidt tot onherstelbare leverschade ( verschilt per individu), en in mindere mate tot schade aan nieren en longen.
Bij een paard van 500 kg betekent dit tussen de 5 en 50 kg aan kruiskruid.
Let op, dit is cumulatief, een paard hoeft dit niet in 1 keer te eten, maar bouwt het op over langere periode en de schade aan de lever stapelt zich op.

1 volgroeide stengel JKK is gedroogd 20 gram, dus na het eten van 250 stengels heeft het paard al 1% van zijn lichaamsgewicht binnen.

Eet een paard gedurende 1 jaar 1 stengel per dag, dan heeft dat paard 7,3 kg binnen ( 365 stengels X 20 gr) en kan je paard al doodgaan.

In de bloemen van JKK zit 2 x zoveel gif als in de bladeren.

Je weet niet wat een paard in het verleden al aan leverschade heeft opgelopen, en je weet dus ook niet wat het paard vanaf nu nog kan hebben...
Bron o.a. jacobskruiskruid.com.

Op mijn vorige stal werd natuurhooi gevoerd, daar zat het regelmatig in. (Vandaar o.a. vorige stal)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:06

BBB Limburg. Goed bezig!

Citaat:
MOTIE AANGENOMEN!

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 24 mei is de motie onkruid op tijd gewied zaait zich niet van Heidi Van Der Pol aangenomen!

De motie verzoek het college van Gedeputeerde Staten onder andere om een plan van aanpak op te stellen voor de bestrijding van Jakobskruiskruid en te onderzoeken welke andere plantensoorten dusdanige schade veroorzaken dat deze beheerd moeten worden (te denken valt aan akkerdistel, speerdistel, bermkruiskruid) en waar nog geen beleid voor is of waarbij niet kan worden aangesloten op bestaand beleid en dit mee te nemen in bovenstaand plan.

Pipapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:14

Het moet eens klaar zijn met het álles, maar dan ook álles in dit land naar de hand van de agrariërs willen zetten. Er is een totale biodiversiteitscrisis en het enige dat er gezegd kan worden is 'ja maar straks zit het in ons hooi'.

En geen woord over dat het monocultuurbeleid van grondeigenaren en de disbalans die dat veroorzaakt er nou juist voor zorgt dat één plant, bijvoorbeeld JKK, volledig de overhand kán nemen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:17

Ja op grond die juist niet bemest word. Niet bijgehouden word.
Zoals veel zogenaamde bio diversiteit natuur gebieden. Die mono cultuur worden door hun eigen beleid

Misschien moeten ze juist eens op les bij de boeren _O-

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:29

Pipapaardje schreef:
Het moet eens klaar zijn met het álles, maar dan ook álles in dit land naar de hand van de agrariërs willen zetten. Er is een totale biodiversiteitscrisis en het enige dat er gezegd kan worden is 'ja maar straks zit het in ons hooi'.

En geen woord over dat het monocultuurbeleid van grondeigenaren en de disbalans die dat veroorzaakt er nou juist voor zorgt dat één plant, bijvoorbeeld JKK, volledig de overhand kán nemen.

wat een onzin. Er wordt helemaal niet alles in dit land naar de hand van de agrariërs gezet. Helaas niet haha.

JKK is gewoon erg giftig, ook voor paarden. Dus ik kan me niet voorstellen dat je daar voorstander van wilt zijn op dit forum.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:37

Simpelweg, als het niet gegeten wordt en pioniersplant is, dus snel groeiend op beschadigde grond, zal het bij overbegrazing snel de overhand krijgen en steeds sneller, want rest wat wel eetbaar is krijgt meer graasdruk te verwerken. Verwijderen dus, dan blijft er meer ruimte voor planten die wel gegeten worden en krijgen meer soorten een kans.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:40

EstherHegt schreef:
Femke_Tweety schreef:
Niet actief bestrijden is natuurlijk nog niet hetzelfde als wel actief verspreiden...

Begin gewoon met dàt stoppen. Dus níet meer toevoegen in bloemmengsels en verbod voor gemeenten / rijkselwaterstaat / whatever, om bloemmengsels te gebruiken met jkk zaad.

Hier wil ik toch even op reageren. Ik heb vorig jaar uitgezocht of JKK wel in zaadmengsels zit. Ik heb o.a. provincies, waterschappen, rijkswaterstaat, enkele grotere natuurorganisaties en ook zaadhandelaren gevraagd of zij JKK uitzaaien Geen van allen zaait het uit, in zaadmengels zit het ook al niet. Op mijn website (zie onderschrift) is een tab bermen waar je dat kun nakijken. Maar verkeer is ook een grote verspreider, mensenwerk dus alweer. Met name langs (plattelands-) wegen zijn de wegen eigenlijk wat smal voor het hedendaagse verkeer. Grote landbouwmachines, personenwagens, bedrijfsbusjes en koeriersdiensten, vrachtwagens. Al dat verkeer moet over de weg. Bij inhalen gebeurt het dus regelmatig dat er bandensporen in de berm komen. In de winter als er sneeuw ligt en gladheid is, wordt er ook strooizout gebruikt om ongelukken door gladheid te voorkomen., maar dat zout maakt ook kale plekken in de zode, plus dat de bodemdiertjes er ook niet best tegen kunnen. Dit strooizout telt natuurlijk ook voor de snelwegen. Dat zijn allemaal verstoringen die Jakobskruiskruid een kans geven zich te vestigen en/of te handhaven.

In het stuk van Nature today verwijzen we naar zoals in Duitsland een soort van Nederlandse Verklaring van Göttingen bewerkstelligen. Hierin wordt de situatie en de ervaren problematiek beschreven vanuit verschillende invalshoeken en zijn afspraken gemaakt in beheer, of zelfs bestrijding, in bepaalde situaties. Nederland heeft zo’n verklaring met afspraken over hoe we omgaan met Jakobskruiskruid (nog) niet. Nederlandse agrariërs, dierenartsen, berm- en natuurbeheerders, wetenschappers en overheden kunnen er veel winst uithalen als zij samen zo’n verklaring zouden opstellen.

Al weer wat jaren geleden is er ophef ontstaan over JKK en het feit dat het is zaadmengsels zat, en sindsdien vormt JKK geen onderdeel meer van zaadmengsels die door organisaties gebruikt worden. Maar JKK hóeft ook niet meer gezaaid te worden, het zaait zichzelf, omdat het inmiddels op zoveel plaatsen groeit.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:00

Pipapaardje schreef:

Grasvalt omwille van de veehouderij is inderdaad een enorm probleem. En het vergiftigen van onkruid, want we willen koeiengras ("ach, glyfosfaat is toch gewoon een zout" :o? ) komt in de bodem terecht. Niet gezond nee...

Grasvalt, en dus gebrek aan inheemse bloemen en kruiden, is er mede de oorzaak van dat de weidevogels er slecht voorstaan. Want te weinig insekten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:11

Maar het kan toch ook en en? Een kruidenrijk grasland, verschillende soorten grassen, kruiden en bloemen die geschikt zijn om in hooi verwerkt te worden.
Hier zie ik een aantal boeren dit wel doen met hun land. Bemesten niet of nauwelijks, laten er van alles op groeien, zaaien door met gras-kruidenmengsels als dat nodig is en maken daar hooi wat zowel voor de paarden als de koeien heel geschikt is. Jkk wordt voor het hooien verwijderd, als het er al staat, want daar zijn ze scherp op.
Ze noemen het vogeltjesland, want de weidevogels krijgen daar ook de ruimte.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:13

Daihyo schreef:
Maar het kan toch ook en en? Een kruidenrijk grasland, verschillende soorten grassen, kruiden en bloemen die geschikt zijn om in hooi verwerkt te worden.
Hier zie ik een aantal boeren dit wel doen met hun land. Bemesten niet of nauwelijks, laten er van alles op groeien, zaaien door met gras-kruidenmengsels als dat nodig is en maken daar hooi wat zowel voor de paarden als de koeien heel geschikt is. Jkk wordt voor het hooien verwijderd, als het er al staat, want daar zijn ze scherp op.

Uiteraard kan dat! En dat is alleen maar mooi, dat ze zo werken. *\o/*
Maar helaas doet (nog) lang niet iedereen zoiets.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:20

Het is dit jaar echt bizar! Mss door het natte weer.
Ze gaan er vanuit dat paarden het niet eten in de wei en dat klopt ook.
Maar sinds er bij ons Jacobskruid in het land staat durf ik het niet meer te hooien, omdat je nooit elk plantje kan zien tussen het hoge gras. Ik wil geen 'Russisch roulette' met mijn paarden spelen, dat er eens een pakje hooi tussen zit met giftige stukjes Jacobskruid.

Zelf heb ik nu bergen vol Jacobskruid liggen en weet niet wat ik ermee moet. Mensen een idee? Mijn grofafval container zit al te vol en in de groen afval doe ik het niet.

Ik hoorde trouwens ook dat bijen veel op Jacobskruid zitten, dus lekkere giftige honing?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:31

EstherHegt schreef:
Over die cyclus staat een hoofdstuk in die Göttinger Erklärung "Jakobs-Kreuzkraut in den Niederlanden –
Liegt die Lösung des Problems im Boden?" dat is een interessant stuk over de cyclus en bodemmoeheid. In zo'n stuk in Nature Today kun je natuurlijk niet alle aspecten meenemen, dan wordt het te lang. Dit is een Nederlandstalig stukk over de bodem en JKK
https://natuurtijdschriften.nl/pub/5803 ... 001003.pdf

Dank voor de link! Herkenbaar. Ik trek niks meer uit. Kortknippen, prikpaaltje erbij en monitoren. Het lijkt zichzelf dood te groeien. Overigens wel kruidenrijk grasland, dus veel concurrentie. Kan me voorstellen dat het met grasfalt een stuk lastiger is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 10:33

Minder weidevogels is echt niet alleen maar door weilanden van de boeren. Dat maakt animal rights er weer graag van. We kennen dat soort clubjes en hun halve waarheden, zie wolf, ondertussen toch wel.

Niet beheren van roofdieren is een net zo groot probleem
https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... m-maatwerk

Betreft biodiversiteit.
Zoveel akkers met akkerranden met nuttige bloemen. Zonder het giftige kruiskruid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:37

Naast JKK duikt ook het gevaarlijke Hemlock(Scheerling) steeds vaker op.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:57

Daihyo schreef:

Toch blijkt dat (helaas) in de praktijk heel lastig... Voor wie hard roept dat het wel mogelijk is; hebben jullie dan praktijkervaring uit eigen hand? Zo niet, bekijk de docu/film "Vogels kun je niet melken" eens. Gaat over een boer die zich enorm in zet voor vogeltjesland en biodiversiteit, maar zijn eigen bedrijf bezwijkt daar bijna door. Is een hele grote eye-opener. Iedereen wil het, maar niemand wil ervoor betalen. Wij zitten zelf ook in deze praktijk met onze melkveehouderij, we willen heel graag en vinden het prachtig om te zien, maar het vreet de kas van ons bedrijf op als we (deels) zouden omschakelen naar vogeltjesland. Nu wel aan het experimenteren met doorzaaien op de perceelgrenzen en slootkanten. Desalniettemin hebben we wel een stukje gruttoland van deze boer gekocht, een mooi crowdfunding initiatief;

https://reddeweidevogel.nl

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 12:31

Zoolgangster schreef:
Grasvalt, en dus gebrek aan inheemse bloemen en kruiden, is er mede de oorzaak van dat de weidevogels er slecht voorstaan. Want te weinig insekten.

Het stikte hier van de weide volgens. Nu stikt het hier van de roofvogels. Ik zie amper nog weidevogels maar de roofvogels zitten hier met 4 tegelijk op de palen van mijn weiland. Maar het gras is de reden ervan dat de weide volgens slecht gaan? Dat zelfde gras was er 4-8 jaar geleden ook gewoon en toen stikte het van de vogels. Ik denk dat je eerder bij de roofvogels moet zijn. Maar dat past natuurlijk niet zo lekker in de promotie van de groene instanties…

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:13

pluisje88 schreef:
Zoolgangster schreef:

Het stikte hier van de weide volgens. Nu stikt het hier van de roofvogels. Ik zie amper nog weidevogels maar de roofvogels zitten hier met 4 tegelijk op de palen van mijn weiland. Maar het gras is de reden ervan dat de weide volgens slecht gaan? Dat zelfde gras was er 4-8 jaar geleden ook gewoon en toen stikte het van de vogels. Ik denk dat je eerder bij de roofvogels moet zijn. Maar dat past natuurlijk niet zo lekker in de promotie van de groene instanties…

Gebrek aan insecten door gebrek aan (weide)bloemen, die insecten zijn vogelvoer, ook voor de kuikens...
Wat roofvogels betreft, als er te weinig prooidieren zijn, brengen ze minder kuikens groot. Waar ik eventueel wel problemen door verwacht, zijn de blauwe reigers, die hebben wel èrg veel broedparen, zijn hun natuurlijke vijanden kwijt, en en 1 enkele reiger eet een volledige broedsel aan kuikens op.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:27

Hier sinds vorig jaar een uitbarsting van biggenkruid. En dit jaar streepkruid. Pffffff Dan vind ik JKK nog een makkie. Die is je nog duidelijk zichtbaar

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:27

Eefke85 schreef:
[ [url=m/ZCyxvH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto heb ik vanmorgen gemaakt in de wei.
Geen kale plek, het gras er omheen staat zo hoog dat ik de planten moeilijker kan vinden. Hoeveel denk je dat de paarden dan ongemerkt binnen krijgen?

Sorry, deze had ik over het hoofd gezien. Dat zijn inderdaad wel hele kleine bloeiende planten. Normaliter bloeit JKK in het tweede jaar. De vraag is nu eigenlijk is er vorig jaar een kale plek geweest, heel goed mogelijk door spelende paarden, of droogte of zo. Het blijft altijd lastig om te weten hoe of wat het plekje waar de JKK nu staat te bloeien vorig jaar er uit zag.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 21:49

Ik kreeg het vorige week nog als advies mee in een ecologisch rapport om JKK in te zaaien voor een natuurgebied. Inmiddels is de Sint Jacobsvlinder geen bedreigde soort meer, komt in heel Nederland voor. Ik snap het advies ook niet, je hoeft het echt niet meer te zaaien, je struikeld over het JKK. Zelfs in stedelijk gebied zie ik het opkomen, zonder dat er duidelijke aanleiding voor is. Dit stimuleren is echt niet nodig.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 23:58

pluisje88 schreef:
Zoolgangster schreef:

Prooi-predator verhoudingen gaan dan ook typisch in golven. Dus als er veel weidevogels zijn dan nemen de roofvogels toe, tot er weer weinig weidevogels overblijven, en dan zakt het aantal roofvogels weer, waardoor het aantal weidevogels weer toeneemt, etc... Een heel gesimplificeerd model dat wel iets complexer is dan dit in de realiteit, maar het is over het algemeen niet gek dat dit over de jaren fluctueert. Teveel roofvogels kunnen er niet zijn, dat houdt zichzelf wel in stand.

Maargoed, JKK dus. Ik las op de vorige pagina dat ze maar eens moesten stoppen met giftige planten zaaien. Er zijn wel meer planten giftig, en dan kan je nog bediscussiëren voor wie ze eigenlijk giftig zijn. Niet voor de insecten namelijk, maar soms wel voor onze landbouwdieren. Dat is dus een hele nauwe blik op de werkelijkheid waar de natuur niet in meetelt. Ik vind dit nieuwsbericht wel een verademing vergeleken met de lobbyberichten die hier normaal worden geplaatst. Het wordt eens tijd dat de natuur weer wat ruimte krijgt, vee hebben we (meer dan) genoeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 00:07

Jaren geleden, wanneer ik naar het noorden reed, bermen langs de snelweg geel van jkk vooral in Drenthe , nu in eigen omgeving, het spuit de grond uit langs gewone gemeentewegen . Op plekken waar het minimaal 30 jaar niet voorkwam.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 07:37

Lynnepinny schreef:
Prooi-predator verhoudingen gaan dan ook typisch in golven. Dus als er veel weidevogels zijn dan nemen de roofvogels toe, tot er weer weinig weidevogels overblijven, en dan zakt het aantal roofvogels weer, waardoor het aantal weidevogels weer toeneemt, etc... Een heel gesimplificeerd model dat wel iets complexer is dan dit in de realiteit, maar het is over het algemeen niet gek dat dit over de jaren fluctueert. Teveel roofvogels kunnen er niet zijn, dat houdt zichzelf wel in stand.

Maargoed, JKK dus. Ik las op de vorige pagina dat ze maar eens moesten stoppen met giftige planten zaaien. Er zijn wel meer planten giftig, en dan kan je nog bediscussiëren voor wie ze eigenlijk giftig zijn. Niet voor de insecten namelijk, maar soms wel voor onze landbouwdieren. Dat is dus een hele nauwe blik op de werkelijkheid waar de natuur niet in meetelt. Ik vind dit nieuwsbericht wel een verademing vergeleken met de lobbyberichten die hier normaal worden geplaatst. Het wordt eens tijd dat de natuur weer wat ruimte krijgt, vee hebben we (meer dan) genoeg.

_/-\o_

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 07:49

Jkk is giftig voor bijen zeggen ze. Als we ergens goed voor moeten zorgen dan is dat voor bijen en hommels. Als zij uitsterven zijn we met z’n allen binnen een paar jaar dood. Dus hoezo is het goed voor de natuur?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 08:39

pluisje88 schreef:
Jkk is giftig voor bijen zeggen ze. Als we ergens goed voor moeten zorgen dan is dat voor bijen en hommels. Als zij uitsterven zijn we met z’n allen binnen een paar jaar dood. Dus hoezo is het goed voor de natuur?

Het gif komt in de honing, zelf hebben ze er geen last van. In Canada is er wel giftige honing geweest, omdat daar hele velden vol met JKK stonden. Is al weer jaren terug gebeurd.
Probleem is dat mensen die honing eten...