Gemis overdekte rijhal dreigt paardrijverenigingen op te breken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:37

cp112 schreef:
Texas02 schreef:
Maar een buitenbak met fatsoenlijke bodem is er wel? Dan kun je daar gewoon in als het niet vriest. Dat deed ik vroeger ook en dat ging prima.

Het gaat om een aantal complete rijverenigingen. Incl ponyclub.

Buitenbaan is leuk tot dat het regent. Als je je contributie incl lessen betaald maar de helft van de tijd valt het letterlijk in het water (kijk naar afgelopen jaar) dan is dat geen doen.

En.. De meeste ruiters die lid zijn van een vereniging, hebben thuis/op stal ook een buitenbak. Waarom zou je dan je paard in de trailer zetten om naar een vereniging te rijden, als je ook gewoon thuis kunt rijden, zelfs een instructeur gewoon langs kunt laten komen...

Vaak word je toch lessend/baklid, om gebruik te kunnen maken van een goede binnenbak.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:13

Daphne__ schreef:
cp112 schreef:
Het gaat om een aantal complete rijverenigingen. Incl ponyclub.

Buitenbaan is leuk tot dat het regent. Als je je contributie incl lessen betaald maar de helft van de tijd valt het letterlijk in het water (kijk naar afgelopen jaar) dan is dat geen doen.

En.. De meeste ruiters die lid zijn van een vereniging, hebben thuis/op stal ook een buitenbak. Waarom zou je dan je paard in de trailer zetten om naar een vereniging te rijden, als je ook gewoon thuis kunt rijden, zelfs een instructeur gewoon langs kunt laten komen...

Vaak word je toch lessend/baklid, om gebruik te kunnen maken van een goede binnenbak.

Dat is lang niet overal het geval hoor, hier in de achterhoek ken ik denk ik geen enkele vereniging met een binnenbak? De meeste bezitten een buite accommodatie, als ze er al een hebben. Voor het winterseizoen wordt voor de lessen een binnenbak gehuurd, bijvoorbeeld bij een manege of pensionstal....

Ladyson

Re: Gemis overdekte rijhal dreigt paardrijverenigingen op te breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 00:34

Bij mij ook juist 3 verenigingen zonder binnenbak. Ik rij zelf ook al 20 jaar zonder binnenbak. Goede waterdichte kleding doet t een hoop. En bij goed bak onderhoud kun je ook met de vorstperiode meestal prima trainen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 01:01

Achterom schreef:
Daphne__ schreef:

Dat is lang niet overal het geval hoor, hier in de achterhoek ken ik denk ik geen enkele vereniging met een binnenbak? De meeste bezitten een buite accommodatie, als ze er al een hebben. Voor het winterseizoen wordt voor de lessen een binnenbak gehuurd, bijvoorbeeld bij een manege of pensionstal....

Oh serieus, dat wist ik niet. Ik heb nog eens nagedacht over de verenigingen hier en ik ken juist helemaal geen verenigingen die geen eigen locatie met binnenbaan hebben.
Binnen een kwartier heb je er zelfs twee die beide 2 binnenbanen en gigantische springtuin hebben, met eb en vloed en grote kantines.

Ben dus blijkbaar gewoon verwend, wist serieus niet dat het zo normaal is dat een vereniging alleen een buitenbak heeft. Hier trainen we ook gewoon in de stromende regen, maar dan wel thuis.. Vereniging met alleen een buitenbak lijkt me zo weinig toevoegen aan een rijbak op stal en een instructeur die op stal komt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 01:38

Enzo_Ollie schreef:
Maar is het ook niet dat de gemeente in kwestie roept de paardensport gemeente van Nederland te zijn? Dan is het wel heel krom als gemeente om de verenigingen weg te 'laten' gaan

Nou precies dát. Wel verkondigen dé paardengemeente te zijn maar dan alle verenigingen zo laten stikken....
Gemist kans van de gemeente als je het mij vraagt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 01:38

Ladyson schreef:
Bij mij ook juist 3 verenigingen zonder binnenbak. Ik rij zelf ook al 20 jaar zonder binnenbak. Goede waterdichte kleding doet t een hoop. En bij goed bak onderhoud kun je ook met de vorstperiode meestal prima trainen.

Toch een stuk minder fijn voor de ponyclub oa he ;)

En veel hebben zelf thuis of bij stal prima een buitenbak. Dus wat is dan het voordeel van lid zijn van een rijvereniging?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:29

Ik zou zeggen, gouden kans voor een boer die stoppen met melkvee, om van de ligboxenstal een binnenbak te maken.
Manege Veeningen was 25jr geleden al erggg verouderd (en het leek er te spoken. Halstertouw weg als je omkeek dat soort dingen en er gingen ook andere verhalen rond maar dat terzijde)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:43

Hier in de omgeving hebben eigenlijk geen vereniging een eigen binnen bak, er is voor zover ik weet ook maar 1 vereniging met een eigen lokatie de rest huurt altijd een bak van een stal of van een lid.

Je bent hier lid van de vereniging om te kunnen starten vaak. En niet voor het gebruik van de accomodaties. Daar is misschien ook de lidmaatschapsprijs wel naar.

Naar hopelijk kunnen de verenigingen wat vinden om de leden te behouden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:15

Dat is het verschil, hier heeft bijna iedereen zelf wel beschikking over een buiten rijbaan. Dus is een binnenbaan voor velen een grote plus als zelfs geen eis.

Ik zou ook geen lid worden van een vereniging zonder binnenbak. Daar heb ik niks aan. Heb thuis een 20x60 agterberg liggen.
Ik ga naar de rijvereniging voor de lessen die met weer en wind fijn door kunnen gaan. Daar betaal je dan ook naar.

Geen binnenbaan? Dan laat ik instructie wel aan huis komen. En zo velen met mij.
Dan wordt iedereen "niet rijdend lid" ofwel voor de startkaart. Maar dan krijg je heel erg weinig actieve leden binnen de vereniging

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:10

@cp112: hier in de omgeving heeft ook bijna iedereen een eigen buiten rijbaan, of er een in de buurt die je kunt gebruiken. En ik ben trouwens geen lid van een vereniging, want daar heb ik als westernruiter helemaal niks aan :n
Maar hier in de buurt worden mensen lid van een vereniging om wedstrijden te kunnen rijden, lessen te kunnen volgen (in de zomer buiten, in de winter in een gehuurde binnenbak) en voor het verenigingsgevoel.
Maarre.... als je er naar betaalt, waarom zou de gemeente dan moeten bijspringen?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:44

Achterom schreef:
@cp112: hier in de omgeving heeft ook bijna iedereen een eigen buiten rijbaan, of er een in de buurt die je kunt gebruiken. En ik ben trouwens geen lid van een vereniging, want daar heb ik als westernruiter helemaal niks aan :n
Maar hier in de buurt worden mensen lid van een vereniging om wedstrijden te kunnen rijden, lessen te kunnen volgen (in de zomer buiten, in de winter in een gehuurde binnenbak) en voor het verenigingsgevoel.
Maarre.... als je er naar betaalt, waarom zou de gemeente dan moeten bijspringen?

De hallen zijn niet in eigendom van de rijvereniging daar gaat het om. Ze zijn verkocht. Nu dus in de mooie hippische hoofdstad geen enkele rijvereniging meer op eigen bodem

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:54

cp112 schreef:
Achterom schreef:

De hallen zijn niet in eigendom van de rijvereniging daar gaat het om. Ze zijn verkocht. Nu dus in de mooie hippische hoofdstad geen enkele rijvereniging meer op eigen bodem

Je spreekt jezelf continu tegen :+
Blijkbaar waren de hallen dus gewoon privé eigendom en werden ze door de verenigingen gehuurd voor het winterseizoen. Deze verenigingen hadden sowieso al geen "eigen bodem" en je betaalt daar als lid dus al helemaal niet naar, zoals je eerder wel schreef.
Hoezo is dit dan het probleem van de gemeente? Laat de verenigingen gewoon een andere hal zoeken om te huren, dat zou in jullie hippische hoofdstad vast geen enkel probleem moeten zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:08

Je betaald naar de faciliteiten die geboden worden dat is toch logisch. De verenigingen huren de binnenhallen voor gebruik. Dan betaal je daar als lid toch voor :+.
Ze huren ze het hele jaar rond in geval van manege veeningen iig.

De gemeente had in kunnen springen om de meerdere rijverenigingen te kunnen helpen. Ipv groen licht te geven tot het maken van indsutrieterrein van de goede hal.

Manege Veeningen is een bouwval. Dat is al jaren zo. Dat is gewoon gebrek aan onderhoud van de eigenaar geweest.
Maar deze manege ligt dan weet wel pal naast het CH de Wolden terrein. Had ook een mooie kans geweest.

Daarnaast vergeten de "buitenbak rijders" even voor het gemak dat een rijvereniging niet alleen bestaat door leden maar ook het organiseren van wedstrijden. Ook daarvoor is een binnenhal hier echt wel van belang. Dat zijn allemaal inkomsten bronnen van een rijvereniging en daar werden deze 2 manege's ook voor gebruikt.

Dat is nu allemaal gestopt ook helaas.

En ff een andere hal zoeken om te huren is dus geen optie. Er zit 1 groepje in Koekange maar dat blijkt niet te werken en de andere zitten zelfs helemaal in Beilen! Leden gaan geen uur met de trailer reizen voor de wekelijkse clubles.
Andere hallen zijn er simpelweg niet (of zitten vol)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:13

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:31

Maar er zijn toch genoeg privé binnenbakken in de omgeving?
Bijvoorbeeld bij broek/ Heinz en zo zijn er wellicht nog meer, ben zelf te lang uit de omgeving om meer te weten, zijn die ook benaderd om savonds te mogen huren voor de club?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:33

Zelf een hal bouwen.... tuurlijk. Tegelijkertijd wordt ook al geroepen dat de grond te duur is. En wie mag dat gaan bouwen en onderhouden (hebben die verenigingen daar dan wel genoeg vrijwilligers voor?), wie gaat de kosten dragen van bouw en onderhoud?
Weet je... in een tijd dat gemeenten steeds krapper beginnen te zitten, gemeentelijke sportaccommodaties worden gesloten, zwembaden dichtgaan, jeugdzorg steeds slechter wordt, verstrekkingen vanuit de Wmo voor gehandicapten steeds lastiger worden toegekend, de leefbaarheid van met name het buitengebied ernstig onder druk staat vanwege o.a. het wegvallen van voorzieningen.... hebben we het over een groep van 500 sporters (in een gemeente van 25.000 inwoners) die hun sport ook prima kunnen uitoefenen zonder binnenbak. Want zoals geschreven: de meeste hebben gewoon zelf de beschikking over een buitenbak.

Ik ben ook paardensporter, maar heel eerlijk: deze discussie mist totaal alle realiteitszin.
Als de verenigingen denken dat ze zelf een accommodatie kunnen opzetten en onderhouden: kom dan met een realistisch plan waarin jullie het zelf kunnen bedruipen. Want de gemeente gaat dit echt niet voor jullie doen :n

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:03

Het is wel ontzettend balen, maar er nog wel particuliere binnenbakken in de regio Hoogeveen / Zuidwolde. Is het geen mogelijkheid om daar gebruik van te maken?

Voor degene die aan deze kant van Hoogeveen wonen, er zijn in Elim, Dalen, Nieuw-Amsterdam, Emmen nog diverse verenigingen met een eigen binnenbak. Via de A37 ben je met een half uur bij deze verenigingen en je kan gebruik maken van de bak buiten de lessen om.

Zuidwolde is helaas weer een stuk verder rijden naar ZODrenthe, maar Beilen is dan ook in 20-25 minuten bereikbaar.

Wij (Nieuw-Amsterdam) hebben diverse leden die op een afstand van 20+ minuten wonen.

Voor wedstrijden hoef je geen lid meer te zijn van een vereniging, maar voor het gebruik maken van een binnenbak is het (ongeacht welke dicipline) wel heel erg fijn om een bak te hebben in de regio! Maar onderhoud is echt wel een grote kostenpost voor elke vereniging, laat staan een vereniging met springpiste met eb en vloedbodem, springpiste en dressuurringen en meerdere binnenbakken! Ik ben wel benieuwd naar de contributie van zo'n vereniging ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:05

Achterom, Ik weet niet of je met je jullie mij bedoeld maar ik zit bij een andere vereniging dus heb hier zelf geen last van.
Feit blijft dat het eeuwig zonde is dat rijverenigingen die al 80 jaar bestaan op deze manier ten onder gaan.

@Alja, naar mijn weet hebben ze echt alle mogelijke opties bekeken en nagevraagd.
Nadeel van vele particulieren is dat die er simpelweg niet op zitten te wachten helaas...

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:47

Winged schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Maar is het ook niet dat de gemeente in kwestie roept de paardensport gemeente van Nederland te zijn? Dan is het wel heel krom als gemeente om de verenigingen weg te 'laten' gaan

(ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel fijn vind dat bij mijn vereniging nu in het indoorseizoen meer wedstrijden zijn gezien ze bij ons de locatie nu huren voor wedstrijden O:) )

gemeentes moeten flink bezuinigen. De gemeente waar ik werk gaat komend jaar al 3 miljoen bezuinigen, in 2026 waarschijnlijk nog een ronde.

Dat zal in Hoogeveen niet heel veel anders zijn.

Dus waarom zou je een plek waar je geen eigenaar van bent gaan sponsoren met een renovatiekostenplaats van een dikke ton (schatting van mijn kant, denk dat een ton nog aan de krappe kant is)

Gemeente De Wolden, geen Hoogeveen 8-)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:11

Dat is tegenwoordig, helaas, 1 pot nat Adrija :=. Zit een samenwerkingsverband tussen oid.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:19

7 verenigingen met in totaal 350 leden. Doordat het zo versplinterd is heb je nooit daadkracht. 1 vereniging van maken en zelf de hal kopen/pachten/huren whatever. Daar is ook echt wel een subsidiepotje voor.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:44

cp112 schreef:
Dat is tegenwoordig, helaas, 1 pot nat Adrija :=. Zit een samenwerkingsverband tussen oid.

Zeker niet, beiden hebben een eigen raad en eigen college, eigen beleid.
Alleen de ambtelijke organisaties zijn gefuseerd.
Sommige zaken worden achter de schermen meer gezamenlijk opgepakt (Werplein, ICT, P&O e.d.) maar dit soort zaken helemaal niet.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 08:15

Anouk Noordman is nu toch ook bezig een binnenhal te bouwen? Is daar niet iets mogelijk voor een vereniging?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 08:40

Josien_ schreef:
Bokt kan nu wel heel leuk zeggen dat je met een goede buitenbak prima kan rijden in de winter, dat is natuurlijk ook zo. Maar veel ruiters denken dus niet zo, zeker niet als ze op stal wel een binnenbak hebben. Dan komen ze gewoon niet meer.
Steeds meer verenigingen hebben het erg zwaar om leden te behouden en het wegvallen van een binnenbak helpt daar niet bij.

Hier om de hoek zit een grote rijvereniging zonder binnenbak. Er wordt gereden en gesprongen onder alle omstandigheden. Niks chique bodem, gewoon zwart zand. Ook bij blubber moet kunnen rijden. Goede waxcoat en gaan. De vereniging geeft kwalitatief uitstekende lessen en daar trotseert men wat ongemakken bij.
Uitsluitend bij bevroren bodem wordt er niet gereden. Liggen er plassen? Tja dan worden de paardenbeentjes maar eens vuil. Na het uurtje les is het goed opwarmen in het gammele clubhuisje.

De vereniging draait als een tierelier.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 08:56

Ladyson schreef:

hier ook, nog nooit een binnenbak gehad en onze verenging ook niet…
Over het algemeen kun je aardig door rijden, en soms zijn er een paar dagen dat dat niet lukt, maar hoe erg is dat…

Al moet zeggen dat ik het afgelopen jaar wel eens heb gezegd, een binnenbak zou nu toch best een keertje wel fijn zijn…
Maar verder nooit moeite mee gehad.