Boeren slaan opnieuw alarm over jacobskruiskruid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:11

Rizette schreef:
Misschien kan Herr Balou verhuizen naar de Oostvaardersplassen. Zit op 1 lijn met SBB. Heel veel JKK daar en geen boeren in de buurt. Wel veel zieke magere en kreupele koeien en koeien en paarden die aan JKK dood gaan. Misschien wel eens goed om te zien.

Dat is niet door JKK ;) Vers worden ze niet gegeten. Hier in de buurt staan meerdere kaalgevroten paardenweides waar de JKK nog vrolijk staat te bloeien.

Elisa2

Re: Boeren slaan opnieuw alarm over jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:01

Het is goed dat de boeren alarm slaan! Die bufferzones vind ik wel een hele goede optie, kan de plant toch bloeien maar komt het niet zo snel gedroogd in het hooi.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:23

Elisa2 schreef:
Het is goed dat de boeren alarm slaan! Die bufferzones vind ik wel een hele goede optie, kan de plant toch bloeien maar komt het niet zo snel gedroogd in het hooi.

Ik laat het bloeien en verwijder de uitgebloeide knop. Er staat een minimaal aantal JJK. Er staan vooral andere kruiskruiden. Maar ik kan altijd een plant of zaaddoos missen. De planten staan op minimaal 100m van hooiland vandaan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:40

Lynnepinny schreef:
Rizette schreef:
Misschien kan Herr Balou verhuizen naar de Oostvaardersplassen. Zit op 1 lijn met SBB. Heel veel JKK daar en geen boeren in de buurt. Wel veel zieke magere en kreupele koeien en koeien en paarden die aan JKK dood gaan. Misschien wel eens goed om te zien.

Dat is niet door JKK ;) Vers worden ze niet gegeten. Hier in de buurt staan meerdere kaalgevroten paardenweides waar de JKK nog vrolijk staat te bloeien.

Dan krijgen de paarden daar wat anders te eten. In de OVP wordt niet bijgevoerd dus ze eten het als de honger toeslaat in de winter sowieso want dan staat het als gedroogd op stam, dan eten ze zelfs hout en zand uit nood. Is terug te zien in de autopsies die er op paarden en koeien uitgevoerd zijn en van zeer regelmatige bezoekers te weten gekomen dat ze het vers ook eten dat is ook wel op film gezet. Terug te vinden op de pagina van Stichtging Annemieke op facebook.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:40

Bijtjes doen het ook niet goed op JKK, en het is zelfs aangetoond dat het gif in de honing terecht komt, uiteindelijk vergiftigen we ook onszelf met die rotplant.. Hier hebben we gelukkig weinig last in omliggende weilanden, zijn allemaal hooi weides, maar toch trekken we gemiddeld wel 1 of 2 planten per jaar uit onze wei.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:42

Lynnepinny schreef:
Rizette schreef:

Even terzijde :Ik weet dat ecologen zeer pro Oostvaardersplassen zijn. Het is natuurlijk ook een enorm verdienmodel voor Vera en zijn schoonzoon. Maar er is ook een enorm dierenleed en waar veel ecologen de ogen voor sluiten of het als normaal bestempelen. Of zelfs ontkennen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:43

Lynnepinny schreef:
Rizette schreef:

Als er maar weinig voedsel staat, denk maar dat het gegeten word.
En ja met zieke dieren tot gevolg.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:51

Lynnepinny schreef:
Rizette schreef:

Uit sectie rapporten komt anders gewoon naar voren dat ze het eten, het in de maag zit en de dieren waarschijnlijk dood zijn gegaan aan leverproblemen. Klopt ... de kudde in de OVP is groot genoeg om er maar een paar aan dood te laten gaan.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:53

Elisa2 schreef:

dat gaat toch niet goedkomen?? :o
de plant laat zich niet in een bufferstrook opsluiten.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:57

Wij hadden het laatst in onze tuin staan. En tussen de berm waar het stond en onze tuin, staat ongeveer 300 m aan grasland (waar het niet staat). Dus dan helpt zo'n buffer strook ook niet, want die pollen waaien gewoon verder.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:01

nicole_floor schreef:
Wij hadden het laatst in onze tuin staan. En tussen de berm waar het stond en onze tuin, staat ongeveer 300 m aan grasland (waar het niet staat). Dus dan helpt zo'n buffer strook ook niet, want die pollen waaien gewoon verder.

Ik heb het ook zo'n 300 meter van de berm (met ook een hooiland ertussen) teruggevonden. De wind (zeker een storm) brengt die zaden echt wel wat verder dan 50 m.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:53

Op de wei bij mijn pensionstalling steken we de jkk ieder jaar uit, in de afgelopen 5 jaar is de hoeveelheid met zeker 50% verminderd.
In mijn eigen tuin, waar geen vee in de buurt staat, laat ik het juist staan voor de bestuivers.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:34

kvika schreef:
Elisa2 schreef:

dat gaat toch niet goedkomen?? :o
de plant laat zich niet in een bufferstrook opsluiten.

Als dat wel zo was hadden we het niet bijna overal in het land gehad.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:35

Wij wonen in het Drentsche Aa gebied en JKK rukt op.
Wij steken het uit, maar ik zie met lede ogen dat het natuurland aan de overkant van de weg langzamerhand geel kleurt... Er wordt wel selectief gemaaid, maar daarbij houden ze geen rekening met de verspreiding van JKK. Dus wij ploeteren vrolijk voorwaarts, mijn vertrouwen in gemeente, provincie, RWS en natuurbeheerders is tot onder 0 gedaald.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:03

Zo'n bufferzone is best lastig met een plant die met pluisjes zich verspreid. Hier proberen we ze voor te zijn, we hebben op het erf een aantal groeiplaatsen van enkele planten en die probeer ik een paar x per seizoen weg te halen, en de bloei voor te zijn. Helaas dit jar toch weer 2 nieuwe planten op een heel andere plek aangetroffen. Ik voer het hooi van ons eigen erf niet, maar dan nog probeer ik er zoveel mogelijk voor de plant in toom te houden zodat die niet op het hooiland terecht gaat komen.

Dat de boer naast je niet goed voor zijn dieren is, wilt niet zeggen dat alle boeren zo zijn. Daarbij krijg ik het idee - door het dierenleed je wat doet - dat je wel wat hart voor dieren hebt. Dan wil je toch vookromen dat dat een giftige plant in het voer van koeien, maar ook paarden komt? Lang niet iedereen heeft eigen hooiland, het zelf in de hand, en is dus afhankelijk van boeren of andere bedrijven voor de lvering van hooi. Overal kan JKK opkomen, en in elk hooiland kan het gaan groeien. Als we met zijn allen het wat proberen in toom te houden, zorgt dat voor minder ellende (door het hele land!) waarbij dieren ziek worden of dood gaan omdat het toch in het hooi terecht is gekomen...

Het is niet een lokaal probleem, maar een landelijk iets. Het raakt niet alleen de boeren, maar ook veel paardenhouders die voor hun hooi afhankelijk zijn van die boeren.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:25

Tancreda4 schreef:
Zo'n bufferzone is best lastig met een plant die met pluisjes zich verspreid. Hier proberen we ze voor te zijn, we hebben op het erf een aantal groeiplaatsen van enkele planten en die probeer ik een paar x per seizoen weg te halen, en de bloei voor te zijn. Helaas dit jar toch weer 2 nieuwe planten op een heel andere plek aangetroffen. Ik voer het hooi van ons eigen erf niet, maar dan nog probeer ik er zoveel mogelijk voor de plant in toom te houden zodat die niet op het hooiland terecht gaat komen.

Dat de boer naast je niet goed voor zijn dieren is, wilt niet zeggen dat alle boeren zo zijn. Daarbij krijg ik het idee - door het dierenleed je wat doet - dat je wel wat hart voor dieren hebt. Dan wil je toch vookromen dat dat een giftige plant in het voer van koeien, maar ook paarden komt? Lang niet iedereen heeft eigen hooiland, het zelf in de hand, en is dus afhankelijk van boeren of andere bedrijven voor de lvering van hooi. Overal kan JKK opkomen, en in elk hooiland kan het gaan groeien. Als we met zijn allen het wat proberen in toom te houden, zorgt dat voor minder ellende (door het hele land!) waarbij dieren ziek worden of dood gaan omdat het toch in het hooi terecht is gekomen...

Het is niet een lokaal probleem, maar een landelijk iets. Het raakt niet alleen de boeren, maar ook veel paardenhouders die voor hun hooi afhankelijk zijn van die boeren.

De boer? Het is niet 1 boer het zijn er meerdere. En ik weet dat er ook boeren zijn die het beter doen maar die zijn hier een speld in een hooiberg.

En voor Popstea ik kom én uit de stad én van het platteland én van zee. Sommige mensen groeien in een omgeving op en kunnen zich van niets anders een voorstelling maken.............

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:45

herr_balou schreef:
Onze buurboeren houden geen rekening met ons en wij zijn daardoor niet meer heel erg geneigd om rekening te houden met hen... De dieren (melkvee) lopen er treurig bij (ca. 50% loopt kreupel of erger, nvwa doet niets) en zijn wat mij betreft dood beter af... Daarbij worden ze toch geruimd als ze ca. 7 jaar zijn. Sommige spuiten planten dood (ook direct langs de sloot) en zetten binnen enkele uren hun dieren weer in die weide, flinkeren bodemverhoging met een enorme hoeveelheid afval in de weides waar het vee tussen loopt. Zodra boeren in mijn omgeving zouden tonen echt om de natuur en hun eigen dieren (meer dan economisch belang) te geven, ga ik weer giftige planten in toom houden.

Echt... pics en vids or it didn't happen :')

Ik woon midden tussen heel erg veel melkveehouders, ik ben van boerenkomaf en sta in dienst van de boeren om mijn geld te verdienen. Ik heb nog NOOIT zoiets gezien. Heel zeldzaam hoor je iets van de AIVD/NVWA maar dat is dan landelijk nieuws. En koeien die met 7 jaar worden geruimd? :') Dat is te oud voor vlees en te jong voor het melkquotum dat ze doorgaans hebben :')

Samen met de boeren staan wij als paarden- en dierenliefhebbers voor een groot probleem t.a.v. het JKK, ik denk dat ook de overheid niet meer weet wat ze hier mee moeten doen.

Maar ik moet zeggen, ik zie het gelukkig al wat minder in de bermen staan. Al is het wat mij betreft niet genoeg teruggedrongen. Gelukkig wordt het in onze gemeente (Westerkwartier) per dit jaar actief beheerd! *\o/*

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 07:55

Janine1990 schreef:
herr_balou schreef:
Onze buurboeren houden geen rekening met ons en wij zijn daardoor niet meer heel erg geneigd om rekening te houden met hen... De dieren (melkvee) lopen er treurig bij (ca. 50% loopt kreupel of erger, nvwa doet niets) en zijn wat mij betreft dood beter af... Daarbij worden ze toch geruimd als ze ca. 7 jaar zijn. Sommige spuiten planten dood (ook direct langs de sloot) en zetten binnen enkele uren hun dieren weer in die weide, flinkeren bodemverhoging met een enorme hoeveelheid afval in de weides waar het vee tussen loopt. Zodra boeren in mijn omgeving zouden tonen echt om de natuur en hun eigen dieren (meer dan economisch belang) te geven, ga ik weer giftige planten in toom houden.

Echt... pics en vids or it didn't happen :')

Ik woon midden tussen heel erg veel melkveehouders, ik ben van boerenkomaf en sta in dienst van de boeren om mijn geld te verdienen. Ik heb nog NOOIT zoiets gezien. Heel zeldzaam hoor je iets van de AIVD/NVWA maar dat is dan landelijk nieuws. En koeien die met 7 jaar worden geruimd? :') Dat is te oud voor vlees en te jong voor het melkquotum dat ze doorgaans hebben :')

Samen met de boeren staan wij als paarden- en dierenliefhebbers voor een groot probleem t.a.v. het JKK, ik denk dat ook de overheid niet meer weet wat ze hier mee moeten doen.

Maar ik moet zeggen, ik zie het gelukkig al wat minder in de bermen staan. Al is het wat mij betreft niet genoeg teruggedrongen. Gelukkig wordt het in onze gemeente (Westerkwartier) per dit jaar actief beheerd! *\o/*

+:)+

Hier valt het gelukkig mee met de jkk.
Soms in de berm een plant. Als ik het zie trek ik hem eruit. Maar de buurman ook.

Wat we zelf hebben staan is toch ook vaak wel dichtbij die bermrand.
Of op stukjes waar de paarden lopen en niet gemest word omdat de trekker daar niet bij kan.
Midden in de wei zelden

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:11

kimmie261 schreef:
Bijtjes doen het ook niet goed op JKK, en het is zelfs aangetoond dat het gif in de honing terecht komt, uiteindelijk vergiftigen we ook onszelf met die rotplant.. Hier hebben we gelukkig weinig last in omliggende weilanden, zijn allemaal hooi weides, maar toch trekken we gemiddeld wel 1 of 2 planten per jaar uit onze wei.

Lekker is dat, hier Jkk plus jacobsvlinderrupsen in de bermen en een imker op 100 meter afstand.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:13

Dat van die honing is bewezen niet waar, maar het verhaal blijft hardnekkig rond gaan. Verder hier in de buurt ook veel jkk in de bermen, in de weilanden gelukkig nauwelijks.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:41

Jullie hebben gelijk, ik heb niet gedacht aan eventueel verspreidende pluisjes.

In dat geval is denk ik consquent uitsteken en beheren het beste en laat het dan maar in natuurgebieden groeien waar niet gehooid wordt ofzo als het zo'n belangrijke plant is voor de natuur. Wat ik iets betwijfel.