Illegaal paardenvlees via Nederlandse handelaren in snacks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 21:52

StalNollie, de voornaam en de eerste letter van zijn achternaam wordt volgens mij in het artikel genoemd dat ik aanhaalde. En deze paarden gaan vanuit Engeland/Ierland rechtstreeks naar de handelaar en van daaruit na het chippen en paspoort naar het slachthuis in Kerkdriel.
Dit is dus niet voor handel, maar echt voor illegale slacht. Kennelijk is dat goedkoper dan het originele vlees voor bitterballen, kroketten en frikandellen gebruikt wordt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:03

Jet schreef:
StalNollie, de voornaam en de eerste letter van zijn achternaam wordt volgens mij in het artikel genoemd dat ik aanhaalde. En deze paarden gaan vanuit Engeland/Ierland rechtstreeks naar de handelaar en van daaruit na het chippen en paspoort naar het slachthuis in Kerkdriel.
Dit is dus niet voor handel, maar echt voor illegale slacht. Kennelijk is dat goedkoper dan het originele vlees voor bitterballen, kroketten en frikandellen gebruikt wordt...

Ik gok omdat dat vlees legaal niet de bitterballen en kroketten in mag.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:06

De betere worden achtergehouden en worden gewoon opgekocht en vanuit daar weer gechipt. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Het is gewoon optelsommetjes maken.

Maar het is net waar er markt voor is.
Overigens zegt hier iemand tinkers die zijn al een tijdje niet meer qua import interessant sinds de brexit die kosten zijn enorm hoog geworden. Die komen dus niet meer zo massaal als eerst.

Het is meegaan met de hype. Tinkers, Ieren, volbloeden, Hongaren

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:11

StalNollie schreef:
De betere worden achtergehouden en worden gewoon opgekocht en vanuit daar weer gechipt. Het is allemaal niet zo moeilijk.

Maar het is net waar er markt voor is.
Overigens zegt hier iemand tinkers die zijn al een tijdje niet meer qua import interessant sinds de brexit die kosten zijn enorm hoog geworden. Die komen dus niet meer zo massaal als eerst.

Het is meegaan met de hype. Tinkers, Ieren, volbloeden, Hongaren

Heb je de video bekeken? Ik denk het niet...

San87, zodra er paardenvlees in zit en dat benoemd wordt, wordt het minder gegeten... Jaren geleden was er ook zo'n soort schandaal en toen bleek ook dat dat de reden was voor het gebruik van paardenvlees...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:11

Jasmijn159 schreef:
Ik kom hier in brabant ook regelmatig clubjes import paarden tegen uit Engeland/Ierland. Soms zit er een leuke tussen als je geluk hebt. Vaker zie ik ellende, met veel chronische blessures die toch vroeg of laat weer opspelen. Ik kan me helemaal indenken dat ik de kneusjes uit zo'n clubje niet zie omdat die niet verkoopbaar zijn. Dit zijn overigens net zo vaak tinkers als ex-racers.

Ik heb ooit een Ierse importtinker gekocht en die was door zijn Ierse paspoort uitgesloten van de slacht. Mij was toen verteld dat dat zo was omdat de zigeuners die deze paarden fokken ze niet voor de slacht willen fokken. Op Bokt werd dit verhaal betwijfeld.

Elisa2

Re: Illegaal paardenvlees via Nederlandse handelaren in snacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:28

Alle handel in het laagste segment gaat zo.. als het niet meer te verkopen is gaat het naar de slacht.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:33

Jet... Ik denk het niet ! Vul dat lekker voor een ander in ...

Maar antwoord op je vraag die zelf invult.... JA ik heb gelezen en gekeken... Draai langer mee, roep al jaren dat er gesjoemeld word maar laten we als consument vooral de goedkopere paarden bij deze handelaren blijven kopen... En ja ook op slacht transporten worden de oke paarden eruit getrokken op andere vrachtwagen gezet en zo naar de volgende handelaar en/of wanroij/leeuwarden etc gebracht.

In ieder geval, ik sta hier niks van te kijken, wel dat het nu pas naar boven komt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:57

StalNollie, ik denk dat ik je verkeerd begreep met je opmerking over Tinkers, Ieren, volbloeden en Hongaren. Ik snap nu wel wat je bedoelt en ik kan het daar zeker wel mee eens zijn qua hype. Ik dacht dat je bedoelde dat alleen de volbloeden op dit ziekelijke transport gaan, maar ik lijk nu te begrijpen dat je bedoelt dat ze allemaal hetzelfde lot ondergaan. En ja, dat de "betere" paarden doorverkocht worden zal ook gebeuren, dat zie ik ook om me heen, helaas gebeurt dat ook met andere rassen, zoals jij ook wel zal weten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 00:29

Hoeveel knollen komen er ongechipt NL binnen ?
En worden hier voorzien van chip en paspoort en verkocht als rijpaard .
Sommige zijn idd fijne rijpaarden maar vele gaan van hand tot hand en komen nog als frikadel in je bakje !!!

Illegaal vlees , erg sneu voor de dieren maar er moet sowieso iets gedaan worden aan diertransporten WERELDWIJD die bestemd zijn voor de slacht !
Onnodig leed

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 03:13

Op Facebook vindt men het vooral grappig blijkbaar en worden de paardenvlees grappen weer volop gemaakt. Het eigenlijke probleem lijkt niet begrepen te worden, of het interesseert mensen niet.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:47

Tja, waar begint het...
In mijn ogen bij al die mensen die hun oude/geblesseerde dieren aanbieden als grasmaaier, gezelschapspaard, coachingpaard etc.
Als al die dieren nou eens gewoon netjes ingeslapen, danwel geslacht worden binnen een bepaald aantal km's, hebben die louche handelaren ook niks meer om te kopen voor een appel en een ei...
Maar zelf in laten slapen/slachten, dát is zielig!
Uit het oog, uit het hart blijkbaar, want deze transporten gebeuren óók met Nederlandse paarden, met alle soorten en maten die om de één of andere reden niet meer gewenst zijn (veelal door ouderdom en/of blessures).

Het zijn walgelijke praktijken, maar het is niks nieuws helaas.
En men kan nog zoveel wetten en regels maken, deze moeten wel opgevolgd en gecontroleerd worden.
En laat nou net dat zijn waar het het meest aan schort, en waardoor al deze stumpers "onzichtbaar" doorgesluisd kunnen worden.

Maar goed, het grootste punt van dit artikel is het mogelijke gevaar voor de mensheid.
Er zijn steeds minder slachthuizen, dus zal er verder getransporteerd moeten worden.
Louche handelaren zijn niet voor 1 gat te vangen, en waarmee men dacht dat dit soort ellende afgedicht zou worden met o.a de paspoorten (en de medicatie beter gedocumenteerd), blijkt het een wassen neus.
Laatst bijgewerkt door different1 op 14-06-24 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:56

Texas02 schreef:
Op Facebook vindt men het vooral grappig blijkbaar en worden de paardenvlees grappen weer volop gemaakt. Het eigenlijke probleem lijkt niet begrepen te worden, of het interesseert mensen niet.

Het eigenlijke probleem lijkt hier ook niet echt gezien te worden.
Het probleem is niet dat die paarden getransporteerd en geslacht worden (nou ja, dat is uiteraard ook ongewenst, maar daar gaat het hier niet om).

Het eigenlijke probleem, althans in de ogen van de overheid/NVWA, is dat die paarden geen medische geschiedenis hebben en er dus niet bekend is welke medicatie ze gehad hebben.

Maar dat is eigenlijk ook niet het probleem. Het échte probleem is dat van heel veel medicatie niet bekend is wat de wachttijd is, dus heeft een paard ooit 5 of 10 jaar geleden iets gehad, mag het dier nóóit niet meer in de voedselketen terecht komen.
Dus er wordt van uitgegaan dat al deze paarden allemaal ooit iets gehad hebben waarvan we niet echt weten of het kwaad kan.
Terwijl de kans ook best wel groot is dat dat allemaal wel losloopt. Ten eerste zullen ze echt niet allemaal van alles gehad hebben (zeker de ex-racers niet, want een hoop middelen staan tenslotte ook op de dopinglijst) en ten tweede is het natuurlijk een idiote aanname dat bute op 1 jarige leeftijd betekent dat het vlees op 20-jarige leeftijd gevaarlijk voor de mens is. Om maar 1 voorbeeld te noemen.

Dus qua gevaar voor de volksgezondheid denk ik dat dat best wel losloopt.

Neemt niet weg dat paarden voorzien van een vals paspoort uiteraard gewoon illegaal is.
En dat er in Ierland en Engeland niet gewoon netjes wordt besloten die paarden in te slapen (slachten van paarden mag er bij mijn weten niet) ipv op transport te zetten is uiteraard verwerpelijk. Oogjes dicht en ze in Italië in de salami stoppen of in NL in de Mora is niet erg, zolang ze maar niet op het Britse bord komen te liggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:59

https://www.nu.nl/binnenland/6316757/ge ... markt.html

Citaat:
Geen aanwijzingen voor handel in illegaal paardenvlees
Maar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft geen aanwijzingen dat er illegaal paardenvlees in Nederland in omloop is. De toezichthouder zegt tegen NU.nl dat elk slachtdier door een veearts wordt gekeurd. Als die twijfels over een paspoort heeft, dan wordt dat volgens de NVWA uitgezocht.
De NVWA heeft twee opdrachtgevers: het ministerie van LNV en het ministerie van VWS.

Is het dan wel of niet waar?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 08:41

Ik vraag me wel af of een keurende DA een vals paspoort herkent. Zolang je als vervalser niet zo stom bent om op ieder paspoort geboortedatum 1 jan. neer te zetten, en je de datum van afgifte gewoon binnen 6 maanden na die fictieve geboortedatum zet, denk ik dat een DA het allang best vindt. Chip controleren, die is Duits, zal wel, medisch inlegvel blanco, mooi, en hup, vinkje OK.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:04

Cer schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/6316757/ge ... markt.html

Citaat:
Geen aanwijzingen voor handel in illegaal paardenvlees
Maar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft geen aanwijzingen dat er illegaal paardenvlees in Nederland in omloop is. De toezichthouder zegt tegen NU.nl dat elk slachtdier door een veearts wordt gekeurd. Als die twijfels over een paspoort heeft, dan wordt dat volgens de NVWA uitgezocht.
De NVWA heeft twee opdrachtgevers: het ministerie van LNV en het ministerie van VWS.

Is het dan wel of niet waar?

Zoals ik het lees, wel gedeeltelijk waar. Want er ligt een zaak bij het OM voor vervalste paspoorten.

Wat de NVWA ook doet is volgens mij hun eigen hachje redden, ik weet dus dat er al heel lang enorme personeelstekorten zijn. Ze trekken nu DA's uit andere landen aan omdat ze anders controleurs tekort hebben. Maar die moeten vaak de NL taal en alles nog leren.

Het zou mij niet verbazen als door de personeelstekorten niet alle controles gedaan worden die zouden moeten worden gedaan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:05

Het is mij een groot raadsel waarom house of animals enkel de renpaarden benoemd. In het onderzoek zijn alle soorten paarden gevonden. In Ierland heb je natuurlijk heel veel renpaarden, net zoals wij hier in Nederland veel rijpaarden hebben.
Er wordt in de docu wel verder op ingegaan. Ook op het feit, dat wat ik inmiddels al jaren hier op bokt deel, deze paarden als slacht/rijpaarden naar Nederland komen en vervolgens als rijpaarden met fake paspoort verkocht.

https://www.rte.ie/player/movie/rté-investigates-horses-making-a-killing/525555751982

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:14

De docu doet het niet..

Maar misschien benoemen ze de renpaarden enkel en alleen omdat de handel in deze renpaarden naar Nederland de laatste jaren heel groot is. De markt is helemaal overspoeld met EV's waar je ze tien jaar terug nauwelijks zag. En vele er niet geweldig aan toe als ze hierheen komen door hun eerdere carriere. (de goede niet te na gesproken)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:24

Het probleem ligt in het feit dat alles hier zo de grens over komt en men geloofd dat alles netjes gemeld wordt.

Ik werk bij een stamboek en dagelijks duiken er oudere paarden op, tot zeker 20+ die geen paspoort en chip hebben en zeker ook handelaren die bellen dat ze uit het Oostblok paarden halen, kunnen die even gechipt en een paspoort krijgen? Je moet ze ernstig goed controleren want de chips zijn niet allemaal van even goede kwaliteit en meermaals tref je die dan toch aan..

Het is veel te lastig gemaakt die dieren dan weer van geldige documentatie te voorzien dus het verbaast mij niks dat die dieren de sjoemel wereld induiken, zeker dieren uit Ierland en Engeland, Oostbloklanden.

Recent is er ook iemand wakker geworden dat paarden in Italië massaal geslacht worden voor humane consumptie die wel degelijk afgestempeld waren. Het gebeurd overal, denkt house of animals hier een nieuw item mee te hebben? De controle is overal beroerd, dit geld net zo goed voor ander vee maar bij het woordje paard slaat iedereen zo lekker aan..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:25

Elisa2 schreef:
De docu doet het niet..

Maar misschien benoemen ze de renpaarden enkel en alleen omdat de handel in deze renpaarden naar Nederland de laatste jaren heel groot is. De markt is helemaal overspoeld met EV's waar je ze tien jaar terug nauwelijks zag. En vele er niet geweldig aan toe als ze hierheen komen door hun eerdere carriere. (de goede niet te na gesproken)

Even de gehele link kopiëren en er niet op klikken. Ze benoemen de renpaarden omdat die door hun tracability het beste terug te vinden waren en omdat Ierland nu eenmaal heel veel renpaarden heeft.
Overigens wordt in de docu ook laten zien waarom ze hier in zulke staat aankomen. Oa de gruwelijke transporten en mishandelingen bij handelaren...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:30

Wat triest zeg! Ik ga eens kijken of ik de docu kan zien met kopieren en plakken.

Mvdbijl, die dieren krijgen dan gewoon een nieuwe chip en vervangend paspoort he? Het is zo makkelijk inderdaad om gewoon te zeggen dat ze het paspoort kwijt zijn geraakt..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:31

Het probleem is dat alles om geld draait en regels, dierwelzijn of volksgezondheid van ondergeschikt belang zijn.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 09:44

Ik heb nu meteen dit nummer weer in mijn hoofd. :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:09

StalNollie schreef:

Dat is best wel iets anders dan je eerder schreef - en met een andere conclusie: ook als particulieren er scherper op zijn heeft dat vermoedelijk geen invloed op de slachtroute.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:13

mvdbijl schreef:
Het probleem ligt in het feit dat alles hier zo de grens over komt en men geloofd dat alles netjes gemeld wordt.

Ik werk bij een stamboek en dagelijks duiken er oudere paarden op, tot zeker 20+ die geen paspoort en chip hebben en zeker ook handelaren die bellen dat ze uit het Oostblok paarden halen, kunnen die even gechipt en een paspoort krijgen? Je moet ze ernstig goed controleren want de chips zijn niet allemaal van even goede kwaliteit en meermaals tref je die dan toch aan..

Het is veel te lastig gemaakt die dieren dan weer van geldige documentatie te voorzien dus het verbaast mij niks dat die dieren de sjoemel wereld induiken, zeker dieren uit Ierland en Engeland, Oostbloklanden.

Recent is er ook iemand wakker geworden dat paarden in Italië massaal geslacht worden voor humane consumptie die wel degelijk afgestempeld waren. Het gebeurd overal, denkt house of animals hier een nieuw item mee te hebben? De controle is overal beroerd, dit geld net zo goed voor ander vee maar bij het woordje paard slaat iedereen zo lekker aan..

Er zijn in Nederland 3 stamboeken die er met kop en schouders bovenuit steken. Overigens is bij duizenden renpaarden niet eens een andere chip geplaatst, maar gewoon een ander paspoort aangevraagd. Ik heb van honderden van deze paarden de juiste info voor de eigenaren terug gevonden. Verschillen van 12jaar!!kwa leeftijd heb ik gezien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:29

Ik kocht aantal jaar geleden een Hongaarse merrie ( koudbloed mix ) met een Hongaarse chip en een NL paspoort !
Navraag laten doen in Hongarije met behulp van PRE stamboek NL .
Het heeft wat voeten in aarde gehad om de juiste documenten bij het paard te krijgen en daarmee een duplicaat Hongaars paspoort .
Het vervalste NL paspoort heb ik niet terug gestuurd naar de uitegevende PPI , zij hebben wel de kosten terug betaald om het juiste duplicaat uit Hongarije te laten komen .

Ook import paarden met wel een paspoort van land van herkomst worden gewoon niet netjes aangemeld in NL
Kan ik wederom zelf regelen , door paspoort op te sturen naar een PPI die dag gaat regelen voor me . Terwijl paard al even in NL was .
Maanden sprak de handelstal van , denk zelf pas aantal weken overigens .
Maar zolang er in diverse landen nog goedkoop paarden gekocht kunnen worden met vrachtwagens vol , zal deze handel blijven floreren. Zeker als er geen strengere controles plaats vinden .
Zou het werkelijk zo moeilijk zijn controleurs te werven ?
Hoeven toch geen dierenarts te zijn maar wel mensen met verstand die een fatsoenlijk salaris krijgen dat fraude minder interessant wordt .