Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jet schreef:StalNollie, de voornaam en de eerste letter van zijn achternaam wordt volgens mij in het artikel genoemd dat ik aanhaalde. En deze paarden gaan vanuit Engeland/Ierland rechtstreeks naar de handelaar en van daaruit na het chippen en paspoort naar het slachthuis in Kerkdriel.
Dit is dus niet voor handel, maar echt voor illegale slacht. Kennelijk is dat goedkoper dan het originele vlees voor bitterballen, kroketten en frikandellen gebruikt wordt...
StalNollie schreef:De betere worden achtergehouden en worden gewoon opgekocht en vanuit daar weer gechipt. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Het is gewoon optelsommetjes maken.
Maar het is net waar er markt voor is.
Overigens zegt hier iemand tinkers die zijn al een tijdje niet meer qua import interessant sinds de brexit die kosten zijn enorm hoog geworden. Die komen dus niet meer zo massaal als eerst.
Het is meegaan met de hype. Tinkers, Ieren, volbloeden, Hongaren
Jasmijn159 schreef:Ik kom hier in brabant ook regelmatig clubjes import paarden tegen uit Engeland/Ierland. Soms zit er een leuke tussen als je geluk hebt. Vaker zie ik ellende, met veel chronische blessures die toch vroeg of laat weer opspelen. Ik kan me helemaal indenken dat ik de kneusjes uit zo'n clubje niet zie omdat die niet verkoopbaar zijn. Dit zijn overigens net zo vaak tinkers als ex-racers.
Texas02 schreef:Op Facebook vindt men het vooral grappig blijkbaar en worden de paardenvlees grappen weer volop gemaakt. Het eigenlijke probleem lijkt niet begrepen te worden, of het interesseert mensen niet.
Citaat:Geen aanwijzingen voor handel in illegaal paardenvlees
Maar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft geen aanwijzingen dat er illegaal paardenvlees in Nederland in omloop is. De toezichthouder zegt tegen NU.nl dat elk slachtdier door een veearts wordt gekeurd. Als die twijfels over een paspoort heeft, dan wordt dat volgens de NVWA uitgezocht.
De NVWA heeft twee opdrachtgevers: het ministerie van LNV en het ministerie van VWS.
Cer schreef:https://www.nu.nl/binnenland/6316757/ge ... markt.htmlCitaat:Geen aanwijzingen voor handel in illegaal paardenvlees
Maar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft geen aanwijzingen dat er illegaal paardenvlees in Nederland in omloop is. De toezichthouder zegt tegen NU.nl dat elk slachtdier door een veearts wordt gekeurd. Als die twijfels over een paspoort heeft, dan wordt dat volgens de NVWA uitgezocht.
De NVWA heeft twee opdrachtgevers: het ministerie van LNV en het ministerie van VWS.
Is het dan wel of niet waar?
Elisa2 schreef:De docu doet het niet..
Maar misschien benoemen ze de renpaarden enkel en alleen omdat de handel in deze renpaarden naar Nederland de laatste jaren heel groot is. De markt is helemaal overspoeld met EV's waar je ze tien jaar terug nauwelijks zag. En vele er niet geweldig aan toe als ze hierheen komen door hun eerdere carriere. (de goede niet te na gesproken)
StalNollie schreef:De betere worden achtergehouden en worden gewoon opgekocht en vanuit daar weer gechipt. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Het is gewoon optelsommetjes maken.
mvdbijl schreef:Het probleem ligt in het feit dat alles hier zo de grens over komt en men geloofd dat alles netjes gemeld wordt.
Ik werk bij een stamboek en dagelijks duiken er oudere paarden op, tot zeker 20+ die geen paspoort en chip hebben en zeker ook handelaren die bellen dat ze uit het Oostblok paarden halen, kunnen die even gechipt en een paspoort krijgen? Je moet ze ernstig goed controleren want de chips zijn niet allemaal van even goede kwaliteit en meermaals tref je die dan toch aan..
Het is veel te lastig gemaakt die dieren dan weer van geldige documentatie te voorzien dus het verbaast mij niks dat die dieren de sjoemel wereld induiken, zeker dieren uit Ierland en Engeland, Oostbloklanden.
Recent is er ook iemand wakker geworden dat paarden in Italië massaal geslacht worden voor humane consumptie die wel degelijk afgestempeld waren. Het gebeurd overal, denkt house of animals hier een nieuw item mee te hebben? De controle is overal beroerd, dit geld net zo goed voor ander vee maar bij het woordje paard slaat iedereen zo lekker aan..