Dierenbescherming wil verbod op feestjes met eenhoornpony's

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 06:44

Lieser schreef:
Ik verbaas me er vooral over dat het voor wedstrijdpaarden geen enkel probleem is om elke keer op transport te gaan, aan te komen op een vreemde locatie en dan een concours te rijden, maar voor deze pony's wel. Volgende maand vliegen paarden van over de hele wereld naar Parijs, om maar iets te noemen. Is blijkbaar prima.

Ook genoeg mensen die daar tegen ageren.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 06:55

VuurVleugels schreef:
Lusitana schreef:
Ik snap ze wel, het gaat heel erg de Amerikaanse kant op waar alles een soort van Disneysausje krijgt en mensen een totaal verkeerd idee hebben van natuurlijk gedrag van dieren en dan verbaasd zijn als er ongelukken gebeuren en iedereen aanklagen.

Dat, maar ook een station daarvoor al als er nog geen ongelukken gebeuren. Precies vanwege wat in de OP staat: de meeste pony's laten het maar gebeuren. Je maakt mij niet wijs dat ze blij worden van gillende meisjes en hun moeders die de pony als speelgoed zien die alles maar moet doen wat zij van die pony willen.

Belachelijke 'het dier staat in onze dienst'-praktijken, wel erg blij om te lezen dat de puppy-yoga al verboden is.

En, for the love of all that is good, KAP met van alles goedpraten omdat er heel ergens anders op een heel ander terrein van het leven ook pony's sterven door wolven.

Euh, volgens mij kan het ook anders: gillende kinderen horen ten allen tijden gecorrigeerd te worden en ook de pony's houdt je in de gaten of er tekenen zijn van dat ze iets niet goed vinden, waar je omheen hoort te werken of gewoon niet doet met die pony. Niet kostte wat het kost proberen en volhouden. Zoals altijd: het is het doorslaan wat iedereen doet

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 06:58

Ze kunnen zich beter hard gaan maken voor de 11 miljoen varkens in Nederland (en alle andere dieren in de veehouderij). Een pony die een paar uur per dag/week iets moet doen en verder netjes gehuisvest staat heeft mi een goed (geen perfect) leven. Terwijl al die arme zielen in de veehouderij geen enkele vorm van liefde / mededogen ontvangen. Veelal in krappe hokken, geen daglicht zien en dat dag in, dag uit om vervolgens letterlijk doodsangsten te moeten doorstaan en te worden vermoord voor het (eet)plezier van een mens. Terwijl we allemaal weten dat we vlees niet nodig hebben of op zijn minst met véél minder toe kunnen.

Het is niet dat als varkens het slecht hebben, pony's het niet ook slecht kunnen hebben ntrl maar in dit geval betwijfel ik hoe slecht deze pony's het hebben én denk ik dat er op andere gebieden veel meer winst te behalen valt waar de dierenbescherming beter hun tijd en energie in kunnen stoppen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:19

Weilanden schreef:
Ze kunnen zich beter hard gaan maken voor de 11 miljoen varkens in Nederland (en alle andere dieren in de veehouderij). Een pony die een paar uur per dag/week iets moet doen en verder netjes gehuisvest staat heeft mi een goed (geen perfect) leven. Terwijl al die arme zielen in de veehouderij geen enkele vorm van liefde / mededogen ontvangen. Veelal in krappe hokken, geen daglicht zien en dat dag in, dag uit om vervolgens letterlijk doodsangsten te moeten doorstaan en te worden vermoord voor het (eet)plezier van een mens. Terwijl we allemaal weten dat we vlees niet nodig hebben of op zijn minst met véél minder toe kunnen.

Het is niet dat als varkens het slecht hebben, pony's het niet ook slecht kunnen hebben ntrl maar in dit geval betwijfel ik hoe slecht deze pony's het hebben én denk ik dat er op andere gebieden veel meer winst te behalen valt waar de dierenbescherming beter hun tijd en energie in kunnen stoppen.

Zo lang de vraag niet minder wordt, is het lastig die industrie aan banden te leggen. Dus dat ligt niet bij de industrie, maar bij de consument, die moet je aanspreken.

Maar daar gaan we weer met het vergelijk, altijd weer die vinger naar waar het erger is. Waarom mag dit ook niet gewoon shit zijn voor een pony, die als veredelde my little pony wordt gebruikt, met haarverf en glitter hoeven en tussen de gillende kinderen moet staan. Ten tweede is het signaal wat men er mee afgeeft ook niet ok, dieren zijn geen speelgoed.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:23

Wintu schreef:
Zo lang de vraag niet minder wordt, is het lastig die industrie aan banden te leggen. Dus dat ligt niet bij de industrie, maar bij de consument, die moet je aanspreken.

De veehouderij, en met name de varkens, fokt niet voor de Nederlandse consument maar voor de export. Dat kun je dus juist heel goed aan banden leggen.

Bovendien wordt ook de Nederlandse vraag vanzelf minder als de kosten omhoog gaan vanwege milieumaatregelen en dierenwelzijn. Markteconomie is geen zelfstandig levend wezen, het is iets dat mensen bedacht hebben en kunnen beïnvloeden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:39

Citaat:
.... van gillende meisjes en hun moeders die de pony als speelgoed zien die alles maar moet doen wat zij van die pony willen.....

Citaat:
met haarverf en glitter hoeven en tussen de gillende kinderen moet staan

Er is niet perse wat mis met haarverf en geverfde hoeven denk.
Is het bewezen dat die ponies altijd tussen de gillende kinderen staan? Zou het zo kunnen zijn dat er begeleiders bij staan die tegen de kinderen zeggen "niet gillen, rustig aaien, voorzichtig doen" ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:09

Cer schreef:
Citaat:
.... van gillende meisjes en hun moeders die de pony als speelgoed zien die alles maar moet doen wat zij van die pony willen.....

Citaat:
met haarverf en glitter hoeven en tussen de gillende kinderen moet staan

Is het bewezen dat die ponies altijd tussen de gillende kinderen staan? Zou het zo kunnen zijn dat er begeleiders bij staan die tegen de kinderen zeggen "niet gillen, rustig aaien, voorzichtig doen" ?

dit...

Kan juist een hele goede manier zijn om kinderen te leren lief en rustig in de buurt van paarden te zijn.
En juist veel kinderen komen niet in aanraking met dieren en is het juist goed als dit wel is.

En dat het op een spelende manier gebeurt, ach je kan overal wel over zeiken.
Want carousel paarden mogen niet want dan leren we er op te rijden, nu is het niet perse rijden is het weer niet goed want is het speelgoed.
Dus eigenlijk mag er niks rondom een paard...
Die mag zich alleen maar klem vreten in een wei...oh nee is ook niet goed... wat nog wel?!
Als wolvenvoer geven, dat mag wel, want dan hoor je ze niet....

Maar dat mag je van bokt niet zeggen....terwijl het een feit is...gaaaappp

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:33

Ik snap beide..de pony's krijgen niks van transport, als ze het gewoon gewend zijn is dat echt niet stressvol en vele paarden en pony's vinden het leuk om mee te gaan.

Maar ik ben het er wel mee eens dat je kinderen niet moet leren dat je dit allemaal met een pony kan doen en deze dan wel naar jou toe komt en dat een kinderfeestje een geschikte plek is voor een pony etc. Ik zie liever de kinderen dan hun verjaardagsfeestje op een manege vieren waar ze gelijk kundig onderricht krijgen van een instructeur. En de pony's gewoon beschermd worden door hun eigen omgeving. Ze hoeven dus ook niet als eenhoorn verkleedt te worden met allerlei kleurtjes en onzin.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:37

Als je dit een beetje goed aanpakt met je unicorn pony lijkt het mij juist super.

Dan zijn er wel enkele voorwaarden te bedenken:

- alleen met ponys die van tutten houden
- duidelijke tijdslimiet (geen hele dag)
- met enkele gedragsregels, dus de kinderen gelijk leren hoe je netjes met zo'n unicorn om gaat. Win win voor de paardensport denk ik.
- deze regels duidelijk uitleggen voor je geboekt wordt zodat de ouders ook weten waar de grenzen van je dienst en de pony liggen.

Dan lijkt het mij een geweldige leerschool voor de kindjes en als je er een geschikte pony voor hebt heeft die een top dagje uit.

Met die glitters heb ik niet zo veel. Maar als het huidvriendelijk is zie ik er ook geen bezwaar in.

Maar echt hoor: 2 van mijn 3 paarden gedijen perfect tijdens een wedstrijd dag (eventing). Zijn dan ook de hele dag van huis. Uren in de trailer, opzadelen afzadelen opzadelen, op de trailer, er weer van af. etc. Die hebben dan echt hun eigen versie van de unicorn dag. Maar de hele dag met een relaxte geinteresserde blik. Tijd voor kroelen en eten. Phoe wat een ellende <3
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-06-24 08:41, in het totaal 2 keer bewerkt

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:37

Het probleem is dat wie het doet met die pony’s, wildgroei in dit soort activiteiten gaat gebeuren
en wie is wel goed voor zijn dieren en wie minder!
Hoe staan ze er bij bij…hoe is de controle…hoe wordt er met ze omgegaan, het hoeft niet perse
slecht zijn maar we weten ook dat er types zijn die het uitmelken en het
allemaal niet zo nou nemen ook diervriendelijkheid.
Dan en dat is met alles zou er betere controle moeten zijn en dat is een utopie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:47

pol013 schreef:
Als je dit een beetje goed aanpakt met je unicorn pony lijkt het mij juist super.

Dan zijn er wel enkele voorwaarden te bedenken:

- alleen met ponys die van tutten houden
- duidelijke tijdslimiet (geen hele dag)
- met enkele gedragsregels, dus de kinderen gelijk leren hoe je netjes met zo'n unicorn om gaat. Win win voor de paardensport denk ik.
- deze regels duidelijk uitleggen voor je geboekt wordt zodat de ouders ook weten waar de grenzen van je dienst en de pony liggen.

Dan lijkt het mij een geweldige leerschool voor de kindjes en als je er een geschikte pony voor hebt heeft die een top dagje uit.

Met die glitters heb ik niet zo veel. Maar als het huidvriendelijk is zie ik er ook geen bezwaar in.

Mee eens. De Dierenbescherming zou zijn tijd en energie moeten inzetten voor de helaas zeer vele gevallen van echte dierenmishandeling.Op zich zet dit artikel me wel aan het denken, om mijn eigen zeer kindvriendelijke paardje nooit uit te lenen voor kinderfeestjes want financieel hoeft het niet voor ons. Als je het financieel nodig hebt dat je paard werkjes doet dan kan het anders liggen. Ik hoorde ooit van de verzorgster van een schimmel die als paard van Sinterklaas was gebruikt dat dat paard er erg veel stress van had gehad. Als schimmel ben je uiteraard eerder de klos voor zoiets, terwijl het erom zou moeten gaan of een paard hier lichamelijk en geestelijk geschikt voor is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:52

Ik denk dat dat zich wel uitfiltert..wij hebben ook weleens een paard uitgeleend voor Sinterklaas die de Sint maar niks vond en hem niet liet opstappen. :+ Zoiets doe je dan niet nog een keer.

Ik denk ook dat het grootste probleem ligt in wie het doet en met welke intenties. Sowieso lijkt het me, ook vanwege de verzekeringen verstandig dat er gediplomeerd personeel bij moet zijn.

Die voordelen die jij opnoemt Pol kunnen ze ook leren op een manege met een paardenfeestje. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:56

De opmerking dat als ze het echt niet leuk vinden ze dit niet konden doen is natuurlijk ook kul. Zat paarden die num zijn geslagen en het maar gelaten over zich heen laten komen (want wat kunnen ze anders?). Geldt niet alleen bij zulke feestjes uiteraard.

Een keer zou ik niet perse over vallen, structureel hele land door wel.

Goed om hier wat aandacht voor te vragen. En ja, er zijn ergere dingen, maar dit valt bij mij wel in het vakje zoals puppy yoga enzo. Onnodig.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:09

Om hoeveel bedrijven en pony's gaat het nu helemaal?

Ik kon er met enig zoeken in totaal 3 vinden, waarbij twee een maximum van 2 uur hanteren (inclusief borstelen, uitleg over pony's, dus zeg max een uurtje aan 'ponyritjes').

Zolang het goed begeleid wordt (zoals bij eentje die ik vond, met uitleg over paarden en veel tijd voor borstelen en achteraf de pony bedanken(!) ) zie ik hier geen probleem mee. En nog minder met het feit dat ze gekleurde manen krijgen met bloemetjes erin.

Controle op de omgang met dieren (en de algemene kennis over dieren) mag van mij overal verbeterd worden. Dat bereik je echter niet door activiteiten met dieren te verbieden

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:22

callippo schreef:
Controle op de omgang met dieren (en de algemene kennis over dieren) mag van mij overal verbeterd worden. Dat bereik je echter niet door activiteiten met dieren te verbieden

Exact!

Ik heb mijn oudje vorige week ook nog ingezet als 'ritjes pony'. Iedere keer met een ander kindje een rondje sjokken. En ondertussen die kinderen leren met subtiele hulpen te communiceren (dat ik er naast stond en 70% van de hulpen gaf zagen ze niet) en ze te leren dat je rustig, aardig en respectvol met een dier om hoort te gaan. Oa bedanken voor het feit dat het dier naar je geluisterd heeft en poesten vooraf en achteraf.
Zo belangrijk wat mij betreft. Voor dieren in het algemeen en de toekomst van de paardensport in het bijzonder. Al is het maar omdat ze later in het verkeer beter snappen wat een paard is.

@elisa: blijkbaar is er een doelgroep te bereiken die dit liever doet dan naar de manege. Ik heb daar geen uitgesproken mening over. Een paard gaaf vinden en netjes leren behandelen is altijd winst wat mij betreft. Hoe of waar je dat ook leert.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:22

Cer schreef:

Imo is er mbt mensen- en dierenwelzijn; NIET tenzij bewezen dat het níet schadelijk is.

mbt het onderwerp is het imo een grensgeval. Doe het goed met de geschikte pony onder goede omstandigheden en het is geweldig voor alle betrokkenen. Zie de ´aaihonden´ in zkhs et al.
Tja en het niet goed doen met ongeschikt dier is nooit goed.
Dus op zich een punt net als met alles met gebruik van dieren doch verder wel een moker op een mug.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:29

anjali schreef:
Ik hoorde ooit van de verzorgster van een schimmel die als paard van Sinterklaas was gebruikt dat dat paard er erg veel stress van had gehad. Als schimmel ben je uiteraard eerder de klos voor zoiets, terwijl het erom zou moeten gaan of een paard hier lichamelijk en geestelijk geschikt voor is.

Dat laatste is zeker zo. Ik heb 2 witte, 2 heel verschillende. Mijn "big baby van 14" vind de intochten fantastisch. Die wandelt zo de drumband in, staat los te wachten tot sinterklaas komt en aan het eind gaat ze zelf zonder dwang een rondje aaitjes halen. Ik ben altijd in haar buurt, maar ze heeft genoeg keuze vrijheid om op dat moment om het niet op te zoeken, maar ze vind het gewoon leuk.
Als ze op de wei staat komt ze ook vaak naar het hek voor een knuffel van wie er ook langs loopt.

Ik doe met mijn verzorgers wat die "de knuffelspa" noemen. Beide mijn paarden staan los, alle borstels uit de kast, elastiekjes shampoo enz. De big baby gaat nergens heen hoor. Die staat zolang daar tot ik er genoeg van heb. Elk plekje moet gepoetst, ze duwt regelmatig d'r neus in de verzorgers als ze afgeleid zijn door bv telefoon... Ze is er gewoon nooit klaar mee.
Moeders is er wel klaar mee op een punt, die loopt gewoon weg en gaat ergens eten. Tot het moment dat ze een hoofdstel hoort rammelen. Staat ze ineens voor je neus, of ze ook mee mag

We kunnen alles willen verbieden omdat wij het niet willen. Maar zou de vraag is of het niet beter zou zijn om mensen te leren wat wel en niet kan. Leren over wat een paard wel en niet leuk vind, leren wat normaal gedrag is in de buurt van elk dier. Leer ze op zo'n feestje om niet te gillen en te rennen in de buurt, dan crossen ze straks ook niet als een debiel langs je op buitenrit. Dan weten ze namelijk wat de grenzen zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:29

pol013 schreef:
callippo schreef:

Exact!

Ik heb mijn oudje vorige week ook nog ingezet als 'ritjes pony'. Iedere keer met een ander kindje een rondje sjokken. En ondertussen die kinderen leren met subtiele hulpen te communiceren (dat ik er naast stond en 70% van de hulpen gaf zagen ze niet) en ze te leren dat je rustig, aardig en respectvol met een dier om hoort te gaan. Oa bedanken voor het feit dat het dier naar je geluisterd heeft en poesten vooraf en achteraf.
Zo belangrijk wat mij betreft. Voor dieren in het algemeen en de toekomst van de paardensport in het bijzonder. Al is het maar omdat ze later in het verkeer beter snappen wat een paard is.

@elisa: blijkbaar is er een doelgroep te bereiken die dit liever doet dan naar de manege. Ik heb daar geen uitgesproken mening over. Een paard gaaf vinden en netjes leren behandelen is altijd winst wat mij betreft. Hoe of waar je dat ook leert.

Precies.
Gewoon leren niet te rennen en te schreeuwen.
Bijna alles wat je huurt is niet voor een hele middag maar vaak maar voor 1, uur oid.
Met de eigenaar erbij.
Mooie kans om ze te leren hoe je met een dier omgaat.
En dat er dan wat glitters en veilige verf gesmeerd wordt....

Nogmaals, die van mij zou liever van een penny meisje zijn geweest, elke dag een uur of langer tutten.
Er bestaat in haar ogen niks mooiers, zelfs gras niet...
Mijn ruin niet, die sleurt een kindje de berm of het gazon op. Oke je mag dan best glitters smeren als hij ondertussen maar kan vreten :+

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 11:11

Onzin, mijn pony's zijn graag verkleed als eenhoorn. Sterker nog ze staan te wiebelen en draaien bij het vaststaan om vervolgens heerlijk in slaap te vallen bij het getut aan hun. :D Afbeelding

Kindjes langs de route vonden ons de tofste combi. Hoe vaak ik wel niet gehoord heb "die passen ook wel bij ons in de tuin" _O-

Verder worden mijn jongens wel degelijk vervelend, ongeduldig en bijterig als iets ze niet aanstaat qua omgeving. Mijn oudste heeft ooit tijdens een western dag in het dorp rondjes gelopen met de allerkleinsten op zijn rug. Hij was dat op een gegeven moment zat, dus toen heb ik mensen gezegd dat ze even moesten wachten, want de pony heeft af en toe ook vrije tijd nodig. En racen dat ie deed met zijn vriendje toen ik hem vrij liet. Ik ken die bedrijven niet, maar als ze inderdaad zoals in de op wordt omschreven de pony's ook gewoon pony laten zijn inclusief instructie vooraf met waar de kinderen niet moeten benaderen etc. Dan zie ik hier niks mis mee, eigenaar bedrijf wil immers ook geen slechte recensie of dat er een kind gewond raakt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:08

VuurVleugels schreef:
Maar jij bent een mens met een cognitief besef dat werken in deze maatschappij nodig is om te overleven. Paarden zijn dat niet en die hebben nergens hun handtekening onder gezet. Die vergelijking gaat dus gewoon niet op.

Ik heb ook mijn handtekening niet gezet.. maar ik heb geen eigenaar die mij voert of in een moestuintje zet

VuurVleugels

Re: Dierenbescherming wil verbod op feestjes met eenhoornpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:39

Maar je hebt wél cognitief begrip van waarom dingen werken zoals ze werken. Een paard volgt gewoon het halstertouw, hij moet wel, en begrijpt er geen zak van.

Echt, de soms ronduit extreme kortzichtigheid hier blijft me verbazen. Bizar hoe sommige mensen gewoon enkel begrip hebben voor iets wat een centimeter langer dan hun neus is.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:39

Zolang de Oostvaardersplassen nog leuk is, pony park city oké en er paarden zwaar mishandeld worden maar de dierenbescherming niet op komt dagen lijkt het mij leuk dat ze zich eens over serieuze zaken gaan druk maken.

Voorlichten prima maar we maken ons nu druk een aantal paarden tegen over hordes dieren..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:44

Lieser schreef:
Wintu schreef:

De veehouderij, en met name de varkens, fokt niet voor de Nederlandse consument maar voor de export. Dat kun je dus juist heel goed aan banden leggen.

Bovendien wordt ook de Nederlandse vraag vanzelf minder als de kosten omhoog gaan vanwege milieumaatregelen en dierenwelzijn. Markteconomie is geen zelfstandig levend wezen, het is iets dat mensen bedacht hebben en kunnen beïnvloeden.

Iets aan banden leggen terwijl er goed mee wordt verdiend door de enorme vraag? Succes ermee dan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:23

VuurVleugels schreef:
Maar je hebt wél cognitief begrip van waarom dingen werken zoals ze werken. Een paard volgt gewoon het halstertouw, hij moet wel, en begrijpt er geen zak van.

Echt, de soms ronduit extreme kortzichtigheid hier blijft me verbazen. Bizar hoe sommige mensen gewoon enkel begrip hebben voor iets wat een centimeter langer dan hun neus is.

En waarom zou een paard geen besef kunnen hebben van wat hij wel of niet leuk vind? Ik denk dat de meeste paarden dat heel goed kunnen uitbeelden. De vraag is eerder of wij snappen wat dat dier probeert te zeggen. Maar dat is meer een ons probleem dan een hun probleem.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:33

Maar dan zit daar toch ook de crux? Zoveel mensen zijn blind voor de signalen die paarden uitzenden, dan moet je toch niet dit soort dingen organiseren onder het mom van 'dier vind het best'? Want je kan dus niet weten of het dier het best vind, als je de signalen die anders zeggen niet oppikt.

Ik snap de verwarring want ik liet het lijken alsof dieren geen mening hebben, dat was even de zeer kort door de bochte uitleg van mijn gedachtegang omdat je mensen hier vaak kwijtraakt als je veel nuance in je bericht gooit, maar dit was duidelijk te kort. Ik denk dat dieren absoluut wel een mening hebben over dingen en dat die zeker ook positief kan zijn, maar dat zoveel mensen niet in staat zijn om die mening af te lezen. En dan moet je er gewoon niet aan beginnen vind ik.