Dier&Recht zaait opnieuw onrust over kortebaandraverijen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Dier&Recht zaait opnieuw onrust over kortebaandraverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 07:45

En waarom een drie(vier?) dubbele neusriem?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 08:33

Haarbal schreef:
"Traditie!", ja, en tradities veranderen... Zaken moeten veilig kunnen voor mens en dier. Postelastieken en pantykousjes in de mond 'omdat je anders niet kan remmen' en het anders niet veilig is? Dan hoor je imo gewoon niet op die locatie!

Tongbandjes zijn niet specifiek voor de kortebaan maar worden overal in drafsport gebruikt.
Een paard wat onbestuurbaar wordt in een koers is levensgevaarlijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 08:52

Maar is er dan een bredere zachtere tongband te verzinnen?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:02

Geen fijne foto nee, in mijn eigen ervaring was het altijd erg leuk. Mijn opa had altijd korte baan dravers en daar ging altijd alleen een doodgewoon menhoofdstel om. Het eerste paard waar ik als eenjarige al op zat was een kortebaan draver.
Maar, ze werden wel bloedje fanatiek tijdens zo'n draverij en dan was remmen soms wel een kunst. Is dat dierenmishandeling?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:03

Jeetje wat een vreselijke foto, sorry Koper, maar je uitleg maakt het niet beter. Ik heb het getekent iig, vind dit ook niet kunnen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:04

Sintara schreef:
Geen fijne foto nee, in mijn eigen ervaring was het altijd erg leuk. Mijn opa had altijd korte baan dravers en daar ging altijd alleen een doodgewoon menhoofdstel om. Het eerste paard waar ik als eenjarige al op zat was een kortebaan draver.
Maar, ze werden wel bloedje fanatiek tijdens zo'n draverij en dan was remmen soms wel een kunst. Is dat dierenmishandeling?

Als je een dier pijn moet doen om te stoppen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:10

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:11

Wintu schreef:
Sintara schreef:

Gewetensvraag, maar doen we dat niet allemaal als ons paard er vandoor gaat?

Ik zou nooit tekenen voor D&R, eerst factchecken..aangezien de helft van wat ze uitkramen leugens zijn.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:22

Ik sta helemaal achter dier en recht. Natuurlijk is het niet het enige wat mis is in de paardensport maar moeten we dit nu echt willen? Jonge dieren, meestal maar 2 jaar oud die voor het plezier van mensen moeten racen? Het slaat helemaal nergens op nmm en al helemaal niet om zoveel zaken te gebruiken op en om het hoofd om maar controle te blijven houden

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:36

cajabol schreef:
Ik sta helemaal achter dier en recht. Natuurlijk is het niet het enige wat mis is in de paardensport maar moeten we dit nu echt willen? Jonge dieren, meestal maar 2 jaar oud die voor het plezier van mensen moeten racen? Het slaat helemaal nergens op nmm en al helemaal niet om zoveel zaken te gebruiken op en om het hoofd om maar controle te blijven houden

sta je dan ook achter al die andere dingen die dier&recht roept? want in principe, als zij hun zin zouden krijgen, zouden ze het liefst alle vormen van het houden van dieren willen verbieden. Dan mogen wij geen boer meer zijn, maar mogen de stedelingen ook geen honden en katten houden. Dan is het gedaan met het huisdier, het vee en ja, ook met het houden en rijden van paarden...

Hoe kun je achter zoiets staan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:38

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:53

Elisa2 schreef:
Wintu schreef:

Gewetensvraag, maar doen we dat niet allemaal als ons paard er vandoor gaat?

Ik zou nooit tekenen voor D&R, eerst factchecken..aangezien de helft van wat ze uitkramen leugens zijn.

Doet ie van mij nooit :D

Maar goed, heel eerlijk, paard stoppen omdat hij er vandoor gaat is hopelijk een incidenteel iets en een noodgreep. Hier is het schijnbaar standaard een onderdeel van de optoming voor sommigen, vind dat wel een verschil.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:54

LvdO schreef:
cajabol schreef:

sta je dan ook achter al die andere dingen die dier&recht roept? want in principe, als zij hun zin zouden krijgen, zouden ze het liefst alle vormen van het houden van dieren willen verbieden. Dan mogen wij geen boer meer zijn, maar mogen de stedelingen ook geen honden en katten houden. Dan is het gedaan met het huisdier, het vee en ja, ook met het houden en rijden van paarden...

Als je het met een ding eens bent, dan sta je ineens compleet achter de organisatie en alles wat het doet? Wat een vreemde conclusie, ik heb een schijthekel aan Dier en Recht, maar vind ze in dit geval een valide punt hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:18

cajabol schreef:

Dravers in Nederland koersen amper als 2 jarige. En dan heb ik het echt over minder dan 20 paarden die vaak hooguit 1 of 3 keer starten.

Wil niet zeggen dat ze van mij niet over de hele breedte van paardensporten de startleeftijden op 5 mogen zetten. Dat zou nou goede wetgeving zijn.

Maar je post zoals je hem nu stelt is onjuist en framing.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:29

DuoPenotti schreef:

Dit is juist enorm zacht.
Ze kunnen de tong ook nog gewoon bewegen ed.
Je ziet dit alleen ook goed omdat de neuzen niet dichtgesnoerd worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 13:13

Sorry, maar dit is niet zacht.
Nee een (stang)bit wat de tong blauw trekt is ook niet zacht, wat je ondanks gesnoerde neusriem nog steeds ziet, want daar doel je op neem ik aan.
En ja die kunnen ook de tong nog bewegen, dat is totaal geen graadmeter of het zacht is.

Dier en recht is een hele enge club en buiten hun waanzin om hebben ze heel soms een goed punt en dit is er 1 van.
Dit moet de sport zelf gewoon niet willen, niet bij de drafsport, maar in geen enkele discipline mag een tong zo eruit zien. Punt.
Daar hoort geen discussie over te zijn.

Eerder genoemde leeftijd ook, elke show van hengsten show tot eerste dressuurproef, tot eerste ren, tot...minimale leeftijd 5.
Maar nee altijd word maar gezegd kan prima.
Ja kan vaak ook, maar helaas ook te vaak niet.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:05

Wintu schreef:
LvdO schreef:

Als je het met een ding eens bent, dan sta je ineens compleet achter de organisatie en alles wat het doet? Wat een vreemde conclusie, ik heb een schijthekel aan Dier en Recht, maar vind ze in dit geval een valide punt hebben.

Even goed lezen. De persoon op wie ik reageert typt: Ik sta helemaal achter dier&recht. Helemaal betekent inderdaad alles, toch? Daar reageerde ik op. Tuurlijk hebben ze hier een punt, maar er is een verschil tussen helemaal achter de organisatie staan of toegeven dat ze deze keer wel een valide punt hebben gevonden om tegenaan te schoppen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:12

kyrkelover schreef:
DuoPenotti schreef:

Dit is juist enorm zacht.
Ze kunnen de tong ook nog gewoon bewegen ed.
Je ziet dit alleen ook goed omdat de neuzen niet dichtgesnoerd worden.

Waarom heeft een draver een tongband en vier neusriemen?

Edit. Dat van de tongband heb ik hierboven gelezen. Een dressuurpaard mag nog niet eens met peesbeschermers of strijklappen de baan in, ook al heeft hij die nodig, maar een pantykous om een tong mag wel. Want hij heeft het nodig. Ik begrijp het niet.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 08-06-24 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:26

Het is totale waanzin. Als je een paard niet onder controle kan houden dan is het tijd voor een ander paard of een andere hobby.
Het feit dat de liefhebbers het recht proberen te praten zegt wel iets, alleen iets wat krom is valt niet recht te praten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:33

De foto die Dier&Recht hier gebruikt is echt niet oké. Ik denk dat het al een begin is om dat gewoon te erkennen. Daarvoor moet je niet meteen toegeven dat de hele sport op de schop moet, maar blijf je wel realistisch. Het is het constant minimaliseren (paardje trekt gewoon een gekke bek) dat dierenrechtenorganisaties munitie geeft en dat ons als paardenliefhebbers ook eigenlijk een beetje belachelijk maakt. Want iedereen weet dat het paard in het heetst van de strijd niet bewust een gekke bek gaat trekken voor de leuk en dat de pikeur die foto niet gaat afdrukken om in een fotoalbum te plakken.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:39

Tongbandjes WTF, dit is echt niet oké. Ik zie dit voor het eerst. Bah, wat wordt er toch gerotzooid met dieren!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 15:04

Wintu schreef:
Sintara schreef:

Ik heb deze optoming niet gezien indertijd en ook geen dieren met pijn. Het is wel 25 jaar geleden, maar toch.. het is wel erg ruig om op basis van deze ene foto te zeggen dat dier en recht gelijk hebben dat kortebaan draverijen totaal niet meer kunnen. Ik vind echt dat het wel kan, op een goede manier.
Net zoals dat ik denk dat dressuur en springen wel kan, op een goede manier. Hierbij denk ik eigenlijk dat de paarden op de draverij het beter hebben dan de dressuurpaarden

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 15:13

Dorine92 schreef:
Ja er zit een elastiek om de tong. Dat vind je zelf ook niet lekker neem ik aan. Hoezo dat paard dan wel. Dat heeft idd niks met gekke bek trekken te maken

Dat is geen elastiek en dat is ook niet mogelijk!
Het is een pantykous wat ze om de tong doen en aan de onderkaak vastgemaakt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 15:19

Overigens zit niet alle koerspaarden de tong vast. Het wordt nu gebracht alsof dat wel zo is.
Ieder paard heeft een eigen optoming afhankelijk van waar het paard het fijnste meeloopt.

Het tongbandje, wat ipv een pantykous ook van leer kan zijn, is niet om te remmen.
Wel om te voorkomen dat het paard de tong over het bit kan doen en daardoor onbestuurbaar wordt.
Dat is uiteraard levensgevaarlijk.

Even om het argument van de 2-, jarige paarden te ontkrachten.
De startlijst voor de kortebaan van morgen in Middenbeemster.
Misschien interessant om te gaan kijken en zelf te oordelen op wat je ziet?
Dier en recht wil dingen zwart wit maken maar de meeste dingen zijn grijs.

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 15:38

Als je de uitleg begrijpt waarom er een bandje om de tong gedaan word dan snap je het wat meer. En als die idd net voor de race om word gedaan en gelijk er na er weer af word gehaald dan zie ik dat niet als heel gemeen.

Een bit onder de tong waar eens flink aan getrokken word doet vele malen meer pijn want daar is de huid veel dunner. Kans op verwondingen ook groter.

Voor mij weer typisch een geval van je even er in verdiepen voir je je afschuw er over uit spreekt