Demonstranten willen Exmoorpony's weghebben uit het Drents-Friese Wold

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:41

Elisa2 schreef:
Kunnen ze in Portugal wel weg de kuddes? Want dat vind ik een probleem hier, ze hebben te weinig ruimte om echt te kunnen vluchten of een beter stuk te zoeken als er niet voldoende te eten meer is.

Ja, ze leven gewoon echt in het wild, er zijn geen hekken. Denk aan de New Forest ponies.
Dit zorgt wel voor verkeersongelukken af en toe en dat ze soms bij scholen of huizen rond gaan hangen voor voedsel. Maar ze kunnen gaan waar ze willen en ook wel belangrijk, het is heel dun bevolkt daar en ze hebben 695.9 km2 natuur tot hun beschikking, waar ze dus ook gewoon uit kunnen lopen.
Het hele Drents Friese Wold is maar 61 km² en de kale duinen is daar maar een deel van. Dus ja veel te klein voor een kudde van wat dan ook. Ik vind dat Nederland het eigenlijk niet kan maken om dieren te houden in zulke parken en dan te doen alsof ze in het wild leven en er niet voor zorgen. Als je ze opsluit, heb je de verantwoording erover en moet je wat aan hun welzijn doen en ze beschermen, punt. Of je laat ze in het wild lopen, maar dan moet je er geen hek om zetten en moeten ze echt de ruimte hebben.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 20:09

@Monique1963 alleen het alpha koppel uit een roedel vermenigvuldigt zich.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:22

Lusitana schreef:
Elisa2 schreef:
Kunnen ze in Portugal wel weg de kuddes? Want dat vind ik een probleem hier, ze hebben te weinig ruimte om echt te kunnen vluchten of een beter stuk te zoeken als er niet voldoende te eten meer is.

Ja, ze leven gewoon echt in het wild, er zijn geen hekken. Denk aan de New Forest ponies.
Dit zorgt wel voor verkeersongelukken af en toe en dat ze soms bij scholen of huizen rond gaan hangen voor voedsel. Maar ze kunnen gaan waar ze willen en ook wel belangrijk, het is heel dun bevolkt daar en ze hebben 695.9 km2 natuur tot hun beschikking, waar ze dus ook gewoon uit kunnen lopen.
Het hele Drents Friese Wold is maar 61 km² en de kale duinen is daar maar een deel van. Dus ja veel te klein voor een kudde van wat dan ook. Ik vind dat Nederland het eigenlijk niet kan maken om dieren te houden in zulke parken en dan te doen alsof ze in het wild leven en er niet voor zorgen. Als je ze opsluit, heb je de verantwoording erover en moet je wat aan hun welzijn doen en ze beschermen, punt. Of je laat ze in het wild lopen, maar dan moet je er geen hek om zetten en moeten ze echt de ruimte hebben.

Amen. Die postzegeltjes omheind natuurgebied in NL zijn veel te klein. Nederland kan wel van alles willen maar we zijn een kikkerlandje wat ook nog eens behoorlijk vol is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:25

Lusitana schreef:
Elisa2 schreef:

Goed gezegd. Echte natuur dus

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:26

KootMiraDrum schreef:
@Monique1963 alleen het alpha koppel uit een roedel vermenigvuldigt zich.

Dat inderdaad. Daarom is een alfa teef weg nemen ook niet het meest handige.

tienus63

Re: Demonstranten willen Exmoorpony's weghebben uit het Drents-Friese Wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:47

Zal sterilisatie zin hebben van zo’n teef?
Ik verwacht het eerlijk gezegd niet. Ik denk dat de natuur het zo regelt dat dan de second best teef de alpha teef wordt als de eerste niet loops wordt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:36

tienus63 schreef:
Zal sterilisatie zin hebben van zo’n teef?
Ik verwacht het eerlijk gezegd niet. Ik denk dat de natuur het zo regelt dat dan de second best teef de alpha teef wordt als de eerste niet loops wordt.

Nee, denk dat dan de andere teefjes welpen mogen krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:04

En reutjes castreren?

Dat is inderdaad een hele andere situatie Lusitana, ze hebben ook de ruimte om weg te gaan en elders betere plekken te zoeken. Al lijkt het me ook wel lastig dat ze bij huizen/ scholen en op de wegen gaan rondhangen.

Ik ben het helemaal met je eens, in NL een kudde opsluiten in zo'n klein gebied met predator en het dan natuur noemen is gewoon achterlijk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:08

Even over het vermenigvuldigen. In het DFW waren in 2021 nog 2 wolven nu zijn er 18 en er zijn 2 of 3 dood anders waren er 21 geweest. Dus zie hoe snel het gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:23

Dat is helemaal niet snel, maar de normale verwachting. Een roedel produceert één nest per jaar van 5-6 pups. 3 x 5= 15, plus 2 die er waren maakt 17. En 3 x 6= 18 plus de 2 die er waren is 20.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:42

Lusitana schreef:
Dat is helemaal niet snel, maar de normale verwachting. Een roedel produceert één nest per jaar van 5-6 pups. 3 x 5= 15, plus 2 die er waren maakt 17. En 3 x 6= 18 plus de 2 die er waren is 20.

Ik bedoel er mee te zeggen hoe snel het gaat met uitbreiden niet of deze cijfers kloppen of niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:27

Citaat:
15 juni 2024/Drenthe/Nederland

Update actie exmoor pony's Aekingerzand:
In een laatste poging om een rechtzaak te voorkomen (er moest een verhinderdatum worden doorgegeven aan de rechtbank) is de actiegroep in gesprek geweest met Staatsbosbeheer.
Staatsbosbeheer geeft aan dat de pony's NIET verplaatst gaan worden.
Actiegroep gaat nu verder met het eerder aangekondigde kort geding.

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/U8MeC4 ... tid=WC7FNe