Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 00:19

purny schreef:
tamary schreef:
Van mij mag de paardensport meer lokaal en dan videoverbinding voor de rest, paar grote wedstrijd lokaties per continent zou stukken schelen aan ziektes en allerlei risico's die in ander klimaat moeten presteren meebrengt. Slepen met dieren de halve wereld over zou geheel niet nodig moeten zijn (paar fokdieren uitgezonderd).

Maar het is toch ook niet gezond voor het dier om er elk jaar een veulen in te stoppen?

Ik denk dat een fokmerrie die lekker veel en vrij buiten mag zijn toch echt een fijner leven heeft dat een of ander chique toppaard dat de wereld overvliegt. Geen idee of elk jaar een veulen ongezond is, maar het is in ieder geval een stuk dichter bij de natuur dan een paard in de topsport die zo wordt beperkt in z'n gedrag.

paars

Re: Dierenactivisten willen geen paardensport meer op Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 00:46

Ze mogen van mij ook stoppen met het gezeul van de paarden de hele wereld over, overal en nergens naartoe om te presteren.
Vind het echt niet meer van deze tijd trouwens om aan wedstrijden te willen meedoen waar een dier bij is betrokken. Vroeger ook gedaan op amateur niveau maar goed. Voortschrijdend inzicht.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 00:58

Stond trouwens een advertentie in de krant vandaag aangezien de kortebaandraverijen weer van start gaan in de dorpen. Dat zijn natuurlijk geen olympische spelen, maar er komt wel steeds meer een vergrootglas op paarden in de “sport”. Dit soort plaatjes komt wel binnen bij het grote publiek…Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 07:16

_San87_ schreef:
Ze de wereld niet meer over slepen vind ik wel wat voor te zeggen.

Dat inderdaad :j
Ik heb het altijd al bizar gevonden dat een paard op vliegtransport moet om aan de andere kant van de wereld een paar minuten kunstjes te doen in de ring 8)7

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 07:17

Ik ben het er mee eens dat paarden niet meer overal heen gesleept moeten worden. En al helemaal niet per vliegtuig.
Sowieso mag topsport met paarden stoppen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:13

Maar als er geen gezeul meer is over de wereld verdwijnt topsport echt niet.

Kijk ik hier bij Kronenberg, daar zijn zowat de hele week wedstrijden.
En dat zijn mensen van over de hele wereld, die ondertussen hier semi-permanent wonen.
Veel paarden accommodaties hier in de buurt zijn gekocht door buitenlandse paardenmensen.

Ze gaan het vliegtuig niet in, dat is waar, en reizen is hooguit een half uur, maar topsport word nog gewoon gedaan.
Zou reizen aan banden gelegd worden zal het nooit zo zijn dat het helemaal niet meer mag, dus dit blijf je houden.
Of elke vorm van sport moet verboden gaan worden.... dan is rijden in het bos ook zo voorbij...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:29

Eens wbt het gesleep ermee en frequentie van zware wedstrijden.
Geen paardensport op de OS ....maar dan ook geen WK meer , bijvoorbeeld?

Maar hoezo is het volgens jullie zo erg , dat paarden vliegen? Zou dat niet comfortabeler zijn als het vervoer van onze paarden, die in de trailer naar een wedstrijd in de buurt moeten?

Ok, die van mij staat daarna weer lekker thuis op de wei . Paarden die meerdaagse wedstrijden lopen staan in n box op n vreemde locatie en mogen aan de hand grazen.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:33

helemaal mee eens. Stoppen met "paardensport". Heel onaangenaam voor de paarden om de halve wereld rond te moeten gaan. Heeft nmm niets met sport te maken, wel met dierenleed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:48

Tja, het begin van het einde..

Het is prima dat er kritisch gekeken wordt, een paard hoeft echt niet iedere week ergens heen te vliegen maar een paar keer per jaar zullen ze niks van krijgen.

Ik denk hoe zwart-witter mensen ergens tegen aan kijken, hoe eerder de er een geheel verbod op paarden gebruiken komt met alle gevolgen van dien.

Want wat is de volgende stap? Trailer ritjes zielig? paard wat moet werken, zielig?

Ik zie helaas de trent van mensen (vooral op facebook) die enorm doorslaan, alles is zielig. Bit, neusriem , iedereen die rijdt doet het verkeerd bla bla. En dan kijk ik op het profiel en dan zie ik pas zielige dingen..onbespierde paarden die gereden scheef gereden worden met een weggedrukte rug e.d. Deze mensen maken een heleboel kapot met hun onwetend geblaat.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:52

Hier wordt nagedacht ipv meteen te strooien met termen als gekkies en wappies.
En ban peta.
Top.

Ramie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:10

Als ik ons vergelijk met paarden zou ik best willen ruilen. Als je bekijkt wat wij als mensen allemaal moeten. Hoe veel uur wij moeten werken? En echt, wij doen het ook omdat dit van ons wordt verwacht. Als we alles zouden krijgen, en niet meer hoefde te werken dan vraag ik mij af wat het gros van de mensen zou kiezen. Maar we kunnen werk natuurlijk niet afschaffen vanwege het mensenleed. Daarnaast vinden de meeste paarden het ook leuk om te bewegen en te werken, en zijn ze daarna voldaan. En als een paard iets echt niet kan of wil dat laten ze dan weten. Hier moeten we waakzaam zijn. Maar paardensport afschaffen is niet nodig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:13

Ramie schreef:
Als ik ons vergelijk met paarden zou ik best willen ruilen. Als je bekijkt wat wij als mensen allemaal moeten. Hoe veel uur wij moeten werken? En echt, wij doen het ook omdat dit van ons wordt verwacht. Als we alles zouden krijgen, en niet meer hoefde te werken dan vraag ik mij af wat het gros van de mensen zou kiezen. Maar we kunnen werk natuurlijk niet afschaffen vanwege het mensenleed. Daarnaast vinden de meeste paarden het ook leuk om te bewegen en te werken, en zijn ze daarna voldaan. En als een paard iets echt niet kan of wil dat laten ze dan weten. Hier moeten we waakzaam zijn. Maar paardensport afschaffen is niet nodig.

Serieus :?
Een maatschappij draaiende houden vergelijken met sport waarbij paarden gebruikt worden en wat geen maatschappelijk doel heeft?

Natuurlijk kunnen we mensenwerk niet afschaffen, als er niemand meer eten kan kopen, naar een dokter kan, energie in z’n huis krijgt of brandende huizen niet worden geblust, naar school kan, is het snel klaar met de maatschappij.

Daarnaast hebben wij een keuze in welke vorm we aan ons leven willen geven en wat je voor werk wilt doen. Een paard niet, die wordt fokpaard, springpaard, dressuurpaard, recreatiepaard of weidemaatje omdat wij dat voor ze kiezen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 02-06-24 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:14

paars schreef:
Stond trouwens een advertentie in de krant vandaag aangezien de kortebaandraverijen weer van start gaan in de dorpen. Dat zijn natuurlijk geen olympische spelen, maar er komt wel steeds meer een vergrootglas op paarden in de “sport”. Dit soort plaatjes komt wel binnen bij het grote publiek…[ [url=m/ZmVDuK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja zo worden mensen gehersenspoeld en het lukt ze ook nog aardig ook. :(

Nu is dit geen fraai plaatje, maar weinigen zullen snappen dat dit in het heetst van de strijd is als een paard vol wilt gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:15

Ramie schreef:

Je hóéft niet te werken. De consequentie is alleen dat je geen geld hebt en onder een brug moet wonen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:19

En voor een paard is de consequentie dat ze terug naar het wild gaan en met roofdieren leven en honger lijden..

Denk dat de pony's in Drenthe die nu opgegeten worden door de wolf liever een uurtje zouden sporten per dag. En inderdaad vinden de meeste paarden het hartstikke leuk om wat te doen, mits dit op een goede manier gebeurd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:21

Elisa2 schreef:
Ik zie helaas de trent van mensen (vooral op facebook) die enorm doorslaan, alles is zielig. Bit, neusriem , iedereen die rijdt doet het verkeerd bla bla. En dan kijk ik op het profiel en dan zie ik pas zielige dingen..onbespierde paarden die gereden scheef gereden worden met een weggedrukte rug e.d. Deze mensen maken een heleboel kapot met hun onwetend geblaat.

Waarom helaas? en wát maken die mensen dan kapot? Dierenmishandeling?

Je zou je ook eens fundamenteel kunnen afvragen hoe ethisch het is om voor jouw zalige lol op een paard te gaan zitten en het kunstjes af te dwingen. En als je dan vindt dat jij dat recht hebt, doe dat dan zo diervriendelijk mogelijk.

Ik ben pas gaan paardijden toen ik buiten NL de gelegenheid had om dar paardvriendelijk te doen. Deel de kennis uit eerste hands ervaring al >20 jaar belangenloos op een website. Lees het eens. Ook als je alles al weet over alles, is het extra perspectief en dat ia áltijd +:)+
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 02-06-24 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:22

Elisa2 schreef:
En voor een paard is de consequentie dat ze terug naar het wild gaan en met roofdieren leven en honger lijden..

Denk dat de pony's in Drenthe die nu opgegeten worden door de wolf liever een uurtje zouden sporten per dag. En inderdaad vinden de meeste paarden het hartstikke leuk om wat te doen, mits dit op een goede manier gebeurd.

Ik wilde eigenlijk alleen maar aangeven hoe debiel de vergelijking is. Mensen hebben keuzes. Paarden hebben dat niet. En daar moet je als eigenaar verantwoordelijk mee omgaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:23

_San87_ schreef:
Mensen hebben keuzes. Paarden hebben dat niet. En daar moet je als eigenaar verantwoordelijk mee omgaan.

_/-\o_
bv
Daar zijn fundamentele verschillen met hondensport; de hond wil het zelf en de eigenaar zit er niet bovenop. Dan nóg is er de valkuil van menselijke ambitie. Ziet de broodfokkers bij tentoonstellingen en wedden bij rennen.
De vrije wil van het dier, de belasting en de menselijke ambitie. Pas het eens in een ethisch kader ook bij páárden toe.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 02-06-24 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:26

Daar ben ik het mee eens San, daarom is kritisch kijken altijd goed.

Huertecilla, moet ik daar serieus op in gaan? Wie zegt dat ik of andere ruiters dat niet zo diervriendelijk mogelijk doen en alleen jij dat doet? Wie zegt dat andere ruiters altijd dwingen en alleen jij dat niet doet? En voor jou informatie, ik zit niet eens meer op een paard.

Wat die mensen kapot maken is precies wat jij hier illustreert: alleen zij doen het goed, voelen zich verheven, zijn anders en beter dan alle anderen. En de anderen maken ze zwart.
Terwijl het is niet het een of het ander, er zijn verschillende manieren die allemaal prima voor een paard kunnen zijn. Er is niet 1 manier die heilig is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:33

Elisa2 schreef:

Waarom moet dat de consequentie zijn? Paarden kunnen toch ook gewoon niet meer gefokt worden? Een eventueel verbod gaat er echt niet van de een op de andere dag zijn als dat er al komt. Dan kun je mooi stoppen met fokken en lost het probleem zich vanzelf op. Hoeft helemaal niks voor te lijden of alles maar opeten door de wolf.

En wat er wel in het wild zou gaan leven.. Waarom is dat anders dan al het andere leven dat in het wild leeft waar je gewoon roofdieren en prooien hebt..?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:37

Je snapt het punt niet, het paard heeft zich laten domesticeren omdat dit comfortabeler leven is dan in het wild.

Naast dat terug in de natuur/ wild leven natuurlijk inmiddels aardig onmogelijk geworden is omdat er nauwelijks nog natuur/ wild is.

En, wil jij echt dat het paard uitsterft? Want dat is de consequentie van wat je schrijft..

Ik niet, vind het veels te fantastische dieren om bij te zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:38

Alsof paarden alleen goed zijn om erop te kunnen zitten. :+ Voor de meeste mensen helaas wel. Als ik er niet meer op mag rijden is dat voor mij geen reden om alles maar weg te doen. Ook vanaf de grond kun je genieten met je paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:41

Gnome schreef:
Waarom is dat anders dan al het andere leven dat in het wild leeft waar je gewoon roofdieren en prooien hebt..?

Poes en vogeltjes/muizen/etc.
Die poes is daarbij nog faunavervalsing ook.

Zo zijn er altijd wel vergelijkingen en perspectieven. Allemaal geen alibi voor wat je zélf doet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:47

Huertecilla schreef:
Gnome schreef:
Waarom is dat anders dan al het andere leven dat in het wild leeft waar je gewoon roofdieren en prooien hebt..?

Poes en vogeltjes/muizen/etc.
Die poes is daarbij nog faunavervalsing ook.

Zo zijn er altijd wel vergelijkingen en perspectieven. Allemaal geen alibi voor wat je zélf doet.

Sorry ik snap niet wat je bedoelt te zeggen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:49

Geen paardensport op de OS is het begin van het einde…