Zorgen over afname paardensport door verhoging btw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Zorgen over afname paardensport door verhoging btw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:05

Paardrijden is de afgelopen 20 jaar heel populair geworden door het anky effect. Vroeger was het helemaal niet normaal dat jan met de pet een paard had. Dat was gewoon niet te betalen. Paardrijles op de manege was al duur. We zijn alleen zo rijk geworden in dit land dat de laatste 20 jaar heel veel mensen het wel zijn kunnen gaan betalen.

Maar het is geen volkssport en dat gaat het ook niet worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:10

Toendertijd waren er maneges waar 1 les 7 gulden kostte, en ook waar 1 les 25 gulden kostte en waar je verplicht echte rijkleding aan moest. Bij die van 7 gulden hoefde dat niet, een spijkerbroek en tuinlaarsjes kon ook. Een cap was eigenlijk overal verplicht maar dat vind ik logisch, voor de veiligheid. Soms kon je die gewoon lenen op een stal. Dat wou ik liever niet i.v.m. mogelijke luizen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:18

Mijn moeder kon geen lessen betalen.
En daar zal ik echt de enige niet in zijn geweest.

Maar ik wilde wel perse rijden.
En door te mesten, tuig te poetsen, hooi te laden enz enz mocht ik rijden en kreeg ik ook les.

Cap was dan weer niet verplicht.

Er was daar ook een kantine en tussen lessen in hielp ik daar. En van hele lieve mensen kreeg ik dan fooi. En van stal mocht ik dat ook houden.
Zo kocht ik paarden spulletjes.
Want kreeg ook geen zakgeld.
En dan was ik 12.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:26

_Mir schreef:
Ze willen ons ook helemaal niet gezond hebben. Hoe zieker de mens, hoe meer ze eraan verdienen

Precies

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:33

OleJon schreef:
_Mir schreef:
Ze willen ons ook helemaal niet gezond hebben. Hoe zieker de mens, hoe meer ze eraan verdienen

Precies

Dat is natuurlijk onzin, je hoeft om te sporten echt niet paard te rijden voor je gezondheid. Wandelen is uitermate gezond en een stuk goedkoper.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:34

De keerzijde van het verhaal is dat de verwachting is dat door deze maatregelen, de aanschafprijs van paarden enorm gaat dalen. Minder vraag, meer aanbod. De pure topsportpaarden zullen altijd hun waarde houden. Managen van een topsportpaard was altijd al een hele dure aangelegenheid en dus voor de rijken der aarde. Maar juist dat paard voor de basis (sport/recreatie) ruiter, oftewel, 99% van de bokkers, die zal goedkoper gaan worden is de verwachting.

En goedkoop bij de boer rijden, dat zal in 90% van de gevallen zwart zijn geweest, dus daar zal deze maatregel weinig aan veranderen. En dan nog 10-20% prijsverhoging van weinig is nog steeds weinig. Maar sta je op een stal van 500-600-700 euro per maand, dan hakt het er wel veel meer in en dan zullen er paarden verkocht gaan worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:03

18 jaar geleden kocht je voor nog geen 1000 euro een veulen zonder papieren, verder een prima paard. Voor 1500 had je 1 met papieren, maar niet van de duurste hengst. Nu kost een veulen al snel 4000 euro. En zelfs voor een 20 jarig paard vraagt men nog 4000. Dat is wel een verschil. In 2010 kon je nog wel een 3 jarige kopen met B register papier waar zelfs al een beetje op gereden was voor 1500 euro. Dat lukt nu echt niet meer.
Stalgeld is sinds corona echt flink omhoog gegaan.

Ik verwacht wel omdat alles steeds duurder wordt dat de prijs van paarden zal dalen. En ook dat je meer advertenties gaat krijgen: moet nu weg, anders slacht.

Wandelen kan dan wel goedkoop zijn, niet iedereen vindt het leuk. Hetzelfde geldt voor hardlopen. Maar als dat de sporten zijn die 'gratis' zijn en als enige nog betaalbaar, dan houden echt veel mensen op met sporten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:37

De cadeautjes aan de superrijken moeten door iemand betaald worden. De divedentbelasting gaat bijvoorbeeld omlaag.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 23:13

Precies[/quote]
Dat is natuurlijk onzin, je hoeft om te sporten echt niet paard te rijden voor je gezondheid. Wandelen is uitermate gezond en een stuk goedkoper.[/quote]

Jij snapt de clou kennelijk niet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:55

oji schreef:
De keerzijde van het verhaal is dat de verwachting is dat door deze maatregelen, de aanschafprijs van paarden enorm gaat dalen. Minder vraag, meer aanbod. De pure topsportpaarden zullen altijd hun waarde houden. Managen van een topsportpaard was altijd al een hele dure aangelegenheid en dus voor de rijken der aarde. Maar juist dat paard voor de basis (sport/recreatie) ruiter, oftewel, 99% van de bokkers, die zal goedkoper gaan worden is de verwachting.

En goedkoop bij de boer rijden, dat zal in 90% van de gevallen zwart zijn geweest, dus daar zal deze maatregel weinig aan veranderen. En dan nog 10-20% prijsverhoging van weinig is nog steeds weinig. Maar sta je op een stal van 500-600-700 euro per maand, dan hakt het er wel veel meer in en dan zullen er paarden verkocht gaan worden.

Zulke prijzen per maand worden ook onbetaalbaar.

De voerkosten stijgen ook alleen maar helaas.

Het is natuurlijk wel een manier om uiteindelijk minder landbouwhuisdieren te krijgen..

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:02

Het is voor mij wel straks een reden om te krimpen. Dit in combinatie met de wolf in de buurt waardoor ik de paarden (en veulens) in de nacht niet meer buiten wil laten lopen. Daardoor flink meer kosten erbij, qua stalbedekking en hooi voor aantal maanden.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:06

@Benzz
Klopt wandelen is ook gezond, maar als paardrijden je grootst hobby is en je daar ontzettend van kunt genieten en je kan ontspannen bij de paarden... pakken ze dan ook niet je gezondheid af?

Ik heb 4 jaar geleden mijn paard moeten verkopen wegens tijdgebrek (kids). Nu zou ik niet eens meer willen beginnen vanwege de extreme aanschafprijzen plus hoge stalkosten.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:17

_Mir schreef:
@Benzz
Klopt wandelen is ook gezond, maar als paardrijden je grootst hobby is en je daar ontzettend van kunt genieten en je kan ontspannen bij de paarden... pakken ze dan ook niet je gezondheid af?

Nee. Dat je van je hobby gezond(er) wordt, wil niet zeggen dat je zonder die hobby ongezond wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:22

Zou rot zijn voor de mensen die nooit paard gereden hebben....dan kunnen ze nooit optimaal leven :P

Toen ik jong was was paardrijden echt heel luxe.
Later werd dat een stuk minder.
En ik denk dat het weer terug gaat naar toen ik jong was.

De rijke mensen kunnen het nog doen en de mensen die er alles voor laten op het toch perse te kunnen.
Want dat word ook wel eens vergeten dat sommige mensen veel andere dingen laten.
teveel mensen vinden dat het er maar bij moet kunnen...ja dan moet je heel wat centjes in de maand verdienen denk ik dan maar :+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:48

Er was inderdaad vroeger (30 jaar geleden ofzo) een manege waar je voor zoveel gulden per dag kon rijden en je elke keer een dier kon pakken en dan weer een uurtje mocht hobbelen.

Ik was toen denk ik een jaar of 10 en vond het geweldig. Ouders van een vriendinnetje dropten ons daar en dat was een dagje uit.

Leuk dat zoiets betaalbaar is, maar of het nou echt veilig was en voldeed aan het dierenwelzijn, dat geloof ik absoluut niet. Volgens mij stonden de dieren in stands en kinderen liepen er gewoon tussendoor.

Dus ja, dan is het misschien wel betaalbaar en bereikbaar voor de "armere" medemens, maar de vraag is of je dat wel moet willen. Paardrijden moet ook veilig zijn en voldoen aan dierenwelzijn. En daar betaal je ook voor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:55

beert schreef:
Er was inderdaad vroeger (30 jaar geleden ofzo) een manege waar je voor zoveel gulden per dag kon rijden en je elke keer een dier kon pakken en dan weer een uurtje mocht hobbelen.

Ik was toen denk ik een jaar of 10 en vond het geweldig. Ouders van een vriendinnetje dropten ons daar en dat was een dagje uit.

Leuk dat zoiets betaalbaar is, maar of het nou echt veilig was en voldeed aan het dierenwelzijn, dat geloof ik absoluut niet. Volgens mij stonden de dieren in stands en kinderen liepen er gewoon tussendoor.

Dus ja, dan is het misschien wel betaalbaar en bereikbaar voor de "armere" medemens, maar de vraag is of je dat wel moet willen. Paardrijden moet ook veilig zijn en voldoen aan dierenwelzijn. En daar betaal je ook voor.

Ja, misschien wel. Hier had je vroeger (En dat is nog niet eens zo heel lang geleden) ook een manege, je kon er voor 7.50 euro een uur rijden, 3.75 per half uur. Alleen stands, een binnenbak van 11 bij 28m, geen buitenbak. De paarden stonden de hele dag opgezadeld in stal. Diverse bokkers reden er en waren er ook positief over. Gelukkig is die manege nu wel weg, dat kon gewoon echt niet meer (en in mijn ogen al niet meer toen die nog gewoon open was).

Maar je hebt natuurlijk tegenwoordig overal subsidiepotjes voor, dus armere kinderen kunnen vaak wel kennismaken met paardrijden. En dat hoeft niet ten koste te gaan van welzijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:16

Je kunt het je ook breder afvragen.

Waarom moet tegenwoordig echt alles en dan bedoel ik ook echt alles duurder worden?

Het is onzin dat paarden welzijn beter wordt door een BTW verhoging.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:20

Loretta schreef:

Waarom moet tegenwoordig echt alles en dan bedoel ik ook echt alles duurder worden?

Het is onzin dat paarden welzijn beter wordt door een BTW verhoging.

Nee dat bedoel ik niet met mijn voorbeeld. Ik reageer op een opmerking dat "vroeger alles beter was" en paardensport een volkssport. En hoe toen mijn ervaringen waren.

Wat jij zegt klopt ook helemaal. Een verhoging van btw heeft absoluut geen direct gevolg voor het welzijn van de paarden. Daar worden alleen bepaalde bedrijven en de overheid beter van.

Theoretisch zou de overheid dat geld dan kunnen gebruiken voor betere regelgeving en meer controles, waardoor het uiteindelijk wel bij de paarden uitkomt. Maar in praktijk zal dat niet zo werken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 12:22

Loretta schreef:

Dat komt doordat we in een markteconomie leven met een rente-component. Die rente maakt dat allles steeds duurder móet worden om de producten dezelfde 'waarde' te laten houden.
https://www.examenoverzicht.nl/economie/rente

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:23

Ik heb nooit beter geweten dan dat het allesbehalve een volkssport was. En nog zie ik in mijn omgeving de mensen met geld, de mensen met grond aan huis en mensen die er hun leven op ingericht hebben.
Wij laten andere dingen om die van ons te onderhouden.

Topsport is peperduur kan ik uit ervaring vertellen.

Paardentijdschriften bestaan nog steeds trouwens. Bit, Cap, de hoefslag, in de strengen van het kwpn en Mensport voor de menners.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:48

Dit is nu echt een luxeprobleem. Paardrijden is al een dure sport en al een elitesport, dus die afname zal wel meevallen. Alleen jammer voor de mensen die op een manege zijn aangewezen, dat kan weleens onbetaalbaar worden.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 23:52

DuoPenotti schreef:
Zou rot zijn voor de mensen die nooit paard gereden hebben....dan kunnen ze nooit optimaal leven :P

Toen ik jong was was paardrijden echt heel luxe.
Later werd dat een stuk minder.
En ik denk dat het weer terug gaat naar toen ik jong was.

De rijke mensen kunnen het nog doen en de mensen die er alles voor laten op het toch perse te kunnen.
Want dat word ook wel eens vergeten dat sommige mensen veel andere dingen laten.
teveel mensen vinden dat het er maar bij moet kunnen...ja dan moet je heel wat centjes in de maand verdienen denk ik dan maar :+

Jammer dat jullie dit niet begrijpen. Dit is niet gericht op paarden op zich, maar gewoon iets doen waar je plezier uit haalt. Te vermoeiend dit om uit te leggen...zucht

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 07:40

Ik snap je wel.

Maar er zijn meer dingen in het leven waar je plezier uit kunt halen.
Dat zeg je zelf ook.

Daarom zeg ik heel flauw wat rot voor die mensen die dat nooit gedaan hebben.

Met andere woorden die zullen hun plezier echt wel elders gehaald hebben.

Als er dadelijk minder kinderen leren paardrijden leren die wel iets anders leuks

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 08:47

Laat het maar duurder worden.
Hoe minder mensen er op een paard gaan zitten hoe beter.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:17

7ofhearts schreef:
Laat het maar duurder worden.
Hoe minder mensen er op een paard gaan zitten hoe beter.

Wat doe je dan op een paardenforum?
Ga lekker op een forum van Partij van de Dieren zitten