'Efteling stopt met paardenshow in openluchttheater Raveleijn'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tzatziki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:25

VuurVleugels schreef:
Ik sluit me aan bij (gelukkig) de paar weloverwogen reacties hierboven.

Het is ook een keuze hè, om overal heel gefrustreerd de invloed van 'woke' in te zien. Bedrijven in de recreatiebranche moeten zichzelf nou eenmaal voortdurend relevant houden in deze tijd van 'beter, sneller, harder' en het is dus ook vanuit financieel oogpunt alleen maar logisch dat er, zoals hierboven ook al werd gezegd, soms gewoon een bezem doorheen gaat. Ik vind zo'n show als Raveleijn, waar toch al bedenkingen bij zijn vanwege een veranderende blik op werken met dieren, dan een hele logische keuze. En daar maak je nooit iedereen tevreden mee.

Daarnaast valt het me op dat die keuze om het grote woke monster overal in te zien ook érg selectief is en volledig afhankelijk lijkt te zijn van wie er achter een beslissing zit. Valt er een paard dood neer door koetsritjes? Half bokt op de achterste benen, afschaffen die hap, niet meer van deze tijd! Vind de Partij voor de Dieren dat de koetsritjes niet meer van deze tijd zijn? Begin van het einde, walgelijk, zometeen mogen we alleen nog naar plaatjes van paarden kijken, pas maar op! Die bangmakerij veroorzaakt zó veel onnodige stress en gedoe. Kijk nou gewoon eens rustig wat er precies gebeurt en onder invloed van wat.

Niet alles is een poging van het doodenge woke/links/veganisme/activisme om jouw leven naar z'n grootje te helpen.

Top reactie, echt helemaal mee eens. _/-\o_ Had het zelf niet zo goed (genuanceerd) kunnen verwoorden denk ik. Dat gesmijt met woke steeds... :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:25

Ik vind dat sowieso wel een probleem tegenwoordig, dat mensen een half woord horen of lezen en meteen een hele conclusie trekken. En dan bij voorkeur van een zo negatief mogelijk scenario uitgaan. Super vermoeiend.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:28

JudithGigi schreef:
Dit is zo waar. Ik ben ergens per ongeluk op twitter in een rechtse algoritme/bubbel terecht gekomen en toen zag ik ook overal dit soort problemen. Toen heb ik twitter verwijderd en kwam ik er na een tijdje achter hoe klein deze "problemen" eigenlijk zijn :') Grappig hoe 'nieuws' je zo kan beïnvloeden.

Ja, dat vind ik maar een eng principe... Er is zo veel invloed van kwaadaardige partijen, vooral op Twitter, want hoe meer onrust er wordt gezaaid hoe beter dat is voor het ontmantelen van de democratie. Het is inmiddels goed bekend dat bijvoorbeeld Rusland dit ontzettend veel doet, maar helaas is de invloed zo groot dat de vinger vooralsnog naar woke blijft wijzen en het wordt alleen maar meer. Dat baart me oprecht zorgen.

Maar dat duikt ook wel weer dermate diep de materie in dat het wellicht een beetje off topic gaat, haha.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:29

VuurVleugels schreef:

Het is ook een keuze hè, om overal heel gefrustreerd de invloed van 'woke' in te zien. Bedrijven in de recreatiebranche moeten zichzelf nou eenmaal voortdurend relevant houden in deze tijd van 'beter, sneller, harder' en het is dus ook vanuit financieel oogpunt alleen maar logisch dat er, zoals hierboven ook al werd gezegd, soms gewoon een bezem doorheen gaat. Ik vind zo'n show als Raveleijn, waar toch al bedenkingen bij zijn vanwege een veranderende blik op werken met dieren, dan een hele logische keuze. En daar maak je nooit iedereen tevreden mee.

Daarnaast valt het me op dat die keuze om het grote woke monster overal in te zien ook érg selectief is en volledig afhankelijk lijkt te zijn van wie er achter een beslissing zit. Valt er een paard dood neer door koetsritjes? Half bokt op de achterste benen, afschaffen die hap, niet meer van deze tijd! Vind de Partij voor de Dieren dat de koetsritjes niet meer van deze tijd zijn? Begin van het einde, walgelijk, zometeen mogen we alleen nog naar plaatjes van paarden kijken, pas maar op! Die bangmakerij veroorzaakt zó veel onnodige stress en gedoe. Kijk nou gewoon eens rustig wat er precies gebeurt en onder invloed van wat.

Niet alles is een poging van het doodenge woke/links/veganisme/activisme om jouw leven naar z'n grootje te helpen.

Een beetje offtopic die koetsritjes. Maar ik zie ook hier in de stad nog wel eens een uitvaart met zwarte lijkkoets en paarden (zwart of met zwarte dekken). Heel sfeervol en schijnt heel prijzig te zijn. Daar heb ik nooit bezwaren tegen gehoord. Ook een huwelijk nog wel eens, dan met een witte koets en (meestal) witte paarden. Echt fraai allemaal!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:33

pmarena schreef:
Ik vind dat sowieso wel een probleem tegenwoordig, dat mensen een half woord horen of lezen en meteen een hele conclusie trekken. En dan bij voorkeur van een zo negatief mogelijk scenario uitgaan. Super vermoeiend.

Eens. Door social media hebben veel mensen het idee dat ze niet alleen hun mening moeten laten horen (luid!), maar ook dat 'men' aan die mening tegemoet moet komen. En wel meteen. De mening wordt dan een eis.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:37

Ik vind het wel jammer. Vond Raveleijn leuk om te zien en fijn om tussendoor even tot rust te komen.

Ik heb de stallen van een afstand gezien en de paarden buiten de show om. Ze werden gereden via de Efteling naar buiten. Gaaf om te zien en ze stonden er prima bij.

Als Raveleijn stopt dan mis ik wel een show die ook leuk is voor volwassenen. Ik ga namelijk niet naar de sprookjesboomshow of jokie :+

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:49

VuurVleugels schreef:
Kijk nou gewoon eens rustig wat er precies gebeurt en onder invloed van wat.
Cambionn schreef:
Je mist hier wel wat nuanceverschillen hoor, denk niet het beste voorbeeld voor je punt. De koetsritjes waar men tegen is, gaan vaak over nieuwsberichten van warme landen waar paarden in de hitte werken tot ze neervallen. De koetsrit waar de PvdD over klaagde was een eenmalige rit van een koetsier die gewoon alles netjes voor elkaar had en goed verzorge paarden had die in goede omstandigheden werden getrained.

Dat is niet selectief zijn, dat zijn gewoon echt 2 heel verschillende scenario's. Als je daar even rustig naar kijkt, zie je volgens mij juist dat dat niet puur om "selectief op wie er achter de beslissing zit" gaat.
Goed, dat ben ik met je eens. Dat was even snel bedacht in de minuut die ik tijd had om dit bericht te typen. Maar ik hoop wel dat je mijn initiële punt, nu dikgedrukt in mijn quote, wel nog steeds ziet: de reacties op bokt als er ergens Partij voor de Dieren wordt genoemd zijn écht fel altijd. Het is net alsof mensen gewoon weigeren verder te lezen als ze die naam zien staan, en dat vind ik niet eerlijk.
Daar ben ik het ook wel mee eens hoor. Hoewel een bepaalde reputatie wel meegenomen mag worden imho, en iemand die veel inzin roept in mijn ogen dus ook wel echt minder snel serieus genoemen hoeft te worden, is het wel zo dat groepen die over het algemeen "slecht" zijn ook af en toe goede dingen kunnen doen, en "goede" groepen ook slechte dingen. Voor een algemene reactie kun je het over het algemene beeld van een groepering hebben, maar als je je over specifieke casussen wil uiten, is het idd beter om te kijken wat er ook echt gezegd/gedaan wordt in die specifieke casus.

Maar ik snap het ergens ook wel hoor. Sommige groepen maken het er zelf ook naar. Als je continue onzin roept, gaan mensen dat idd met je associëren. Dat heb je dan ook wel zelf in de hand. En die groepen weten ook echt wel hoe extreem ze zijn in de dingen die ze roepen. Persoonlijk zou ik nog steeds niet reageren op een specifieke casus puur op de associatie van de groep, als ik het een keer met ze eens ben zal ik ze die credit ook gewoon geven (als in, "meestal vind ik ze echt onzin roepen, maar hierin hebben ze zowaar een punt"). Maar de kans dat ik iets voor lief neem of zo geloof is wel een heel stuk kleiner, en mij overhalen ergens toe een heel stuk moeilijker. Want ik heb bij bepaalde groepen wel meteen een stuk meer wantrouwen in zowel redenering als motief, en dat komt door hun eigen acties. Maar ik snap ik een "je weet van wie het komt" op de zoveelste onzin uiting ook echt wel hoor, en vind dat ook echt wel terecht mits de casus waar het dan om gaat ook daaronder valt. Niet iedereen die vel reageert heeft niet verder gelezen dan de naam, wie dat wel of niet doet is vaak lastig te achterhalen. Sommige zijn ook gewoon vel op de daadwerkelijke situatie, en een sterke oneens kan soms overkomen als een blinde afkeer.

Maar ook daar licht er een nuance verschil tussen reputatie meenemen en blindelings op een reputatie afkeuren. En nuance verschillen zijn juist erg belangrijk, en worden helaas online vaak vergeten of gaan verloren (aan beide kanten van een argument).
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 30-05-24 10:55, in het totaal 4 keer bewerkt

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:51

Het is op dit moment nog een rumoer dat het gaat stoppen. :j
Maar daarnaast zou het eventueel eigenlijk wel kunnen. (Wat ik zelf enorm jammer ga vinden) Maar wat andere rumoeren waren was dat ze van het gebied een plek maken waar je zelf kan ervaren hoe het is om daar te zijn. (Alweer; Het is een rumoer, ook dit is niet zeker) Dit lijkt mij wel ook gaaf! Een Ravelijn-Thema gebied maken. De paarden zouden daar dan makkelijk kunnen blijven en eventueel kleinere shows nog geven. (Misschien een beetje hetzelfde als Archeon?)
In ieder geval, verwacht ik niet dat er snel iets zou gebeuren. Efteling is nu voornamelijk bezig met de nieuwe attractie Danse Macabre. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:19

Cambionn schreef:
VuurVleugels schreef:
Je mist hier wel wat nuanceverschillen hoor, denk niet het beste voorbeeld voor je punt. De koetsritjes waar men tegen is, gaan vaak over nieuwsberichten van warme landen waar paarden in de hitte werken tot ze neervallen. De koetsrit waar de PvdD over klaagde was een eenmalige rit van een koetsier die gewoon alles netjes voor elkaar had en goed verzorge paarden had die in goede omstandigheden werden getrained.

Dat is niet selectief zijn, dat zijn gewoon echt 2 heel verschillende scenario's. Als je daar even rustig naar kijkt, zie je volgens mij juist dat dat niet puur om "selectief op wie er achter de beslissing zit" gaat maar om de omstandigheden van de paarden in de scenario's.

Precies. Bij echte misstanden prima dat er aan de bel getrokken word.
Maar niet bij dieren die niet misbruikt worden.
Naar wat ik begrepen heb ik een vorig artikel staan de paarden buiten de shows om ook gewoon op de wei enz.
Nou poeh poeh wat hebben ze het slecht.

Maar nee laten we als dier en recht vechten tegen een burgemeester die een wolf af heeft laten schieten toen deze zich agressief gedroeg, laten we niets doen aan de paarden van omheiningsexpert Mekel die een week met gebroken schouder staat, en de veulens die daar nu opgevreten worden.
En de schapen die uit elkaar getrokken worden: stomme boeren, gaan toch naar de slacht.|
Waar is dier en recht daar dan?

Nee ze gaan lopen k.tten bij een goed verzorgt koetspaard, gaan lopen rellen en shows verstoren bij de Efteling: 8)7
Maar die lui mag je dan niet woke noemen.... wat zijn ze dan, gewoon totaal niet met de voeten op aarde en leven met eenzijdige oogkleppen debielen? Is dat een betere omschrijving?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:24

immanuela29 schreef:
Maar daarnaast zou het eventueel eigenlijk wel kunnen. (Wat ik zelf enorm jammer ga vinden) Maar wat andere rumoeren waren was dat ze van het gebied een plek maken waar je zelf kan ervaren hoe het is om daar te zijn. (Alweer; Het is een rumoer, ook dit is niet zeker) Dit lijkt mij wel ook gaaf! Een Ravelijn-Thema gebied maken. De paarden zouden daar dan makkelijk kunnen blijven en eventueel kleinere shows nog geven. (Misschien een beetje hetzelfde als Archeon?)
In ieder geval, verwacht ik niet dat er snel iets zou gebeuren. Efteling is nu voornamelijk bezig met de nieuwe attractie Danse Macabre. :)

Een paardenshow past natuurlijk prima in een sprookjespark.Maar dan iets fraais, sprookjestoneelstukje met mooie kostuums of zo. En zonder act waar vuur of ander gevaar bij komt kijken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:30

DuoPenotti schreef:
Cambionn schreef:

Dat is niet selectief zijn, dat zijn gewoon echt 2 heel verschillende scenario's. Als je daar even rustig naar kijkt, zie je volgens mij juist dat dat niet puur om "selectief op wie er achter de beslissing zit" gaat maar om de omstandigheden van de paarden in de scenario's.

Precies. Bij echte misstanden prima dat er aan de bel getrokken word.
Maar niet bij dieren die niet misbruikt worden.
Naar wat ik begrepen heb ik een vorig artikel staan de paarden buiten de shows om ook gewoon op de wei enz.
Nou poeh poeh wat hebben ze het slecht.

Maar nee laten we als dier en recht vechten tegen een burgemeester die een wolf af heeft laten schieten toen deze zich agressief gedroeg, laten we niets doen aan de paarden van omheiningsexpert Mekel die een week met gebroken schouder staat, en de veulens die daar nu opgevreten worden.
En de schapen die uit elkaar getrokken worden: stomme boeren, gaan toch naar de slacht.|
Waar is dier en recht daar dan?

Nee ze gaan lopen k.tten bij een goed verzorgt koetspaard, gaan lopen rellen en shows verstoren bij de Efteling: 8)7
Maar die lui mag je dan niet woke noemen.... wat zijn ze dan, gewoon totaal niet met de voeten op aarde en leven met eenzijdige oogkleppen debielen? Is dat een betere omschrijving?

Mensen met goede bedoelingen maar een tekort aan kennis en inzicht. Nou zie ik ook heel goed dat een groot deel van die lui ook totaal niet openstaan voor gesprek en discussie, maar ze wegzetten als "woke" of welke denigrerende term dan ook zal niet helpen om het gesprek te openen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:31

Ik zit even heel hard te kraken, maar de laatste keer dat ik bij deze show geweest ben (zomer 2023) is er volgens mij geen vuur in de buurt van de paarden geweest.. In de show zelf komt wel vuur voor, maar dan zijn de paarden achter de schermen.

Correct me if I'm wrong, maar zo herinner ik mij het in elk geval..

Jammer dat ze de show misschien gaan schrappen. Was een fijn pauze-moment om even rustig te zitten terwijl je wel vermaakt wordt :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:32

Willen zij dan een gesprek openen?
Daar weet je toch zo het antwoord al op

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:32

Het gaat niet om dat je ze niet woke mag noemen. Het gaat erom dat je niet meer de moeite neemt om te kijken wat ergens achter zit. Dit zouden echt heeeeel goed gewoon puur financiële overwegingen kunnen zijn maar die optie wordt niet eens overwogen voordat er een oordeel wordt geveldt.

Zodra iets de term 'woke' heeft nemen mensen helemaal níks meer serieus en dat is zonde, want de overgrote meerderheid van de 'woke' mensen heeft gewoon goede punten. Als het dus al om woke ideeën gaat, wat hier helemaal niet zeker is. Maar door woke extreem te demoniseren krijgen anti-democratische partijen goede voeten aan de grond hier.

Het gaat óók over de manier van praten erover. Cynisch, afwijzend en kleinerend. 'Lui met oogkleppen op', eens. Maar niet verder willen kijken dan je neus lang is puur omdat iets woke is, dat is net zo goed oogkleppen op hebben en ze dan ook net zo stellig weigeren af te zetten... Het lijkt wel alsof mensen gewoon totáál verleerd zijn om in de spiegel te kijken. Als iets maar met genoeg angst wordt gebracht zijn mensen het daar direct mee oneens en dan is men ineens blind voor de eigen aandelen in de discussie... Nogmaals, ik bedoel hier iedereen mee, ook ikzelf, voordat ik weer een PB krijg met dat ik een godcomplex heb :') :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:40

VuurVleugels schreef:
Het gaat niet om dat je ze niet woke mag noemen. Het gaat erom dat je niet meer de moeite neemt om te kijken wat ergens achter zit. Dit zouden echt heeeeel goed gewoon puur financiële overwegingen kunnen zijn maar die optie wordt niet eens overwogen voordat er een oordeel wordt geveldt.

Zodra iets de term 'woke' heeft nemen mensen helemaal níks meer serieus en dat is zonde, want de overgrote meerderheid van de 'woke' mensen heeft gewoon goede punten. Als het dus al om woke ideeën gaat, wat hier helemaal niet zeker is. Maar door woke extreem te demoniseren krijgen anti-democratische partijen goede voeten aan de grond hier.

Het gaat óók over de manier van praten erover. Cynisch, afwijzend en kleinerend. 'Lui met oogkleppen op', eens. Maar niet verder willen kijken dan je neus lang is puur omdat iets woke is, dat is net zo goed oogkleppen op hebben en ze dan ook net zo stellig weigeren af te zetten... Het lijkt wel alsof mensen gewoon totáál verleerd zijn om in de spiegel te kijken. Als iets maar met genoeg angst wordt gebracht zijn mensen het daar direct mee oneens en dan is men ineens blind voor de eigen aandelen in de discussie... Nogmaals, ik bedoel hier iedereen mee, ook ikzelf, voordat ik weer een PB krijg met dat ik een godcomplex heb :') :')

Maar als ze nu eens echt zouden strijden voor leed zou ik ze niet woke noemen...maar ze strijden niet voor leed. Ze trekken zelf alles in het belachelijke, laat ik de kermisatractie paarden maar niet eens noemen.
Zelf willen ze zo aandacht, negatieve aandacht is ook aandacht of zo?
Nou dan krijgen ze die van mij

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:52

DuoPenotti schreef:
Maar als ze nu eens echt zouden strijden voor leed zou ik ze niet woke noemen...maar ze strijden niet voor leed. Ze trekken zelf alles in het belachelijke, laat ik de kermisatractie paarden maar niet eens noemen.
Zelf willen ze zo aandacht, negatieve aandacht is ook aandacht of zo?
Nou dan krijgen ze die van mij

Een goed beginpunt zou zijn, verduidelijk over wie je het hebt. Je bent nu enorm aan het generaliseren, want wie is 'ze' en waarom trekken ze 'alles' in het belachelijke? Ik denk oprecht dat de overkoepelende thema's die de schreeuwende activistische woke mensen in het (naar iemands mening) belachelijke trekken, op één of misschien twee handen te tellen zijn. Het wordt alleen zo vreselijk uitvergroot door de bubbel waar iemand inzit waardoor het een enorm probleem lijkt.

Daarnaast speelt de media een enorme rol. Van wat ik heb meegekregen was de carrouselpaarden actie gericht op dat we eens moeten kijken of de vanzelfsprekendheid van paardrijden, ook nog eens op een paard met een gezichtsuitdrukking van paniek, nog wel zo handig is. Vervolgens duikt de media erbovenop met "DE RECHTEN VAN PLASTIC PAARDEN". Ja, tuurlijk komt het dan over als volstrekt belachelijk. Terwijl het initiële idee al een stuk minder ridicuul is, zélfs als je het er niet mee eens bent.

Het enige wat ik probeer te zeggen is dat deze issues complexer zijn dan één oordeel/uitspraak/headline kan samenvatten en dat nadenken hierover vereist dat je één of twee lagen dieper kijkt dan alleen het oppervlak. Maar dat lijken we met z'n allen keihard verleerd te zijn.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:08

anjali schreef:
immanuela29 schreef:

Een paardenshow past natuurlijk prima in een sprookjespark.Maar dan iets fraais, sprookjestoneelstukje met mooie kostuums of zo. En zonder act waar vuur of ander gevaar bij komt kijken.

Het is juist de magie van een sprookje dat iets gedoemd lijkt en dan magisch weer goed komt. Gevaar hoort er dus wel bij.

De vuureffecten hebben een tijd uitgestaan wegens brand. En ook het vuur op het paard is een tijd niet geweest. Of deze er nu weer is, durf ik niet te zeggen

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:12

VuurVleugels schreef:

Niks aan toe te voegen, inclusief de rest van je bijdrage in dit topic. _/-\o_
Netjes genuanceerd!

anjali

Re: 'Efteling stopt met paardenshow in openluchttheater Raveleijn'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:22

@Dalena: In een nagespeeld sprookje of ander verhaal hoort geen echt gevaar. Dat moet dan gesimuleerd worden. Ik erger me ook altijd aan films waarin echte dieren misbruikt en soms zelfs gedood worden voor het verhaal. De menselijke acteurs worden toch ook niet echt gedood?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:25

anjali schreef:
@Dalena: In een nagespeeld sprookje of ander verhaal hoort geen echt gevaar. Dat moet dan gesimuleerd worden. Ik erger me ook altijd aan films waarin echte dieren misbruikt en soms zelfs gedood worden voor het verhaal. De menselijke acteurs worden toch ook niet echt gedood?

Heb je een voorbeeld hiervan? Voor zover ik weet worden er namelijk geen dieren (meer) gedood op sets, ze werken met levensechte nepdieren volgens mij. Omdat het inderdaad echt niet oké is om dieren te doden of letsel toe te brengen voor een stukje entertainment.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:34

anjali schreef:

Geen echt gevaar, wel nagespeeld. Denk dat de paarden bij Raveleijn echt niet in gevaar zijn.
Geen idee over welke films je het hebt maar dat vind ik niet ok. Is ook totaal iets anders

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:56

VuurVleugels schreef:
anjali schreef:

Heb je een voorbeeld hiervan? Voor zover ik weet worden er namelijk geen dieren (meer) gedood op sets, ze werken met levensechte nepdieren volgens mij. Omdat het inderdaad echt niet oké is om dieren te doden of letsel toe te brengen voor een stukje entertainment.

Ik hoop dat je gelijk hebt. Jij bent waarschijnlijk nog heel jong- ik niet en ik heb helaas al heel wat films gezien waarin echt wel dieren gedood werden voor het verhaal. Soms ook niet expres maar verongelukt. De film Ben Hur waarin wagenrennen voorkomen is een voorbeeld waarvan gezegd wordt dat daarin gebruikte paarden echt verongelukt zijn. maar ook films met jachtscenes ,zelfs iets recents als Downtown Abbey, daarin worden toch echt door die "adellijke personen" vogels uit de lucht geschoten! Als ik zoiets zie dan stop ik meteen met kijken want dan is de lol eraf voor mij.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:08

fenja schreef:
Tja gaan ze dan ook binnenkort kijken naar de dressuur en springen. Daar worden toch vaak wel dingen gevraagd die ik een paard uit vrije wil nog nooit heb zien doen. Ja misschien 1 keer maar niet meer dan 1 keer achter elkaar en dat wordt wel gevraagd in zowel de dressuur als in het springen. Zal misschien heel bokt over me heen krijgen maar echt geheel diervriendelijk vindt ik de hogere dressuur en springsport niet. Een passage bijv heb ik een paard in de vrijheid van bewegen nog nooit zien doen. Ik pak nu de dressuur en springen er uit maar het gaat eigenlijk om alles wat je met een paard kan doen. Vraag niet wat[u][b][b] wat ze niet natuurlijk ook doen[/b][/u][/b]. En ja er wordt door paarden wel eens gesprongen maar dat is een enkele hindernis maar moet je willen om er meer dan 20 achter elkaar te springen en heb het idee dat we maar steeds hoger en hoger moeten springen. Wedstrijden op 1 m20 zijn toch ook hoog zat.

Wat ze van nature niet doen........: einde dressuur, buitenritten, springen, mennen, voltige, wandelen aan de hand enz enz.
Van nature leeft een paard gewoon, eet wat drinkt wat, wordt drachtig/maakt een merrie drachtig en leeft zijn leventje.
Dag paard in de samenleving.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:17

Vuurvleugels
Ze: die activisten en aanhang genoemd in de OP.
Daar waar deze reacties over gaan.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:21

Dank je wel voor de verheldering DP. Ik ben benieuwd naar je gedachten over de andere dingen die ik noemde, als je daar zin en tijd voor hebt natuurlijk!