Billy schreef:Klopt, ik heb wel andere dieren…maar he, die tellen niet mee blijkbaar….
Net als de wolven blijkbaar.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Wolf is een heftig onderwerp, dat blijkt maar weer eens.
We zullen er mee moeten leren omgaan.
Het gesprek hierover op bokt ervaar ik niet altijd als erg constructief.
Dwz: het leren omgaan komt er zo niet van....
Wintu schreef:Janneke2 schreef:Wolf is een heftig onderwerp, dat blijkt maar weer eens.
We zullen er mee moeten leren omgaan.
Het gesprek hierover op bokt ervaar ik niet altijd als erg constructief.
Dwz: het leren omgaan komt er zo niet van....
Maar enkel zeggen dat we er mee om moeten leren gaan ook niet. Want dat wordt ons telkens verteld, maar hoe, dat moeten we zelf maar uitzoeken. Het is gemakkelijk gezegd en veelal door mensen die er niet mee van doen hebben.
De ecologen zien nog ruimte voor een extra 50 roedels, vooral in het noorden, want daar wonen toch niet zoveel mensen. Ach ja, wat kan men die mensen in het noorden nu schelen, die moeten er maar mee leren omgaan
Janneke2 schreef:Waar ik in dit verband naar zoek, is de paardvriendelijkste manier om de dieren, dwz paarden buiten te houden.
Met het biologische gegeven dat paarden in kudde verband niet weerloos zijn.
(Dit geldt uiteraard ook voor hele roedels. Paarden hebben al eeuwen en eeuwen en eeuwen met wolven van doen gehad.)
... maar een echte kudde is moeilijk.
Mijn paard graast overdag naast een natuurgebied, en staat 's nachts op stal.
Ze staat in een braaf clubje merries, en van de kwpn'ers van hen verwacht ik niets qua weerbaarheid.
(En honden en 21ste eeuwse technologie.)
Billy schreef:Wat wil je doen dan, elke wolf die Nederland binnenkomt afknallen? Ik denk persoonlijk dat de wolf blijft dus moeten we er mee leren omgaan
Wintu schreef:Ik denk inderdaad niet dat paarden hier, zoals in wilde kuddes, kunnen worden gehouden. Het zou een gemaakte kudde door de mens zijn en volgens mij is de cohesie in zo een kudde, nooit zo sterk dan wanneer de kudde op een natuurlijke manier zou worden gevormd.
Daar wij onze paarden meestal met een doel hebben, zou je ook constant in moeten breken in die kudde en verder is de ruimte er niet om onze paarden op die manier te houden. De mens in Nederland heeft werkelijk overal een hand in, dus natuurlijk paarden houden gaat gewoon niet.
Citaat:Zelf de semi wilde dieren redden zich niet tegen een wolf of een roedel. Dus die hele optie van paarden in kuddeverband houden tegen de wolf, bestaat in mijn optiek helemaal niet, utopie.
Kinke schreef:Billy schreef:Wat wil je doen dan, elke wolf die Nederland binnenkomt afknallen? Ik denk persoonlijk dat de wolf blijft dus moeten we er mee leren omgaan
Waarom niet? paar generaties voor ons waren dolgelukkig toen de laatste wolf verdwenen was. Die mensen waren vast heel erg dom in ons toen nog niet zo overbevolkte landje
Janneke2 schreef:Als gezegd, puur natuur gaat niet.
... maar je dieren een groepsverband geven dat 'ergens op lijkt' kan uiteraard wel.
En er zijn honden en de 21ste eeuwse technologie
Janneke2 schreef:...als we het hebben over de Exmoor ponies op het Aekingerzand, dan viel me 'twee veulens weg' vies tegen.
(En een hengst met waarschijnlijk een botbreuk, iets dat mij niet wolf gerelateerd lijkt. Maar kan bijdragen aan een geroofd veulen.)
Dus dat wil ik graag uitzoeken.
En please mind, met het kudde verband houd je de wolf niet tegen, je voorkomt slachtoffers.
En spaar mij het gepraat over flink veel geld en van die idioot hoge rasters.
Janneke2 schreef:....in Leiden snorkelt ridder Aaf Verkade door de grachten, in haar strijd tegen de Amerikaanse rivierkreeft, een invasieve exoot.
Één van haar andere middelen is het trainen van snoeken om op Amerikaanse rivierkreeft te gaan jagen.
... kunnen we dit vertalen naar de wolf?
(Het beest hoort hier thuis, dus de vertaalslag is kleiner dan bij een exoot.)
Wintu schreef:Janneke2 schreef:...als we het hebben over de Exmoor ponies op het Aekingerzand, dan viel me 'twee veulens weg' vies tegen.
(En een hengst met waarschijnlijk een botbreuk, iets dat mij niet wolf gerelateerd lijkt. Maar kan bijdragen aan een geroofd veulen.)
Dus dat wil ik graag uitzoeken.
En please mind, met het kudde verband houd je de wolf niet tegen, je voorkomt slachtoffers.
En spaar mij het gepraat over flink veel geld en van die idioot hoge rasters.
Dat viel je tegen? Iedereen had het op voorhand al voorspeld dat dit zou gebeuren.
Citaat:Ik snap ook werkelijk niet dat men een kudde samenstelt, overbrengt naar een nieuw gebied met wolven, 2 maanden voordat de merries zijn uitgerekend. Dat is gewoon geen inzicht hebben.
Citaat:De hengst met de botbreuk was met een andere hengst al in het gebied, de kudde is aan hen toegevoegd. De leidhengst van de kudde is met dit paard aan het vechten geweest en zo heeft het paard een botbreuk opgelopen en is afgeschoten, de andere hengst was ook op het lijstje van afschot, maar die heeft zich toch onderworpen aan de leidhengst. In principe heeft dit dus niks met de geroofde veulens te maken).
Citaat:Ik ben niet zo onnozel dat ik denk dat een kudde paarden de wolf tegenhoudt
Citaat:maar momenteel voorkomt die kudde ook niet het aantal slachtoffers, om de simpele reden dat ze er niet tegen bestand zijn. Ze staan er volgens de boswachter, omdat ze iets weerbaarder zijn dan schapen, aangezien schapen helemaal niet weerbaar zijn, hoef je van de weerbaarheid van de ponies ook niet veel te verwachten.
Kinke schreef:Billy schreef:Wat wil je doen dan, elke wolf die Nederland binnenkomt afknallen? Ik denk persoonlijk dat de wolf blijft dus moeten we er mee leren omgaan
Waarom niet? paar generaties voor ons waren dolgelukkig toen de laatste wolf verdwenen was. Die mensen waren vast heel erg dom in ons toen nog niet zo overbevolkte landje
Billy schreef:Kinke schreef:
Omdat wolven beschermd zijn.
Grappig dat mensen een grote mond hebben over jagen van hazen en konijnen etc om overpopulatie te voorkomen maar heel makkelijk een dier dat hun niet bevalt massaal naar de andere wereld willen helpen. Nerm me niet kwalijk dat ik dat hypocriet vind
Janneke2 schreef:En ik vraag me dus af, hoezo deze groep paarden er niet tegen opgewassen is.
Dat zou Exmoor kunnen zijn, jonge merries, wisselende samenstelling van de groep, hengsten wissel, geen familieverband - en wellicht nog meer.
tamary schreef:Janneke2 schreef:En ik vraag me dus af, hoezo deze groep paarden er niet tegen opgewassen is.
Dat zou Exmoor kunnen zijn, jonge merries, wisselende samenstelling van de groep, hengsten wissel, geen familieverband - en wellicht nog meer.
Onze gedomesticeerde dieren hebben als belangrijke eigenschap verminderde tot geen agressie, zeker de dieren waar we veel van en mee willen als paarden. Die geen agressie selectie maakt verdediging tegen roofdieren ook lastig.
Citaat:Als je een wolvenpopulatie wil handhaven, dan zal je dat moeten doen op draagvlak van die nodige grote prooidieren.