Wolven-DNA gevonden bij paard dat overleed na uitbraak uit paddock

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:58

Billy schreef:
Klopt, ik heb wel andere dieren…maar he, die tellen niet mee blijkbaar….

Net als de wolven blijkbaar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:01

Janneke2 schreef:
Wolf is een heftig onderwerp, dat blijkt maar weer eens.

We zullen er mee moeten leren omgaan.

Het gesprek hierover op bokt ervaar ik niet altijd als erg constructief.
Dwz: het leren omgaan komt er zo niet van....

Maar enkel zeggen dat we er mee om moeten leren gaan ook niet. Want dat wordt ons telkens verteld, maar hoe, dat moeten we zelf maar uitzoeken. Het is gemakkelijk gezegd en veelal door mensen die er niet mee van doen hebben.
De ecologen zien nog ruimte voor een extra 50 roedels, vooral in het noorden, want daar wonen toch niet zoveel mensen. Ach ja, wat kan men die mensen in het noorden nu schelen, die moeten er maar mee leren omgaan 8)7

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:02

Lieser schreef:
Billy schreef:

Die tellen enkel, er wordt het dier geen strobreed in de weg gelegd, dus begrijp je opmerking niet, uitleg zou welkom zijn.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:05

Wintu schreef:
Janneke2 schreef:
Wolf is een heftig onderwerp, dat blijkt maar weer eens.

We zullen er mee moeten leren omgaan.

Het gesprek hierover op bokt ervaar ik niet altijd als erg constructief.
Dwz: het leren omgaan komt er zo niet van....

Maar enkel zeggen dat we er mee om moeten leren gaan ook niet. Want dat wordt ons telkens verteld, maar hoe, dat moeten we zelf maar uitzoeken. Het is gemakkelijk gezegd en veelal door mensen die er niet mee van doen hebben.
De ecologen zien nog ruimte voor een extra 50 roedels, vooral in het noorden, want daar wonen toch niet zoveel mensen. Ach ja, wat kan men die mensen in het noorden nu schelen, die moeten er maar mee leren omgaan 8)7

Hoe moeten mensen omgaan met hele roedels die op pad gaan ?
Die al een enkele keer op de camera van het erf gesignaleerd zijn ?

Daar helpt toch niets tegen ? Janneke, hoe ga je dan de paarden nog een laatste pluk hooi voor de nacht geven, een laatste check op je eigen erf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:10

Waar ik in dit verband naar zoek, is de paardvriendelijkste manier om de dieren, dwz paarden buiten te houden.
Met het biologische gegeven dat paarden in kudde verband niet weerloos zijn.
(Dit geldt uiteraard ook voor hele roedels. Paarden hebben al eeuwen en eeuwen en eeuwen met wolven van doen gehad.)

... maar een echte kudde is moeilijk.
Mijn paard graast overdag naast een natuurgebied, en staat 's nachts op stal.

Ze staat in een braaf clubje merries, en van de kwpn'ers van hen verwacht ik niets qua weerbaarheid.
(En honden en 21ste eeuwse technologie.)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:17

Janneke2 schreef:
Waar ik in dit verband naar zoek, is de paardvriendelijkste manier om de dieren, dwz paarden buiten te houden.
Met het biologische gegeven dat paarden in kudde verband niet weerloos zijn.
(Dit geldt uiteraard ook voor hele roedels. Paarden hebben al eeuwen en eeuwen en eeuwen met wolven van doen gehad.)

... maar een echte kudde is moeilijk.
Mijn paard graast overdag naast een natuurgebied, en staat 's nachts op stal.

Ze staat in een braaf clubje merries, en van de kwpn'ers van hen verwacht ik niets qua weerbaarheid.
(En honden en 21ste eeuwse technologie.)

Ik denk inderdaad niet dat paarden hier, zoals in wilde kuddes, kunnen worden gehouden. Het zou een gemaakte kudde door de mens zijn en volgens mij is de cohesie in zo een kudde, nooit zo sterk dan wanneer de kudde op een natuurlijke manier zou worden gevormd.
Daar wij onze paarden meestal met een doel hebben, zou je ook constant in moeten breken in die kudde en verder is de ruimte er niet om onze paarden op die manier te houden. De mens in Nederland heeft werkelijk overal een hand in, dus natuurlijk paarden houden gaat gewoon niet. Zelf de semi wilde dieren redden zich niet tegen een wolf of een roedel. Dus die hele optie van paarden in kuddeverband houden tegen de wolf, bestaat in mijn optiek helemaal niet, utopie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:24

Paarden en andere dieren kunnen prima diervriendelijk 24/7 buiten gehouden worden.
Ook met aanwezigheid van roedels wolven.

Mits men maar een hele dikke portemonnee heeft om afrastering diep in te graven, betonnen fundering te storten en minimaal 2, 5 meter hoog hekwerk af te rikken. De afrastering die dierentuinen en wolven parken gebruiken om hun wolven binnen de hekken te houden dus.
En dat dus km’s en km’s lang.
Een gated community voor melkvee bedrijven die misschien de mazzel hebben al hun grond om de boerderij te hebben liggen.
Onze buurman heeft een huiskamer van 40 ha. Die zou het kunnen doen.

En je voor lief neem dat andere dieren afgesneden worden van hun routes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:26

Billy schreef:
Wat wil je doen dan, elke wolf die Nederland binnenkomt afknallen? Ik denk persoonlijk dat de wolf blijft dus moeten we er mee leren omgaan

Waarom niet? paar generaties voor ons waren dolgelukkig toen de laatste wolf verdwenen was. Die mensen waren vast heel erg dom in ons toen nog niet zo overbevolkte landje

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:28

Wintu schreef:
Ik denk inderdaad niet dat paarden hier, zoals in wilde kuddes, kunnen worden gehouden. Het zou een gemaakte kudde door de mens zijn en volgens mij is de cohesie in zo een kudde, nooit zo sterk dan wanneer de kudde op een natuurlijke manier zou worden gevormd.
Daar wij onze paarden meestal met een doel hebben, zou je ook constant in moeten breken in die kudde en verder is de ruimte er niet om onze paarden op die manier te houden. De mens in Nederland heeft werkelijk overal een hand in, dus natuurlijk paarden houden gaat gewoon niet.

Als gezegd, puur natuur gaat niet.
... maar je dieren een groepsverband geven dat 'ergens op lijkt' kan uiteraard wel.
En er zijn honden en de 21ste eeuwse technologie

Citaat:
Zelf de semi wilde dieren redden zich niet tegen een wolf of een roedel. Dus die hele optie van paarden in kuddeverband houden tegen de wolf, bestaat in mijn optiek helemaal niet, utopie.

...als we het hebben over de Exmoor ponies op het Aekingerzand, dan viel me 'twee veulens weg' vies tegen.
(En een hengst met waarschijnlijk een botbreuk, iets dat mij niet wolf gerelateerd lijkt. Maar kan bijdragen aan een geroofd veulen.)
Dus dat wil ik graag uitzoeken.

En please mind, met het kudde verband houd je de wolf niet tegen, je voorkomt slachtoffers.

En spaar mij het gepraat over flink veel geld en van die idioot hoge rasters.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:28

Kinke schreef:
Billy schreef:
Wat wil je doen dan, elke wolf die Nederland binnenkomt afknallen? Ik denk persoonlijk dat de wolf blijft dus moeten we er mee leren omgaan

Waarom niet? paar generaties voor ons waren dolgelukkig toen de laatste wolf verdwenen was. Die mensen waren vast heel erg dom in ons toen nog niet zo overbevolkte landje

Die stonden nog wat dichter bij de natuur dan die wokies nu...

Als men de eerste gevestigde had afgeknald en een half jaar de volgende die dat wilde. hadden er nu geen honderd + gezeten.
Was best te doen geweest hoor....
En heel wat minder leed geweest...
En heel wat minder duur geweest

Janneke2

Re: Wolven-DNA gevonden bij paard dat overleed na uitbraak uit paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:34

....in Leiden snorkelt ridder Aaf Verkade door de grachten, in haar strijd tegen de Amerikaanse rivierkreeft, een invasieve exoot.

Één van haar andere middelen is het trainen van snoeken om op Amerikaanse rivierkreeft te gaan jagen.

... kunnen we dit vertalen naar de wolf?
(Het beest hoort hier thuis, dus de vertaalslag is kleiner dan bij een exoot.)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:51

Janneke2 schreef:
Als gezegd, puur natuur gaat niet.
... maar je dieren een groepsverband geven dat 'ergens op lijkt' kan uiteraard wel.
En er zijn honden en de 21ste eeuwse technologie

Maar gaat een door de mens samengestelde kudde paarden van allerlei rassen zo reageren als een natuurlijke kudde is dan de vraag. Familiebanden werken sterker in mijn optiek.
KBH, tja, hoeveel van die dieren wil je overal neerzetten, in elke wei een of twee, is dat haalbaar voor iedereen? Als ik zie hoe nonchalant en onwetend de gemiddelde nederlander met zijn hond om gaat, moet je dan willen dat dit soort bijna autonome honden in elk weiland rondloopt en dan maar hopen dat diens baas zorgvuldig is? Er zijn pilots met dit soort honden in natuurgebieden, ik heb een link in het wolventopic daarover geplaatst destijds, de uitkomst is dat daar heel veel haken en ogen aan zitten.

Janneke2 schreef:
...als we het hebben over de Exmoor ponies op het Aekingerzand, dan viel me 'twee veulens weg' vies tegen.
(En een hengst met waarschijnlijk een botbreuk, iets dat mij niet wolf gerelateerd lijkt. Maar kan bijdragen aan een geroofd veulen.)

En please mind, met het kudde verband houd je de wolf niet tegen, je voorkomt slachtoffers.

Dat viel je tegen? Iedereen had het op voorhand al voorspeld dat dit zou gebeuren. Ik snap ook werkelijk niet dat men een kudde samenstelt, overbrengt naar een nieuw gebied met wolven, 2 maanden voordat de merries zijn uitgerekend. Dat is gewoon geen inzicht hebben.

De hengst met de botbreuk was met een andere hengst al in het gebied, de kudde is aan hen toegevoegd. De leidhengst van de kudde is met dit paard aan het vechten geweest en zo heeft het paard een botbreuk opgelopen en is afgeschoten, de andere hengst was ook op het lijstje van afschot, maar die heeft zich toch onderworpen aan de leidhengst. In principe heeft dit dus niks met de geroofde veulens te maken).

Er loopt nog een groep van 4 of 5 hengsten in een ander gedeelte, een van deze hengsten is katskreupel.

Ik ben niet zo onnozel dat ik denk dat een kudde paarden de wolf tegenhoudt, maar momenteel voorkomt die kudde ook niet het aantal slachtoffers, om de simpele reden dat ze er niet tegen bestand zijn. Ze staan er volgens de boswachter, omdat ze iets weerbaarder zijn dan schapen, aangezien schapen helemaal niet weerbaar zijn, hoef je van de weerbaarheid van de ponies ook niet veel te verwachten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:52

Janneke2 schreef:
....in Leiden snorkelt ridder Aaf Verkade door de grachten, in haar strijd tegen de Amerikaanse rivierkreeft, een invasieve exoot.

Één van haar andere middelen is het trainen van snoeken om op Amerikaanse rivierkreeft te gaan jagen.

... kunnen we dit vertalen naar de wolf?
(Het beest hoort hier thuis, dus de vertaalslag is kleiner dan bij een exoot.)

Is veel geprobeerd, maar allemaal lastig.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:06

Lieser schreef:
Billy schreef:

Ik ben niet voor afschot in tegenstelling tot velen hier

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:06

Wintu schreef:
Janneke2 schreef:

Dat viel je tegen? Iedereen had het op voorhand al voorspeld dat dit zou gebeuren.

Oh, dear.

Ik hoor niet bij iedereen.

"Kijk uit", kreeg ik ooit als waarschuwing, "als mensen gaan spreken in termen van alles/niets, iedereen/niemand, nergens/overal, etc."
... meestal spelen er heftige emoties.

Citaat:
Ik snap ook werkelijk niet dat men een kudde samenstelt, overbrengt naar een nieuw gebied met wolven, 2 maanden voordat de merries zijn uitgerekend. Dat is gewoon geen inzicht hebben.

... een kudde samenstellen horen paarden zelf te doen.
Citaat:
De hengst met de botbreuk was met een andere hengst al in het gebied, de kudde is aan hen toegevoegd. De leidhengst van de kudde is met dit paard aan het vechten geweest en zo heeft het paard een botbreuk opgelopen en is afgeschoten, de andere hengst was ook op het lijstje van afschot, maar die heeft zich toch onderworpen aan de leidhengst. In principe heeft dit dus niks met de geroofde veulens te maken).

... een goed op elkaar ingespeelde groep/kudde is essentieel.

Ik was er niet bij, maar een nieuwe leidhengst wil in de vrije natuur nog wel eens betekenen dat een aantal dieren de kudde verlaten.
Wat de merries mogelijk hebben uitgesteld ivm hoogdrachtig.

Citaat:
Ik ben niet zo onnozel dat ik denk dat een kudde paarden de wolf tegenhoudt

Laat ook maar.
Daar zijn paarden niet voor.
Heeft niets met onnozel te maken...
Citaat:
maar momenteel voorkomt die kudde ook niet het aantal slachtoffers, om de simpele reden dat ze er niet tegen bestand zijn. Ze staan er volgens de boswachter, omdat ze iets weerbaarder zijn dan schapen, aangezien schapen helemaal niet weerbaar zijn, hoef je van de weerbaarheid van de ponies ook niet veel te verwachten.

????
De schapen hadden mensen en honden.

En ik vraag me dus af, hoezo deze groep paarden er niet tegen opgewassen is.
Dat zou Exmoor kunnen zijn, jonge merries, wisselende samenstelling van de groep, hengsten wissel, geen familieverband - en wellicht nog meer.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:11

Kinke schreef:
Billy schreef:

Omdat wolven beschermd zijn.
Grappig dat mensen een grote mond hebben over jagen van hazen en konijnen etc om overpopulatie te voorkomen maar heel makkelijk een dier dat hun niet bevalt massaal naar de andere wereld willen helpen. Nerm me niet kwalijk dat ik dat hypocriet vind

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:21

je quote mij Billy, ik heb het niet over hazen en konijnen gehad.
Je mag het hypocriet vinden, ik ben van mening dat wolven niet meer in dit kleine en overbevolkte land horen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:23

Billy schreef:
Lieser schreef:

Ik ben niet voor afschot in tegenstelling tot velen hier

Jij vind dat wolven ongebreideld mogen voortplanten?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:25

@ janneke, je leest totaal niet wat ik zeg, dus ik staak mijn discussie met jou maar weer eens.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:28

Billy schreef:
Kinke schreef:

Omdat wolven beschermd zijn.
Grappig dat mensen een grote mond hebben over jagen van hazen en konijnen etc om overpopulatie te voorkomen maar heel makkelijk een dier dat hun niet bevalt massaal naar de andere wereld willen helpen. Nerm me niet kwalijk dat ik dat hypocriet vind

Ik vind het altijd zo triest dat men gelijk met vergelijkingen komt die nergens op slaan, is dat bij gebrek aan betere onderbouwing?
Ik ben voor beheer, van elk dier dat in aantallen te groot wordt of dat nu reeen, herten, zwijnen, hazen, konijnen of wolven zijn.
Je maakt er van dat mensen massaal de wolf willen uitroeien :roll:

Je leest het ook veel online, ben je voor beheer van de wolf, dan ben je automatisch pro bio-industrie en misstanden in de slachthuizen, ook zo een vreemde conclusie.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:36

Nergens op slaan? Natuurbeheer is natuurbeheer, het ene wordt verguisd het andere toegejuicht..
Wie zegt dat ik vind dat ze zich ongebreideld mogen voortplanten? Waar schrijf ik dat? Een quote graag

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:39

Billy schreef:
Nergens op slaan? Natuurbeheer is natuurbeheer, het ene wordt verguisd het andere toegejuicht..
Wie zegt dat ik vind dat ze zich ongebreideld mogen voortplanten? Waar schrijf ik dat? Een quote graag

Wat zie jij als oplossing?
Daar ben ik wel benieuwd naar. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:14

Ik ben voor natuurbeheer, alle dieren graag..daar hoort de wolf ook bij.

Ik ben niet voor afschot, maar om niet af te hoeven schieten had er beheerd moeten worden en dat is er niet dus ik vrees dat dit wel het lot gaat worden van vele wolven als dit nog verder uit de hand gaat lopen.

Wenskuddes in Nederland willen is natuurlijk totaal niet realistisch helaas. Daar is NL veel te klein voor met te weinig land en een paard te kostbaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:43

Janneke2 schreef:
Dat zou Exmoor kunnen zijn, jonge merries, wisselende samenstelling van de groep, hengsten wissel, geen familieverband - en wellicht nog meer.

Onze gedomesticeerde dieren hebben als belangrijke eigenschap verminderde tot geen agressie, zeker de dieren waar we veel van en mee willen als paarden. Die geen agressie selectie maakt verdediging tegen roofdieren ook lastig.

Daarnaast, kijkende naar de onderzoeken vanuit Rusland in opdracht van de tsaar al destijds (iets met kan ik verantwoorden dat ik mijn burgerbevolking ontwapen) komen 2 dingen duidelijk naar voren : noodzaak groot prooidier (eland, edelhert, damhert voor Europa/eurazie) en een voorkeur voor prooi in de leeftijd 2 dagen tot 6 maanden.
Dan heb je rap een populatie die niet in staat is om te compenseren voor bejaging door de wolf. Gevolg daar was en is trek van groot wild naar andere plekken (vaak met mensen en vee) en de wolf volgt. Dan wordt de nieuwe grote prooi je koeien, paarden, schapen ...

Als je een wolvenpopulatie wil handhaven, dan zal je dat moeten doen op draagvlak van die nodige grote prooidieren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:55

tamary schreef:
Janneke2 schreef:

Onze gedomesticeerde dieren hebben als belangrijke eigenschap verminderde tot geen agressie, zeker de dieren waar we veel van en mee willen als paarden. Die geen agressie selectie maakt verdediging tegen roofdieren ook lastig.

Eh, ja.
Ik schreef dat ik niets verwacht van de kwpn'ers bij mijn paard in de wei.
Koniks blijken het uitstekend te kunnen.
Wat ik nog niet weet, is hoe inheems de wolf de afgelopen duizend jaar in Engeland is geweest.
Zo nee, dan begrijp ik dat het instinct bij de Exmoors wat is weggezakt.
Citaat:
Als je een wolvenpopulatie wil handhaven, dan zal je dat moeten doen op draagvlak van die nodige grote prooidieren.

... dat is niet mijn doel, de wolvenpopulatie handhaven.

(In sommige discussies word ik zonder dat men mij iets vraagt of etc etc bij voorbaat ingedeeld bij 'pro wolf' of zelfs 'wolf lovers'.
Als gezegd, de discussies zijn niet altijd even constructief.)