NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:51

Dat huppeltje aan het EINDE van de proef was ook echt de enige fout die er gemaakt is, ze lachte er zelfs nog om. Gelukkig was het aan het EIND van de proef dus zou ze sowieso 'afgroeten'.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:52

Elisa2 schreef:
Jawel in de laatste piaffe staakte hij, dat is op de AC lijn waardoor ze de proef dus iets korter maakte en afgroette om de proef eerder te beëindigen. Heel slim want zo voorkwam ze verdere schade. Ik begrijp alleen niet dat dit niet meegenomen is in de punten.

Dan groette ze snel, das heel wat anders als afgroeten. Dan beeindig je voortijdig de proef en krijg je geen punten.

Ik heb alleen het kleine stukje op horses gezien en vind haar zelf enorm verbeterd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:53

Ze heeft ook niet af gegroet. Vermoedelijk wilde ze nog een laatste piaffe en dan halt. Dat ze er dan voor kiest die laatste piaffe niet te rijden betekent niet dat ze afgroet.

Ik vond het echt een heel fijn beeld! Wel overgewaardeerd denk ik. Zeker als je de kür van Mount st John Freestyle en Catherine Dufour van vandaag ernaast houdt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:55

nevica schreef:
Dat huppeltje aan het EINDE van de proef was ook echt de enige fout die er gemaakt is, ze lachte er zelfs nog om. Gelukkig was het aan het EIND van de proef dus zou ze sowieso 'afgroeten'.

Ja maar die fout is niet afgestraft, vond de overdreven hoge score niet helemaal terecht.

Ik bedoelde idd snel groeten om de proef te beëindigen.

Manubres, ik vind Indian Rock kwalitatief echt het beste paard wat er mee liep.
Gladiator ook fijn trouwens, helaas liep die de hele proef met zijn mond open.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:56

manubres schreef:
Het stukje film wat ik van Dinja zag vond ik: weinig expressie, een weinig actief achterbeen en treedt in normale draf weinig onder, in passage komt het achterbeen wel naar voren en de takt is wel super bij Hermes ook in de piaffe. Maar vond het hele beeld lauwtjes ogen, maar wel ontspannen :D

Persoonlijk denk ik dat Toto jr. het beste paard van het veld is: meeste balans, kracht, takt en voldoende souplesse, maar hij lijkt nogal stug in de aanleuning en is nog maar kort een combi met HP.

Heb je wel het filmpje van dit weekend gezien?

Oke, hij is niet expressief in het achterbeen zoals wij hollanders zijn opgevoed dat het elektrisch moet zijn, ondanks dat al jaren bewezen is dat dat enorme onzin is. Paard gaat zitten, blijft los in het lijf en is ontspannen.

Die opgeblazen Glockjes waarbij die paarden tot op het randje gereden worden, ik word daar dus niet blij van.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:58

Ze heeft daar letterlijk de enige cijfers onder de zeven voor gekregen. Zelfs een vier van de jury bij M. Hoezo niet afgestraft?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:58

Ik vind hem ook regelmatig wat achter blijven in het achterbeen. Galop is ook niet zijn sterkste punt, mag opwaartser blijven. Habibi was losser in het lijf.

Ze hebben wel een mooie harmonie Dinja en Hermes over het algemeen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:59

996981 schreef:
Ze heeft daar letterlijk de enige cijfers onder de zeven voor gekregen. Zelfs een vier van de jury bij M. Hoezo niet afgestraft?

Ze had van allemaal een 4 moeten hebben daarvoor. Je geeft zelf het antwoord al. ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:00

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

Ze had van allemaal een 4 moeten hebben.

Niet iedereen zit op hetzelfde punt in de baan en heeft dus hetzelfde perspectief hè B-)

Elisa2

Re: NK Dressuur: Dinja van Liere aan de leiding in brede kopgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:00

Ze deed dit op de X..

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:04

Geen idee, het filmpje wat ik heb gezien, vond ik niet zo'n hoge score waard. Op het hoogste niveau vind ik dat een achterbeen inderdaad wat elektrischer mag zijn en een paard met meer expressie de baan rond mag gaan. En ik zie juist eerder een hoog kruis dan een dalend kruis, maar ik zal wel de verkeerde bril op hebben. Hermes is wel in balans met goede takt en ontspannen. Maar voor 87% moet er wel wat meer bij vind ik...

Indian Rock heb ik al even niet meer gezien, maar eerder vond ik hem vaak traag bewegen en in galop achter nakomen ofzo, kan het niet helemaal verklaren hoe hij beweegt. Maar wel giga mooi paard, mooi front en echt zitten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:05

Elisa2 schreef:
Ze deed dit op de X..

Ja. Niet alle juryleden kijken hetzelfde op de x hè.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 23:26

Hermes heel goed paard, ook stabiel/harmonieus. Maar niet te vergelijken met bv een Freestyle.

Toto vind ik ook fantastisch. Heeft geen minpunten, mag wel losgelatener en meer ontspanning tonen.

Total en Indian Rock zijn beide niet mijn type paarden. Van de zijkant bekeken "zitten" ze altijd, maar of ze fysiek ook écht comfortabel en met gemak kunnen sluiten? Ik vind het er altijd wat ongemakkelijk uit zien.

Maar.... diep respect dus voor juryleden, oa nav mijn bovenstaande mening.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 07:26

Waarom was Kirsten Brouwer met Foundation uitgebeld?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 07:35

Ze heeft zelf afgegroet. Kreeg geen fijne verbinding van achter naar voren doordat hij (bleek) tong over het bit had. Kreeg daardoor twee storingen waarna ze opgaf. Echt zonde.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:04

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

Ze had van allemaal een 4 moeten hebben daarvoor. Je geeft zelf het antwoord al. ;)

Het was een gecombineerd cijfer, dus voor het binnenkomen en halthouden en groeten, en aan het einde halthouden en groeten. Het binnenkomen was gewoon goed, waardoor dat cijfer dus hoger is dan als deze onderdelen los van elkaar werden beoordeeld :j

En Dinja heeft artistiek ook gewoon mega goed gescoord he, hier had ze 93%(?) voor, technische score lag dus ongeveer op 81% en dat maakt natuurlijk de uiteindelijke score van 87% :D

Onderstaand even de opsomming waar ze dan punten voor moeten geven en ik vind het wel terecht dat ze daar hoog heeft gescoord. Laagste cijfers waren namelijk een paar 9ens het hoogste zelfs twee 10en.
- Regelmaat, energie, elasticiteit
- Harmony between rider and horse
- De choreografie, de verdeling over de rijbaan en de originaliteit
- Degree of difficulty. Calculated risks
- Music and interpretation of the music

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:23

Ik heb genoten van Dinja, Emmelie en Marlies. Vond het er mooi ontspannen uit zien. Dat spectaculaire is in mijn ogen helemaal niet nodig. Hier krijg je meer lof over dan de proeven van Edward en Hans Peter

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:37

Het filmpje welke op cmh werd gedeeld van Gal zag er wel veel fijner uit.

Ben echt benieuwd wat het team voor Parijs gaat worden. Stel Gal had hier gewonnen, dan weet je echt niet waar hij internationaal staat

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:56

Eerlijk, ik zou Gal ook thuislaten. Fijn dat hij hier nu redelijke scores rijdt, maar zo kort voor de Spelen zichzelf nog even in de kijker willen rijden, daar vind ik iets van := Plus wat hij zelf toegeeft, het paard heeft geen wedstrijdritme, is de entourage van een NK al niet gewend (hoe gaat dat dan in een Olympisch stadion) en dan moet je dus maar hopen dat die spanning op het losrijdterrein eenmalig is dan wel te hanteren blijft.
Dan liever ruiters en paarden mee die dat wedstrijdritme wel hebben en die over een langere termijn bewezen hebben consistent te kunnen presteren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:59

Foaly schreef:
Eerlijk, ik zou Gal ook thuislaten. Fijn dat hij hier nu redelijke scores rijdt, maar zo kort voor de Spelen zichzelf nog even in de kijker willen rijden, daar vind ik iets van := Plus wat hij zelf toegeeft, het paard heeft geen wedstrijdritme, is de entourage van een NK al niet gewend (hoe gaat dat dan in een Olympisch stadion) en dan moet je dus maar hopen dat die spanning op het losrijdterrein eenmalig is dan wel te hanteren blijft.
Dan liever ruiters en paarden mee die dat wedstrijdritme wel hebben en die over een langere termijn bewezen hebben consistent te kunnen presteren.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:22

Dinja heeft echt een fijne proef gereden, echt chapeau hoe die in haar rijerij veranderd is. _/-\o_ Hermes lijkt zichzelf aan het einde van de proef aan te hebben getikt, althans, hij trekt 1 been iets hoger op (deed hij in het begin van de proef niet), dat lijkt geïrriteerd. Opzich vind ik de storing aan het einde niet heel erg, het beeld is echt wel duidelijk verbeterd!

Indian Rock heb ik beter van gezien, dook wel vaak achter de loodlijn, maar kwalitatief een heel fijn paard, denk dat Emmelie misschien de spanning er niet helemaal uit kreeg? Of misschien was hij een beetje moe na een flinke week achter de rug?

Total US dook echt heel erg achter de loodlijn. Plus het manier hoe hij Edward's hand "volgt" ziet er zo gek uit, net zo'n hondje op de achterbank van een auto. :Y) En inderdaad, hij mist echt dat stukje wedstrijdritme, zo kort voor de Olympische Spelen.

Toto Jr. vind ik een beter beeld dan Total US, niet zo "extreem". Beetje jammer van de staartgezwiep en dat HP in heel veel delen duidelijk zit te trillen met z'n linkerhand (beetje stug op links?).

Vergeleken met de Denen (die hadden afgelopen weekend ook hun NK), lopen we misschien toch een stukje achter op een iets vriendelijker beeld.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:30

Ik vind de omschrijving "De Denen hadden ook hun NK" wel heel grappig klinken :P

Ik had het idee dat HP wel aan het proberen was om lengte te creëren in de hals. Qua punten vond ik de storing van Edward wel jammer, had wel willen weten wat die punten waren zonder dat stuk (niet omdat ik het fijn vond, maar gewoon nieuwsgierigheid tegen over de rest).
Ik vond Dinja ook fijn, Hermes had die tijd echt nodig die die nu gehad heeft. Volgens een collega was ze met het losrijden wel behoorlijk hard in haar hand, maar op het grootste gedeelte van de proef zag ik dat niet. Wel bepaalde stukken maar echt wel verbetering.

Edward mist niet alleen wedstrijdritme maar ook vergelijkingsmateriaal met andere landen, als hij Rotterdam start of Aken zal je wel wat kunnen vergelijken maar nooit zo zoals Dinja/Emmelie/Marlies.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:51

Ik wil wel even een kant tekening maken dat het hier om allemaal dekkende hengsten gaat dat is niet te vergelijken met een Mount freestyle of een Imothep.

Dat maakt voor punten niet uit natuurlijk een Imothep of Mount is veel relaxter dus dat oogt ook gwn beter.

Wat ik met deze tekst wil zeggen is dat de Nl wel echt de handen vol hebben aan de hengsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:59

Ik vind Hermes toch wat kwaliteit missen, voornamelijk in de galop voor die hele hoge cijfers. Ik heb het idee dat dit internationaal anders gaat scoren. Maar goed, verder natuurlijk alleen maar goed dat harmonie wel terecht hoog beoordeeld wordt. Vond dat er bij Marlies en Habibi ook uit springen, deze hadden van mij ook wel iets hoger mogen scoren.

Gal vond ik echt teleurstellen om eerlijk te zijn, zie liever Dinja op Total. :o Total was denk ik ook het meest bezwete paard.

Als Hermes zich aangetikt heeft dan begrijp ik de storing, die oefening is ook erg gewaagd maar juist daarom des te belangrijker om goed uit te voeren.

Indian Rock ademende enorm zwaar..kon het gewoon op de tribune horen.

Tja Minderhoud, die had hem zowel strak aan het been als strak aan de kop..ik vind het eigenlijk zonde dat die twee talentvolle Totilas zonen niet onder ruiters lopen met een andere rijstijl. :o

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:17

dresjoepie schreef:
Ik wil wel even een kant tekening maken dat het hier om allemaal dekkende hengsten gaat dat is niet te vergelijken met een Mount freestyle of een Imothep.

Dat maakt voor punten niet uit natuurlijk een Imothep of Mount is veel relaxter dus dat oogt ook gwn beter.

Wat ik met deze tekst wil zeggen is dat de Nl wel echt de handen vol hebben aan de hengsten.

Ik kan een zo een paar hengsten opnoemen die dekhengsten zijn, die gewoon normaal tussen de hekjes konden lopen. Desperados? Briar? Painted Black? Blue Horse Zack? Maargoed, dit zijn oudere hengsten. Misschien ook een teken dat we teveel bloed erin hebben gefokt? Dat de paarden moeite hebben om in deze omstandigheden iets te ontspannen?