[OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11999
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:11

Volgens mij is het vooral belangrijk om passende rijschoenen te hebben, gladde buitenkant, zonder veters of dikke zolen en voldoende hak. En vooral geen gympen of tuinlaarzen.

XladyX

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:30

Ik heb ook een paar, verwondingen aan jezelf of kleding nog nooit gehad of gezien, maar omdat ik veel in een bak met een deel gaas in het hekwerk rij gebruik ik ze niet meer uit angst dat ze daaraan zouden blijven hangen. Dat lijkt me een groter risico dan voor afstijgen

carika
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:10

Ik vind het goed dat hier aandacht voor is. De oplossing is zo simpel gewoon de sluiting van het elastiek omdraaien en de haak beneden maken.

Naskapower

Berichten: 3246
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 22:33

oplossing met afstijgen is om de beugel voor het zadel langs te hangen. dan kom je als ruiter de beugel niet meer tegen onderweg naar beneden.

Zinzi_jewel

Berichten: 8902
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 23:41

Naskapower schreef:
oplossing met afstijgen is om de beugel voor het zadel langs te hangen. dan kom je als ruiter de beugel niet meer tegen onderweg naar beneden.


Dat zou een mooie oplossing kunnen zijn ! Maar tegenwoordig zoveel mooiere veiligheids beugels als die lelijke dingen met elastiek .

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 01:43

Zoolgangster schreef:
pluisje88 schreef:
Nou als je die andere veiligheidsbeugels hebt die open klappen daar steekt een metalen pin uit als je ze open hebt. De kans dat daar verwondingen van ontstaan is volgens mij vele malen groter dan in alle rust afstappen van een paard met dit soort beugels.


Lijkt mij ook.

Een korfje lijkt me nog het veiligst.
Maar dat mag dan weer niet op wedstrijden.


Hoezo mag dat niet? Zag er gister nog iemand mee rondrijden

Sita_xx

Berichten: 1633
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 02:04

SuperRocky schreef:
Hier heeft m'n dochter ook eens een gescheurde broek gehad om dat ze 'verkeerd om' wilde afstappen; met de billen langs het zadel laten glijden (let wel, ze was toen 5 jaar ;-) wel hilarisch trouwens, was met haar eerste F proefje, net voor ze aan de beurt was, wilde ze nog snel naar het toilet, ze stapte zo af, scheurde haar broek, enorme winkelhaak en een knalroze onderbroek te zien door het gat :D niks meer aan te doen zo kort voor haar proefje, dus zo maar de ring in gestuurd hahahaha :o ).

Behalve dit verder nooit gehoord van verwondingen door deze stompe haak. Wel meerdere nare verhalen over blijven hangen in niet-veiligheidsbeugels.. Daarom denk ik dat het eerder omgekeerd zou moeten zijn: wanneer maken ze veiligheidsbeugels nou eindelijk eens verplicht op wedstrijd? en dan maakt het mij niet uit welke soort, als het maar open is/open kan, of met een korfje. De kans op serieuze verwonding door een beugel met elastiek bij het op/afstappen lijkt mij verwaarloosbaar in vergelijking met de kans op blijven hangen; de mogelijke gevolgen daarvan zijn vele malen groter...


Nou idd ik snap echt niet dat bij de ponyruiters en in de springsport etc veiligheidsbeugels niet verplicht zijn. Ik stap zelf liever niet zonder veiligheidsbeugels op een paard. Niks enger dan blijven hangen en meegesleurd te worden lijkt mij.

miereneter

Berichten: 2648
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 08:11

Zinzi_jewel schreef:
Naskapower schreef:
oplossing met afstijgen is om de beugel voor het zadel langs te hangen. dan kom je als ruiter de beugel niet meer tegen onderweg naar beneden.


Dat zou een mooie oplossing kunnen zijn ! Maar tegenwoordig zoveel mooiere veiligheids beugels als die lelijke dingen met elastiek .


;(

Zoolgangster

Berichten: 9782
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 08:27

Bielsje schreef:
Citaat:
Er zijn verschillende modellen voor wie de beugels met elastiek wil vervangen door een veiligere optie. Deze beugels werken op verschillende manieren om de voet vrij te laten in het geval dat deze blijft haken. Zo zijn er beugels met gebogen zijkanten, beugels die naar voren wijzen in plaats van opzij en beugels met een mechanisme dat aan de zijkant openklapt om de voet los te maken.


Dat doen deze toch ook als je je voet eruit haalt :')
Maar ja, zolang ze daar in gebruiksaanwijzingen van magnetrons etc moeten zetten dat je er geen dieren in mag doen... :+


Ja, die waarschuwing op een magnetron, daar dacht ik ook al aan.

Ik vraag me ook af wat voor een klungel je moet zijn om zo'n ongeluk met een stijgbeugel voor elkaar te krijgen bij het afstijgen.Met elastiek eraan, lijkt zo'n ongeluk me helemaal onmogelijk.

Meegesleurd worden door een paard, doordat je voet vastzit in een normale beugel, lijkt me trouwens veel gevaarlijker.

Olikea

Berichten: 5462
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:40

Zoolgangster schreef:
Bielsje schreef:


Dat doen deze toch ook als je je voet eruit haalt :')
Maar ja, zolang ze daar in gebruiksaanwijzingen van magnetrons etc moeten zetten dat je er geen dieren in mag doen... :+


Ja, die waarschuwing op een magnetron, daar dacht ik ook al aan.

Ik vraag me ook af wat voor een klungel je moet zijn om zo'n ongeluk met een stijgbeugel voor elkaar te krijgen bij het afstijgen.Met elastiek eraan, lijkt zo'n ongeluk me helemaal onmogelijk.




Klungel meld zich.
Ik ben eens met mijn riem achter zo'n beugel blijven hangen. Gelukkig kon ik net met mijn tenen bij de grond.

Maar ja. Alle eerlijkheid. Ik ben ook echt chronisch onhandig

DuoPenotti

Berichten: 30601
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:55

Maar juist voor chronisch onhandige moeten beugels ook veilig zijn natuurlijk :D

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:44

Ik zou dit soort dingen wel liever onderbouwd zien met goede cijfers dan met anecdotes. Maar tegelijkertijd denk ik dat het toch ook niet zo moeilijk moet zijn om eenvoudige veiligheidsbeugels te maken. (En goedkoper dan wat er nu allemaal aangeboden wordt.) Misschien dat regelgeving ook wel nodig is om voor elkaar te krijgen dat er een gewoon een goede basisbeugel komt.

(Of misschien nog eenvoudiger: in plaats van het elastiek een iets meer gevormde beschermer van siliconen/buigzaam kunststof die je op de bestaande beugels kunt klikken, maar die een doorlopende vorm geven. 3d-printbaar voor iedereen die dat leuk vindt.)

Olikea

Berichten: 5462
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 07:59

DuoPenotti schreef:
Maar juist voor chronisch onhandige moeten beugels ook veilig zijn natuurlijk :D


True. Wij hebben het het hardste nodig.
Ergens toch fijn om te weten dat ik niet uniek ben hierin.. had er nooit bij stil gestaan dat anderen dit ook gehad hebben.
Ik dacht gewoon lomp van mij uit.

Zoolgangster

Berichten: 9782
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: [OPINIE] "Verbied de veiligheidsbeugels met elastiek!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 08:17

@Dorine, misschien mag het tegenwoordig wel, of bepaalde beugels mogen?