Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:33

Monique1963 schreef:
Hutcherson schreef:
Ach mn hart. Zet maar bij mij op stal. Iemand die die dieren dit kan aandoen mag van mij hetzelfde lot ondergaan.

Je moet niet iets posten, als je de vorige posts niet gelezen hebt. Deze persoon zat in een scootmobiel.

Natuurlijk moet je dan hulp zoeken als je het zelf niet meer kunt, lichamelijk en financieel, maar zo grof uit de hoek komen is wel een beetje simpel.

Daar moeten de dieren niet onder hoeven lijden .
De persoon had hulp kunnen vragen.
Scootmobiel afhankelijk zijn is vervelend maar als er aan de mond niks mankeert kun je hulp vragen ipv de pony,s zo te laten lijden .

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:34

Monique1963 schreef:
Hutcherson schreef:
Ach mn hart. Zet maar bij mij op stal. Iemand die die dieren dit kan aandoen mag van mij hetzelfde lot ondergaan.

Je moet niet iets posten, als je de vorige posts niet gelezen hebt. Deze persoon zat in een scootmobiel.

Natuurlijk moet je dan hulp zoeken als je het zelf niet meer kunt, lichamelijk en financieel, maar zo grof uit de hoek komen is wel een beetje simpel.

Dus iedereen op bokt moet nu eerst alle posts lezen voordat ze iets mogen plaatsen? Ik zie twee verwaarloosde paarden, waar zij niks aan kunnen doen en waar een mens verantwoordelijk voor is. Kan je elke dag langsrijden in je scootmobiel of de zorg niet aankunnen...maakt het echt niet minder zielig of schandalig!
Als je het niet meer aankunt is het je verantwoordelijkheid om iets anders te regelen. Meldt het desnoods bij de dierenambulance of politie om je te helpen. Trouwens dat iemand in een scootmobiel zit zegt niet zoveel en ontslaat je niet van deze verantwoordelijkheid, klaar.

Monique1963

Re: Paarden maanden opgesloten in smerige schuur zonder bewegingsruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 23:47

ja het is toch raar dat je zomaar zo grof reageert terwijl er al andere informatie staat?

En ik zeg letterlijk: Natuurlijk moet je dan hulp zoeken als je het zelf niet meer kunt, lichamelijk en financieel, maar zo grof uit de hoek komen is wel een beetje simpel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 00:09

Wie zegt dat die info klopt?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 00:15

Eens met Hutcherson, scoormobiel, serieus? Komop. Telefoon zal niet ver zijn voor hulp. Dat doe je als het je niet meer lukt, punt. Dat ze de stallen eens schoonschrapen, fijn hoor, maar lijkt me toch wel het minste. Daarnaast denk ik dat menig dier mest zal eten als het te weinig binnen krijgt(zoals je al met ''normale'' paarden krijgt die iets te kort komen). Zo zijn verschillende dingen te speculeren maar puntje bij paaltje; paarden zijn veel te dun en zien het zonlicht niet. Dat meneer slechter te been is heeft er imo echt niets mee te doen.
Hopelijk krijgen de paarden een paardwaardig leven. Fijn dat er in is gegrepen.
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 15-05-24 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 00:16

Hutcherson schreef:
Wie zegt dat die info klopt?

En wie zegt dat de info van de journalist klopt? We zien zo vaak bij artikelen in de media dat ze bepaalde feiten niet vernoemen omdat het anders te weinig impact heeft bij de lezer.

Verder ga ik er niet meer op in, want ik heb alles duidelijk verwoord wat ik bedoel en ik ga mezelf niet herhalen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 06:50

Het maakt in dezen volgens mij niks uit wie zijn geschreven woord al dan niet volledig klopt.

De foto’s spreken voor zich. Ellendige hoopjes paard in smerige kleine stallen zonder bodembedekking en eten.

Dat is dierenleed en onacceptabel. Wat de achterliggende reden ook is.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 06:56

Scootmobiel of niet, je hebt nog steeds een verantwoordelijkheid naar je dieren toe. In mijn ogen maakt het weinig uit hoe mobiel of beperkt je bent. Als je dieren houdt en je laat ze zo creperen is mijn oordeel erg hard. Hier zijn geen verzachtende omstandigheden voor. Dusja, ik hoop oprecht dat deze persoon nooit meer een dier in zijn bezit heeft.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:18

Zo is dat. Scootmobiel of whatever. Zolang je een mond heb kun je vragen. Je hebt een verantwoordelijkheid.

Dikke pluim voor de instanties die deze dieren opvangen en oplappen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:59

fjordjes schreef:
Ik wil niks goedpraten maar de eigenaar had niet veel meer en zit in een scootmobiel. De paarden was nog het enige wat hij had. Rij dagelijks langs de wei en had de paarden al een tijdje niet meer gezien dus ik dacht dat ze ergens anders stonden.

Ik wil absoluut niets goedpraten qua toestand, maar stel dat de eigenaar ziek was en niemand had/heeft om erop terug te vallen.
Kennelijk ( correct me if I am wrong) was in die tijd dat fjordjes er dagelijks langs de wei kwam ,de situatie nog niet in deze mate.
Stel DAT er iemand gevraagd was om de paarden te verzorgen en dit dus niet naar behoren deed.
En als de LID pas na "maanden" controleerd, waar was in die tijd de "sociale controle" want misschien dachten er meer zoals Fjordje, dat de paarden gewoon verplaatst waren?

Nogmaals de toestand van de paarden is verschrikkelijk maar het is mij te gemakkelijk om van af de toetsenbord te (ver-)oordelen als men alleen deze krantenartikel heeft.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:04

Nou haak ik toch nog even in. Waar ik over val is dat deze eigenaar kans krijgt de dieren terug te halen.

Ook in het scootmobiel scenario vind ik dat van de zotte!! De eigdnaar heeft blijkbaar genoeg lichamelijke beperking om niet fatsoenlijk voor dieren te zorgen! Waarom zou die dan dedieren terug kunnen krijgen als alles in ordd gemaakt word?

Schrompeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:14

Zinzi_jewel schreef:
Monique1963 schreef:

Daar moeten de dieren niet onder hoeven lijden .
De persoon had hulp kunnen vragen.
Scootmobiel afhankelijk zijn is vervelend maar als er aan de mond niks mankeert kun je hulp vragen ipv de pony,s zo te laten lijden .

Om hulp vragen klinkt leuk, maar niet iedereen heeft een sociaal vangnet. Van het nederlands zorgsysteem kan je helaas ook niks verwachten.
Ik probeer dit niet goed te praten, maar snap wel hoe iemand in deze wanhopige situatie terecht kan komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:31

Maar zonder sociaal vangnet kun je ze wel te koop zetten.
Die mensen kennen echt de handelaren in de buurt nog wel, 1 telefoontje en ze staan er niet meer

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:48

paars schreef:
Zo is dat. Scootmobiel of whatever. Zolang je een mond heb kun je vragen. Je hebt een verantwoordelijkheid.

Dikke pluim voor de instanties die deze dieren opvangen en oplappen.

Hier wil ik even op inhaken. Ik ken iemand die in een scootmobiel zit. En een mond heeft. En geluid kan maken.
Maar door hersenletsel kan deze persoon geen woorden meer vormen. En vanwege datzelfde hersenletsel is de motoriek ook zodanig aangetast dat ook bijv. schrijven niet meer gaat.
Dus vragen gaat in zo'n geval ook niet lukken. Deze persoon heeft een heel goed vangnet.
Maar als je dan ook nog eens zonder sociaal vangnet zit, dan wordt het allemaal wel heel ingewikkeld.

Daarmee wil ik niet zeggen dat dit hier aan de hand is. Maar wel dat hier hele nare en harde conclusies worden getrokken over een persoon die het merendeel hier niet zullen kennen.
Dit soort trieste omstandigheden zit vaker wel dan niet ook een heel triest verhaal achter.

En nee, als zoiets als bovenstaande aan de hand is zullen de dieren ook niet terug kunnen. Maar waarschijnlijk worden de omstandigheden dan ook niet verbeterd omdat de persoon daar fysiek en/of mentaal niet meer toe in staat is.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:24

In iedergeval heeft IEMAND kennelijk wel aan de bel getrokken, anders hadden LID en Politie geen controle doorgevoerd .
Veel te laat? Ja, want anders zag het paard er niet zo uit.

Maar er zijn vaker zulke gevallen, paarden,honden,katten, boerderij-dieren.
En in 9 van de 10 keer zit er een triest verhaal achter.
En niemand die het echt ziet.
In het artikel staat ook niets van een voorgeschiedenis, bvb of er vaker gecontroleerd werd.

En hoe berichtgeving in de media werkt, was er gisteren een mooi voorbeeld van : hier op bokt werd vermeld dat de paarden van Bram Chardon in de sloot belandt zijn.
Nu is bokt dus voor paardenliefhebbers en iedereen weet woe hij is.

Op televisie hebben ze er ook over bericht, met film en al en ook dat het wedstrijdpaarden waren maar geen enkel woord van wie.
Dus net even een stukje interessante
informatie weggelaten.

En zo dus ook hier.

Er wordt van maanden geschreven en bokker fjordje heeft het iver een "tijdje "

Bij "maanden" denkt men snel aan 3,4 of meer
Bij een "tijdje" denk IK meer in weken bvb.

En ook in bvb anderhalve maand kan een slank paard als die opgesloten is en weinig voer al gauw zo eruit zien - de scheur in de hoef even buiten beschouwing gelaten.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:33

JameyDL schreef:
Ohh dat is waar ik woon... vraag me dan af waar dit precies in het dorp is, of het echt Deurne is of gemeente deurne waar meerdere dorpen onder vallen. edit: Heb het artikel opgezocht holy die paarden zien er slecht aan toe...

Zou ook maar zo in Zeilberg kunnen zijn...... ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:41

Kende gij 't plekske waor ge bent geboren
Witte ge 't verschil nog tussen haver en korre
Kende gij de Kulert en de Snoertsebaan,
Witte gij de Wittendijk en ok de Halve Maon...

Bietje offtopic. Sorry...
SaraViavia schreef:
JameyDL schreef:
Ohh dat is waar ik woon... vraag me dan af waar dit precies in het dorp is, of het echt Deurne is of gemeente deurne waar meerdere dorpen onder vallen. edit: Heb het artikel opgezocht holy die paarden zien er slecht aan toe...

Zou ook maar zo in Zeilberg kunnen zijn...... ;)