Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:17

Elisa2 schreef:
De link werkt!

Bedankt allemaal, we zijn bezig met de stallen afsluiten. Wij hebben nog "het geluk" dat een groot deel van het perceel afgesloten is door omringende hekwerken maar willen geen enkel risico nemen.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen niet geleerd hebben van het verleden. Hoe mooi ik de wolf ook vind, er is wel een reden waarom deze uitgeroeid was in Nederland. Het is net of men nu zo ver van de natuur af staat dat er collectief vergeten wordt waarom dat zo was.

Gelukkig!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:58

Dat de wolf zo explosief groeide en groeit komt door de beschermde status waar ik van vind dat daar iets aan gedaan moet worden (dus minder bescherming bieden en de wolf leren dat hij als de dood voor mensen moet zijn).

Ik heb gezocht naar bronnen waaruit zou blijken dat hij is uitgezet. Die kom ik bij verschillende bronnen niet tegen. Wel dat hij door de bescherming van ver weer in Europa is terug gekomen. Zoals ik het ook in mijn hoofd heb.

Ik vind net als Elisa de wolf een prachtig dier, maar vind dat we er niet goed mee omgaan. Ik vind dat erg gevaarlijk voor mens en huisdier.

Hier een link over de geschiedenis die ik ook elders zo ongeveer las.

https://www.animalrights.nl/de-terugkee ... age-landen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 13:19

pien_2010 schreef:
Goed stuk Elisa2. En eens met je ideeën over de status van de wolf dat wel snel veranderd mag en moet worden. Sterkte.

Het enige dat ik wel wil benoemen is dat het niet de overheid, de EU of de wolf liefhebbers, natuurorganisaties etc zijn die de wolf herintroduceerd hebben in Europa. Dat heeft de wolf helemaal zelf gedaan middels het krijgen van welpen en op zoek gaan naar nieuw leefgebied.

Nee. Enige tijd geleden heb ik op het wolftopic nog een bericht geplaatst over problemen met wolven in Italie waar gewoon zonder meer instond dat ze uitgezet waren.Italie is ook de EU dus dezelfde idiote plannen voor "natuurherstel" zoals, volgens dat Italiaanse artikel, bewoners van grote steden zich dat voorstellen, die geen enkel contact hebben of verstand van het platteland en de echte natuur.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 14:45

Popstra schreef:
De wolven zijn rond 2012..2014 bij wijze van experiment uitgezet in oost europa.
Dus enigzins wel door liefhebbers daar van.
Er is enkel nooit nagedacht over hoe dit zo vreselijk uit de hand kon gaan lopen en veel overlast kon gaan geven mits er geen goed beheer zou zijn.

Mag ik vragen, hoe jij daarbij komt ?
Toen ik in 1996/97 in Oostduitsland was (aan de Poolse Grens, alleen gescheiden door een riviertje) waren in Polen al gewoon wolven.
Dus pas 20 jaar later uitgezet is per wijze van experiment is - sorry- heel grote onzin.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 14:52

anjali schreef:
pien_2010 schreef:
Goed stuk Elisa2. En eens met je ideeën over de status van de wolf dat wel snel veranderd mag en moet worden. Sterkte.

Het enige dat ik wel wil benoemen is dat het niet de overheid, de EU of de wolf liefhebbers, natuurorganisaties etc zijn die de wolf herintroduceerd hebben in Europa. Dat heeft de wolf helemaal zelf gedaan middels het krijgen van welpen en op zoek gaan naar nieuw leefgebied.

Nee. Enige tijd geleden heb ik op het wolftopic nog een bericht geplaatst over problemen met wolven in Italie waar gewoon zonder meer instond dat ze uitgezet waren.Italie is ook de EU dus dezelfde idiote plannen voor "natuurherstel" zoals, volgens dat Italiaanse artikel, bewoners van grote steden zich dat voorstellen, die geen enkel contact hebben of verstand van het platteland en de echte natuur.

Ook dit is niet de waarheid - de wolf is in Italië nooit uitgestorven...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:18

Goed googelen dan vind je het vanzelf. Of het wolven topic vanaf het begin door spitten. Vind je het ook met linken en al!

Heel geen zin meer in weer een topic te vervuilen welles nietus gedoe door meest voorstanders!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:22

Rocamor schreef:
Mooi stuk! En ik schrok dat er al 80 daar in de buurt zitten. Absurd.

Hoeveel denken ze dat er momenteel in Nederland zitten?

Stand van zaken van de wolf: 'Mogelijk verdubbeling van roedels' - https://nos.nl/r/343096

Hier even de stand van zaken.
80 rondom Ede is een beetje overdreven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:27

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:31

anjali schreef:
pien_2010 schreef:

Sinds de val van de muur zijn wolven langzamerhand weer naar het westen gekomen. Achter de muur leefden ze al die tijd al.
Ze zijn naar het westen getrokken en bescherming heeft hen dit mogelijk gemaakt. Maar het is niet in een heel kort tijdsbestek gebeurt.

Als je een artikel aanhaalt Anjali, is het handig om minimaal de bron te plaatsen. Zo niet dan is het voor mij überhaupt niet interessant om te lezen, want iedereen kan alles beweren.
Daarnaast: polarisatie doen alsof mensen uit de stad niet weten wat natuur is, echt hou toch op! Hier op bokt zijn het iig met name de populistische stemmers die van mening zijn dat Nederland überhaupt geen "echte natuur" kent. Of nu opeens weer wel? Net hoe het uitkomt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:39

Popstra schreef:
Goed googelen dan vind je het vanzelf. Of het wolven topic vanaf het begin door spitten. Vind je het ook met linken en al!

Heel geen zin meer in weer een topic te vervuilen welles nietus gedoe door meest voorstanders!

Kijk en dit is dus polariserend. Ik ben totaal geen voorstander van de wolf. Integendeel. Alleen als het gaat om wetenschappelijk onderzoek vind ik niet het uitzetverhaal terug maar wel dat door de bescherming in die landen in Europa waar de wolf (bijna) was uitgestorven weer middels reproductie in aantallen is gegroeid en zich heeft verspreid.
Ik ben al de hele middag aan het googelen en lees zoals hier al eerder is geschreven dat weliswaar de populatie erg klein was bv in Italië en andere landen maar dat hij wel degelijk nog bestond in Europa.

Ik krijg soms.het idee dat bij de ene groep moet het alleen maar negatief etc zijn ongeacht of de feiten kloppen en bij de andere groep mag ik alleen maar enthousiast klappen zonder het leed onder ogen te kunnen brengen. Daar begin ik wel van te balen onderhand.

Dit omdat er al zoveel polariserende onderwerpen zijn. Kom op zeg, laten we gewoon het erover hebben.
Elisa heeft een heel goed artikel geschreven over hoe het werkelijk is. En dat is goed.

En er mag dus wel degelijk over een detail dat in mijn ogen niet klopt gediscussieerd worden. Dat detail is belangrijk daar onterecht mensen de schuld krijgen van.
Je mag de mensen die het tof vinden dat de wolf Eris heus verwijten dat ze er te gemakkelijk over denken en de feiten niet helemaal op orde hebben. Maar niet dat zij schuldig zijn aan de terugkomst van de wolf daar ze aan uitzetten gedaan hebben.
Dat klopt gewoon niet en dat haalt een hoop boosheid al weg over deze situatie waar we in zitten inmiddels.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:47

Popstra schreef:

Lieve Popstra... als je correct googled.. dan heb je precies 2 minuten nodig om te zien dat het " uitzetverhaal" in Italië EN in Polen klink klare onzin is - eveneens als de getal 80 RONDOM Ede.

En nee, zoals al vaker gemeld :ik ben niet VOOR en ook niet TEGEN de wolf.
Wat ik WEL ben is bij bewijsbare feiten blijven en TEGEN stemmingsmakerij...
Dat heeft niets met welletjes /nietjes te maken...
Ik neem gewoon niet klakkeloos alles aan.

Trouwens is ook dit topic een onderdeel van het forum Bokt en ik zou niet weten ,waarom ik dan niet hier mijn mening wat betreft feiten mag schrijven.
Iets met democratie ?

pien_2010

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:48

Sasja zo eens met je!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:00

Dank Pien voor deze analyse.
Ik zie ook dat er door bijna iedereen selectief wordt gezocht. Dat gaat ons niet helpen.
Een linkje is niet altijd een ‘bewijs’, niet alle bronnen zijn even betrouwbaar.
Soms doet het er ook niet toe.

Ze zijn hier, en de meeste bezitters van landbouwhuisdieren zijn daar niet gelukkig mee en maken zich zorgen. Ik hoop ook dat het beleid binnenkort wijzigt en dat de status verandert zodat enige vorm van beheer mogelijk is, zoals Elisa ook aangeeft.
Dat kan tenslotte ook voor reeën en een heleboel andere diersoorten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:12

Ik ben ook voorstander van beheer. Tegen de wolf zijn vind ik absurd.
Beheer zou wat mij betreft moeten beginnen met
*stoppen/minderen met de jacht op wild door mensen, zodat er meer prooidieren voor de wolf zijn.
Daarnaast natuurgebieden verbinden waar mogelijk.
*Mensen die bedrijfsmatig dieren houden verplichten om binnen een bepaalde termijn hun bescherming op orde te hebben (en duidelijk zijn over wat die bescherming moet inhouden)
*Makkelijker vergunningen afgeven die mensen met hobby dieren in staat stellen tot het realiseren van huisvesting voor hun dieren
*Toestaan om wolven die zich op privé terrein of binnen de bebouwde kom bevinden weg te jagen (en dan een duidelijke regel hoe dat mag)
*Mensen die wolven voeren aanpakken

Groetjes van een paardenhouder in wolvengebied :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:38

Ik geloof niet dat ze zijn uitgezet.
Maar dat de gebieden waar ze leefde te vol waren en zo verder trekken.
En zonder beheer is het een plaag die snel uitbreid.

Dus de oplossing vangen en uitzetten naar rustig gebied bestaat ook al lang niet meer.

En of het getal 80 klopt. Geen idee. Zijn het er nog minder hebben ze per stuk nog veel meer leed veroorzaakt.
Des te meer reden om groot in te gaan grijpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:42

Ik ben zelf ook paardenhouder in wolven gebied en niet tegen een wolf, wel voor beheer want dit kan natuurlijk niet verder zo met wekelijks ontiegelijk veel slachtoffers die af gescheept worden met wat eigenlijk??
Ik polariseer overigens niet, als je goed leest zie je staan met MEEST voorstanders. Dat je jezelf dan aangesproken voelt is niet mijn probleem.
Verder verwijs ik jullie voor dat soort discussies naar het topic over de wolf die al geruime tijd loopt. Niet onder een net bericht als deze van Elisa. Dat is ook heel de bedoeling niet.

Wintu

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:49

Ik ben ook niet tegen de wolf, maar in gebieden met te weinig natuurlijk voedsel past hij niet. Het dier blijft zich voortplanten en volgens ecologen is er ruimte voor nog tientallen roedels meer in het land. Als een paar zich vestigt dient het gebied waar hij zich vestigt als Natura2000 gebied aangemerkt te worden.
In die gebieden waar de wolf zich bevindt dient vanalles aangepast te worden, zodat er minder confrontaties plaats vinden tussen mens en wolf. Dus minder recreatie, meer ruige natuur, geen jacht. En dat allemaal in het kleine Nederland. Recreëren in natuurgebieden gaat uiteindelijk er niet meer zijn of wel erg beperkt, die kant gaat het uit. En waar moet je als Nederlander dan naartoe ter ontspanning of om even aan de natuur te ruiken in de toekomst.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:55

Misschien iets om over na te denken. Annemiek Verstraaten vraagt al 3 jaar om DNA gegevens van de wolven. Die krijgt ze pertinent niet (!) ondanks de wob/woo verzoeken. Op de een of ander manier is dat dus staatsgeheim. Toch een beetje vreemd denk ik....

Al deze links naar de Woo verzoeken zijn trouwens op haar Facebook site terug te vinden voor de mensen die een bron willen.

Zo ook die van een wolf die uit Canada geïmporteerd is maar vervolgens niet bij een of andere dierentuin terecht is gekomen.... Waar is die wolf nu dan? Ook daar komt geen antwoord op door de instanties.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:06

Wintu schreef:
Ik ben ook niet tegen de wolf, maar in gebieden met te weinig natuurlijk voedsel past hij niet. Het dier blijft zich voortplanten en volgens ecologen is er ruimte voor nog tientallen roedels meer in het land. Als een paar zich vestigt dient het gebied waar hij zich vestigt als Natura2000 gebied aangemerkt te worden.
In die gebieden waar de wolf zich bevindt dient vanalles aangepast te worden, zodat er minder confrontaties plaats vinden tussen mens en wolf. Dus minder recreatie, meer ruige natuur, geen jacht. En dat allemaal in het kleine Nederland. Recreëren in natuurgebieden gaat uiteindelijk er niet meer zijn of wel erg beperkt, die kant gaat het uit. En waar moet je als Nederlander dan naartoe ter ontspanning of om even aan de natuur te ruiken in de toekomst.

Dat is maar in welk perspectief je het ziet: van de ongeveer 4,5 miljoen hectare Nederland, is maar een half miljoen hectare bebouwing en wegennet.

Overigens ben ik het met je eens dat er veel zou moeten worden aangepast. Jammer dat dat allemaal zo traag gaat, en voor een groot deel nog helemaal niet gebeurd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:10

[quote="Mist"]Misschien iets om over na te denken. Annemiek Verstraaten vraagt al 3 jaar om DNA gegevens van de wolven. Die krijgt ze pertinent niet (!) ondanks de wob/woo verzoeken. Op de een of ander manier is dat dus staatsgeheim. Toch een beetje vreemd denk ik....

Al deze links naar de Woo verzoeken zijn trouwens op haar Facebook site terug te vinden voor de mensen die een bron willen.

Zo ook die van een wolf die uit Canada geïmporteerd is maar vervolgens niet bij een of andere dierentuin terecht is gekomen.... Waar is die wolf nu dan? Ook daar komt geen antwoord op door de instanties.[/quote]

Over wat voor wolf heb je het dan? In Canada leven andere wolven dan in Europa.

Overigens is die Annemiek niet echt een betrouwbare bron :n

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:34

Nikass schreef:
*stoppen/minderen met de jacht op wild door mensen, zodat er meer prooidieren voor de wolf zijn.
*Mensen die bedrijfsmatig dieren houden verplichten om binnen een bepaalde termijn hun bescherming op orde te hebben (en duidelijk zijn over wat die bescherming moet inhouden)
*Makkelijker vergunningen afgeven die mensen met hobby dieren in staat stellen tot het realiseren van huisvesting voor hun dieren
*Toestaan om wolven die zich op privé terrein of binnen de bebouwde kom bevinden weg te jagen (en dan een duidelijke regel hoe dat mag)

Wat jij nu noemt is geen beheer. Beheer is ook vaststellen hoeveel wolven er op een bepaald oppervlakte kan leven en afschieten als dat er teveel worden. Net zoals nu met herten, everzwijnen, ganzen etc. gebeurd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:56

Precies, en overal hekken om zetten zodat de wolf ergens niet in kan. Betekent dat andere dieren weer belemmert worden of vast komen te zitten in deze hekken.

Ik begrijp werkelijk niet waarom het leven van een wolf meer waard is dan dat van andere (wilde) dieren.

Daarnaast is de wolf helemaal niet zo goed voor de natuur want ze eten de begrazers op (moeflons bijv.) die zorgen dat de heide en zandverstuivingen open blijven en niet dichtgroeien. Op de Hoge Veluwe ervaren ze hier ook heel veel problemen mee.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:57

Nikass schreef:
Mist schreef:
Misschien iets om over na te denken. Annemiek Verstraaten vraagt al 3 jaar om DNA gegevens van de wolven. Die krijgt ze pertinent niet (!) ondanks de wob/woo verzoeken. Op de een of ander manier is dat dus staatsgeheim. Toch een beetje vreemd denk ik....

Zo ook die van een wolf die uit Canada geïmporteerd is maar vervolgens niet bij een of andere dierentuin terecht is gekomen.... Waar is die wolf nu dan? Ook daar komt geen antwoord op door de instanties.[/quote]

Over wat voor wolf heb je het dan? In Canada leven andere wolven dan in Europa.

Overigens is die Annemiek niet echt een betrouwbare bron :n

Want?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:58

Hoewel ik niet snap waarom heide en zandverstuivingen open moeten blijven, originele natuur is het niet, vind ik ook dat je geen groot roofdier kunt hebben zonder enige vorm van beheer.

Naar mijn mening zouden probleemdieren, dus wolven die vee/huisdieren aanvallen, afgeschoten mogen worden.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:03

Nikass schreef:

Amen, heel mooi verwoord

En als men goed deze post leest dan staat er duidelijk dat dit maatregelen zijn waarmee beheer zou moeten BEGINNEN.