Moska schreef:Opfok gaat al naar hoog tarief in 2024 https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... enhouderijDat snap ik, maar opfok is nu nog laag tarief. Net als africhting en het stukje hooi en stro in de pensionprijs. Maar door te stellen dat opfok voor derden geen landbouwactiviteit is, kun je ook stellen dat het niet meer onder het lage tarief valt. En aangezien de btw op voer, hooi en stro ook al naar 21% gaat straks, ben ik benieuwd of deze uitspraak ook gevolgen kan hebben voor het lage tarief bij opfok.
denisesilver schreef:Vetgedrukte klopt niet, Laag tarief is niet voor hooi en stro maar voor gelegenheid geven tot sportbeoefening. Blijft laag tarief. Verdeling bij pensionstal met binnenbak is 1/3 0%, 1/3 9%, 1/3 21%Kale box- en weidehuur is 0%
Stro en hooi is 9%
Verzorging van, dus binnen-en buitenzetten, voeren, etc. is 21%
Btw technisch kan je het beste een fiscaal adviseur in de hand nemen want faciliteiten maken het plaatje ook weer anders. Op bovenstaand moet je me ook niet vastpinnen. Is al een tijdje geleden dat ik met btw kwesties te maken heb gehad![]()
En logisch toch. Het voorzien van pension is een service. Je produceert geen landbouwproduct, om het zo maar te noemen. Voor zover ik weet mag je wel weer als nevenactiviteit voor derden opfok faciliteren. Paardenmelkerijen en paardenmesterijen (die zijn er echter niet in Nederland voor zover ik weet) zijn wel degelijk agrarisch, omdat je hiermee een landbouwproduct levert.
Sorry voor de onrust! In 2025, zie de link.