Henk en Neelie zouden hun paarden verwaarlozen, maar vinden dat onzin

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:05

Lieser schreef:
Popstra schreef:
Een leek denkt ook al snel dat een bejaard paard een verwaarloosd paard is, mager met een doorgezakte rug..
Je zou ze bijna uit zicht houden.

Er is een dierenarts bij geweest.

Ik doel meer op dat men zomaar een melding kan gaan maken omdat jouw goed verzorgde bejaarde paard mager is.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:05

DP, dat klopt. Maar je hebt wel een hoop gezeur om niets. Ik hoop, als er mensen zijn die vinden dat ik mijn paarden niet goed verzorg, dat ze mij daar dan eerst op aanspreken. Mensen vinden tegenwoordig iets al snel zielig. Aan de andere kant kunnen de instanties beter 10x voor niets komen dan 1x te laat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:08

Dat denk ik ook, DP.
Als je al gelijk begint te tieren en schelden dan zullen de ambtenaren ook niet aannemen dat je openstaat voor een gesprek en mogelijke aanpassingen.

En mensen zelf aanspreken wordt ook niet meer gedurfd, Dreamboy.
Wat ik me gezien dit soort berichten ook wel weer kan voorstellen ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:08

Citaat:
'Jullie zijn geen dierenbeulen. U houdt van uw paarden, maar er komt nogal wat kijken bij het verzorgen van zes paarden op leeftijd en het is u misschien boven het hoofd gegroeid.'

Ik denk dat de rechter hiermee de spijker op de kop slaat!
De oplossing met de paarden in een rusthuis is ook niet verkeerd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:09

Dreamboy schreef:
DP, dat klopt. Maar je hebt wel een hoop gezeur om niets. Ik hoop, als er mensen zijn die vinden dat ik mijn paarden niet goed verzorg, dat ze mij daar dan eerst op aanspreken. Mensen vinden tegenwoordig iets al snel zielig. Aan de andere kant kunnen de instanties beter 10x voor niets komen dan 1x te laat.

Eens hoor.
Mijn oudje was op het laatst ook echt ingeteerd op spieren en vetjes.
En hier loopt een fietsroute, dus heb ook vaak gedacht, er gaat wel een keer gebeld worden.
Maar toch nooit gebeurt.
Misschien omdat hij altijd vol in het gras stond? De andere eerder te vet dan te dun waren en ze zo toch verschil zagen?

Maar dacht wel, komen ze, dan kom maar.
Dan mochten ze de pracend zien, het senioren voer, de tandarts rekening, enz.
Dan zijn ze ook zo weer weg. Maak me daar dan ook niet druk om.

En idd liever dat dan een keer te weinig was dan ook mijn gedachte.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:44

De hoeven en tanden waren ook slecht. Dat zijn dingen die je over het algemeen wel bij kan houden.

Bij een kan er echt wel een medische verklaring voor zijn, maar als dat het geval is bij zes paarden, dan kun je je daar ook niet achter verschuilen.

Het zal een optelsom zijn. Ook zijn zes paarden behoorlijk wat werk om te onderhouden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:46

Popstra schreef:
Ik doel meer op dat men zomaar een melding kan gaan maken omdat jouw goed verzorgde bejaarde paard mager is.

Nou en? Een melding is nog geen veroordeling.

Elisa2

Re: Henk en Neelie zouden hun paarden verwaarlozen, maar vinden dat onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:14

Als je niks te verbergen hebt is er toch niks mis met een melding? Ik heb het ook weleens gedaan bij wat verwaarloosde shetten die nooit de hoefsmid zagen. Paarden hebben gewoon basiszorg nodig, de tandarts hoort daar ook bij. Hoeft dan niet eens ieder jaar, maar in ieder geval om de paar jaar en bij oudere paarden natuurlijk vaker.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:49

Popstra schreef:

Dat kan. Maar als je je zaakjes goed op orde hebt, hoef je je geen zorgen te maken. Zelfs als je je zaakjes maar een heel klein beetje/bijna niet op orde hebt, hoef je je nog geen zorgen te maken. Paard water en eten geven en de mest niet al te aanwezig laten worden en je bent eigenlijk wel safe.
Eer dat in België (en ik veronderstel in Nederland ook) dierenverwaarlozing een zaak wordt, heb je het echt serieus niet op orde.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:05

Popstra schreef:

Beter een keer teveel gemeld dan waren verwaarlozing missen.
Mensen melden uit bezorgdheid, daar is niets mis mee.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:16

fransje23 schreef:
Popstra schreef:

Beter een keer teveel gemeld dan waren verwaarlozing missen.
Mensen melden uit bezorgdheid, daar is niets mis mee.

Klinkt mooi, maar... dan moet je toevallig wel thuis zijn als ze aan de deur komen... overkwam een bekende van me: was zo lief geweest dove kat uit asiel te halen, en dove katten miauwen KEIHARD.
Was ze op ergens op visite, bleef nachtje logeren. Kat is op streng dieet, mag maar 1 soort peperduur voer hebben, had voer genoeg. Breekt de politie in, wegens 114 melding: hongerige miauwende kat. Kat wordt volgestopt met voer. Eigenaar komt thuis, ziet dat er is ingebroken en ziet dat er in de keuken een hele zak voer is leeggestrooid. Kat had in de woonkamer een voederautomaat, die gewoon werkte.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:18

fransje23 schreef:
Citaat:
'Jullie zijn geen dierenbeulen. U houdt van uw paarden, maar er komt nogal wat kijken bij het verzorgen van zes paarden op leeftijd en het is u misschien boven het hoofd gegroeid.'

Dit dus precies. Ik vermoed dat deze mensen met alle goede bedoelingen hun dieren hebben willen houden maar er toch echt hier en daar wel wat aan schortte, zie ook de opmerking van mevrouw mbt de tandarts. Het is ook nogal een werk om 6 paarden op je eigen terrein te verzorgen als je zelf 60+ bent.

Al denk ik niet dat de paarden in een rusthuis de oplossing is…. Een rusthuis moet ook betaald en voor 6 paarden is dat een fikse kostenpost.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:06

Lieser schreef:
IHN schreef:
ben toch blij dat ik in dl woon. Had hier een tijdje mijn paarden op een bosweide staan. Waren oid, maar 1 daarvan was ziek geweest dus erg mager. Had er ook iemand gebeld. Die vrouw heeft de hele buurt en politie over zich heengehad. Politie is gaan kijken. zag dat ze water hadden en gras. Eigenaren vd weide hrbben gezegd dat ik 2x per dag kwam voeren en dat zij water bijvulden mocht het toch onverhoopt op zijn. Politie heeft me nieteens gebeld. Ik heb ze zelf gebeld toen ik het hoorde. Hun antwoord:die melding was dikke onzin. We hebben de melder gezegd dat ze zich moest schamen om iemand zwart te maken zonder eerst te vragen hoe het zit en onze tijd te verdoen.

Hoezo ben je blij dat je in dl woont? Melding wordt bij jou en hier gedaan. Als de melding onzin is, wordt er niet doorgepakt. Dat is hier ook. Dus wat is er dan zo anders bij jou? Of je moet het fijn vinden dat er in dl meer kans is dat verwaarloosde paarden niet geholpen worden ...

dat was mijn reactie op degene die zei dat ze, na een melding, vielen over 1 vlo op de kat.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:06

Ik poets mijn paarden vrijwel nooit behalve onder het zadel en singel en hoofd als ik ga rijden. Ik haal wel klitten uit manen en staart, maar verder lijken het wel slachtpaarden. Poetsen heeft ook geen zin want ze gaan toch altijd precies lekker in de blub liggen rollen als ik ze gepoetst heb. Verder hebben ze het zoals paarden het horen te hebben, maar stel dat iemand daags voor de smid weer moet komen zulke moddervarkens ziet, dan zijn de hoeven ook lang. En de tandarts komt eens per 1,5 jaar, want per jaar vond ze overbodig. Dus stel dat dat allemaal tegelijk valt, lange tenen en lange tanden en modder en iemand wil fout, dan zou ik dus een probleem hebben. Ik ben ook over de 60. Ik heb er ook vier. Gelukkig zijn ze niet mager, maar wie weet vindt iemand mijn trekpaardmerrie wel te dik. En ook ik heb half beton en half matten. Bewust. Is beton tegenwoordig fout? Ook ik vind het bizar hoe willekeurig het ingrijpen of het niet ingrijpen van de dierenpolitie lijkt te zijn. De ene krijgt meerdere waarschuwingen en zeggen we allemaal waarom niet gelijk en nu (bij 1 mager paard) moet iemand afstand doen van 6 paarden.
Het zal je maar overkomen. Ik zou ook woest op die agenten worden. Ik heb meer het idee omdat die meneer zo boos werd, dat het daarom voor de rechter heeft moeten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:14

Maar waarom wacht je tot je paarden zulke lange tenen hebben dat je 'bang' zou zijn mensen melding kunnen maken?

Hier nooit lange tenen? Je laat toch op tijd de smid komen zou je denken. Die komt hier elke 6 weken bekappen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:14

De politie haalt niet zomaar paarden weg. Volgens mij heb ik destijds het nieuwsbericht gezien, en stonden die paarden in een hele dikke laag mest zonder enig strooisel, en dat al maanden. En die agressieve, beledigende houding zal de zaak geen goed hebben gedaan. Oh en vergeet niet dat zo'n nieuwsbericht geschreven wordt door een journalist die weinig van paarden weet, en "onthouden van zorg" wellicht vertaald naar "maanden niet geborsteld", omdat leken paarden altijd associëren met "borstelen".

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:19

Welnee monique.
Als jou tandarts aangeeft dat dit kan hebben ze nooit grote haken.
Ik zie wel eens foto's voorbij komen van de tandarts van een paard dat van baas is gewisseld en de oude baas tandarts niet nodig vond en dan een haak van een paar cm met kapotte wang. Dat is wat anders dan een eventueel klein puntje.

Zo ook de hoeven. Je ziet echt wel of het een hoef is die wel een beurtje mag hebben of waar lange tijd niets aan is gebeurt.

Of het moet zijn zoals spenk schrijft ook echt veeel te lang is. Ja dan is het ook echt niet oké.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:21

@prompter
Die vertaling kan het zeker zijn.

En daarnaast paarden die echt in de mest liggen zijn ook echt heel vies.
Daar zit meestal aangekoekte zooi aan.
Dikke kans dat de waterslang in de opvang er eerst nog op moet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:24

prompter schreef:
De politie haalt niet zomaar paarden weg.

Dat dacht ik ook altijd… Maar kennelijk is dat hier wel van toepassing. Bovendien vraag je je af wat voor soort mensen het zijn, aangezien ze met tien man kwamen.

Niet zomaar paarden weghalen geloof ik ook niet meer in, aangezien er ook “zomaar” kinderen uit huis geplaatst worden.

Soms krijg je een nare bijsmaak van dergelijke instanties, dit is er zo eentje…
Laatst bijgewerkt door Kaja op 12-02-24 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:25

fransje23 schreef:
Citaat:

6 Paarden naar een rusthuis? Dat wordt eerder 'manege Stegeman...'

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:35

Zoolgangster schreef:
6 Paarden naar een rusthuis? Dat wordt eerder 'manege Stegeman...'

Nee, zo staat het niet in de uitspraak van de rechter.
Schijnbaar gaan de eigenaren zelf de kosten betalen voor de paarden in het rusthuis.

Volgens het bericht lag de zeecontainer vol met mest. De omgeving erom heen was te nat om met een kruiwagen te rijden om uit te mesten.
V
Paarden gehouden in modder en en een berg mest zijn echt wel vervuild.
Dat is niet simpelweg niet gepoetst.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:02

De vraag is of de paarden ‘zo ineens’ zijn weggehaald of dat dat enkel de beleving is van de mensen bij wie ze zijn weggehaald. Voor hetzelfde geld is iemand van de politie al vaker wezen kijken zonder daar de eigenaar van in kennis te stellen, om te kijken of er iets gedaan werd aan de mest of de hoeven. Of wat als er al eerder contact is geweest, maar er in dit artikel gekozen is dit niet de benoemen? Of als de eigenaar al een flink strafblad heeft en bekend is met geweld of belediging richting ambtenaren? Of, of, of… het artikel is zo eenzijdig dat we er volgens mij geen conclusies uit kunnen trekken en al helemaal niet bang hoeven te zijn voor onze eigen dieren. Niet enkel op basis van dit artikel, tenminste. Als je je zorgen maakt omdat je weet dat de verzorging van jouw dieren op het rándje ligt en nog maar net door de beugel kan, dan kun je wellicht beter daar wat aan doen :). Dat is trouwens aan niemand specifiek gericht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:01

Hhilde schreef:
Als je je zorgen maakt omdat je weet dat de verzorging van jouw dieren op het rándje ligt en nog maar net door de beugel kan, dan kun je wellicht beter daar wat aan doen :). Dat is trouwens aan niemand specifiek gericht.

Inderdaad, als je naar aanleiding van dit bericht, voor je eigen dieren vreest, is het misschien eens tijd om kritisch naar je eigen dieren te kijken. Het gaat in dit bericht namelijk over nalatige verzorging, hoeven en tanden die niet goed waren, paarden die te mager waren en allemaal wel iets medisch aan de hand hadden, modder die zo diep was dat er niet uitgemest kon worden en in de schuilstal lag een hoeveelheid mest dat de rechter schrok bij het bekijken van de foto. Als je bij dit verhaal dan toch nog aan je eigen situatie denkt, dan is het tijd om het beter te gaan doen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:40

IHN schreef:
dat was mijn reactie op degene die zei dat ze, na een melding, vielen over 1 vlo op de kat.

En dat verhaal geloof jij?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:56

Lieser schreef:
IHN schreef:

En dat verhaal geloof jij?

Oh, ik word voor leugenaar uitgemaakt?
Ik heb erbij gestaan, ik werd namelijk meteen gebeld als getuige, want ik had de kat gezien meteen na de operatie.
Het is gegaan zoals ik had geschreven.
Het is trouwens met een sisser afgelopen, nee, mevrouw is niet veroordeeld, ze is slechts gewaarschuwd, maar ze was zó ontdaan, dat ze spijt had dat ze haar kat niet had laten inslapen.

Voor degene die me voor leugenaar uitmaakt: zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.