PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:25

VuurVleugels schreef:
Wintu schreef:
Mwhahahaha!! Echt serieus, waar stellen we onze kinderen aan bloot? Het is verdorie een speelgoed paard, wat is het volgende, teddyberen ook maar er uit, want beren zijn niet om te knuffelen, Dombo bij de drogist buiten waar die ukkies even in mogen hobbelen, ook maar mee kappen want dat doe je niet, en zo lego voorbeelden. De Barbie paarden er uit, de my little ponies. Laten ze zich maar met zaken qua misstanden bezig houden dan met dit gemuts.

En dan vragen mensen zich af waarom verandering toch zo moeilijk gaat in de samenleving. Wat een giller dit! Wat zijn we toch fragiele mensjes zeg, allemaal bovenop de kast als we iets niet volledig begrijpen...

Of juist fragiele mensjes omdat ze zeuren over een nep dier op een draaimolen :+

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:26

VuurVleugels schreef:
En dan vragen mensen zich af waarom verandering toch zo moeilijk gaat in de samenleving. Wat een giller dit! Wat zijn we toch fragiele mensjes zeg, allemaal bovenop de kast als we iets niet volledig begrijpen...

Dit soort verandering zit ik ook helemaal niet op te wachten.
Als je dit soort idioterie moet gaan invoeren, zodat men later een paard goed behandeld, dan is dat toch te triest voor woorden. Alsof mensen later dit als voorbeeld nemen, mensen kunnen voor zichzelf denken hoor. Wat wordt hier nu precies mee aangegeven, dat misstanden rondom paarden heden ten dage voort komen, omdat we denken dat het zo hoort, omdat een speelgoedpaard op de draaimolen er ook zo uit ziet?
Moeten we zo de curlingouders gaan uithangen, dan creëer je idd fragiele mensjes mee, die niet meer zelf kunnen nadenken.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:27

Jetta schreef:
PETA kan zich beter druk maken over de dieren in de bio- industrie.

Oh maar dat doen ze ook. Maar ja, daar worden nóg meer mensen nóg bozer om. Zie de bizarre reacties die vegan mensen krijgen, dat gaat van "dan neem ik wel een biefstuk extra om te compenseren!" tot daadwerkelijke agressie.

Mensen en instanties die verandering aan willen brengen kunnen het simpelweg nooit goed doen.

En ik ben geen lid of steuner van PETA ofzo hoor, ze hebben zat dingen waarin ik ze te ver vind gaan. Maar deze reacties? Kom op. Ga bij de bond van kermisexploitanten, als het je zoveel doet :')

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:28

LV19952 schreef:
Ik kan niks anders zeggen dan uitkering intrekken zodat ze moeten gaan werken en ze geen tijd meer hebben om zich met dit soort onzin bezig te houden.

Wat een facebook-waardige opmerking :')

Alhoewel ik hier zelf nooit overna zou hebben gedacht is dit voor veel mensen die zich diep in de wereld van dierenrechten begeven best iets waar ze voor willen strijden. Want een verandering begint vaak bij iets heel kleins. En ja, ik ken wel mensen persoonlijk die hun kind niet op een draaimolenpaard zouden zetten omdat ze de gedachten erachter niet prettig vinden.
En bedenk, negatieve aandacht is ook aandacht he :D het feit dat mensen er nu over praten is precies wat ze willen, en denk ik ook zeker een van de gewenste uitkomsten van het artikel.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:28

Wintu schreef:
VuurVleugels schreef:

Als je dit soort idioterie moet gaan invoeren, zodat men later een paard goed behandeld, dan is dat toch te triest voor woorden. Alsof mensen later dit als voorbeeld nemen, mensen kunnen voor zichzelf denken hoor. Wat wordt hier nu precies mee aangegeven, dat misstanden rondom paarden heden ten dage voort komen, omdat we denken dat het zo hoort, omdat een speelgoedpaard op de draaimolen er ook zo uit ziet?
Moeten we zo de curlingouders gaan uithangen, dan creëer je idd fragiele mensjes mee, die niet meer zelf kunnen nadenken.

Dikgedrukte ben ik het echt, écht heel erg mee oneens. En met mij zo ongeveer iedereen die iets doet met maatschappelijke en sociale kwesties.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:30

Ik zie nu al de nieuwsartikelen voor me: CBR heeft bezwaar tegen auto's in draaimolens.
'Kinderen moeten het niet normaal vinden om onder de 18 jaar auto te rijden'.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:31

VuurVleugels schreef:
Wintu schreef:

Dikgedrukte ben ik het echt, écht heel erg mee oneens. En met mij zo ongeveer iedereen die iets doet met maatschappelijke en sociale kwesties.

En laat me raden, jij vind wel dat jij dat prima kunt zeker, nou je uitspraak zegt meer over jou dan over die mensen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:32

Jolien87 schreef:
Ik zie nu al de nieuwsartikelen voor me: CBR heeft bezwaar tegen auto's in draaimolens.

Of de autootjes moeten wel zichtbaar voorzien zijn van een stekker, want kinderen moeten niet denken dat een benzineauto normaal is.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:37

Wintu schreef:
VuurVleugels schreef:

En laat me raden, jij vind wel dat jij dat prima kunt zeker, nou je uitspraak zegt meer over jou dan over die mensen.

Ach kom, beeeetje niveau in de discussie houden, niet zo kinderachtig invullen. Natuurlijk denk ik niet dat ik voor mezelf kan denken, ik ben ook maar een product van mijn omgeving!

Loretta

Re: PETA komt op voor de rechten van carrouselpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 07:20

Op het moment dat je denkt dat het echt niet meer gekker kan met die dierenrechtenclubs. Komen ze met dit.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 07:32

Dit is een voorbeeld van tijd teveel en hersens te weinig.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 07:44

Wat een flauw bericht. "Peta komt op voor de rechten van carrouselpaarden". Daar gaat het, zoals VuurVleugels al goed verwoord heeft natuurlijk niet over.

Kijk, ik ben geen dierenactivist en geloof dat paardrijden niet per definitie slecht is (hoewel veel van die carrouselpaarden nu niet echt blij kijken), en denk dus ook niet dat we persé af moeten van paarden op draaimolens.

Echter, ben je wel dierenactivist en heb je grote problemen met het gebruik/houden van dieren, dan kan ik me goed voorstellen dat je wél tegen dit soort dingen bent, en daar zit in ieder geval meer gedachte achter dan "voor de rechten van carrouselpaarden" zijn

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:00

Vuurvleugels beschrijft volgens mij exact waar het om gaat in deze kwestie. En ik kan niet anders dan haar/hem (?) gelijk geven hierin. Het gaat verder dan het paard op de draaimolen. Het heeft alles te maken met hoe het werkt met waar je mee groot wordt en hoe dat je blik op de wereld beïnvloedt.

Het valt me eerlijk gezegd een beetje tegen dat zo weinig mensen dat snappen. Kijk verder dan je neus lang is zou ik zeggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:32

Muronia schreef:
Oneliners mogen niet op bokt, maar ik kan maar 1 woord bedenken......koekoek! 8)7

Koekoek
Koekoek

(Zo, dat zijn 2 zinnen)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:35

VuurVleugels schreef:
Net ook in een ander topic gezet:

Klinkt het overdreven? Ja, zeker. Maar wat veel mensen zich niet beseffen is dat bepaald gedachtegoed écht kan rusten op dit soort oude 'zo is het altijd al geweest' gebruiken. Hoe vaker iets wordt gezegd, hoe gebruikelijker het woord. Het discours, de sturende manier van praten over een onderwerp, bepaald hoe we ergens over denken. En het blijven afbeelden van paarden als 'voorwerp', zeker met opengesperde mond en oren in de nek zoals bij veel draaimolens, geeft hierdoor (onbedoeld) een discours weer van 'dit is normaal'. En dat terwijl we als paardenwereld juist naar meer vriendelijkheid en autonomie van het paard proberen te bewegen.

Ik snap wel dat het op het eerste gezicht meeega suf lijkt hoor. Maar denkwijzen verander je aan de basis, dus de basale dingen als afbeeldingen en uitdrukkingen, niet ergens anders.

Zo denken kinderen niet.
Zo denken doorgeslagen peta volwassen.

https://www.ed.nl/binnenland/filosoof-s ... ~a196177d/

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:45

"Vroeger" wilde ik altijd het liefste op het paard. Netjes met de teugels in mijn handen zoals het hoort en meebewegen met de beweging zodat je niet op zn rug zou stuiteren. De gezichtsuitdrukking vondt ik altijd wel wat zielig, dus zou ik wel diegene zijn die dan lief voor hem zou zijn als ik er op zat...

Het verwijderen vind ik complrte onzin, maar ik zou zeggen: blij hoofd, bitloos hoofdstel en een BBpad er op +:)+

Al maak ik me wel zorgen om het feit dat ze alleen maar linksom lopen. Kan nooit gezond zijn voor dat lijf :+

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:48

ben benieuw wanneer ze over zebrapaden gaan beginnen.... 8-) 8-) 8-) 8-)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:50

_-:( straks moet ik ook nog mijn Barbie paarden inleveren.

Dit soort in mijn ogen, belachelijke acties, werken eerder tegen de echte acties om dieren een beter leven te geven. Dit wekt alleen maar irritaties en op en trekt het in het belachelijke.

Ik probeer met Stichting Fauna Haarlemmermeer aandacht te vragen voor de wilde dieren in de Haarlemmermeer bij alle bouw ontwikkelingen en zo groen leefgebied voor deze dieren te behouden. Daarvoor zit ik aan tafel bij bestuurders, ceo's van grote bedrijven, bouwondernemingen, Schiphol......en het is al zo moeilijk om aan tafel te komen en serieus genomen te worden om te zorgen dat er maatregelen genomen worden om de wilde dieren te helpen en natuur positief te bouwen
Dit soort belachelijke statements helpt zo niet ~~}> . En maakt het alleen nog maar lastiger
Laatst bijgewerkt door janouk op 09-02-24 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:51

Mijn kinderen hebben, toen ze 2,3,4,5 jaar waren, graag rondjes gedraaid in een carrousel. Als 6-jarige gingen ze echt niet meer in een carrousel. “Nee mama, dat is voor kleine kindjes.”
En zo is het carrousel alweer verdrongen uit hun geheugen. En dus alle mogelijke gedachten over carrouselpaarden en wat een verschrikkelijk leven echte paarden dan moeten hebben…

Vraagje voor PETA: en de lieveheersbeestjes in een carrousel? Moeten die dan ook weg? (Voor degenen die zich afvragen of er ook lieveheersbeestjes in een caroussel zitten, kom dan eind september naar mijn dorp als de kermis er is).

Vraagje voor PETA: zullen we dan ook alle paarden op schilderijen van bijvoorbeeld Napoleon weg poetsen? Want die kijken ook niet echt vrolijk.

Ik laat me meestal niet verleiden tot zulke uitspraken op social media maar ik ben van mening dat je dingen in een goed perspectief hoort te plaatsen.
Het is niet een carrouselpaard an sich dat kinderen doet nadenken over een paard als gebruiksvoorwerp.
Als een kind op een carrouselpaard wil zitten en de ouder zegt “doe maar niet want dat is zielig voor het paard”, dan is het de ouder die het kind voedt met een bepaald beeld. Dit is even heel gechargeerd maar om een richting te geven aan hoe ik erover denk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:11

Ik ben 1000 % voor dierenrechten maar dit vind ik grote onzin. Omdat dit namaak-fantasiedieren zijn uit een soort van kermis-sprookje. Helaas is er heel veel echt dierenleed van echte levende dieren en daar is meer dan genoeg werk voor Peta om mensen daar bewust van te maken en iets aan te doen. Door deze flauwekul maken ze zichzelf belachelijk (vind ik).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:17

Firebug schreef:
Echter, ben je wel dierenactivist en heb je grote problemen met het gebruik/houden van dieren, dan kan ik me goed voorstellen dat je wél tegen dit soort dingen bent, en daar zit in ieder geval meer gedachte achter dan "voor de rechten van carrouselpaarden" zijn

Dat is helemaal prima. Dan zet je jezelf en je kinderen niet op zo'n ding.
Dan ga je niet in zijn algemeenheid iets verbieden.

Overigens mogen die dingen van mij er wél wat blijer uit komen te zien. Daar zou ik geen bezwaar tegen hebben in de categorie: beter jong geleerd hoe het er uit hoort te zien dan oud gedaan.
Maar dat is genuanceerd en dus niet leuk/peta waardig.
Al moeten we dan ook alle historische beelden gaan vervangen..... (leuk idee voor peta?)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:21

Ach ja, voordeel is dat PETA in ieder geval steeds ongeloofwaardiger wordt. Al zijn er nog steeds mensen die nog nooit een schaap in het echt hebben gezien, die denken dat die beesten geslacht moeten worden of de huid eraf wordt gesneden voor hun wol. Tja, simpele zielen blijf je houden :')
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 09-02-24 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:21

DuoPenotti schreef:
VuurVleugels schreef:
Net ook in een ander topic gezet:

Klinkt het overdreven? Ja, zeker. Maar wat veel mensen zich niet beseffen is dat bepaald gedachtegoed écht kan rusten op dit soort oude 'zo is het altijd al geweest' gebruiken. Hoe vaker iets wordt gezegd, hoe gebruikelijker het woord. Het discours, de sturende manier van praten over een onderwerp, bepaald hoe we ergens over denken. En het blijven afbeelden van paarden als 'voorwerp', zeker met opengesperde mond en oren in de nek zoals bij veel draaimolens, geeft hierdoor (onbedoeld) een discours weer van 'dit is normaal'. En dat terwijl we als paardenwereld juist naar meer vriendelijkheid en autonomie van het paard proberen te bewegen.

Ik snap wel dat het op het eerste gezicht meeega suf lijkt hoor. Maar denkwijzen verander je aan de basis, dus de basale dingen als afbeeldingen en uitdrukkingen, niet ergens anders.

Zo denken kinderen niet.
Zo denken doorgeslagen peta volwassen.

https://www.ed.nl/binnenland/filosoof-s ... ~a196177d/

De kinderen denken er niet over na maar nemen het gewoon op in hun wereld. Het word deel van hun normaal.

Het artikel wat je deelt is niet gerelateerd aan dat principe.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:25

Jolien87 schreef:

En wat te denken van botsauto's.
Die kunnen er ook wel uit! Voordat we dadelijk denken dat het normaal is om met auto's te botsen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:45

PETA geeft zelf ook al aan dat dit bedoeld is om de tongen los te maken en daar zijn ze blijkbaar prima in geslaagd. :+

Los van het feit of je er nu serieus op moet ingaan of niet, een kleine denkoefening: stel je voor dat de koetsen op die draaimolens gedragen worden door (zeg maar gekleurde) slaven. Of dat de zadels op de ruggen van bijna naakte vrouwen uit polyester zouden liggen. Zouden we dat accepteren, want het is niet echt? En kinderen zien heus wel het verschil met de realiteit? En hebben het zo vergeten? En het beinvloed onze manier van denken niet?