Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Popstra schreef:Heel goed. Want come on, alleen al 40€ verder zijn als je de deurkruk aan raakt is echt vd zotte!!
Simpel prikje 80€!! Ik bedoel, wtf!?
LoveBodin schreef:Ik vraag me af hoeveel een gewone dierenarts in loondienst of met een kleine eigen praktijk eigenlijk verdient?
De dierenarts die ik ken krijgt volgens mij echt geen vetpot namelijk en draait ook echt veel spoeddiensten.
Het lijkt me wel de bedoeling dat dierenartsenpraktijken rendabel blijven, en op sommige plekken is er nu al een tekort aan dierenartsen die avond/nacht/weekenddiensten willen draaien. En ik heb geen idee hoe het dan gaat met maximale tarieven en vooral wie die bedenkt.
Rivendell schreef:LoveBodin schreef:Ik vraag me af hoeveel een gewone dierenarts in loondienst of met een kleine eigen praktijk eigenlijk verdient?
De dierenarts die ik ken krijgt volgens mij echt geen vetpot namelijk en draait ook echt veel spoeddiensten.
Het lijkt me wel de bedoeling dat dierenartsenpraktijken rendabel blijven, en op sommige plekken is er nu al een tekort aan dierenartsen die avond/nacht/weekenddiensten willen draaien. En ik heb geen idee hoe het dan gaat met maximale tarieven en vooral wie die bedenkt.
Gemiddeld in loondienst 3000-4000 netto. Eigen praktijk kan meer zijn, maar ligt aan de regio
anjali schreef:Ik hoorde dat er nu veel eigenaren van honden en katten zijn die hun dieren niet meer laten vaccineren omdat ze het te duur vinden .En die zeggen dat ze geen volgend dier meer gaan nemen. Op deze manier snijden de dierenartsen wel in hun eigen vlees . Als de mensen geen dieren meer nemen vanwege de kosten hebben zij ook geen klanten meer.
Popstra schreef:Heel goed. Want come on, alleen al 40€ verder zijn als je de deurkruk aan raakt is echt vd zotte!!
denisesilver schreef:Top! Hier vorig jaar de overstap naar een Belgische dierenarts omdat we dicht bij de grens wonen, en zij zeggen ook dat ze schrikken van de kosten voor de behandelingen hier in NL.
future_vet schreef:Popstra schreef:Heel goed. Want come on, alleen al 40€ verder zijn als je de deurkruk aan raakt is echt vd zotte!!
Toch denk ik dat je hier wel echt een denkfout maakt.
Ik ben geen dierenarts geworden om een simpel prikje te zetten.
Daar heb ik 6 jaar voor moeten studeren.
Daarvoor heeft een assistente (die ook 4 jaar heeft gestudeerd) de telefoon opgenomen.
Daarvoor is er een praktijkpand ingericht zodat dit ook in een fijne schone omgeving mogelijk kan worden gemaakt.
En uiteraard heb ik daarvoor je dier klinisch onderzocht en gesproken met je over of er specifieke gezondheidsklachten zijn of u andere vragen heeft.
Dat kost €80 euro ja. Dat mag je nog steeds duur vinden hoor, maar ik denk dat het goed is te weten dat er wel meer kosten zitten dan alleen inkoop van het prikje.
Ik vind het goed dat er aandacht voor de prijsstijgingen zijn, maar onderschat ook niet dat de kosten voor medicatie ook sterk gestegen zijn. De loonkosten zijn gestegen en ook gwl kosten stijgen. Net zoals in iedere andere sector.
Rivendell schreef:LoveBodin schreef:Ik vraag me af hoeveel een gewone dierenarts in loondienst of met een kleine eigen praktijk eigenlijk verdient?
Gemiddeld in loondienst 3000-4000 netto. Eigen praktijk kan meer zijn, maar ligt aan de regio
janderegelaa schreef:future_vet schreef:
Toch denk ik dat je hier wel echt een denkfout maakt.
Ik ben geen dierenarts geworden om een simpel prikje te zetten.
Daar heb ik 6 jaar voor moeten studeren.
Daarvoor heeft een assistente (die ook 4 jaar heeft gestudeerd) de telefoon opgenomen.
Daarvoor is er een praktijkpand ingericht zodat dit ook in een fijne schone omgeving mogelijk kan worden gemaakt.
En uiteraard heb ik daarvoor je dier klinisch onderzocht en gesproken met je over of er specifieke gezondheidsklachten zijn of u andere vragen heeft.
Dat kost €80 euro ja. Dat mag je nog steeds duur vinden hoor, maar ik denk dat het goed is te weten dat er wel meer kosten zitten dan alleen inkoop van het prikje.
Ik vind het goed dat er aandacht voor de prijsstijgingen zijn, maar onderschat ook niet dat de kosten voor medicatie ook sterk gestegen zijn. De loonkosten zijn gestegen en ook gwl kosten stijgen. Net zoals in iedere andere sector.
Ik ben het er echt niet mee eens dat mijn dier een check up krijgt waar voor gerekend wordt. Ik kom gewoon voor een vaccinatie, niet voor een gezondheidsonderzoek.
Ik denk dat als je de service biedt van vaccineren voor 40 euro, maar je er verder ook niets bij doet, je de vaccinatie kunt laten zetten door de para-veterinair en maak je onderaan de streep nog meer winst ook.
janderegelaa schreef:Ik ben het er echt niet mee eens dat mijn dier een check up krijgt waar voor gerekend wordt. Ik kom gewoon voor een vaccinatie, niet voor een gezondheidsonderzoek.
Ik denk dat als je de service biedt van vaccineren voor 40 euro, maar je er verder ook niets bij doet, je de vaccinatie kunt laten zetten door de para-veterinair en maak je onderaan de streep nog meer winst ook.
Cemlys schreef:Officieel mogen ze wel prikken onder supervisie, betekent alsnog dat een dierenarts het dier gezond moet verklaren.
eilleen333 schreef:Cemlys schreef:Officieel mogen ze wel prikken onder supervisie, betekent alsnog dat een dierenarts het dier gezond moet verklaren.
Ze mogen geen vaccinatie prikken. Die hebben UDD kanalisatie, wat betekend dat alleen een dierenarts het mag inspuiten.
En zo ontstaan dit soort “misverstanden”. De klant heeft vaak geen idee hoe het precies zit, hoe de wet is en wat de regels zijn waar een arts zich aan hoort te houden. En welke kosten daarmee gemoeid zijn.
future_vet schreef:janderegelaa schreef:Ik ben het er echt niet mee eens dat mijn dier een check up krijgt waar voor gerekend wordt. Ik kom gewoon voor een vaccinatie, niet voor een gezondheidsonderzoek.
Ja, wil je dat werkelijk? Dat we dan een eventueel vroegtijdig hartprobleem missen?
Of dat je dier simpelweg gewoon niet fit is om een vaccinatie te krijgen?
Want ja als je alleen maar prikt en niet onderzoekt & de juiste vragen stelt dan weet je dat niet. Gaat vast in 99% van de gevallen goed. Maar die ene keer dat het mis gaat en je als dierenarts geen klinisch onderzoek hebt gedaan heb je toch echt een probleem als het bij het tuchtcollege komt.
Paraveterinairen mogen dit wettelijk gezien niet doen. Zij mogen namelijk geen diagnoses stellen en dus ook niet het dier gezond genoeg voor vaccinatie verklaren.
Als zij dit wel zouden mogen, dan krijgen zij nog meer taken, verdienen zij een hoger salaris (wat ik sowieso van mening ben) maar ook dan zullen de prijzen stijgen.
janderegelaa schreef:Ik krijg ook geen lichamelijk onderzoek voordat ik gevaccineerd wordt. En dat jullie eventueel een vroegtijdig hartprobleem missen moet ik gewoon echt heel erg om lachen. Geldklopperij, dat is het.
En dan nog even een anekdote. Ik was met mijn collega bij de dierenarts want 1 hondje moest een vaccinatie. Niks controle. Vaccinatie erin, maar wel de rekening van gezondheidsonderzoek.