Provincie Noord-Holland stopt als vaste sponsor Jumping Amsterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:59

Elisa2 schreef:
Een paard kan om zoveel redenen achter de loodlijn lopen. Het is een klassieke denkfout dat dit altijd door de ruiter komt.

Dat kan maar het kan ook komen door de bouw, spanning, paard wat zich wat aan de aanspanning ontrekt. De een drukt zich op, de ander komt graag te diep en sommige kruipen er dan achter.

Voordat er dure woorden in de mond worden genomen over welzijn is het wel handig om in staat te zijn dit correct te kunnen beoordelen en interpreteren.

Dan ligt het nog ALTIJD aan de ruiter, die kiest ervoor om te starten en die kiest ervoor om met een paard te starten die qua bouw niet past in het plaatje. ( Al ben ik het qua bouw niet met je eens).

Op het losrijterrein kun je kiezen om NIET te starten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:00

996981 schreef:
Marjo schreef:
Ik kan toch al een paar combinaties bedenken die zeer harmonieuze proeven neergezet hebben in het verleden, daar terecht mee gewonnen hebben en meer deden dan een rondje stappen ;)

Mooi is zeker subjectief. Maar daarom zou je des te meer van juryleden mogen verwachten dat ze niet iemand laten winnen die het tegenovergestelde laat zien van wat dressuur hoort te zijn.

Het gaat erom dat je beweert dat dressuur alléén gaat over harmonie. Dat is niet waar. Je wil van maximale aanspanning naar maximale ontspanning en alles ertussen in kunnen. Dát is waar dressuur om gaat. Die maximale controle. Dat wil je het liefst ontspannen en in harmonie ja. Maar als het alleen om dat laatste ging hoef je geen proefje te rijden waarin je verzameling, lengtebuiging, gehoorzaamheid op de hulpen etc. Kan testen.

Waar zeg ik dat het alleen gaat om harmonie?
Hetgeen wat ik zeg is dat de overwinning zou moeten gaan naar de meest harmonieuze proef.
Nergens zeg ik dat dit het énige is waar het om moet gaan.
Harmonie is niet alleen maar ontspannen aan een lange teugel rondstappen. Harmonie is samenwerken, lichte hulpen geven en een eenheid vormen met je paard.

Maar laten we jouw punt pakken, de proef moet maximale aanspanning en maximale ontspanning laten zien..
In welk deel van Charlottes proef was die ontspanning te zien?
Laatst bijgewerkt door Marjo op 04-02-24 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:00

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Een paard kan om zoveel redenen achter de loodlijn lopen. Het is een klassieke denkfout dat dit altijd door de ruiter komt.

Dat kan maar het kan ook komen door de bouw, spanning, paard wat zich wat aan de aanspanning ontrekt. De een drukt zich op, de ander komt graag te diep en sommige kruipen er dan achter.

Voordat er dure woorden in de mond worden genomen over welzijn is het wel handig om in staat te zijn dit correct te kunnen beoordelen en interpreteren.

Dan ligt het nog ALTIJD aan de ruiter, die kiest ervoor om te starten en die kiest ervoor om met een paard te starten die qua bouw niet past in het plaatje. ( Al ben ik het qua bouw niet met je eens).

Op het losrijterrein kun je kiezen om NIET te starten.

Theoretisch ja.

Wordt alweer anders als je niet de eigenaar van het paard bent, maar hem voor je baas rijdt.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:02

Even een nuance, de 3,8 voor het halthouden was voor het halthouden aan het begin en einde samen/gemiddeld. Voor de 1ste keer halthouden heeft ze dus waarschijnlijk (terecht) een enorm laag cijfer gehad.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:02

996981 schreef:
Theoretisch ja.

Wordt alweer anders als je niet de eigenaar van het paard bent, maar hem voor je baas rijdt.

Dus gaat hem om geld en dat gaat weer ten koste van het welzijn van het paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:03

996981 schreef:
_San87_ schreef:
Het is trouwens niet alleen Charlotte Fry die commentaar krijgt op dat korte, strakke voorstellen. De laatste proef van Charlotte Dujardin (die Imhotep ook kort in de hals had lopen, mede ook door zijn bouw) kreeg t zelfde commentaar zag ik onder filmpjes.

Klopt. Men staart zich blind op de lengte in de hals en de loodlijn. Dat is nu eenmaal het makkelijkste te beoordelen met weinig “oog”. Waar het vandaan komt is al een stuk lastiger te beoordelen en of het paard verder wel goed gaat is nog veel moeilijk te beoordelen.

Sja, in het totale plaatje is de lengte in de hals toch wel belangrijk, vind ik.

Nu is Pete/Imhotep nog echt jong en net op dit niveau, en Charlotte rijdt heel vriendelijk en het zag er imo erg goed uit, verder. Toch vond ik dat korte ook niet prettig. Ik krijg er een benauwd gevoel van. Ik hoop dat ze het voor elkaar krijgt hem meer op lengte te rijden, dan zijn ze onverslaanbaar _O_.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:03

Bielsje schreef:
Even een nuance, de 3,8 voor het halthouden was voor het halthouden aan het begin en einde samen/gemiddeld. Voor de 1ste keer halthouden heeft ze dus waarschijnlijk (terecht) een enorm laag cijfer gehad.

In de rubriek van St. Georg geven ze aan dat een van de juryleden een 7 gaf voor het halthouden aan het begin.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:06

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Nee, de reden doet er niet toe. Er kunnen 3 miljoen redenen zijn waarom een paard achter de loodlijn loopt. Of dat nu bouw is, of door het rijden, of omdat Venus in retrograde staat. Het gebeurt, je kunt er niet altijd (makkelijk) wat aan doen. Het is, vooral op dat niveau, geen correct beeld en, vind ik, heel onprettig en strak om te zien. En het is jammer dat dat nog zo hoog gepunt wordt.

Ik vind de oliebol die Charlotte over zich krijgt niet terecht. Ja, zij stelt hem zo voor, maar het is de jury die beoordeelt. Die moeten de kritiek krijgen, de FEI moet hierin een statement maken. Hoewel ik ook vind dat ereen verantwoordelijkheid ligt bij de ruiters/amazones.

De jury kijkt gelukkig verder dan alleen een loodlijn. Goed paardrijden bestaat uit zoveel meer!
De jury ziet dat het beeld er bij Everdale door zijn bouw er sowieso snel uit ziet. Dus kijken ze ook of er aanspanning is en hij goed van achter naar voren los door zijn lijf gereden wordt. En ja hoor, het wordt opgemerkt dat hij meer op lengte moet blijven op sommige momenten. En ja, ook voor het halthouden waar hij achterwaarts ging kreeg hij een 3,8.
Ze zien ook dat hij heet is en gespannen. Hadden meer paarden last van bij JA.

Is hij misschien te hoog gepunt nog? Ja dat kan, het is en blijft een jury sport.

Om dan gelijk te gaan mekkeren over dierenwelzijn is gewoon belachelijk. Dan moet niemand meer op wedstrijd want er is geen enkel paard die dat altijd doet zonder spanning of altijd perfect loopt.

Gevolg van goed paardrijden is neus op de loodlijn. Wat voor bouw dan ook, dat zijn alleen excuses.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:08

Marjo schreef:
Waar zeg ik dat het alleen gaat om harmonie?
Hetgeen wat ik zeg is dat de overwinning zou moeten gaan naar de meest harmonieuze proef.

Maar laten we jouw punt pakken, de proef moet maximale aanspanning en maximale ontspanning laten zien..
In welk deel van Charlottes proef was die ontspanning te zien?

“De eerste prijs en de hoogste punten moeten gaan naar degene die de mooiste en meest harmonieuze proef neerzet”

Daar suggereer je dat de rest er helemaal niet toe doet. Dat is jouw interpretatie. Dat is niet hoe jurering werkt.

Het tweede gedeelte van de proef zag je de spanning duidelijk afvloeien. Of er voldoende ontspanning was? Wat mij betreft niet. Maar het gaat niet alleen om ontspanning. Ieder onderdeel kent ook technische aspecten. Ritme, regelmaat, afdruk etc.

Jureren is niet zo zwart-wit als; er was spanning dus het is onvoldoende. Moet ontspanning zwaarder gaan wegen? Denk het wel, maar zo ver zijn we nog niet. Een ruiter daarop online aanvallen gaat echt niet helpen.

Wil je wat veranderen aan de jureringen moet je bij de jury’s zijn en de bond die hen uitbaat en betaald. Niet bij degenen die 0,0 invloed hebben op de jurering; de ruiters.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:08

Marjo schreef:
996981 schreef:
Theoretisch ja.

Geen woord aan toe te voegen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:09

Marjo schreef:
996981 schreef:
Theoretisch ja.

Jij kunt makkelijk tegen je baas zeggen welke werkzaamheden je wel en niet wil doen?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:12

Op horses staat het toch een beetje anders geformuleerd en blijkt dat de beslissing van de provincie niet, maar dan ook echt helemaal niets met gedoe over dierenwelzijn te maken heeft. De beslissing heeft helemaal nul te maken met de manier van rijden van de winnares van de hoofdrubriek bij de dressuur op Jumping Amsterdam.

https://www.horses.nl/evenementen/jumping-amsterdam/provincie-noord-holland-bouwt-sponsoring-jumping-amsterdam-af/
horses schreef:
De Provincie Noord-Holland heeft besloten om de vaste sponsoring van Jumping Amsterdam af te bouwen. De Amsterdamse Partij voor de Dieren juicht dit toe (en schrijft het op haar conto), maar de Provincie laat aan NH Nieuws weten niet volledig te stoppen met sponsoring van het evenement en benadrukt dat dit besluit niet is gebaseerd op de aantijgingen over het dierenwelzijn van de PvdD.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:14

996981 schreef:
Marjo schreef:

Jij kunt makkelijk tegen je baas zeggen welke werkzaamheden je wel en niet wil doen?

Moet ik hier serieus op ingaan of kun je zelf inzien dat zo'n vergelijking totaal de plank misslaat?

Maar prima; als mijn baas mij in een positie zou dwingen waar ik mij niet prettig bij voel, en waarbij ik schade kan berokkenen aan een ander of een ander dier zou ik dat inderdaad absoluut niet doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:17

Marjo schreef:
Moet ik hier serieus op ingaan of kun je zelf inzien dat zo'n vergelijking totaal de plank misslaat?

Maar prima; als mijn baas mij in een positie zou dwingen waar ik mij niet prettig bij voel, en waarbij ik schade kan berokkenen aan een ander of een ander dier zou ik dat inderdaad absoluut niet doen.

Welke schade heeft wie opgelopen in dit voorbeeld dan?

Echt, we doen net of dit paard ter plaatse mishandelt is, omdat het delen van de proef kort in de hals werd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:20

996981 schreef:
Marjo schreef:

Echt, we doen net of dit paard ter plaatse mishandelt is, omdat het delen van de proef kort in de hals werd.

Het gaat niet om af en toe te kort in de hals. Het gaat om jaren en met name om nl ruiters ( al is lotte dat niet) te hoog punten terwijl de rijderij om te janken is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:23

996981 schreef:
Marjo schreef:

Ik word een beetje moe van dit soort berichten. Nee van 1 proef zo lopen zullen ze niet direct stuk gaan. Van keer op keer zo lopen wel. En het is allesbehalve prettig om te zien en ik kan me gewoon werkelijk niet voorstellen dat het fijn is om op deze manier te rijden.

Maar you do you, als jij hier graag naar kijkt en dit een goed voorbeeld van onze topsport vindt, geniet er maar goed van.

Één ding weet ik wel. Als dit zo doorgaat, en deze manier van rijden niet afgestraft wordt dan kunnen wij over een aantal jaren onze sport vaarwel zwaaien. En in mijn ogen geheel terecht.

Welterusten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:26

Benzz schreef:
996981 schreef:

Het gaat niet om af en toe te kort in de hals. Het gaat om jaren en met name om nl ruiters ( al is lotte dat niet) te hoog punten terwijl de rijderij om te janken is.

Wat heeft dat te maken met je statement over met losrijden besluiten de ring niet in te gaan dan?

Had Charlotte niet moeten starten zodat de jury haar niet hoog had kunnen punten?

Ik snap het niet geloof ik.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:29

Marjo schreef:
996981 schreef:

Ik word een beetje moe van dit soort berichten. Nee van 1 proef zo lopen zullen ze niet direct stuk gaan. Van keer op keer zo lopen wel. En het is allesbehalve prettig om te zien en ik kan me gewoon werkelijk niet voorstellen dat het fijn is om op deze manier te rijden.

Maar you do you, als jij hier graag naar kijkt en dit een goed voorbeeld van onze topsport vindt, geniet er maar goed van.

Één ding weet ik wel. Als dit zo doorgaat, en deze manier van rijden niet afgestraft wordt dan kunnen wij over een aantal jaren onze sport vaarwel zwaaien. En in mijn ogen geheel terecht.

Welterusten.

Ik zeg letterlijk dat ik ook vind dat hij kort in de hals wordt. Dat ik vind dat er meer ontspanning moet zijn. Hoezo “als jij hier graag naar kijkt”? Hoezo “als jij dit een goed voorbeeld van de topsport vindt”?

Dat ik het in perspectief kan zien betekent niet dat ik erachter sta. Dat ik het niet oké vindt om de ruiter aan te vallen op de besluiten van de jury’s betekent ook niet dat ik erachter sta.

Op deze manier “discussiëren” is nogal een zwaktebod…

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:38

Er wordt geen ruiter aangevallen, wel het jurysysteem. En eens met marjo dat dit onze sport de kop gaat kosten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:43

Benzz schreef:
Er wordt geen ruiter aangevallen, wel het jurysysteem. En eens met marjo dat dit onze sport de kop gaat kosten.

:+ Jij hebt zeker geen Facebook of de andere topics niet gelezen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 02:14

Ik citeer even regel nummer 1 van de algemene principes van het FEI jury handboek (https://inside.fei.org/sites/default/fi ... 202024.pdf )
Ik heb gemarkeerd wat ik heb gemist in de proef van Fry. Zij is daarbij slechts een voorbeeld, maar denk juist ook aan de positieve voorbeelden zoals Basquin, waarbij de jury’s niet gescoord hebben volgens hun eigen (!!!) regels.

Citaat:
The object of Dressage is the development of the Horse into a “Happy Athlete” through harmonious education. As a result, it makes the Horse calm, supple, balanced, loose and flexible, but also confident, attentive and keen, thus achieving perfect understanding with the Athlete.
These qualities are demonstrated by:
• The freedom and regularity of the paces.
• The harmony, lightness and ease of the movements.
• The lightness of the forehand and the engagement of the hindquarters, originating from a lively impulsion transmitted through a supple back.
• The acceptance of the bit, with submissiveness/throughness (Durchlässigkeit) without any tension or resistance (e.g. open mouth or swishing tail).

Oh en om nog terug te komen op de loodlijn waarvan wij amateurs zogenaamd niets begrijpen. Dit is een quote uit regel 5 van de basisprincipes van eerder genoemd handboek:

Citaat:
The head should remain in a steady position, as a rule with the nose line slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the Athlete.

En nog een stukje over hoe er gepunt dient te worden:

Citaat:
The most important task for the Judge is to keep the Welfare of the Horse in mind. Therefore, he/she must pay special attention to all signs of discomfort and penalize them significantly - be it by deductions from the originally intended mark for minor mistakes or in case of serious mistakes by a 'Firewall', i.e. by a mark that shall not exceed five (5).

Apart from irregularities in rhythm or severe suppleness issues, such as a tight or hollow back, a severely agitated tail or arrhythmic, compressed breathing in certain movements, Judges must pay special attention to all contact problems. A neck that is pulled together, an unsteady contact or a very busy, clearly open mouth with the tongue drawn up must be seen as fundamental mistakes.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 08:23

Je zegt het goed. Wat jij hebt gemist. Omdat het paard delen te kort was in de hals ontbreekt de totale harmonie? Is het geen happy athlete? Nergens was verzet te zien. De mond was niet geopend om de druk te vermijden. De mond was actief. Dat betekent niet per definitie dat er verzet is.

Wellicht kun je de FEI een goed onderbouwde brief schrijven wat en waarom en moet veranderen? :) dat haalt per definitie meer uit dan je beklag doen op een Nederlands discussieforum waarvan 99% van de leden niet acteert op dit niveau als ruiter of jury.

Zou ik het wel iets minder zwart-wit houden dan hier. Is Charlotte te hoog gepunt? Waarschijnlijk wel. Kan er iets aan de puntentelling veranderen? Moet het beeld belangrijker worden? Vind ik ook.

Maar doen of dit paard geen happy athlete is, omdat hij korter in de hals was dan gewenst? Mwa…

Elisa2

Re: Provincie Noord-Holland stopt als vaste sponsor Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:32

Jullie hebben het over Imhotep en niemand heeft door dat dit een zoon is van Everdale die HETZELFDE beeld laat zien onder een ANDERE amazone. Need i say more?

Voor de rest eens met nummertje..dressuur bestaat uit zoveel meer dan alleen het loodlijn geneuzel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:44

Grappig, de provincie geeft aan te stoppen met de subsidie. Iets wat waarschijnlijk al een tijd geleden besloten is. Reden is om andere evenementen ook een kans/mogelijkheid te geven.
Dat lijkt mij fair van een provincie, er is uiteraard zoveel meer dan paardensport.

De PvvD haalt het naar zich toe voor wat aandacht en vervolgens krijgen we hier een dressuurdiscussie.

Denk dat de PvvD net zoveel problemen heeft met de springpaarden. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:50

Elisa2 schreef:
Jullie hebben het over Imhotep en niemand heeft door dat dit een zoon is van Everdale die HETZELFDE beeld laat zien onder een ANDERE amazone. Need i say more?

Voor de rest eens met nummertje..dressuur bestaat uit zoveel meer dan alleen het loodlijn geneuzel.

Ik had het over Imhotep. En zag inderdaad dat het korte door zijn bouw komt (zoals je kunt lezen), precies een Everdale hals. Alsnog vond ik ook dat niet fijn om te zien. Toch beweegt Pete echt fijner door het lichaam.