Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:20

Dressuur is een prachtige sport, maar ik, met denk ik net als vele andere dressuurliefhebbers, word zuur van de signalen die sommige juryleden afgeven. De FEI-richtlijnen moeten centraal staan in de beoordeling, ongeacht wie er rijdt of wat hun verleden prestaties zijn.

De FEI zegt te streven naar verandering, maar ondertussen zien we juryleden nog steeds tegenstrijdige signalen afgeven. Dit geeft mij het gevoel dat de FEI meer om geld en prestige geeft dan om het welzijn van de paarden en de eerlijkheid van de sport.

Het is jammer dat de discussie over Lottie's kür persoonlijk wordt gemaakt. De fout ligt bij de jury en de FEI, niet bij Lottie zelf. In mijn ogen had ze met die rit niet mogen winnen, maar dat is niet haar schuld. De jury heeft haar op de eerste plaats gezet, en zij kan daar niets aan doen. Waarschijnlijk had ze ook begrip getoond als ze bijvoorbeeld op de vijfde plaats was geëindigd.

pol013

Re: Duitse hoofdredacteur uit stevige kritiek op Charlotte Fry en Everdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:34

De mensen die zeggen dat ze daar geen eerste had mogen worden: hebben jullie alle proeven gezien?

Want eerste worden an sich is geen kwalificatie. Het zegt alleen iets van hoe jij het gedaan hebt tov de rest. Deed de rest het minder: wordt jij eerste.

Ik vind het veel logischer om in te gaan op de punten per onderdeel. (zoals iemand aan het begin van het topic al deed).

En blijkbaar komen de punten vooral uit het beter deel van de proef en de moeilijkheidsgraad (die er dan meteen weer voor zorgt dat imperfecties op de loer liggen)

Ik ben ook niet bovenmatig gecharmeerd door deze proef. Maar ben te weinig thuis in de punten per onderdeel en de andere combi's aan de start om er een oordeel aan te hangen. En al helemaal niet om er meteen 'de sport' en 'de jury' op af te rekenen. Waar ik juist het idee had dat er steeds meer fijne combi's bovendrijven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:40

ZwarteHeks schreef:
Dressuur is een prachtige sport, maar ik, met denk ik net als vele andere dressuurliefhebbers, word zuur van de signalen die sommige juryleden afgeven. De FEI-richtlijnen moeten centraal staan in de beoordeling, ongeacht wie er rijdt of wat hun verleden prestaties zijn.

De FEI zegt te streven naar verandering, maar ondertussen zien we juryleden nog steeds tegenstrijdige signalen afgeven. Dit geeft mij het gevoel dat de FEI meer om geld en prestige geeft dan om het welzijn van de paarden en de eerlijkheid van de sport.

Het is jammer dat de discussie over Lottie's kür persoonlijk wordt gemaakt. De fout ligt bij de jury en de FEI, niet bij Lottie zelf. In mijn ogen had ze met die rit niet mogen winnen, maar dat is niet haar schuld. De jury heeft haar op de eerste plaats gezet, en zij kan daar niets aan doen. Waarschijnlijk had ze ook begrip getoond als ze bijvoorbeeld op de vijfde plaats was geëindigd.

Voetbal en dressuur hebben hebben veel liefhebbers, en daardoor ook veel bondscoaches en Grand Prix juryleden. Tenminste..... dat vinden ze zelf. Allemaal kenners, alleen trainen/beoordelen ze vanaf de bank. Dat is veilig en zonder gevolg.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:55

CharleyT schreef:
Voetbal en dressuur hebben hebben veel liefhebbers, en daardoor ook veel bondscoaches en Grand Prix juryleden. Tenminste..... dat vinden ze zelf. Allemaal kenners, alleen trainen/beoordelen ze vanaf de bank. Dat is veilig en zonder gevolg.

De stelling dat er veel "kenners" zijn in dressuur die enkel vanaf de bank beoordelen, hoor ik te vaak. Ik vind het onterecht om alle dressuurliefhebbers die kritiek uiten of hun mening geven over training en jurering te beschuldigen van incompetentie of gebrek aan ervaring.

@Pol013
Ik heb alle combinaties gezien en er waren zeker betere tussen. Misschien niet met de moeilijkheidsgraad van Fry, maar met meer harmonie en een blijer paard. Draait dressuur niet meer om harmonie, maar om hoe moeilijk je iets kunt maken?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:24

@ZwarteHeks Ben het met je eens dat dressuur hoort te gaan om harmonie. En ik vind het ook helemaal niet kunnen dat er op de man, of in dit geval op de vrouw, gespeeld. Zij kan er ook niks aan doet dat ze een wereld aan punten krijgt, terwijl het geen wereldproef was.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:31

ZwarteHeks schreef:
@Pol013
Draait dressuur niet meer om harmonie, maar om hoe moeilijk je iets kunt maken?

Volgens mij draait het precies op het snijvlak van die 2. Anders kun je ook wel gewoon harmonieuze staprondjes blijven maken in het bos en eeuwig B blijven rijden.

Juist dat snijvlak maakt het zo interessant. En dan is het risico dat je stukjes harmonie verliest natuurlijk steeds groter hoe moeilijker je het maakt.
Ik denk zomaar dat Fry en Everdale mij het snot voor ogen rijden in het L1 :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:31

De proef kan best overgewaardeerd zijn, sowieso dat eerste halthouden had inderdaad fors afgestraft moeten worden. In de kur is te zien dat ze vooral hoge punten haalt in de galop onderdelen, probleemloos van twee wissels naar de eners gaan is ook best knap. De hengst zelf is behoorlijk heet en veel paarden op JA hadden spanning. Het is ook niet mijn favoriete paard om te zien, maar zie wel dat sommige onderdelen technisch gewoon goed zijn. Wbt plaatsing is en blijft het een jurysport.

Ik denk dat iedereen Oh en Ah had geroepen als het dezelfde proef was maar dan met Glamourdale eerlijk gezegd. :o

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:41

pol013 schreef:
ZwarteHeks schreef:
@Pol013

Volgens mij draait het precies op het snijvlak van die 2. Anders kun je ook wel gewoon harmonieuze staprondjes blijven maken in het bos en eeuwig B blijven rijden.

Juist dat snijvlak maakt het zo interessant. En dan is het risico dat je stukjes harmonie verliest natuurlijk steeds groter hoe moeilijker je het maakt.
Ik denk zomaar dat Fry en Everdale mij het snot voor ogen rijden in het L1 :D

Zou je niet liever wat inleveren op kwaliteit dan op harmonie wanneer je een paard een moeilijkere oefening vraagt? We vragen iets van het paard, dus we moeten eerlijk blijven tegenover het paard?

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:48

Even los van de proef van Charlotte, maar had deze man ook dit artikel geschreven als zij Duits was geweest..... Denk het niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:03

ZwarteHeks schreef:
ZwarteHeks schreef:
@Pol013

Zou je niet liever wat inleveren op kwaliteit dan op harmonie wanneer je een paard een moeilijkere oefening vraagt? We vragen iets van het paard, dus we moeten eerlijk blijven tegenover het paard?

Of het in een wedstrijd handig is weet ik niet. Maar goed, je moet ooit de stap wagen.

Maar thuis? Is het antwoord op jou vraag nee.
Daar wissel ik liever af tussen harmonie en de grens opzoeken. En daar is niks oneerlijks aan.
Dat iets niet harmonieus en perfect is, maakt het nog niet verkeerd. Het maakt het alleen geen 10 waard.
Je moet niet over de schreef gaan. Maar momenten van niet het perfecte harmonieuze plaatje hebben zeggen niks over eerlijk zijn. Ze hebben zelfs amper iets met elkaar te maken.

Sterker nog: ik denk dat als je altijd alleen maar streeft naar harmonie en niks anders accepteert je ook niet goed bezig bent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:08

Het is gewoon altijd de balans tussen aanspanning en ontspanning denk ik. Soms is dat lastiger in de ring (door spanning, of druk) maar als de balans er niet is tussen die twee dan komt het niet uit de verf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:12

Elisa2 schreef:
De proef kan best overgewaardeerd zijn, sowieso dat eerste halthouden had inderdaad fors afgestraft moeten worden. In de kur is te zien dat ze vooral hoge punten haalt in de galop onderdelen, probleemloos van twee wissels naar de eners gaan is ook best knap. De hengst zelf is behoorlijk heet en veel paarden op JA hadden spanning. Het is ook niet mijn favoriete paard om te zien, maar zie wel dat sommige onderdelen technisch gewoon goed zijn. Wbt plaatsing is en blijft het een jurysport.

Ik denk dat iedereen Oh en Ah had geroepen als het dezelfde proef was maar dan met Glamourdale eerlijk gezegd. :o

Het galoponderdeel en de moeilijkheidsgraad hebben haar enorm omhoog geholpen als je de punten volgde.

En ik denk dat de halt in de kür geen gepunt onderdeel is maar ben niet zeker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:16

Dat zou wel een boel verklaren, eerder werd halthouden wel gepunt toch?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:21

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:23

996981 schreef:
Halt is zeker wel onderdeel van de kür.

https://inside.fei.org/system/files/Gra ... 202022.pdf

Ah toch. Dan snap ik niet hoe dat geen nul geweest is. Miss een 1 voor de groet gezien ze die wel gedaan heeft…

Die kwam niet voorbij in de live scores. In de draftoer stond ze 11e. Pas gedurende en na de galop klom ze omhoog. En tja… dat paard heeft gewoon een hele goede galop. De pirouettes waren IMO wel over punt hier
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-02-24 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:26

Misschien hebben ze het beoordeeld als piaffe? :+ achterwaartse piaffe..extra knap. _O-

Grapje natuurlijk, dat had wel gewoon afgestraft moeten worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:28

Ayasha schreef:
996981 schreef:
Halt is zeker wel onderdeel van de kür.

https://inside.fei.org/system/files/Gra ... 202022.pdf

Ah toch. Dan snap ik niet hoe dat geen nul geweest is.

Die kwam niet voorbij in de live scores. In de draftoer stond ze 11e. Pas gedurende en na de galop klom ze omhoog.

Dat weet je toch niet, het is een gecombineerd cijfer. Binnenkomen, en twee keer halt bij binnenkomst en groeten. Ik kan de scorelijst nergens vinden, dus geen idee hoe ze het gepunt hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:28

Ze krijgt dus ook geen punt specifiek voor dat ene halthouden als je goed kijkt. Het wordt een gezamelijk punt voor het halthouden aan het begin én aan het einde.

Punt 16
"The entrance and halts at the
beginning and the end of the test"

En daarom zeg ik: je moet wel iets snappen van de puntentelling voor je te snel commentaar levert. Ik wist dit dus ook niet.

Oh, binnen 1 seconde spuit elf gemaakt daar 99...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:30

pol013 schreef:
Ze krijgt dus ook geen punt specifiek voor dat ene halthouden als je goed kijkt. Het wordt een gezamelijk punt voor het halthouden aan het begin én aan het einde.

Punt 16
"The entrance and halts at the
beginning and the end of the test"

En daarom zeg ik: je moet wel iets snappen van de puntentelling voor je te snel commentaar levert. Ik wist dit dus ook niet.

Oh, binnen 1 seconde spuit elf gemaakt daar 99...

*\o/*

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:33

Het coëfficiënt speelt in de kür ook een supergrote rol.

Bij de volgende onderdelen;

- Rhythm, energy and elasticity
- Harmony between rider and horse
-Choreography. Use of arena
Inventiveness
- Degree of difficulty. Calculated risks
- Music and interpretation of the music

Is het coëfficiënt 4. Als je daar goed scoort gaat het enorm hard met de cijfers.

Halthouden telt maar 1 keer. Dat is een relatief “goedkope” fout.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:11

Hier is Lottie's score sheet van de kür (FEI Spectator Judging App zie je de scores van de jury), ben even naar onderen gescrold voor de samenvatting van de onderdelen. 9.2 voor harmony? 9.2 voor rhythm, energy and elasticity? Naar mijn mening overgewaardeerd.
Afbeelding

Voor het halthouden krijgt ze gemiddeld een 3.8, verder vind ik de cijfers toch aan de hoge kant voor alle draf onderdelen.
Afbeelding

Hier ook de link waar je de punten per jury kan inzien: https://www.longinestiming.com/equestri ... t_D02.html
Laatst bijgewerkt door ZwarteHeks op 02-02-24 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:30

ZwarteHeks schreef:
Hier is Lottie's score sheet van de kür (FEI Spectator Judging App zie je de scores van de jury), ben even naar onderen gescrold voor de samenvatting van de onderdelen. 9.2 voor harmony? 9.2 voor rhythm, energy and elasticity? Naar mijn mening overgewaardeerd.
[ [url=m/2L6sxc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor het halthouden krijgt ze gemiddeld een 3.8, verder vind ik de cijfers toch aan de hoge kant voor alle draf onderdelen.

Wat goed!

Kun je zeggen waarom je het overgewaardeerd vindt? My 2 cents: mond is rustig en gesloten, rustig orenspel staart is rustig. Geen verzet, maw: er gaat echt veel best heel goed.

Qua rhythm, energy and elasticity ben ik vooral benieuwd waarom je dat overgewaardeerd vindt :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:22

Omdat er een tactfout zat in de eerste uitgestrekte draf. Hij is rennerig, drukt de rug weg en wordt kort in de hals. Die eerste uitgestrekte draf had al geen voldoende mogen zijn. Eerste halthouden had hooguit een 1 mogen zijn. Harmonie een 9,2 vind ik ook te hoog. Met name in het begin was er wel wat op aan te merken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:36

Suzanne F. schreef:
Omdat er een tactfout zat in de eerste uitgestrekte draf. Hij is rennerig, drukt de rug weg en wordt kort in de hals. Die eerste uitgestrekte draf had al geen voldoende mogen zijn. Eerste halthouden had hooguit een 1 mogen zijn. Harmonie een 9,2 vind ik ook te hoog. Met name in het begin was er wel wat op aan te merken.

Taktfout? Ik zie hem niet? Maargoed ik ben (gelukkig) geen jury van dat niveau. 1 taktfout tegenover super zuivere piaffes, passages en pi-pa overgangen. Ik vind een 9,2 ook hoog, maar snap het ergens ook wel. Zeker het tweede gedeelte is technisch onwijs moeilijk, maar het paard blijft rustig qua beeld. Dat vind ik onwijs knap. Kan me voorstellen dat jury’s ook kijken op die manier

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:33

996981 schreef:
ZwarteHeks schreef:
[ [url=m/2L6sxc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat goed!

Kun je zeggen waarom je het overgewaardeerd vindt? My 2 cents: mond is rustig en gesloten, rustig orenspel staart is rustig. Geen verzet, maw: er gaat echt veel best heel goed.

Qua rhythm, energy and elasticity ben ik vooral benieuwd waarom je dat overgewaardeerd vindt :)

Eindelijk tijd om hierop te reageren.

Rustige mond?
Everdale klappertandt tijdens de hele draf. Zelfs in stap is hij onrustig in zijn mond. Hetzelfde geldt voor galop. Nergens heeft hij een rustige mond, vloeiende en elastische aanleuning. Lottie's armen staan ​​best strak, ellebogen en polsen zowat op slot. Geen handen die mee naar voren gaan in de beweging van het paard, geen "positieve handen" zoals ik het noem. Het ziet er allemaal terugwerkend uit, geen moment een halve ophouding om het paard naar de hand toe te krijgen. Ik heb teruggekeken naar Aachen 2023, ook daar is hij kort in de hals en onrustig in de aanleuning.

Flore de Winne en Flynn zijn een vergelijkbare combinatie, alleen rijdt Flore haar Flynn heel anders. Flore is losser in haar schouders, haar ellebogen veren mee met haar paard en de aanleuning is positief naar voren. Flynn is nog een beetje onrustig met zijn mond, maar hij wordt dit jaar 10 en heeft nog lang niet zoveel ervaring als Everdale. Het beeld is overall veel rustiger om te zien. Flore houdt haar handen prachtig rustig, stil en elastisch. Diana Porsche valt ook steeds positiever op, tuurlijk mist er hier en daar nog wat souplesse, maar ook zij ontwikkelt een mooi contact met haar paard Dahoud.

Persoonlijk wil ik meer positieve handen zien a la Ingrid Klimke, Carl Hester, Jessica Werndl-von Bredow. Paard die durven het contact mee naar voren te nemen, wat lucht in de hals.