Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ZwarteHeks schreef:Dressuur is een prachtige sport, maar ik, met denk ik net als vele andere dressuurliefhebbers, word zuur van de signalen die sommige juryleden afgeven. De FEI-richtlijnen moeten centraal staan in de beoordeling, ongeacht wie er rijdt of wat hun verleden prestaties zijn.
De FEI zegt te streven naar verandering, maar ondertussen zien we juryleden nog steeds tegenstrijdige signalen afgeven. Dit geeft mij het gevoel dat de FEI meer om geld en prestige geeft dan om het welzijn van de paarden en de eerlijkheid van de sport.
Het is jammer dat de discussie over Lottie's kür persoonlijk wordt gemaakt. De fout ligt bij de jury en de FEI, niet bij Lottie zelf. In mijn ogen had ze met die rit niet mogen winnen, maar dat is niet haar schuld. De jury heeft haar op de eerste plaats gezet, en zij kan daar niets aan doen. Waarschijnlijk had ze ook begrip getoond als ze bijvoorbeeld op de vijfde plaats was geëindigd.
CharleyT schreef:Voetbal en dressuur hebben hebben veel liefhebbers, en daardoor ook veel bondscoaches en Grand Prix juryleden. Tenminste..... dat vinden ze zelf. Allemaal kenners, alleen trainen/beoordelen ze vanaf de bank. Dat is veilig en zonder gevolg.
ZwarteHeks schreef:@Pol013
Draait dressuur niet meer om harmonie, maar om hoe moeilijk je iets kunt maken?
pol013 schreef:ZwarteHeks schreef:@Pol013
Volgens mij draait het precies op het snijvlak van die 2. Anders kun je ook wel gewoon harmonieuze staprondjes blijven maken in het bos en eeuwig B blijven rijden.
Juist dat snijvlak maakt het zo interessant. En dan is het risico dat je stukjes harmonie verliest natuurlijk steeds groter hoe moeilijker je het maakt.
Ik denk zomaar dat Fry en Everdale mij het snot voor ogen rijden in het L1
ZwarteHeks schreef:ZwarteHeks schreef:@Pol013
Zou je niet liever wat inleveren op kwaliteit dan op harmonie wanneer je een paard een moeilijkere oefening vraagt? We vragen iets van het paard, dus we moeten eerlijk blijven tegenover het paard?
Elisa2 schreef:De proef kan best overgewaardeerd zijn, sowieso dat eerste halthouden had inderdaad fors afgestraft moeten worden. In de kur is te zien dat ze vooral hoge punten haalt in de galop onderdelen, probleemloos van twee wissels naar de eners gaan is ook best knap. De hengst zelf is behoorlijk heet en veel paarden op JA hadden spanning. Het is ook niet mijn favoriete paard om te zien, maar zie wel dat sommige onderdelen technisch gewoon goed zijn. Wbt plaatsing is en blijft het een jurysport.
Ik denk dat iedereen Oh en Ah had geroepen als het dezelfde proef was maar dan met Glamourdale eerlijk gezegd.
996981 schreef:
Ayasha schreef:996981 schreef:
Ah toch. Dan snap ik niet hoe dat geen nul geweest is.
Die kwam niet voorbij in de live scores. In de draftoer stond ze 11e. Pas gedurende en na de galop klom ze omhoog.
pol013 schreef:Ze krijgt dus ook geen punt specifiek voor dat ene halthouden als je goed kijkt. Het wordt een gezamelijk punt voor het halthouden aan het begin én aan het einde.
Punt 16
"The entrance and halts at the
beginning and the end of the test"
En daarom zeg ik: je moet wel iets snappen van de puntentelling voor je te snel commentaar levert. Ik wist dit dus ook niet.
Oh, binnen 1 seconde spuit elf gemaakt daar 99...
ZwarteHeks schreef:Hier is Lottie's score sheet van de kür (FEI Spectator Judging App zie je de scores van de jury), ben even naar onderen gescrold voor de samenvatting van de onderdelen. 9.2 voor harmony? 9.2 voor rhythm, energy and elasticity? Naar mijn mening overgewaardeerd.
[ [url=m/2L6sxc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor het halthouden krijgt ze gemiddeld een 3.8, verder vind ik de cijfers toch aan de hoge kant voor alle draf onderdelen.
Suzanne F. schreef:Omdat er een tactfout zat in de eerste uitgestrekte draf. Hij is rennerig, drukt de rug weg en wordt kort in de hals. Die eerste uitgestrekte draf had al geen voldoende mogen zijn. Eerste halthouden had hooguit een 1 mogen zijn. Harmonie een 9,2 vind ik ook te hoog. Met name in het begin was er wel wat op aan te merken.
996981 schreef:ZwarteHeks schreef:Hier is Lottie's score sheet van de kür (FEI Spectator Judging App zie je de scores van de jury), ben even naar onderen gescrold voor de samenvatting van de onderdelen. 9.2 voor harmony? 9.2 voor rhythm, energy and elasticity? Naar mijn mening overgewaardeerd.
[ [url=m/2L6sxc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor het halthouden krijgt ze gemiddeld een 3.8, verder vind ik de cijfers toch aan de hoge kant voor alle draf onderdelen.
Wat goed!
Kun je zeggen waarom je het overgewaardeerd vindt? My 2 cents: mond is rustig en gesloten, rustig orenspel staart is rustig. Geen verzet, maw: er gaat echt veel best heel goed.
Qua rhythm, energy and elasticity ben ik vooral benieuwd waarom je dat overgewaardeerd vindt