Stikstofakkoord België brengt de paardensport in gedrang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:09

Maar ik doelde op dit stuk:

Citaat:
en dat het voor heel veel mensen die hun paarden en pony’s thuis houden, bijzonder moeilijk wordt om die paarden nog te mogen houden aan huis.

In Nederland is het dadelijk zo. Teveel dieren te weinig grond. Is een probleem.
Lees ik dit in België lijkt het daar nog niet op.

Wat niet is kan nog komen natuurlijk. Maar dit is naar mijn idee niet heel streng

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:11

Citaat:
Wanneer de impactscore meer dan 0,025 % bedraagt zal er een passende beoordeling toegevoegd moeten worden aan de aanvraag. De impactscore is de bijdrage van de stikstofemissies afkomstig van de paarden ten opzichte van de kritische depositiewaarden van de habitattypen gelegen in Habitatrichtlijngebied (SBZ-H). De kritische depositiewaarde is de maximale toelaatbare depositie per eenheid van oppervlakte voor een bepaald habitattype zonder dat er – volgens de huidige kennis – schadelijke effecten optreden.

Voor de industrie is die impactscore 1%. Kleine ongelijkheid :+
Je mag nog alle landbouw en paardengehobbel uit Vlaanderen wegtoveren, dan blijft de stikstofuitstoot nog altijd torenhoog.

In Wallonië hebben ze geen stikstofdecreet trouwens. :P

anjali

Re: Stikstofakkoord België brengt de paardensport in gedrang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 09:05

Belgie is deel van de EU en wat daar is,komt in Nederland logischerwijze ook. Ik heb maar 1 paard, echter die moet ik in pension zetten op een paardenbedrijf aangezien ik zelf in de stad woon. Als de overheid paardenbedrijven gaat lastig vallen dan heb ik er dus ook direct mee te maken.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:11

Ik zie het heel somber in voor alle paardenhouders in België en Nederland.
Of je nou particulier bent en je hebt een shetje in pension of je nou bedrijf bent of als particulier meer paarden uit liefhebberij aan huis.
Het maakt geen flikker meer uit. Regeringen maken alles kapot. Maken mensen kapot die hart en ziel voor de dieren hebben. Maken onschuldige dieren kapot want ik vrees dat we hele nare tijden betreft welzijn gaan krijgen met al die verhogingen. Verhogingen van de eerste behoefte natje en droogje en daarover heen nog een grove verhoging van de btw. Das niet 1x maar 2x zoveel geld vangen.

Ik ben zeer bedroefd. Zeer bedroefd dat ik, bewust kind loos, door een ander - lees degenen die bepalen dat alles belachelijk duurder en duurder word - waarschijnlijk mijn twee jonge dartmoors moet verkopen en het span van mijn vriend.
Terwijl het tot afgelopen jaar goed te doen was allemaal. Vanaf dit jaar met alle verhogingen word het krap. In 2025 met nog is verhogingen en daaroverheen alles naar 21% - niet te doen.

Ik steek mijn kop niet in het zand. Er is geld nodig, god mag weten waarvoor. Sponseren oorlog? Sponseren vluchtelingen? Sponseren vakanties van de blaaskaken in de regering? Werkelijk waar... geen idee.
Er moet nog (?) over gesproken over die verhoging naar 21% , maar wie denkt hier nou werkelijk dat de paardenhouderij gespaard gaat worden?
De plannen/ ideeën liggen er
En zoals meestal wordt dat "gewoon" door gezet.

Aan de beurt zijn we, allemaal.

Chippen , ubn allemaal voorbedachte rade. En echt niet uit liefde mocht je dier gestolen worden dat die dan makkelijker terug gevonden zou worden. Ziektes makkelijker te kaderen ... hm ook daar heb ik mijn bedenkingen bij. In mijn optiek is dat niet de eerste insteek wat er zo hard geroepen word.

Soms lijkt de wereld wel een film. Een hele slechte film.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:55

Welkom bij Agenda 2030 Horsie84. De 17 SDG's gaan zorgen voor totale verarming en schaarste en ja, dat gaat ons allemaal raken. Helaas blijven nog steeds bijzonder veel mensen hier blind voor of kijken er liever van weg.

Heel goed dat je ziet en onderkent dat we een probleem gaan krijgen. Je kunt tenslotte maar beter weten/zien dat er een trein aankomt voordat je "onbezorgd" een spoor overgaat nietwaar.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:49

Als je vindt dat (de afgelopen vier) regeringen alles kapot maken, moet je niet op rechtse partijen stemmen }:)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:19

Citaat:
Als je vindt dat (de afgelopen vier) regeringen alles kapot maken, moet je niet op rechtse partijen stemmen

Als jij denkt dat die regeringen (om het even rechts of links) ook maar iets te vertellen hebben. De macht zit namelijk ergens anders, buiten NL wel te verstaan. En zij die actief de agenda uitrollen hebben zich dik laten betalen of zijn chantabel. Ze zijn er alvast niet voor ons ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:57

Dit is één van de redenen waarom ik na mijn huidige paarden (20 jaar en 3 jaar) de handdoek in de ring gooi.

Ook ik ben bewust kinderloos, de wereld is al te vol, en het wordt steeds moeilijker te doen wat ik graag doe.

Dus… Laatste paarden :)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 00:50

Lang leve de vooruitgang…

Hoe beter onze computerchips worden, hoe beter onze datacenters, AI technologie, hoe meer, beter en makkelijker burgers op alle vlakken gecontroleerd kunnen worden. En dat is handig voor bedrijven, criminelen en regeringen. Helaas is dit de nieuwe realiteit.

Het chippen, registreren, traces, paspoorten van onze paarden heeft niets te maken met dierenwelzijn, ziekten of voedselveiligheid. Dat is bijvangst. Het gaat om de informatie, wie heeft wat, waar en hoe. Waar is het van betaald, hoe is het betaald, wat is er verkocht, aan wie…

Informatie is macht, geld of beiden. Wij als burger verliezen deze strijd, we hebben geen privacy meer. We moeten alles op tafel leggen. Want als we dat niet doen dan hebben we wat te verbergen. Dan zullen we wel slechte bedoelingen hebben. En we zijn dat gaan geloven. Dat iedereen maar alles van ons mag weten omdat een een zogenaamd nut zou dienen. En we daarmee onze “ eerlijkheid” tonen.

De afgelopen 30 jaar is er een structuur opgetuigd die nooit meer terug te draaien is. Volgepompt met informatie over ons als individu. We stoppen de informatie er grotendeels vrijwillig en zélf in. We stellen geen vragen, we vertrouwen erop dat het allemaal wel goed is. Maar dat is een jaren 50tig utopie. De komende jaren gaan we het resultaat van onze goedgelovige digitale volgzaamheid merken. En nu maar hopen dat de computers geen fouten maken, de programmeurs goede bedoelingen hebben en verstandig met onze data omspringen.

Maar voor nu zien we alvast de consequenties mbt de paarden, wat de gevolgen gaan zijn. Ik ben van een generatie die tientallen jaren onbezorgd van de paarden hobby heeft kunnen genieten. Ik wel. Mijn paarden zijn inmiddels oud. Maar voor jonge generaties hier op Bokt gaat het moeilijker en moeilijker worden. Nog meer informatie moeten doorgeven, omdat het kennelijk moet….

Europa is een democratie, iedere stem is er een. Iedere stem telt. De politiek zit er dankzij ons, zij maken uit naam van ons de wetten. Ben je het er niet mee eens, ga naar de stembus!! En laat je niet wijsmaken dat het toch geen zin heeft! Je hobby te kunnen blijven uit oefenen zonder nog meer krankzinnige regels zou een goede drijfveer kunnen zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 07:38

Mirranda schreef:
Citaat:
Als je vindt dat (de afgelopen vier) regeringen alles kapot maken, moet je niet op rechtse partijen stemmen

Als jij denkt dat die regeringen (om het even rechts of links) ook maar iets te vertellen hebben. De macht zit namelijk ergens anders, buiten NL wel te verstaan. En zij die actief de agenda uitrollen hebben zich dik laten betalen of zijn chantabel. Ze zijn er alvast niet voor ons ;)

Wie zijn dat dan?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 11:03

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 11:34

Mirranda hangt complottheorieën aan Lieser, dit even ter info

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:22

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:49

Dan ben je dus niet serieus geïnteresseerd in wat er speelt. Ook prima, maar ik ga er geen uitleg aan geven verder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:09

Pareltjes schreef:
Lang leve de vooruitgang…

Hoe beter onze computerchips worden, hoe beter onze datacenters, AI technologie, hoe meer, beter en makkelijker burgers op alle vlakken gecontroleerd kunnen worden. En dat is handig voor bedrijven, criminelen en regeringen. Helaas is dit de nieuwe realiteit.

Het chippen, registreren, traces, paspoorten van onze paarden heeft niets te maken met dierenwelzijn, ziekten of voedselveiligheid. Dat is bijvangst. Het gaat om de informatie, wie heeft wat, waar en hoe. Waar is het van betaald, hoe is het betaald, wat is er verkocht, aan wie…

Informatie is macht, geld of beiden. Wij als burger verliezen deze strijd, we hebben geen privacy meer. We moeten alles op tafel leggen. Want als we dat niet doen dan hebben we wat te verbergen. Dan zullen we wel slechte bedoelingen hebben. En we zijn dat gaan geloven. Dat iedereen maar alles van ons mag weten omdat een een zogenaamd nut zou dienen. En we daarmee onze “ eerlijkheid” to
De afgelopen 30 jaar is er een structuur opgetuigd die nooit meer terug te draaien is. Volgepompt met informatie over ons als individu. We stoppen de informatie er grotendeels vrijwillig en zélf in. We stellen geen vragen, we vertrouwen erop dat het allemaal wel goed is. Maar dat is een jaren 50tig utopie. De komende jaren gaan we het resultaat van onze goedgelovige digitale volgzaamheid merken. En nu maar hopen dat de computers geen fouten maken, de programmeurs goede bedoelingen hebben en verstandig met onze data omspringen.

Maar voor nu zien we alvast de consequenties mbt de paarden, wat de gevolgen gaan zijn. Ik ben van een generatie die tientallen jaren onbezorgd van de paarden hobby heeft kunnen genieten. Ik wel. Mijn paarden zijn inmiddels oud. Maar voor jonge generaties hier op Bokt gaat het moeilijker en moeilijker worden. Nog meer informatie moeten doorgeven, omdat het kennelijk moet….

Europa is een democratie, iedere stem is er een. Iedere stem telt. De politiek zit er dankzij ons, zij maken uit naam van ons de wetten. Ben je het er niet mee eens, ga naar de stembus!! En laat je niet wijsmaken dat het toch geen zin heeft! Je hobby te kunnen blijven uit oefenen zonder nog meer krankzinnige regels zou een goede drijfveer kunnen zijn.

Je hebt gelijk. Maar, op welke partij zou dan het beste gestemd kunnen worden als je deze problemen ook voelt?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:05

Kinke schreef:
Mirranda hangt complottheorieën aan Lieser, dit even ter info

Steek je kop nog verder in het zand :Z
Zijn de regels betreft de boeren ook nog steeds complot theorieën?
Lever je bedrijf dan meteen maar in
Laatst bijgewerkt door OleJon op 27-02-24 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:07

We weten nu wel dat jij ook in complottheorieën gelooft, OleJon.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:07

als die complottheorieën daar nou bij bleven...maar helaas horen dingen als Covid is maar een griepje en van vaccins ga je dood daar ook bij

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:35

'Dan neem je de benen', haha wat voor een vaag bericht is dat nou weer. :')

Horsie84 schreef:
Nou en bedankt....
Wij hebben geen kinderen, bewust niet.
Omdat wij vinden dat mensen nog altijd de grootste vervuilers zijn.

Ik moet altijd een beetje grinniken om de insinuatie of uitspraak dat iemand geen kinderen heeft vanwege het klimaat.

Tot nu toe heb ik die uitspraak alleen maar gehoord of gezien bij mensen die toch al geen zin hebben in kinderen. Dat moeten mensen vooral zelf weten. Helemaal prima. Ik geloof alleen niet helemaal dat je als je op straat een gezin met kinderen ziet denkt 'goh, wat had ik dat ook graag gewild...'. Dat is wel wat je aangeeft als je zegt dat je geen kinderen hebt vanwege het klimaat, dat je ze verder wel had gewild... :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:35

Kunnen we ontopic blijven please?

Ik houdt ook mijn hart vast wbt paarden houden en de toekomst maar dat komt meer omdat er steeds meer mensen komen, steeds minder land en alles steeds moeilijker en duurder wordt.

Daarnaast vind ik de focus op de stikstof te groot en de focus op andere milieu vervuilers te klein.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:36

8nnemiek schreef:
Hoe kom je daar nu weer bij :') Alsof jij mij kent haha.

Dit dus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:10

Je bent verder heen dan ik dacht zeg, sjezus :')
Je woont aan de andere kant van Nederland, dus geen idee waar je mij van denkt te kennen.
Ik heb zat leuke discussies gevoerd met zo veel verschillende mensen. Maar daar was jij er zeker geen van haha.

[***] schreef:
Ik moet altijd een beetje grinniken om de insinuatie of uitspraak dat iemand geen kinderen heeft vanwege het klimaat.

Tot nu toe heb ik die uitspraak alleen maar gehoord of gezien bij mensen die toch al geen zin hebben in kinderen. Dat moeten mensen vooral zelf weten. Helemaal prima. Ik geloof alleen niet helemaal dat je als je op straat een gezin met kinderen ziet denkt 'goh, wat had ik dat ook graag gewild...'. Dat is wel wat je aangeeft als je zegt dat je geen kinderen hebt vanwege het klimaat, dat je ze verder wel had gewild... :D

Dat klinkt bekend inderdaad haha. Wij willen ook geen kinderen, maar dat is vooral een mooie bijkomstigheid dat dat ook nog eens beter is voor het klimaat.
Ik vind het vooral apart dat mensen vervolgens vinden dat ze de rest van hun leven lekker mogen blijven vervuilen 'omdat ze geen kinderen hebben' of 'omdat ze nooit met het vliegtuig op vakantie gaan'. Nee, zo werkt het niet. De klimaatcrisis is nu, en dat kunnen we toch niet op de volgende generatie gaan doorschuiven? :+

Wat de paarden betreft maak ik me echt niet druk. De uitstoot van paarden is zó'n enorm klein deel als je het vergelijkt met varkens en koeien en kippen. Met het aanpakken van de pony van Grietje gaan ze geen verschil maken, en dat weet de regering ook wel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:12

Heb je enig idee hoe groot de paardensector daadwerkelijk is Annemieke? Dat gaat verder dan de shet van Grietje en ook verder dan de 10 Tinkers van Hans….

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:17

DuoPenotti schreef:
Wat is daar weg kijken aan?
Ik ben compleet tegen de stikstof waanzin.
Maar in het artikel staat dat bijvoorbeeld mensen met paarden aan huis hierom in de problemen komen.

Kun jij uitleggen hoe dan?

Ik bv met landbouwgrond in niet landelijk gebied (bestaat dat überhaupt nog in België?)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:18

996981 schreef:
Heb je enig idee hoe groot de paardensector daadwerkelijk is Annemieke? Dat gaat verder dan de shet van Grietje en ook verder dan de 10 Tinkers van Hans….

In het artikel staat heel duidelijk: "Het houden van paarden is vergunningplichtig vanaf 20 paarden in een agrarisch gebied, vanaf 10 paarden in woongebied met landelijk karakter en vanaf 5 paarden in andere gebieden dan een agrarisch gebied of woongebied met landelijk karakter."

Het is toch prima dat heel grote maneges een vergunning nodig hebben? En ik vind het zelfs prima als er een paar moeten krimpen uiteindelijk. Minder dieren betekent meer ruimte en meer aandacht voor het individuele dier.
Maar die paarden die hobbymatig thuis worden gehouden, daar hoeven we ons echt niet druk om te maken.