Stokpaardrijden brengt kinderen in beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 12:46

Het is toch schattig en kinderen die zo actief zijn kan ik alleen maar aanmoedigen.
Wat betreft de negatieve reacties.. het lijkt alsof sommige mensen altijd wat te zeiken moeten hebben.
Als je tevreden bent over je eigen leven en je eigen "zijn" dan heb je het niet nodig om andere mensen af te kraken en negatief te gallen op het internet.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 12:46

Het is toch schattig en kinderen die zo actief zijn kan ik alleen maar aanmoedigen.
Wat betreft de negatieve reacties.. het lijkt alsof sommige mensen altijd wat te zeiken moeten hebben.
Als je tevreden bent over je eigen leven en je eigen "zijn" dan heb je het niet nodig om andere mensen af te kraken en negatief te gallen op het internet.

noordje

Re: Stokpaardrijden brengt kinderen in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 13:12

Afgelopen zomer waren een stel meisjes op buitenrit met hun stokpaardjes.
Vond dat zo leuk.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 13:17

Je moet wat hè als alle maneges sluiten :+

Maar leuk dit toch? Hoe is stokpaardjerijden erger dan op het schoolplein soldaatje spelen met denkbeeldige geweren of verstoppertje met denkbeeldige verstopplekken (bv een takje voor je neus houden telt als verstopt zijn...)?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:30

Ik viel vooral over het stukje: "Het stokpaardrijden trekt tegenwoordig ook veel volwassenen aan, in tegenstelling tot de bedoelingen van de Duitse Hippische Federatie (FN)."
Voor kinderen, oké, maar als je dit als volwassene doet ben je niet helemaal 100 hoor. Verder zelf weten maar dan vind ik je wel raar :+

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:56

Dorine92 schreef:
Ik viel vooral over het stukje: "Het stokpaardrijden trekt tegenwoordig ook veel volwassenen aan, in tegenstelling tot de bedoelingen van de Duitse Hippische Federatie (FN)."
Voor kinderen, oké, maar als je dit als volwassene doet ben je niet helemaal 100 hoor. Verder zelf weten maar dan vind ik je wel raar :+

Dat stoort dus de meeste Duitse ruiters ook.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:17

Kindertijd:Hoewel we thuis ponies hadden, werden ook hooipakjes omgebouwd tot wilde paarden waar we allerlei avonturen mee beleefden. Mooi toch?!
Of rennen nu atletiek heet of stokpaardje rijden: wat maakt het uit?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:44

Geweldig dat kinderen dat doen. Het lijkt me nog niet zo gemakkelijk. Goed voor de motoriek, leuk de competities en ze houden er ook nog leuke contacten aan over.

Na springwedstrijd op TV gingen wij vroeger ook springen in de tuin met broer en zus. Enig. Zo gelachen. Dat deden we bijna elke zondag. Het enige conflict was altijd wie Harvey Smith en Paul Schockenmöller mocht zijn want die wonnen altijd in het echt _O- . We hadden geen stokpaardjes, we hadden niets, maar we hadden net zoveel plezier met springen en waren bloedserieus als deze stokpaardjes kinderen _O- .

Ik vind het enig die stokpaardjes wedstrijden!

123_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:29

Dorine92 schreef:

Het lijkt mij best leuk om te doen. En ik ben meer dan volwassen. Toch heerlijk, een beetje door een bak rennen en doen of je een paard bent. Leuker dan naar de sportschool.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:29

Welke echte paardengek heeft vroeger in zijn of haar jeugd niet paardje gespeeld? Ik maakte op de parkeerplaats een bak met letters en ging op de fiets of lopend een dressuurproef "rijden" of uit mijn hoofd leren. Lichtrijdend op "het goede been" en al :D

Op de parkeerplaats achter huis reed ik in piaffe en passage trots rond! Toen was ik 12/13. Ik was heel fanatiek! Springparcoursjes deden we ook rennend bij de verzorgpony's.

Wat een heerlijke "buitenjaren" hebben we daar gehad.

Ik keek er eerst wat vreemd tegenaan dat ze er wedstrijden in hingen organiseren maar ik vind het nu wel enorm stimulerend dat ze dat doen.

En het is best een leuk showmoment tussen de normale paardenrubrieken door. Het is sportief en creatief. En de echte paarden en pony's hebben er geen "last" van.

Je kunt kinderen zonder echte pony of tussen het rijden door al heel veel leren over figuren rijden, het verschil tussen de gangen, wat lichtrijden is, ruiterfitheids oefeningen doen...

Ik zag laatst een voltigeles op een op de plek "galopperend" nep-paard.
Wat een uitvinding! Zo veel veiliger en paardvriendelijker!
Ik zal die kennissen eens vragen waar hun dochter les heeft!

Ook zag ik iemans die kleine kinderen bij slecht weer les gaf op tonnetjes tussen balken met zadel er op. Balans houden, verlichte zit en lichtrijden oefenen, gymnastiek oefeningen...
En als de balken wat verder weg liggen oefeningen ze echt met hun balans en verplaatsen van gewicht.
Zo zinvol!

De luxe versies met sensoren en alle gangen zijn natuurlijk helemaal fantastisch. Helaas wel onbetaalbaar!

Voor pony's en paarden op maneges wordt de paardensport zo ook veel minder belastend als beginners eerst alvast wat lessen krijgen zonder paard.

Ik heb vroeger veel geturnd, en ook op hoog niveau. Ik weet nog heel goed hoe ik oefenen in mijn hoofd visualiseert en de techniek verbeterde, het gevoel van de beweging probeerde op te roepen en dat werkte echt goed om mijzelf voor te bereiden op nieuwe oefeningen en om die te verbeteren.

Ook in de paardensport heb ik die techniek gebruikt. Het wordt bij mentale coaching ook aangeleerd bij diverse sporten. Dat fantaseren en "droog" oefenen, heeft ook echt bewezen nut als leermoment.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:37

Klopt! Goed visualiseren is heel belangrijk. Mentale training kan ook daadwerkelijk je fysiek verbeteren.
Ik kon de proeven in mijn hoofd altijd perfect rijden. Ik adviseer het mijn dochter voor haar turnen ook.