Gezelschap voor drie laatste przewalskipaarden in Natuurpark Lelystad

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:52

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... %2C%205%5D.

Citaat:
Although evolutionary divergence of the Przewalski’s horse and domestic horse (equus caballus) occurred ~ 250,000 years ago, these 2 species are capable of interbreeding and producing fertile offspring [17]. Interspecies embryo transfer has also been successfully performed [1, 5].

https://academic.oup.com/mbe/article/26/1/199/973911

Dit artikel is ook interessant.

Citaat:
Abstract
Despite their ability to interbreed and produce fertile offspring, there is continued disagreement about the genetic relationship of the domestic horse (Equus caballus) to its endangered wild relative, Przewalski's horse (Equus przewalskii). Analyses have differed as to whether or not Przewalski's horse is placed phylogenetically as a separate sister group to domestic horses. Because Przewalski's horse and domestic horse are so closely related, genetic data can also be used to infer domestication-specific differences between the two. To investigate the genetic relationship of Przewalski's horse to the domestic horse and to address whether evolution of the domestic horse is driven by males or females, five homologous introns (a total of ∼3 kb) were sequenced on the X and Y chromosomes in two Przewalski's horses and three breeds of domestic horses: Arabian horse, Mongolian domestic horse, and Dartmoor pony. Five autosomal introns (a total of ∼6 kb) were sequenced for these horses as well. The sequences of sex chromosomal and autosomal introns were used to determine nucleotide diversity and the forces driving evolution in these species. As a result, X chromosomal and autosomal data do not place Przewalski's horses in a separate clade within phylogenetic trees for horses, suggesting a close relationship between domestic and Przewalski's horses. It was also found that there was a lack of nucleotide diversity on the Y chromosome and higher nucleotide diversity than expected on the X chromosome in domestic horses as compared with the Y chromosome and autosomes. This supports the hypothesis that very few male horses along with numerous female horses founded the various domestic horse breeds. Patterns of nucleotide diversity among different types of chromosomes were distinct for Przewalski's in contrast to domestic horses, supporting unique evolutionary histories of the two species

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:55

Ilse_123 schreef:
@veulen84, kruisen kan heel vaak tussen diersoorten met nauwe verwantschap, maar als die soorten niet hetzelfde aantal chromosomen hebben dan wordt het heel lastig. Paardachtige hebben verschillende aantallen, dus je ziet wel hybriden, zoals muildieren en zonkeys, maar die zijn zelf dan steriel. Dat zal voor een hybride paard - pzrewalski ook wel zo zijn. Al… durf ik bij dit soort dingen ook nooit iets met 100% te zeggen…de wetenschap blijft ook dingen ontdekken. Ik ga eens navragen of er officiële documentatie bestaat van verder gekruiste hybriden.

Het was geen aanname die ik deed. Het was een feit. Zoek maar even terug op Heck-paarden en de gebroeders Heck. Die hebben een heel ras opgebouwd uit kruisingen van Przwewalski. Ze zijn dus zeker niet steriel.

"Hoewel het verschillende chromosomale getal het Przewalski-paard genetisch scheidt van het gedomesticeerde paard, is het bekend dat de twee met elkaar kruisen en vruchtbare nakomelingen voortbrengen ( Short et al. 1974 ). Daarentegen resulteren hybridisaties van gedomesticeerde paarden met ezels ( Equus asinus ) of met andere soorten binnen het geslacht Equus gewoonlijk in levensvatbare maar onvruchtbare nakomelingen als gevolg van meerdere chromosomale verschillen."

Er is behoorlijk wat onderzoek gedaan op dit gebied. Ik richt me meer op gedrag, dus het hele genetische verhaal vind ik niet zo spannend. Maar ik kom de referenties best regelmatig tegen.
En het onzuivere bloedlijnen verhaal van die 13 oorspronkelijke is echt heel bekend.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:58

Thanx! Ik ben in basis ecoloog, dus kom ook niet verder dan de basis genetica, maar ik ben wel heel erg benieuwd hoe dit dan zit qua verdeling van de chromosomen. Ik heb iets te doen deze middag :').

Dat ze niet weten waar in te delen is niet zo gek, daar blijven ze eindeloos over discussiëren bij allerlei diersoorten.

De gebroeders Heck ken ik dan vooral weer van hun runderen.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:22

Leuk & leerzaam, dank voor alle info! :)

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 00:34

Enkele jaren geleden zag ik een documentaire over de terugkeer van Przewalski's in het wild in China. Wild horses return to China heette het volgens mij. Een van de problemen waar ze tegenaan liepen was dat nomaden hun paarden in hetzelfde gebied lieten grazen (in vrijheid) met als gevolg dat hun hengsten Przewalski merries dekten. Hybriden komen dus ook in de wilde natuur voor (helaas). Voor zover ik uit de documentaire begrepen heb zijn deze hybriden wel degelijk vruchtbaar, dat is juist het probleem.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:08

Picopico schreef:
Enkele jaren geleden zag ik een documentaire over de terugkeer van Przewalski's in het wild in China. Wild horses return to China heette het volgens mij. Een van de problemen waar ze tegenaan liepen was dat nomaden hun paarden in hetzelfde gebied lieten grazen (in vrijheid) met als gevolg dat hun hengsten Przewalski merries dekten. Hybriden komen dus ook in de wilde natuur voor (helaas). Voor zover ik uit de documentaire begrepen heb zijn deze hybriden wel degelijk vruchtbaar, dat is juist het probleem.

Ja maar dat zijn beide paardenrassen dus zijn het geen hybrides maar kruisingen. Een hybride is het wanneer het twee diersoorten betreft ezel en paard of geit en schaap.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:12

Janneke2 schreef:
Citaat:
En hoe komen ze überhaupt aan een przwalski? Is een beschermde diersoort. Zit geen CITES op maar dat is ook niet ongewoon voor een diersoort waarvan er zo weinig zijn.

Ik heb het idee dat de term przwalski inwisselbaar wordt gebruikt met de term wild paard en dan je zo waarschijnlijk bij konik/wannabee tarpan kruisingen uitkomt. Ik ga het navragen bij de coördinator van het fokprogramma. Overigens lijken hybriden mij ook niet wenselijk trouwens.

Volgens de OP kwamen de Przwalski's uit het fokprogramma van de verschillende dierentuinen.

Please keep us posted!

Dat het geen CITES-soort is klopt niet. Het is een A1 soort, zie https://www.speciesplus.net/species#/ta ... 9902/legal :)

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:58

pillow schreef:
Picopico schreef:

Ja maar dat zijn beide paardenrassen dus zijn het geen hybrides maar kruisingen. Een hybride is het wanneer het twee diersoorten betreft ezel en paard of geit en schaap.

De Przewalski is een ondersoort, dus of je dat een ras kunt noemen valt over te twisten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:47

Picopico schreef:
pillow schreef:

De Przewalski is een ondersoort, dus of je dat een ras kunt noemen valt over te twisten.

Oké het zijn beide paarden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 00:22

Kaatastrof schreef:
Janneke2 schreef:

Volgens de OP kwamen de Przwalski's uit het fokprogramma van de verschillende dierentuinen.

Please keep us posted!

Dat het geen CITES-soort is klopt niet. Het is een A1 soort, zie https://www.speciesplus.net/species#/ta ... 9902/legal :)

Ik sliep denk ik toen ik dat van de week opzocht :')