Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shalimar schreef:En zo stoppen er ook steeds meer pensionstallen en dat wat overblijft vraagt forse, maar helaas ook realistische, stalprijzen. Het is al echt een elite sport aan het worden mi.
Equipro schreef:Manege; 330/11ritten = 30 per RIT
Eigen Paard; 350/20ritten = 17.50 per RIT
Equipro schreef:Ik zeg dus dat je met een eigen paard, per saldo vaker kan rijden, zo moeilijk is de som dan toch niet?? De kaart bij een manege is per rit. De RIT is de eenheid voor de som.
Manege 11 ritten per 2 maanden.
Met een eigen paard kan je 4/5/6 ritten per week maken, en het stalling bedrag per maand blijft het zelfde, ga uit van 350 p/m
Manege; 330/11ritten = 30 per RIT
En daarbij, in een uur groepsles van 10, krijgt iedere ruiter effectief 6 minuten les. De rest rijd je zelfstandig.
dat keer 11 ritten voor 330. Dat is 66 minuten les en 594 minuten zelfstandig voor 330 euro. in 2 maanden tijd. Dan is in mijn mening priveles goedkoper en beter besteed.
Equipro schreef:Ik zeg dus dat je met een eigen paard, per saldo vaker kan rijden, zo moeilijk is de som dan toch niet?? De kaart bij een manege is per rit. De RIT is de eenheid voor de som.
Met een eigen paard kan je 4/5/6 ritten per week maken, en het stalling bedrag per maand blijft het zelfde, ga uit van 350 p/m
En daarbij, in een uur groepsles van 10, krijgt iedere ruiter effectief 6 minuten les. De rest rijd je zelfstandig.
dat keer 11 ritten voor 330. Dat is 66 minuten les en 594 minuten zelfstandig voor 330 euro. in 2 maanden tijd. Dan is in mijn mening priveles goedkoper en beter besteed.
Ania schreef:Laten we niet vergeten dat de jeugd steeds minder wil doen. Wij merken het bij ons op de manege. Ze willen zelf zo weinig mogelijk doen en komen soms 5 minuten voor de les pas aan, zodat een ander hun paard voor ze moet opzadelen.
We zijn momenteel drukker met het dagelijks herhaaldelijk te communiceren wat er van de kinderen verwacht wordt (wij willen bijvoorbeeld dat ze de pony's zelf in en uit de paddock halen en de kinderen die huurlid zijn (vaste pony) moeten ook mesten als ze komen rijden) en daarna alle rommel opruimen dan dat we bezig zijn met de lessen en pony's zelf.
Blijkbaar is het toch moeilijk om snoeppapiertjes in een van de 15 prullenbakken door het terrein te gooien maar ook om de spullen die ze gebruikt hebben op te ruimen, of een halster op te hangen aan het haakje aan de stal. Of een dekje op te hangen aan de steun onder het zadel. Want alles op de grond gooien is net zo makkelijk.
De meeste uren gaan echt zitten in alles controleren, nalopen en opruimen.
Rijden is prima, maar alles eromheen is te veel moeite voor veel kinderen. Het maakt het voor ons moeilijk om alles draaiende te houden omdat we moeite hebben met hulp te vinden. Paardrijden wordt steeds meer gezien als letterlijk paardrijden, de ouders plannen een uur in en elke 5 minuten langer wachten zijn gewoon te lang.
Daarnaast valt het op dat een grote groep bang is. Maar dat is een andere discussie.
[***] schreef:De som is niet zo moeilijk. Eerder iets te simpel.
Iedereen die een eigen paard heeft gehad, weet dat het nooit bij de stallingkosten alleen blijft. Daarnaast is het een vrij extreme investering van tijd en verantwoordelijkheid.
Poekkie schreef:Equipro schreef:Ik zeg dus dat je met een eigen paard, per saldo vaker kan rijden, zo moeilijk is de som dan toch niet?? De kaart bij een manege is per rit. De RIT is de eenheid voor de som.
Dit klopt toch voor geen meter?
1) 5x per week rijden is best veel, weinigen die daaraan komen.
2) behalve 350 euro stalgeld (vind je daarvoor zelfs nog volpension met binnenpiste?) heb je nog heel wat extra kosten aan da, tandarts, zadelpasser, materieel, voer, etc. Reken maar minimaal 100-150 euro bovenop het stalgeld. En natuurlijk ook nog de aanschaf van het paard.
3) groepslessen van 10 is extreem veel, vele maneges hier in mijn buurt houden 4-6 ruiters aan.
4) eigen paard is een groot risico. Kreupel, koliek, wond, … allemaal voor eigen rekening en vergeet rijden maar die week/maand/jaar.
5) je gaat er opnieuw van uit dat een eigenaar geen les nodig heeft. Wees maar zeker dat een manegemeisje met eerste paardje absoluut les nodig heeft. En privelessen zijn nog duurder.
Equipro schreef:Wat is jouw berekening dan?
Mijn antwoord op mijn som klopt gewoon. Als jij de som anders maakt krijg je een ander antwoord, ja....
Poekkie schreef:@ Kabayo: denk je dan niet dat er amper nieuwe ruiters zouden bijkomen? Ergens moet je ook een basisvlak kunnen creëren om nieuwe ‘recruiten’ in aanraking te kunnen laten komen met de paardensport. Anders zal het snel voorbij zij voor iedereen.