Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:33

het zijn niet zozeer de gestegen kosten voor de aankoop van een paard, maar vooral de personele kosten die wederom stijgen, naast de lopende uitdaging om überhaupt personeel te vinden, de gestegen voer en strooiselkosten (die nog verder gaan stijgen), de verzekeringen, stroomkosten, vergunningen, dierenarts, hoefsmid etc. Daarnaast hebben gewoon steeds meer mensen minder te besteden aan vrije tijdsbesteding, en dat begint door te werken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:40

Shalimar schreef:
En zo stoppen er ook steeds meer pensionstallen en dat wat overblijft vraagt forse, maar helaas ook realistische, stalprijzen. Het is al echt een elite sport aan het worden mi.

Knuppel in het hoenderhok - is paardrijden ook niet gewoon dikke luxe (en was het dat vroeger ook niet?). Lastig, want de branche draait ook soms op onbetaalde arbeid (paardenmeisjes), zoiezo lastig om er een goede boterham mee te verdienen. Ik denk als lessen hadden gekost wat het echt zou moeten kosten maneges al eerder kopje onder waren gegaan omdat lessen dan erg duur zouden zijn.

Ik ben in 2018 op mijn huidige pensionstal komen te staan, de stalprijs is sindsdien met 95- gestegen... merk het wel. Herken ook dat in mijn manegetijd vrijwel onbeleerde paarden min of meer zadelmak werden gemaakt door de handige meisjes in de lessen. Wel tegen lesgeld :)

Goede vraag wel, hoe erg is het als net meer een “luxe” sport wordt?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:45

nou, het wordt ook onbetaalbaar bijna een paard in pension.
Ik heb 1.5 jaar geleden Chico laten inslapen en betaalde toen €255 voor een stal en €25.00 voor de paddock.
Wanneer ik nu daar weer een stal reserveer betaal ik €382.50 voor een stal en €60.00 voor de paddock.
Dat is dus €160.00 meer. Tel daar de rest bij op en ik kan me echt geen eigen paard meer veroorloven.
Wanneer maneges dezelfde stijgende kosten hebben voor hun bedrijf snap ik wel dat ze stoppen, dat is voor gewone mensen die al geen eigen paard kunnen betalen bijna niet meer op te brengen.

Plus dat er qua welzijn wel veel aan het veranderen is.
Wanneer er geen boxen van 3x3 mogen en dat vergroot moet worden en dagelijks beweging een eis wordt en je hebt als bestaande manege geen extra ruimte daarvoor, dan moet je inkrimpen in paardenbestand, dat kost klanten want je kunt minder dieren inzetten en je moet de prijs omhoog gooien om hetzelfde eruit te krijgen.
Verder is er amper personeel te krijgen voor het geld wat ze verdienen op een paardenbedrijf..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:50

Ik vind het zo vreselijk jammer dat de Aksha manege moest sluiten.

Dat had weinig met de genoemde problemen van doen, beide eigenaren (moeder en dochter) werden ziek.

Gelukkig gaat de opleiding Aksha zitchoach gewoon door - want dat vind ik de toekomst voor het verschijnsel manege.
(Schrijf ik als centered riding ruiter die zich al ergert aan het gebrek aan niveau van manege lessen.)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:52

Laten we niet vergeten dat de jeugd steeds minder wil doen. Wij merken het bij ons op de manege. Ze willen zelf zo weinig mogelijk doen en komen soms 5 minuten voor de les pas aan, zodat een ander hun paard voor ze moet opzadelen.
We zijn momenteel drukker met het dagelijks herhaaldelijk te communiceren wat er van de kinderen verwacht wordt (wij willen bijvoorbeeld dat ze de pony's zelf in en uit de paddock halen en de kinderen die huurlid zijn (vaste pony) moeten ook mesten als ze komen rijden) en daarna alle rommel opruimen dan dat we bezig zijn met de lessen en pony's zelf.

Blijkbaar is het toch moeilijk om snoeppapiertjes in een van de 15 prullenbakken door het terrein te gooien maar ook om de spullen die ze gebruikt hebben op te ruimen, of een halster op te hangen aan het haakje aan de stal. Of een dekje op te hangen aan de steun onder het zadel. Want alles op de grond gooien is net zo makkelijk.

De meeste uren gaan echt zitten in alles controleren, nalopen en opruimen.
Rijden is prima, maar alles eromheen is te veel moeite voor veel kinderen. Het maakt het voor ons moeilijk om alles draaiende te houden omdat we moeite hebben met hulp te vinden. Paardrijden wordt steeds meer gezien als letterlijk paardrijden, de ouders plannen een uur in en elke 5 minuten langer wachten zijn gewoon te lang.

Daarnaast valt het op dat een grote groep bang is. Maar dat is een andere discussie.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:05

Ik zeg dus dat je met een eigen paard, per saldo vaker kan rijden, zo moeilijk is de som dan toch niet?? De kaart bij een manege is per rit. De RIT is de eenheid voor de som.

Manege 11 ritten per 2 maanden.
Met een eigen paard kan je 4/5/6 ritten per week maken, en het stalling bedrag per maand blijft het zelfde, ga uit van 350 p/m

Manege; 330/11ritten = 30 per RIT
Eigen Paard; 350/20ritten = 17.50 per RIT

En daarbij, in een uur groepsles van 10, krijgt iedere ruiter effectief 6 minuten les. De rest rijd je zelfstandig.
dat keer 11 ritten voor 330. Dat is 66 minuten les en 594 minuten zelfstandig voor 330 euro. in 2 maanden tijd. Dan is in mijn mening priveles goedkoper en beter besteed.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:06

familie van mij is ook gestopt met de manege, maar als je daar 5 minuten voor de les aankwam hoefde je niet meer mee te rijden, kon je gewoon naar huis. Dit werd ook heel duidelijk gecommuniceerd, en idd de mensen die alleen wilden rijden waren vooral negatief (want het werd je ook behoorlijk duidelijk gemaakt, net als mensen die groepsritten kwamen doen en net voor tijd aankwamen). Hier had je als beginner eerst ongeveer 10 privélessen (afhankelijk van hoe snel je het oppakt) en mocht je pas aan de teugels komen als je "onafhankelijk" kon zitten.

Op de manege waar ik in de buurt woonde kreeg je vaak pas 5 minuten voor de les pas te horen op welke pony je zat, vonden ze het raar om bitten schoon te maken en de pony's mocht je absoluut niet zelf uit de wei/loopstal halen die ene keer dat ze er nog in stonden. Hier waren de eerste lessen alleen stap/draf in een groep en moest je achter iemand aanrijden die een eigen paard had en wel kon rijden.

Dus kan me voorstellen als je van zo'n 2e manege afkomt dat het 1e nogal een schok is voor zowel kinderen als ouders.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:09

De som is niet zo moeilijk. Eerder iets te simpel.

Iedereen die een eigen paard heeft gehad, weet dat het nooit bij de stallingkosten alleen blijft. Daarnaast is het een vrij extreme investering van tijd en verantwoordelijkheid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:12

Equipro schreef:

Je ziet over het hoofd dat die 330 euro voor die 11 ritten uitgesmeerd wordt over 2,5 maand.
Je ritprijs is wel lager, maar je kosten per maand zijn een stuk hoger.
Met manegelessen ben je per maand 4x 30 euro kwijt in jouw berekening.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:15

Vanuit sentiment gezien is het jammer. Met oog op de toekomst: is het erg? Is de paardensport op zich wel duurzaam/houdbaar?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:17

Equipro schreef:
Ik zeg dus dat je met een eigen paard, per saldo vaker kan rijden, zo moeilijk is de som dan toch niet?? De kaart bij een manege is per rit. De RIT is de eenheid voor de som.

Met een eigen paard kan je 4/5/6 ritten per week maken, en het stalling bedrag per maand blijft het zelfde, ga uit van 350 p/m

En daarbij, in een uur groepsles van 10, krijgt iedere ruiter effectief 6 minuten les. De rest rijd je zelfstandig.
dat keer 11 ritten voor 330. Dat is 66 minuten les en 594 minuten zelfstandig voor 330 euro. in 2 maanden tijd. Dan is in mijn mening priveles goedkoper en beter besteed.

Ja, je kunt vaker rijden. Maar goedkoper is een eigen paard niet per definitie.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:23

Equipro schreef:

Dit klopt toch voor geen meter?
1) 5x per week rijden is best veel, weinigen die daaraan komen.
2) behalve 350 euro stalgeld (vind je daarvoor zelfs nog volpension met binnenpiste?) heb je nog heel wat extra kosten aan da, tandarts, zadelpasser, materieel, voer, etc. Reken maar minimaal 100-150 euro bovenop het stalgeld. En natuurlijk ook nog de aanschaf van het paard.
3) groepslessen van 10 is extreem veel, vele maneges hier in mijn buurt houden 4-6 ruiters aan.
4) eigen paard is een groot risico. Kreupel, koliek, wond, … allemaal voor eigen rekening en vergeet rijden maar die week/maand/jaar.
5) je gaat er opnieuw van uit dat een eigenaar geen les nodig heeft. Wees maar zeker dat een manegemeisje met eerste paardje absoluut les nodig heeft. En privelessen zijn nog duurder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:24

Ania schreef:
Laten we niet vergeten dat de jeugd steeds minder wil doen. Wij merken het bij ons op de manege. Ze willen zelf zo weinig mogelijk doen en komen soms 5 minuten voor de les pas aan, zodat een ander hun paard voor ze moet opzadelen.
We zijn momenteel drukker met het dagelijks herhaaldelijk te communiceren wat er van de kinderen verwacht wordt (wij willen bijvoorbeeld dat ze de pony's zelf in en uit de paddock halen en de kinderen die huurlid zijn (vaste pony) moeten ook mesten als ze komen rijden) en daarna alle rommel opruimen dan dat we bezig zijn met de lessen en pony's zelf.

Blijkbaar is het toch moeilijk om snoeppapiertjes in een van de 15 prullenbakken door het terrein te gooien maar ook om de spullen die ze gebruikt hebben op te ruimen, of een halster op te hangen aan het haakje aan de stal. Of een dekje op te hangen aan de steun onder het zadel. Want alles op de grond gooien is net zo makkelijk.

De meeste uren gaan echt zitten in alles controleren, nalopen en opruimen.
Rijden is prima, maar alles eromheen is te veel moeite voor veel kinderen. Het maakt het voor ons moeilijk om alles draaiende te houden omdat we moeite hebben met hulp te vinden. Paardrijden wordt steeds meer gezien als letterlijk paardrijden, de ouders plannen een uur in en elke 5 minuten langer wachten zijn gewoon te lang.

Daarnaast valt het op dat een grote groep bang is. Maar dat is een andere discussie.

Kun je dat niet oplossen door wanneer een nieuwe klant een overeenkomst tekent je in de overeenkomst aangeeft dat de klant akkoord gaat met de regels omtrent verzorging.

Jaren geleden betaalde ik voor een kwartaalkaar iets van 230 euro. Wat de prijzen nu zijn weet ik niet aangezien ik al heel lang niet meer rij.
Maar de prijzen rijzen de pan uit. Ik kan me ook voorstellen dat paardrijden een van de dingen is die mensen laten wegens financiële redenen.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:28

[***] schreef:
De som is niet zo moeilijk. Eerder iets te simpel.

Iedereen die een eigen paard heeft gehad, weet dat het nooit bij de stallingkosten alleen blijft. Daarnaast is het een vrij extreme investering van tijd en verantwoordelijkheid.

Daar heb je helemaal gelijk in! Als je alle variabele factoren wil meeberekenen wordt het een heel ingewikkeld wiskundig vraagstuk! :)

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:35

Poekkie schreef:
Equipro schreef:

Dit klopt toch voor geen meter?
1) 5x per week rijden is best veel, weinigen die daaraan komen.
2) behalve 350 euro stalgeld (vind je daarvoor zelfs nog volpension met binnenpiste?) heb je nog heel wat extra kosten aan da, tandarts, zadelpasser, materieel, voer, etc. Reken maar minimaal 100-150 euro bovenop het stalgeld. En natuurlijk ook nog de aanschaf van het paard.
3) groepslessen van 10 is extreem veel, vele maneges hier in mijn buurt houden 4-6 ruiters aan.
4) eigen paard is een groot risico. Kreupel, koliek, wond, … allemaal voor eigen rekening en vergeet rijden maar die week/maand/jaar.
5) je gaat er opnieuw van uit dat een eigenaar geen les nodig heeft. Wees maar zeker dat een manegemeisje met eerste paardje absoluut les nodig heeft. En privelessen zijn nog duurder.

Wat is jouw berekening dan?
Mijn antwoord op mijn som klopt gewoon. Als jij de som anders maakt krijg je een ander antwoord, ja....

Ik wilde alleen een simpel vergelijk maken, er zijn allerlei variabelen die niet te berekenen zijn. Ik heb een voorbeeld gekozen wat niet op iedereen van toepassing hoeft te zijn.

Ik sta idd 340 vol pension, met binnenpiste aan het bos, en de hele dag buiten.
Zelf geef ik privelessen voor 20,- per half uur (ORUN 3)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:52

Ja maakt je som naar je antwoord, dan klopt het altijd :')

Manegeles: 30 euro per rit

Eigen paard: 350 stalgeld, 150 extra = 500 euro per maand. Gemiddeld 4x rijden per week = 500/17 (een maand is gemiddeld 4,3 weken) = 29 euro per rit.
Als je rekent op 5x rijden per week = 500/21,7 = 23 euro per rit. Geen vakanties of ziekte van jezelf of paard dan wel gok ik zo.
Dan nog les a 40 euro per uur, is 160 per maand (ik veronderstel je eigen tarief). Dus dan kom je op 660/17 = 38,8 euro per rit (4x per week) of 660/21,7 = 30 euro per rit (5x per week).

Dus goedkoper kom je zeker niet uit. En dan verondersteld dat je paard gratis hebt gekregen en het gedurende de hele periode gezond blijft of slechts kleine probleempjes heeft die gemiddeld gezien in die 150 euro kunnen vallen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:56

Equipro schreef:
Wat is jouw berekening dan?
Mijn antwoord op mijn som klopt gewoon. Als jij de som anders maakt krijg je een ander antwoord, ja....

Nog een keer:
Die manegelessen zijn 330 euro per 10 weken = ongeveer 130 euro per maand.
Jouw stalkosten zijn 340 euro per maand.

Dat is gewoon ruim 2,5 x zo veel. Nog afgezien van alle andere kosten. Je vergelijkt kwartaalkosten met maandkosten.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:18

Het is niet ingewikkeld: wat equipro doet, is de kosten 'per keer rijden' berekenen, en dan is de berekening 'in die tien weken ga je met je eigen paard wel 50 keer rijden, dus vijf keer zo vaak', en het klopt dat als je vaker gaat, het per keer minder duur wordt, maar wat je er aan absolute euro's aan uitgeeft, zal altijd meer zijn.

Bovendien is het een vergelijking tussen variabele kosten (alleen betalen als je daadwerkelijk gaat rijden) en vaste kosten (paard kost dit bedrag, ongeacht of jij erheen gaat en ongeacht wat je dan gaat doen), dus een beetje een krom verhaal.

Een manegebedrijf is altijd al sappelen geweest, en met de toenemende risico's, omdat de geschikte paarden minder dik gezaaid zijn en de kosten daarvan (dus) hoger, en met name met alle veiligheidseisen die gesteld moeten worden vanwege de claimcultuur die we zelf met zn allen hebben gemaakt, snap ik wel dat je als manegehouder op enig moment de stekker eruit trekt en iets anders gaat doen, waar je niet 20 uur per etmaal het hele jaar door aan het werk bent voor een inkomen dat nauwelijks genoeg is om van te leven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:22

Ik snap dat ze de kosten per keer berekent, maar dat is niet hoe het werkt. Je kunt óf 3-4-500 euro per maand missen om (dagelijks) op je eigen paard te rijden óf je kunt met moeite 120 euro per maand missen om 1x per week op een manege te rijden. Als je al met moeite die 3 tientjes per manegeles kunt ophoesten is een eigen paard, hoe goedkoop per ritje ook, gewoon geen optie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:26

Ik wordt blij van dit nieuwsbericht. Maneges kom ik niet (net als Nederlandse kleine mini dierentuinen). Ik vind ze oprecht zielig. De paarden dag in dag uit maar rondjes lopen met trekkende en schoppende kindjes of volwassenen. Vaak niet passend tuig. Geen goed voer en weinig buiten
Lees! Er zullen vast goede maneges te vinden zijn in Nederland. (Stuur die vooral door, ben benieuwd) Helaas ken ik er zelf weinig tot géén
Ga zo door en verbied maneges, hou de paardensport dan liever voor de "elite" die wel een eigen of bijrijd/lease paard kunnen betalen en het dier goed laten verzorgen met goede begeleiding. Ipv zo'n "fabriek"

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:31

@ Kabayo: denk je dan niet dat er amper nieuwe ruiters zouden bijkomen? Ergens moet je ook een basisvlak kunnen creëren om nieuwe ‘recruiten’ in aanraking te kunnen laten komen met de paardensport. Anders zal het snel voorbij zij voor iedereen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:32

Poekkie schreef:
@ Kabayo: denk je dan niet dat er amper nieuwe ruiters zouden bijkomen? Ergens moet je ook een basisvlak kunnen creëren om nieuwe ‘recruiten’ in aanraking te kunnen laten komen met de paardensport. Anders zal het snel voorbij zij voor iedereen.

Ik denk het niet. Ik denk niet dat het grootste deel van bokt of topsport van een manege komt. Wat ik nu vooral in de omgeving zie is dat ze al jong een pony van de ouders krijgen. Of als ze 18 worden zelf een pony kopen. Ik denk zelf dat het verdwijnen wel mee gaat vallen. Wellicht wel minder

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:33

Oei nee van iedereen die ik ken in de paarden zijn er 3 ofzo niet op de manege begonnen.
Een eigen paard/pony is echt niet zo’n vanzelfsprekende investering.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:38

Paarden sport een elite sport aan het worden??

Is toch nooit anders geweest!?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:38

Nou, ik weet niet beter dan dat iedereen leert rijden op een manege of pony club.
Vooral mensen die zich geen eigen paard of pony kunnen veroorloven willen graag leren paardrijden en waar kan dat anders dan op een manege.

Denk alleen dat het omdat het zo duur wordt alleen weer voor de "elite" gaat worden en dat gewone mensen het niet mer kunnen betalen. En ja, de "elite" kan zich een paard veroorloven, de rest niet.