Hengstenkeuring 2024 door de ogen van een fokker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:38

Whaaaaa,..... Bokkers....
Omrop Fryslan.... dat is de REGIONALE omroep voor Friesland. Voor Friezen dus. En die verstaan het wel.

Voor alle moeilijk-doeners hier: er worden soms ook Duitstalige filmpjes gedeeld op deze pagina. Die kijk je toch ook zonder ondertiteling? Als het onderwerp je maar genoeg interesseert, lukt het heus :D

Oant sjen! :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:39

Maar bij een Duitstalige filmpje ga ik er ook vanuit dat er een samenvatting over staat in het Nederlands op een Nederlands forum.

Gini

Re: HK 2024 door de ogen van een fokker: "Dit kan eigenlijk niet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:47

Kunnen de personen die het filmpje wel gewoon perfect verstaan het geheim ontsluieren van 'wat er eigenlijk niet kan'?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:50

Dorine92 schreef:
Nou zo erg is het toch ook weer niet. Het is niet dat ze Chinees spreken ofzo :+
Ik vind het echt meer dan prima te volgen

Nou ik ben toch goed bekend met dialecten maar er waren flinke stukken, nou net interessante dingen, die ik niet kon volgen.
Altijd zo jammer dan maken ze een mooi artikel, doe er dan ff ondertitels bij -O-

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:53

RianneH schreef:
Het is een item van Oprop Fryslan, ik snap niet waarom men dan moeilijk doet over de taal? Dat het lastig te volgen is snap ik wel, maar dan klik je het of weg of kijk je toch alleen de beelden? Dat is wat ik doe wanneer ik Duits of een regionale omroep met dialect niet kan volgen.

Ik merkte alleen maar op dat ik het jammer vind. Dat mag toch? Ik vind het interessant en heb het gewoon gekeken maar ik mis wel hier en daar stukken die ik belangrijk vind en dat is gewoon jammer.
Ik snap dat het een lokale omroep is.

Bij duitse/deense/italiaanse of wat dan ook artikelen die ík interessant zou vinden en niet ondertitelt oid zijn vind ik het nét zo jammer. Alleen meestal interesseren mij die niet zo.

De nieuwsredactie echter had gewoon zelf even een net artikel er van moeten maken ipv het maar zo copy paste op VN te gooien met een linkje erbij. Zoals anderen al zeggen is dit puur clickbait. Als ze zelf ff de moeite hadden gedaan om het globale verhaal in het artikel te vermelden kijkt het filmpje al een stuk makkelijker weg als je het niet kan verstaan

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:21

Dees schreef:
Omrop Fryslan.... dat is de REGIONALE omroep voor Friesland. Voor Friezen dus. En die verstaan het wel.

Voor alle moeilijk-doeners hier: er worden soms ook Duitstalige filmpjes gedeeld op deze pagina. Die kijk je toch ook zonder ondertiteling? Als het onderwerp je maar genoeg interesseert, lukt het heus :D

Duits is een vak op de middelbare school. Fries niet.
Ik kwam wel een ander Friestalig filmpje tegen waar wel ondertiteling bij was.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:33

Het filmpje toverde een constante glimlach op mijn gezicht, echt leuk.
Wat ik leerde:
- Friesland ligt waarschijnlijk verder van Vlaanderen dan Zuid-Afrika :)
- Ja en nee zijn woordjes die ongelooflijk veel voorkomen in het Fries, bv een zin als ”Ja, nee, nee, ja, het is wat het is, ja, ja hé.” _/-\o_ De auteur van de zin was wel knap om naar te kijken en dan is het minder erg dat je er geen bal van begrijpt.
- De voorbrengers zijn waarschijnlijk ook cracks in de atletiek.
- ik wil ook zo een zwart poetslapje en misschien kan ik ook eens proberen de hoeven van mijn paard zo bij te kleuren voor de wedstrijd.
- Het was geen influencer want de merken van de spuitbussen waren niet zichtbaar.
- de Friese hengsten zijn heel mooi en draven spectaculair. Met mijn dressuurruiterogen bewonder ik het omhoogkomen van het front. Ik snap echter niet waarom die achterbenen zo hoog moeten getild worden. Maar dat zal wel aan mij liggen, ik zie het tegenwoordig ook bij veel jonge dressuurhengsten.
- ze werden wel héél erg opgepept met zweep, schutboxje en spectaculair "dravende" aandrijver. Leuk en grappig dat ze ook dat aspect eens filmden.
- Na de actie pakten de hengsten heel snel de rust weer op. Brave jongens.

Ik begrijp niet goed waarom sommigen het filmpje zo afkraken. Er was zoveel te zien!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:48

purny schreef:
Dees schreef:

Duits is een vak op de middelbare school. Fries niet.
Ik kwam wel een ander Friestalig filmpje tegen waar wel ondertiteling bij was.

Fries is wel degelijk een vak op de middelbare scholen hier. Ik heb Duits en Frans laten vallen en Fries gedaan. Reden? Met Frans of Duits was ik niet geslaagd en met Fries wel want dat is mijn moedertaal. Ik had standaard enen op SO's wegens naamvallen en le/la/les, verschrikkelijk. _O-

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:54

Billy schreef:
Ik vind het idioot dat friezen vinden dat de hele wereld dat gekwaak moet verstaan, alleen daarom laat ik het voorbij gaan.

Het is omrop fryslan, een friese zender. Waar ze juist mensen interviewen die fries spreken :+
Maar geluk voor jou, de Friese taal is al aan het verdwijnen ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:59

Het is een soort verbasterd Nederlands..ik versta enkele woorden. Ga niet zeggen wat ze wel of niet moeten doen. Denk als ik het regelmatiger zou horen dat ik het wel beter zou gaan verstaan.

Leuk om zo een inkijkje te krijgen in ieder geval bij de Friezen keuring.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:02

Ah kijk dit is een typisch geval we plakken de laatste zin van een video in de titel en laten het daarbij. _O-

Hij zegt dat het niet kan, zoveel hengsten presenteren (8 dacht ik in totaal) en dan geen enkele prijs pakken. Dus het moet beter van zijn kant.

Oeh Elisa, die uitspraak kan echt niet hoor. Fries is een taal die en ouder is dan het Nederlands en van een totaal andere stam weg komt (is meer verwant aan het Engels/ Scandinavische talen, waar Nederlands verwant is aan het Duits). Dan mag ik zeggen dat Nederlands een verbastert Duits is. Alleen het Fries vernederlandst natuurlijk heel erg veel. Maar leg maar eens middeleeuws Nederlands en middeleeuws Fries naast elkaar, totaal verschillende talen.

Ik kan wel een woord op woord vertaling geven van het hele stuk video, maar dat ga ik niet doen met al denigrerende opmerkingen hier. Stik er dan maar in hoor. :')
Laatst bijgewerkt door Jorex op 21-01-24 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:03

callippo schreef:
Ze zijn er wel lekker nuchter onder, die mensen. "Het is wat het is".

Verder zag ik veel hypermobiele, extreem bewegende paarden op veel te lange hoeven en daar werd ik niet zo vrolijk van.

Ze zijn steeds luxer geworden.
Het type Heinse vind ik veel mooier.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:05

Billy schreef:
Ik vind het idioot dat friezen vinden dat de hele wereld dat gekwaak moet verstaan, alleen daarom laat ik het voorbij gaan.

Het is geen gekwaak, het is een taal.
Het is geen verbasterd Nederlands, het is Fries.
Het is geen dialect, het is een taal.
En dat een Friese omroep, over Friese paarden een item in het Fries maakt lijk mij volkomen logisch.

It is net krokken, it is in taal.
It is gjin bedoarn Nederlânsk, it is Frysk.
It is gjin dialekt, it is in taal.
En dat in Fryske omrop in item yn it Frysk makket oer Fryske hynders liket my folslein logysk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:11

Jorex schreef:
Ah kijk dit is een typisch geval we plakken de laatste zin van een video in de titel en laten het daarbij. _O-

Hij zegt dat het niet kan, zoveel hengsten presenteren (8 dacht ik in totaal) en dan geen enkele prijs pakken. Dus het moet beter van zijn kant.

Oeh Elisa, die uitspraak kan echt niet hoor. Fries is een taal die en ouder is dan het Nederlands en van een totaal andere stam weg komt (is meer verwant aan het Engels/ Scandinavische talen, waar Nederlands verwant is aan het Duits). Dan mag ik zeggen dat Nederlands een verbastert Duits is. Alleen het Fries vernederlandst natuurlijk heel erg veel. Maar leg maar eens middeleeuws Nederlands en middeleeuws Fries naast elkaar, totaal verschillende talen.

Ik kan wel een woord op woord vertaling geven van het hele stuk video, maar dat ga ik niet doen met al denigrerende opmerkingen hier. Stik er dan maar in hoor. :')

Haha, ik wist wel dat deze reactie er zou komen. :D

Maar dank voor de aanvulling, zal eens middeleeuws NL en middeleeuws Fries naast elkaar leggen. Ik ben wel benieuwd. Ik kan in ieder geval een aantal woorden verstaan..de taal lijkt mij wel idd Scandinavisch/ Engels..zal oorspronkelijk wel Danish zijn aangezien er veel Denen bij de Scandinaviers zaten die zich voornamelijk in het Noorden (vd rivieren) vestigden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:32

Jorex schreef:
Fries is wel degelijk een vak op de middelbare scholen hier. Ik heb Duits en Frans laten vallen en Fries gedaan. Reden? Met Frans of Duits was ik niet geslaagd en met Fries wel want dat is mijn moedertaal. Ik had standaard enen op SO's wegens naamvallen en le/la/les, verschrikkelijk. _O-

Fijn dat het bij jou in de regio wel een vak is maar volgens mij bij het overgrote deel van Nederland niet.
Maar ja, wie weet met de NSC in de coalitie komt het er nog eens van

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Hengstenkeuring 2024 door de ogen van een fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:13

Ik heb de titel aangepast.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:13

Jorex schreef:
Hoewel ik helemaal pro lokale talen ben, of het nou Fries, Nederlands Nedersaxisch (o.a. Drents en Achterhoeks) of Limburgs is (want ja die laatste 2 zijn sinds 2018 óók erkent als taal!), ga ik je toch ff verbeteren.

De Germaanse talen (Duits, Nederlands en Engels) zijn óók verwant aan de Scandinavische talen. Daar is enkel nog eerder een scheiding gekomen waardoor de verschillen groter zijn dan bij bijv. Nederlands en Duits. Maar het zijn niet 100% andere taalfamilies.

Daarna is Engels gescheiden van de Duytschen talen (Nederlands en Duits), welke daarna veel buitenlandse invloeden heeft gekregen.

Duits en Nederlands lijken daardoor het meest op elkaar. Maar de rest is nogsteeds verwant. Duits is daarna verder als laatste gestandariseerd, Nederland eerder (met natuurlijk uitzondering van lokale talen).

Je kan deze verwantschap ook nogsteeds terug zien in woorden, klanken (zeker als je de klankverschuivingen meeneemt) en grammatica. Het is niet zoals bij bijv. Japans wat echt z'n eigen taalfamilie is. Of hoe Chinees 1 taalfamilie is (met Mandarijn als hoofdtaal, maar ook Cantonees en heel veel lokale dialecten die net andere talen lijken).

Overigens voor de mensen die zeggen "maar Duits/Frans is een schoolvak". Middelbare scholen mogen ook kiezen om Chinees (Mandarijn), Russisch of Spaans aan te bieden ipv Frans of Duits. Die talen ook maar niet meer ondertitelen dan? Niet iedereen is goed in elk schoolvak of heeft het uberhaupt gekozen. Dus laat de Friese omroep lekker Fries gebruiken, en laat de Nederlandse Bokt gewoon het hele verhaal in het Nederlands opschrijven ipv enkel een clickbait titel en een link naar bronnen in andere talen zonder eigen vertaling. Ongeacht welke andere taal dat is.

Cambionn

Re: Hengstenkeuring 2024 door de ogen van een fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:18

Compleet offtopic maar wel leuk feitje: Nederlands is over de jaren weinig veranderd, wat best bijzonder is. Wij moderne Nederlanders kunnen teksten uit de 16e eeuw vaak nog lezen. Dat kun je in vrij weinig talen zeggen.

Echt oud Engels kun je als Nederlanders trouwens vaak best redelijk goed lezen, maar als Engelse niet. Dit doordat oud Engels, van voor alle buitenlandse invloeden, dus erg verwant was aan het Nederlands (en Duits).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:45

Beste voorbeeld die ik heb is het Nederlandse woord kaas of schaap. Dat is in het Engels een cheese of sheep. En het Fries klinkt daar meer richting het Engels dus tsiis of skiep. Mijn kennis reikt niet zo ver als de jouwe cambion wat betreft talen en hoe en wat precies qua afstammen. Goeie toevoeging, daarvan dank!

Ik vond oude Friese teksten inderdaad echt een hel om te lezen. Leek nergens op wat wij nu hebben.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:00

koend schreef:
Het filmpje toverde een constante glimlach op mijn gezicht, echt leuk.
Wat ik leerde:
- Friesland ligt waarschijnlijk verder van Vlaanderen dan Zuid-Afrika :)
- Ja en nee zijn woordjes die ongelooflijk veel voorkomen in het Fries, bv een zin als ”Ja, nee, nee, ja, het is wat het is, ja, ja hé.” _/-\o_ De auteur van de zin was wel knap om naar te kijken en dan is het minder erg dat je er geen bal van begrijpt.
- De voorbrengers zijn waarschijnlijk ook cracks in de atletiek.
- ik wil ook zo een zwart poetslapje en misschien kan ik ook eens proberen de hoeven van mijn paard zo bij te kleuren voor de wedstrijd.
- Het was geen influencer want de merken van de spuitbussen waren niet zichtbaar.
- de Friese hengsten zijn heel mooi en draven spectaculair. Met mijn dressuurruiterogen bewonder ik het omhoogkomen van het front. Ik snap echter niet waarom die achterbenen zo hoog moeten getild worden. Maar dat zal wel aan mij liggen, ik zie het tegenwoordig ook bij veel jonge dressuurhengsten.
- ze werden wel héél erg opgepept met zweep, schutboxje en spectaculair "dravende" aandrijver. Leuk en grappig dat ze ook dat aspect eens filmden.
- Na de actie pakten de hengsten heel snel de rust weer op. Brave jongens.

Ik begrijp niet goed waarom sommigen het filmpje zo afkraken. Er was zoveel te zien!

Spijker op de kop. Deze (vernederlandste) Vlaming kon het ook prima volgen en precies dit viel me ook allemaal op. Af en toe kon ik een stukje niet volgen, maar je went er best snel aan, aan dat Fries. Geen Bokttaalrel waard naar mijn mening.

Die voorbrengers kunnen me een partij lopen zeg, niet alleen best wat rondjes, maar ook zo hard :wow: . Vond het een sympathiek filmpje.