Veehouder over defensieplannen: 'Kan mijn dieren niet beschermen'

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:52

paars schreef:
Ze moeten dit gewoon beter communiceren en dat zijn de heren niet gewend en vinden zichzelf ook nogal belangrijk. Dat is een soort cultuur daar. Ze hebben gewoon sch*t aan de klagers.
Op scherp staan horen ze altijd. Hoeven ze niet nu opeens een showtje voor op te voeren om meer budget te krijgen…

'
Hoe verzin je het bij elkaar joh. Zo simplistisch gedacht, triest gewoon. Waardeer dat defensie blijft oefenen, er is zoveel onrust wereld wijd.

paars

Re: Veehouder over defensieplannen: 'Kan mijn dieren niet beschermen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:05

Ben totaal niet anti-defensie. Zij staan er idd als we ze nodig hebben en daar heb ik veel respect voor. Ik weet dat ze getraind worden. Het is hun vak. Ga ervan uit dat ze dagelijks trainen. Ik heb familie gehad die in het leger werkte.

Welk zichzelf respecterende organisatie moet het hebben van dit soort maandenlang durende kostenverslindende oefeningen? Kom op zeg dan zou er toch iets ernstig mis zijn.
Deze oefening is een spierballen show richting Rusland. Alsof die niet weet hoe onze spierballen eruit zien.

Er wordt dagelijks in veel sectoren indirect aan onze veiligheid gewerkt (drinkwater, zorg, verkeer, douane). Zou daar ook meer op focussen. Trek hier een stekker uit het internet en de beer is los. Dan kan je met je chinook ook niks meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:07

paars schreef:
Ik vind het gewoonweg getuigen van asociaal gedrag. Er komt nu een mega navo oefening aan dus maak je borst maar nat: de Steadfast defender 2024 van feb tot mei.
Sorry maar ik vind het echt niet meer van deze tijd. Laten zien wat voor spierballen je hebt…om de Russen af te schrikken…laat me toch niet lachen. Maar goed er zijn in die wereld nog veel te weinig vrouwen aan de top; dat zou mi echt schelen…
Boys and their toys. Nogmaals; zorg dat je oliebol op orde is, train je mensen in Canada of Noorwegen. En blijf lekker oefenen in de simulator. Stuk goedkoper en stuk beter voor het milieu.

Zolang de andere kant "problemen" wenst op te lossen met geweld, zal je daar wat tegenover moeten zetten. En of je het nu leuk vindt of niet, Rusland wijst constant naar NAVO/EU/Europa/het westen als daar zijn we mee in oorlog. Dat geeft Rusland een excuus/rechtvaardiging om van alles uit te halen incl. en juist (want niet goed te bewijzen als overheidsacties) cyberaanvallen, dus proberen om bv internet plat te leggen of ernstiger nutsvoorzieningen & infrastructuur als bruggen en ziekenhuizen, de beschadiging door een chinees schip recent van buis/kabel in baltische zee met slepend anker ... vele trollen op social media die proberen sociale cohesie van landen te slopen, bv door wantrouwen naar de overheid aan te wakkeren, leugens de wereld in te helpen o.a. met de hulp van gemanipuleerde foto's die ook weer verdeeldheid zaaien. Gelukkig dat er groepen zijn die consequent uitzoeken wat er wel en niet klopt op dit punt. Sec : we zijn al in oorlog, aangezien ons eigenlijk de oorlog verklaard is ookal krijgen we geen fysieke bommen op ons hoofd.
Nog steeds van toepassing en veelal verplicht leesvoer voor leger : Sun Tzu the art of war :
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_kunst_ ... rlogvoeren
en een simpele nederlandse vertaling :
https://nl.wikisource.org/wiki/Sun_Zi_- ... _strategie

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:24

paars schreef:
Ben totaal niet anti-defensie. Zij staan er idd als we ze nodig hebben en daar heb ik veel respect voor. Ik weet dat ze getraind worden. Het is hun vak. Ga ervan uit dat ze dagelijks trainen. Ik heb familie gehad die in het leger werkte.

Welk zichzelf respecterende organisatie moet het hebben van dit soort maandenlang durende kostenverslindende oefeningen? Kom op zeg dan zou er toch iets ernstig mis zijn.
Deze oefening is een spierballen show richting Rusland. Alsof die niet weet hoe onze spierballen eruit zien.

Er wordt dagelijks in veel sectoren indirect aan onze veiligheid gewerkt (drinkwater, zorg, verkeer, douane). Zou daar ook meer op focussen. Trek hier een stekker uit het internet en de beer is los. Dan kan je met je chinook ook niks meer.

Het gaat om de militairen die voorbereid moeten worden, zij hebben deze trainingen nodig.

Op het moment dat de dreiging groter wordt gaat de frequentie nog meer omhoog.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:22

Kaitlyn schreef:
Hutcherson schreef:
Ik vind het wel eng dat ze dit doen bij paarden in de buurt.
Sommigen zullen er niks om geven, maar anderen zullen zichzelf de dood injagen. Is dat het waard.

Ik zou echt niet blij worden als mijn huis ineens in een laagvlieggebied ligt. Ik zou ook niet weten wat te doen met mijn paarden. Ik heb geen stallen waarin ik ze de hele dag kan opsluiten als ik niet thuis ben. Ze hebben een grote stal met paddock ernaast en bepalen zelf. Wat moet je dan?
Om ze helikopterproof te maken moeten ze in eerste instantie al niet zelfmoord willen plegen bij het aanblik ervan. Dan heb je mogelijkheden, maar wat als je dier gewoon heel bang is?

Nederland is zo klein, paarden en vee zijn niet te voorkomen.

Ik schrik wel van de "anti" defensie berichten hier.

"Stuur ze maar naar Canada of Noorwegen", op zich zijn de meeste grote oefeningen in het buitenland. De meeste militairen zijn al genoeg van huis zonder ook nog zulke dingen in het buitenland te moeten doen.

Waarom een whatsapp groep? Je kunt toch zelf de website in de gaten houden waarop ze aangeven waar/wanneer er oefeningen zijn?
Je kunt er toch niks tegen doen, maar geoefend moet er toch worden. Voor de meeste paarden is het echt een kwestie van wennen.

Dat ze dan een fatsoenlijk tijdvak geven.
Niet van 1 aaneengesloten tijdvak van een week.

Staat daar laagvliegen kan dinsdag van 10.00 — 14.00 prima.
Maar dat doen ze dus niet.

Wij zijn normaal gesproken geen laagvlieggebied.
Dus ook dan verwacht je niet dat als er bericht is dat die week oefeningen zijn ze ineens onder hoogspanningsmasten oefenen.

Dat is niet anti difensie maar communicatie.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:47

Ik denk dat veel mensen veels te gemakkelijk over een oefening denken. Het is geen kwestie van de apaches gaan van 10.00 tot 1400 de lucht in maar dit zijn allemaal keuzes die gemaakt worden onder invloed van heel veel omstandigheden waar je niet altijd invloed op hebt.

1 klein deeltje van de opdracht kan zijn drop 10 man in vijandelijk gebied maar als er op dat moment geen bevoorrading van brandstof is,er geen communicatiemogelijkheden zijn, de weersomstandigheden niet goed zijn of het niet veilig is om daar manschappen te droppen gaat dat niet door. Het zijn vaak wekenlange oefeningen die doorgaan dus het is geen optie om het de volgende dag maar weer te proberen.

Ik begrijp echt de frustratie wel als een apache 5 meter boven je hangt maar ik denk wel dat het realistisch is om in te zien dat dit alleen maar meer voor gaat komen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:55

Wij hebben jaren aan de overkant van een luchtmachtbasis op stal gestaan en de straaljagers stegen op boven ons huis. Ook waar ik nu woon word er veel gevlogen en af en toe knalt er eentje door de geluidsmuur. Dan staat echt alles te trillen.

Soms moeten mensen ook gewoon accepteren dat militairen moeten oefenen, ze kunnen geen rekening houden met de schimmel van antje en de vos van sjaak als het gaat om nationale veiligheid. Af en toe is de denkoefening maken dat paarden je hobby zijn en dat niet de hele wereld daarmee rekening moet houden wel eens nuttig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:25

Maar oh nee als je een paard dood laat gaan omdat je geen draad langs de sloot hebt staan (of bedenk een ander voorbeel)..
Maar als een paard zich dood loopt omdat ie schrikt van een militaire oefening is t ineens niet erg :D

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:33

Maar als iedereen het er over eens is dat defentie er is om ons te verdedigen en te kunnen helpen, waarom zou je dan niet mogen verwachten dat er rekening met de inwoners gehouden wordt?
Ik snap dat het een keuze is om vlak bij een militaire basis te gaan wonen of je paard te stallen, maar verder?
Ik ben niet anti defentie, ben dankbaar voor de inzet van de mensen die bereid zijn hun leven te wagen voor hun land en diens bewoners op het moment dat het nodig is, maar zie nog steeds niet dat het dan nodig is om gevaarlijke situaties te creëren om te oefenen.
Moeten we het kwaad, de vijand, wel zoveel macht geven dat wij veiligheid en vertrouwen bij voorbaat al in gaan leveren?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:38

Schuur

Ja gaat daar bewust wonen.
Wij wonen hier niet in een oefen of laagvlieggebied. Dat word er ineens van gemaakt en dan mag je niet zeuren als je paarden bang zijn...vreemd...

En ook hier knalt er wel eens een door de geluidsbarriere maar dat is niets.
Ja idd dan zie ik de ramen trillen, toch vinden ze dat niet eng.

Het opjagende met dat harde geluid is denk ik eng. Zo laag dan, want hoog vliegen er ook regelmatig 4 over. ook daar doen ze niks op.

@urona, ja dat zou best kunnen dat veel mensen er te licht over denken. Maar aan de andere kant....
Maar als wij in het ziekenhuis een zirop oefening hadden was de opdracht net zo goed, de patient en bezoeker wordt geïnformeerd en heeft geen hinder.
Want het is en blijft een oefening.

Dat er in het echt mensen hinder hebben, paarden door de draad gaan is erg, maar het is dan maar zo. Dan zijn er andere dingen belangrijker. Maar bij een oefening neem je ook andere dingen mee.
Zoals de veiligheid van mensen en dier blijven waarborgen.
En ja dan doe het zoals iemand hier al voorstelde in een app.
Het laagvliegen gaat nu beginnen.
Dat doe je natuurlijk in het echie niet, maar kan in een oefening prima.
Dat zou al een goed idee zijn
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 19-01-24 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:40

Jij bent vertrouwen en veiligheid kwijt door dat men dit soort oefeningen doet en jij daar last van hebt? Man, de bek valt me af en toe open van verbazing hier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:40

Spenk schreef:
Hier is het al jaren laagvliegroute. Paarden geven er echt niks om. Wennen ze wel aan hoor....

Ook al eens kunnen zwaaien naar soldaten in een apache die over de buitenbak kwamen op 4 meter toen ik aan het rijden was. Gaf geen paard iets om. En ik heb een kijkerig en zenuwachtig paard normaliter.

De vrouw uit het nieuwsbericht heeft een paard moeten laten euthanaseren. Ik vermoed dat de gewenningscurve van dit paard dus redelijk plat ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:43

Gini schreef:
Spenk schreef:
Hier is het al jaren laagvliegroute. Paarden geven er echt niks om. Wennen ze wel aan hoor....

Ook al eens kunnen zwaaien naar soldaten in een apache die over de buitenbak kwamen op 4 meter toen ik aan het rijden was. Gaf geen paard iets om. En ik heb een kijkerig en zenuwachtig paard normaliter.

De vrouw uit het nieuwsbericht heeft een paard moeten laten euthanaseren. Ik vermoed dat de gewenningscurve van dit paard dus redelijk plat ligt.

Maar daarom moeten ze maar stoppen met oefenen voor onze veiligheid?
Omdat het paard van persoon X er niet tegen kan? Dan zou ik inderdaad ook zeggen heel sneu van het paard.
Maar je kunt niet overal rekening mee houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:45

Dat vraagt de vrouw uit het nieuwsbericht niet. Die vraagt alleen om ietwat exactere tijdstippen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:46

Precies Gini

niemand zegt dat er niet meer geoefend mag worden, heel bijzonder dat er dat wel diverse keren van gemaakt word. Waarom?

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:49

Goede vrienden van mij vliegen deze helikopters voor defensie. Ik schrik van de reacties die hier voorbij komen... :\

Ik weet van hen dat ze echt onwijs hun best doen om in kaart te brengen waar dieren staan voordat ze tot heel laag zakken, maar soms zijn ze gewoonweg niet te zien of staan ze tussen bomen/achter gebouwen. En trust me, zij vinden het echt net zo min tof om te zien dat dieren over de flos gaan hoor. Eentje vertelde er: ik kan op zo'n moment twee dingen doen: doorvliegen en er zo snel mogelijk overheen zijn, of die heli op z'n kant gooien, een onverwachte beweging met onverwachte schaduw creëren + nog veel meer herrie maken. Kies maar...

Er zijn al heel veel gebieden waar ze niet meer mogen komen omdat veehouders geklaagd hebben, waardoor steeds grotere delen van de vliegkaart rood zijn. Hoe moeten die jongens dan nog hun oefeningen vliegen?
Opschalen van buitenlandse oefeningen gebeurt echt wel, gemiddeld zitten ze zeker 3-4 maanden per jaar in het buitenland om grotere oefeningen te trainen.

Over dat communiceren, vaak genoeg weten ze zelf 's ochtends nog niet in welk gebied ze 's middags kunnen, mogen of gaan vliegen. Dat heeft te maken met het weer ter plaatse, de geplande oefening en de beschikbare mensen op de grond. Als jullie dan aan het werk zijn, gaan jullie dan zodra je een appje krijgt terug naar huis om je paard binnen te zetten? Zullen ook veel werkgevers niet mee akkoord gaan vrees ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:57

@
Aulaantje_x »

Dan kan iemand inderdaad beslissen wat te doen.
Ik heb jaren alleen maar avonddiensten en nachtdiensten gedraaid stonden ze binnen.
Dus overdag kon ik ze dan prima ook even binnen halen.

Andere werken op die aangegeven weken misschien wel thuis. Of altijd als agrariër.
Een ander woont misschien maar 5 minuutjes van huis en is het prima even op een neer te gaan.
En ja helaas zullen er zijn die niets kunnen.

Maar dan is de conclusie omdat niet iedereen ze in veiligheid kan brengen doen we ook maar niks... dan allemaal maar de sjaak.... ja dat kan ook.... -O-

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:59

Wintu schreef:
Jij bent vertrouwen en veiligheid kwijt door dat men dit soort oefeningen doet en jij daar last van hebt? Man, de bek valt me af en toe open van verbazing hier.

Waarom maak je hier van mijn tekst waarin ik mij afvraag of het wel goed is om bij voorbaat in te leveren op veiligheid en vertrouwen nu dat ik dat kwijt ben?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:15

SparklingApp schreef:
Wintu schreef:

Waarom maak je hier van mijn tekst waarin ik mij afvraag of het wel goed is om bij voorbaat in te leveren op veiligheid en vertrouwen nu dat ik dat kwijt ben?

Omdat je dat letterlijk zegt?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:16

DuoPenotti schreef:
Precies Gini

niemand zegt dat er niet meer geoefend mag worden, heel bijzonder dat er dat wel diverse keren van gemaakt word. Waarom?

Boys play with their toys op kosten van de belastingbetaler? Laten ze maar op een simulator oefenen?

Hier geeft men trouwens wel aan wanneer de vliegtuigen laag overkomen vanuit vliegbasis Leeuwarden, iig een tijdvak.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:27

Kaitlyn schreef:

Actie -> reactie. Precies wat ik bedoel. En zo gaat het maar door. Is echt een soort rat race waar de mannetjes dan in belanden.

Oefen live ergens anders. Niet boven deze postzegel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:35

Aulaantje_x schreef:
Over dat communiceren, vaak genoeg weten ze zelf 's ochtends nog niet in welk gebied ze 's middags kunnen, mogen of gaan vliegen. Dat heeft te maken met het weer ter plaatse, de geplande oefening en de beschikbare mensen op de grond. Als jullie dan aan het werk zijn, gaan jullie dan zodra je een appje krijgt terug naar huis om je paard binnen te zetten? Zullen ook veel werkgevers niet mee akkoord gaan vrees ik.

Zelfs de allerbeste communicatie zal nooit 100% dekkingsgraad hebben. Maar om stug naar de onmogelijkheden van communicatie te kijken, is natuurlijk het kind met het badwater weggooien.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:45

paars schreef:
Kaitlyn schreef:

Actie -> reactie. Precies wat ik bedoel. En zo gaat het maar door. Is echt een soort rat race waar de mannetjes dan in belanden.

Oefen live ergens anders. Niet boven deze postzegel.

Wel graag bescherming ontvangen, maar geen last van ze willen hebben, wat een instelling.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:02

Dat er geoefend moet worden is wel duidelijk en ook dat er laag gevlogen moet worden, maar na dat prut dillema van dieren die zich overhoop lopen. ;(

Ik heb een tijd tegen het oefenterrein bij Ede gestaan en kwam zeer regelmatig tanks en chinooks tegen. Ook met eruit springende mannetjes. De eerste keerr schrokken mijn ponys zich het ongans daarna was het normaal.

Mijn eerste keer apache ( <3 wat een machtige machines zijn dat trouwens) had ik ook komt daar nou een enorm hommel op me af? Ik was met de honden in de zandafgraving in Veenendaal aan hetwandelen en kwamen ze vlak boven de bomen het gat inzoeven. Echt zo dichtbij en laag over dat ik toch ook even in elkaar kromp. Ik schrok me gek. %)

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:14

Amen wintoe, jij zegt wat ik denk!
Ga er maar aan staan.
Er speelt momenteel zoveel in de wereld dat er gewoon geoefend moet worden , op alle mogelijke tijden .

Ik ben met stomheid geslagen over sommige berichten in dit topic…