Celebi schreef:Ik ben ontzettend voor het stoppen van bandages, misschien omdat het slecht is, misschien omdat het gemakkelijk foutief ongedaan kan worden. Zeker als onderzoek uitwijst dat het slecht is en er gemakkelijkere alternatieven zijn zoals (dan al niet luchtige) peeskappen, dan lijkt me dit verbieden een goede optie.
Neemt niet weg dat ik bovenstaande aanname wel gek vind. Zomaar zeggen dat de huidtemperatuur gelijk is aan de temperatuur in de pezen.. Zo werkt een lichaam toch niet? Uiteraard zit er weinig tussen de bandage en de pees. Het is niet zo dat er een flinke laag spier en vetweefsel tussen zit zoals bij bijvoorbeeld ons been, maar het is ook niet dat er niks tussen zit. Er zit toch wat aan isolatie waardoor de binnen en buitentemperatuur nooit 1 op 1 hetzelfde zal zijn lijkt me. Onze douche is ook regelmatig een stuk warmer dan de lichaamstemperatuur van 37 graden, maar bij ons gaan ook niet opeens cellen stuk in minder geïsoleerde delen als we in een hete douche staan. Vraag me dus erg af hoe je dit goed kunt testen en hoe warm het daarbinnen nou daadwerkelijk wordt. Onder de kussens van een zadel kan het ook behoorlijk warm aanvoelen. Zijn de spieren daar op de oppervlakte dan niet ook een optater krijgen? Allemaal dingen die ik me naar aanleiding van de berichten hier afvraag.
Ik denk niet dat je externe temperatuur verschil (een warme/ hete douche) moet vergelijken met interne temperatuur verschillen.
Hoe wordt bij mensen hun temperatuur gemeten? Dit kan zowel inwendig als uitwendig. Hoeveel wijkt dat af?
Vaak rond de 0,5 graden (kan een onderzoek delen als dat gewaardeerd wordt).
Als een mens zich inspant of ziek wordt, neemt zowel de interne temperatuur als de uitwendige temperatuur toe.