Onderzoek toont aan: vroeg castreren schaadt paard niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:50

janderegelaa schreef:
blokfluit schreef:
Vroeger werden jongetjes met een mooie stem gecastreerd voordat ze de baard in de keel kregen. Zo rond de 12 jaar. Deze castraten werden over de 2 meter lang. Eunuchen waren ook allemaal heel groot.
Bij dit onderzoek bij paarden zijn met 3 dagen gecastreerden vergeleken met ongeveer met 1,5 jaringen gecastreerden. Ik snap wel dat dit qua groei naywelijks verschil uitmaakt. Castratie met 1,5 jaar is nog steeds vroeg.
Hengsten zijn als ze ongeveer 5 jaar zijn uitgegroeid, de groeischijven zijn dan gesloten. Vroeg gecastreerden groeien nog wel door tot ze 7 jaar zijn.
Het onderzoek heeft naar mijn mening niet lang genoeg geduurd.

Die castraten werden wel langer maar ze kregen ook zonder uitzondering vergroeiingen aan hun gewrichten. Als paarden dat niet krijgen kunnen we ze dus niet vergelijken met mensen in dit onderzoek.

Overigens wordt in het onderzoek spierontwikkeling niet meegenomen en die is echt beter als je ze later castreert.

Eens

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:40

En een onderzoek op maar 22 pony's vind ik ook maar pover... :o
Dan mag het nog "bewezen" zijn dat castratie op 3 dagen geen nadeel heeft, ik zou denken dat niemand dit toch zou doen??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:18

Xandyandme schreef:
Dan mag het nog "bewezen" zijn dat castratie op 3 dagen geen nadeel heeft, ik zou denken dat niemand dit toch zou doen??

Daar gaat het niet om. Zoals ik al eerder schreef, in onderzoek probeer je, om zo weinig mogelijk proefdieren (of mensen) nodig te hebben voor je onderzoek, extremen met elkaar te vergelijken.

Als castratie met 3 dagen in vergelijking met 18 maanden geen verschil in botontwikkeling laat zien, zal castratie op 9 maanden in vergelijking met 18 maanden dat óók niet geven.

Dát is waar het onderzoek om gaat en waarom het zo is opgezet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:18

Ibbel schreef:
Xandyandme schreef:

Daar gaat het niet om. Zoals ik al eerder schreef, in onderzoek probeer je, om zo weinig mogelijk proefdieren (of mensen) nodig te hebben voor je onderzoek, extremen met elkaar te vergelijken.

Als castratie met 3 dagen in vergelijking met 18 maanden geen verschil in botontwikkeling laat zien, zal castratie op 9 maanden in vergelijking met 18 maanden dat óók niet geven.

En dan nu graag het verschil tussen 18 maanden ( of 3 dagen, maar denk dat de meeste mensen daar alleen voor zou kiezen als het gaat om een levensreddende operatie en niet gewoon "vrijwillig castreren") en 36 maanden :j

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:20

Ibbel schreef:
Xandyandme schreef:

Precies! Dus je gevoel kan je wel wat anders zeggen, maar die heeft het dus hoogstwaarschijnlijk mis...