Paard zakt weg in modder, reddingspoging mislukt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:52

josien_m_ schreef:
Wat is toch die drang van ergens van te moeten vinden en met name veroordelend? Wat zegt dat over jezelf precies? Is het helpend voor iemand? Mogen er geen fouten meer worden gemaakt? Moet iedereen perfecte inschattingen maken en altijd goede oplossingen voorhande hebben? Wat een wereld zou dat zijn zeg!
Wat een fijn idee dat er zoveel moeite door niet eens rechtstreeks betrokkenen gedaan wordt om het dier te redden! wat zegt dat wel niet over betrokkenheid en medeleven.

Zou fijn zijn als iedereen een glazen bol had. Tot die tijd zullen er fouten en verkeerde inschattingen gemaakt worden. Op de enkele perfecteling na dan. Die zijn overal op voorbereidt en maken nooit fouten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:53

pillow schreef:
Een trekker met voorlader oid was handiger geweest. Triest.

En hoe had je dit dan voor je gezien?
Aan een paar trekken dat met vier benen volledig vastzit in de blub?
Probeer je eens voor te stellen wat er met die benen was gebeurd als daar uit alle macht aan getrokken was.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:01

Hier zijn alleen maar verliezers te betreuren...

De hulpdiensten, die massaal zijn uitgerukt en zo hun best hebben gedaan en ongetwijfeld ook verslagen hebben moeten toezien hoe het misging...

De eigenaar, die echt niet omdat het zo'n plurk was dit paard zo lang in leven heeft weten te houden en het waarschijnlijk nog goed genoeg achtte om buiten te kunnen staan...iets wat het waarschijnlijk al 32 jaar gewend was...

En natuurlijk het paard zelf ;(
Niemand gunt zijn dier zo'n einde...we kunnen alleen maar hopen dat hij snel in shock is geraakt en er niet teveel van heeft meegekregen.

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:09

Dreamboy schreef:
josien_m_ schreef:
Wat is toch die drang van ergens van te moeten vinden en met name veroordelend? Wat zegt dat over jezelf precies? Is het helpend voor iemand? Mogen er geen fouten meer worden gemaakt? Moet iedereen perfecte inschattingen maken en altijd goede oplossingen voorhande hebben? Wat een wereld zou dat zijn zeg!
Wat een fijn idee dat er zoveel moeite door niet eens rechtstreeks betrokkenen gedaan wordt om het dier te redden! wat zegt dat wel niet over betrokkenheid en medeleven.

Zou fijn zijn als iedereen een glazen bol had. Tot die tijd zullen er fouten en verkeerde inschattingen gemaakt worden. Op de enkele perfecteling na dan. Die zijn overal op voorbereidt en maken nooit fouten.

Nadeel van die 'perfecte' types is dat ze vaak zo hoog van de toren blazen, victim blaming lijkt een hobby en er valt nauwelijks mee te discussieren want ze weten echt Alles beter.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:32

CharleyT schreef:
Dreamboy schreef:

Nadeel van die 'perfecte' types is dat ze vaak zo hoog van de toren blazen, victim blaming lijkt een hobby en er valt nauwelijks mee te discussieren want ze weten echt Alles beter.

Haha, ik mag niet oordelen over een situatie, maar jij mag wel over mensen oordelen die je niet kent? Vind je dat niet een beetje hypocriet?

Victim blaming? Het paard is hier de dupe uiteindelijk. Die voor een overkapping tot 40 cm diep stond met zijn benen, waarop werd uitgekeken middels iets van een woonunit aangezien er een vrouw achter de ramen staat mee te kijken, waar versterking is neergelegd omdat anders de brandweer mensen zelf weg zouden zakken, als een mens daar al gelijk weg zakt. Waar volgens sommigen een stal aanwezig is? Waar een 32 jarig paard al dusdanig verzwakt is. Al dat bij elkaar optellen kan ik niet tot een positieve conclusie komen. Ik schrik er eerder van dat men een houding heeft van 'ach kan gebeuren'.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:37

Wintu, wat kun je soms toch vreselijk drammen. Die vrouw staat naast de ingang van de stal. Die golfplaten die jij als woonunit bestempeld is de voorkant van die stal. Die vrouw die volgens jou door een raam kijkt staat bij het hoofd van het paard.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 08-01-24 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:37

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

Vooral lekker blijven oordelen vanachter een toetsenbord. We zijn er geen van allen bij geweest en kennen de situatie daar niet.

Ga ik zeker doen en gelukkig mag dat ook.

Nou kennelijk mag ik het van jou niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:38

pillow schreef:
Wintu schreef:

Ga ik zeker doen en gelukkig mag dat ook.

Nou kennelijk mag ik het van jou niet.

Mag je prima doen, net zoals ik er wat van mag zeggen :D gaat uw gang hoor.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:40

Met je eens hoor Wintu.
Dat er blijkbaar meer mensen zijn die zo achteloos met hun paard omgaan.
Er is maar 1 "victim" en dat is het paard.
Hypocrisie ten top weer idd.
Omdat je niet meeloopt met de kudde schapen maar je eigen mening geeft. Foei foei. :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:50

SweetVanille schreef:
FrNo schreef:
Triest, sterkte voor de eigenaar.

Mwah. Die had dit kunnen voorkomen. Je zet je (oude) paard toch niet in zo'n wei waar die 40cm wegzakt...

Dat was dus het eerste dat ik ook dacht. Aan de andere kant iemand die zo'n oud paard nog steeds heeft, houdt er vast heel veel van. Maar ik zou zelf toch geprobeerd hebben hem elders onder te brengen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:28

Texas02 schreef:
Het is in delen van Duitsland echt vreselijk nat. Een vriendin van mij zit ongeveer een half uur noordelijk van Hannover en het is er drama. De paarden staan daar altijd 24/7 buiten, met geen mogelijkheid om alle paarden naar binnen te doen. Het is echt extreem met het water daar. Wat moeten ze dan? Normaal hebben ze bij mijn vriendin in Duitsland heel veel ruimte voor de paardjes, nu staan ze met elkaar op een klein stukje waar ze dus echt in de modder staan. Gelukkig nog niet in het water, want al het verdere land staat compleet blank, je zou zeggen dat het een groot meer was in plaats van land. Alles wat in de buurt is aan land staat ook voor het grootste gedeelte blank en stallen in de buurt zitten vol. Dus wat zouden ze dan moeten doen? Zulke extreme omstandigheden kun je niet voor zijn. Lekker makkelijk oordelen van sommige mensen.

Heel veel sterkte voor de eigenaar in ieder geval, heel sneu voor het paard.

Tijdelijk naar een stal brengen. 40cm modder. Weet je wel wat dat is?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:05

40 cm modder ontstaat niet zomaar, met een beetje goede wil is er met wat kosten best wat aan te doen.
Bestel een pallet mudcontrol bijvoorbeeld. Die leg je vrij simpel over de ergste modder heen als ik me goed heb laten informeren en dan kan iemand zo ongeveer zonder zelf natte voeten te krijgen richting stal een pad leggen, en de stal vol leggen.

Overigens heeft mijn paard 10 jaar geleden ook bij een stalling gestaan (wel 3 weken) waar het in die winter verschrikkelijk was. 40 cm modder haalde het met gemak, ik kon hem niet uit het stuk wei halen wat hem toebedeeld was, je kwam er gewoon niet door. Het was in een beekdal.
Rap weg, en nooit meer terug. Zijn eigen paarden stonden trouwens wel op een drogere wei, en op een veel groter stuk...

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:02

Wintu schreef:
Texas02 schreef:
Het is in delen van Duitsland echt vreselijk nat. Een vriendin van mij zit ongeveer een half uur noordelijk van Hannover en het is er drama. De paarden staan daar altijd 24/7 buiten, met geen mogelijkheid om alle paarden naar binnen te doen. Het is echt extreem met het water daar. Wat moeten ze dan? Normaal hebben ze bij mijn vriendin in Duitsland heel veel ruimte voor de paardjes, nu staan ze met elkaar op een klein stukje waar ze dus echt in de modder staan. Gelukkig nog niet in het water, want al het verdere land staat compleet blank, je zou zeggen dat het een groot meer was in plaats van land. Alles wat in de buurt is aan land staat ook voor het grootste gedeelte blank en stallen in de buurt zitten vol. Dus wat zouden ze dan moeten doen? Zulke extreme omstandigheden kun je niet voor zijn. Lekker makkelijk oordelen van sommige mensen.

Heel veel sterkte voor de eigenaar in ieder geval, heel sneu voor het paard.

Dan zet je je paard maar een paar dagen in de garage. Geen haar op mijn hoofd die mijn oude dier zo zou laten staan. Hou toch eens op met excuses verzinnen, waar een wil is is in dit soort situaties, vooral de tijdelijke vaak gewoon een weg.
Ik word inmiddels zo beroerd van die eigenaren die 'er niets aan kunnen doen'. Als je een kudde hebt ala, maar een 32 jarig oudje. Ja, dan oordeel ik maar, schandalig is het.

Helemaal mee eens dit komt door dagen lang regen en super natte zooi. Niet door een modderstroom die onverwachts het paard heeft overvallen...... Dit konden ze echt wel zien aan komen.....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:09

Her regende al 4 maanden! Dan ben je best nalatig ja als je een bejaard dier maar laat vertyfen in de natte troep.

Maar ik lees meer verhalen hier op bokt dat mensen er niet zo een moeite mee hebben hun paard 24/7 zo te laten staan. Stallen die lekken enz.
Je moest je schamen!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:56

Lindsey_99 schreef:
40 cm modder ontstaat niet zomaar, met een beetje goede wil is er met wat kosten best wat aan te doen.
Bestel een pallet mudcontrol bijvoorbeeld. Die leg je vrij simpel over de ergste modder heen als ik me goed heb laten informeren en dan kan iemand zo ongeveer zonder zelf natte voeten te krijgen richting stal een pad leggen, en de stal vol leggen.

Overigens heeft mijn paard 10 jaar geleden ook bij een stalling gestaan (wel 3 weken) waar het in die winter verschrikkelijk was. 40 cm modder haalde het met gemak, ik kon hem niet uit het stuk wei halen wat hem toebedeeld was, je kwam er gewoon niet door. Het was in een beekdal.
Rap weg, en nooit meer terug. Zijn eigen paarden stonden trouwens wel op een drogere wei, en op een veel groter stuk...

Dit dus, er is wel even wat regen aan vooraf gegaan, erg triest dat het paardje zo aan zijn einde moest komen :(