Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:56

Een topsport pony van 21 kun je echt niet vergelijken, die zijn zo fit. En vaak kwijnen ze volledig weg als ze niets meer hoeven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:58

Kabayo schreef:
KimD schreef:

Daar gaat het helemaal niet om en het was ook helemaal niet aanvallend bedoeld. :=

Ik bedoelde meer te zeggen dat het mij gaat om de leeftijd. Fokken met een 21 jarige zou ik ook afkeuren

Waarom, als het dier toch hartstikke fit en gezond is? Of de merrie nou voor haar eenentwintigste tien veulens heeft gehad of verdeeld over haar leven en op haar eenentwintigste nog een veulen?

Het is echt volledig afhankelijk van het individuele dier. Dan heb ik meer problemen bij het rijden en sporten met een ongezond paard op een leeftijd van tien jaar, dan (wedstrijden) rijden met een gezond paard van eenentwintig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 02:00

Ja weet niet. Misschien hebben jullie gelijk hoor. En mensen doen het toch wel, danwel fokken, met 25 nog wedstrijden rijden, een 2 jarige beleren. Allemaal is iets van te vinden. Ik ben niet over te halen, ik zou niet willen dat mijn dieren op die leeftijd nog moeten presteren. En dat is mijn mening. Vind het gewoon zo sneu lijken, dat dat op die leeftijd nog moet allemaal. Maar wellicht ben ik gewoon een zuurtje hoor :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 02:04

Internationaal mag op 25 niet meer, maat ik hoop voor die pony dat ze op die leeftijd nog met een kindje lekker wat B/L mag rondhobbelen. Die pony's hebben er altijd zo'n lol in.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 02:05

Niks zuurs aan, je houdt gewoon van (je) dieren. Maar ik denk dat deze pony's nog prima mee kunnen, als ze op het podium staan (of nou, de ruiters dan). Als de pony het fysiek of mentaal niet meer aan kan, dan zal ie daar niet staan toch?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 02:14

Ik zie het met onze honden, het verschil in jaren is niet grote, het verschil in fysieke gezondheid en werkwilligheid wel. Waar de één doodongelukkig wordt als ik haar niet meer zou trainen en starten, is de ander zielsgelukkig dat hij alleen nog maar in de camper voor het kacheltje hoeft te liggen. :+

Voor paarden niet anders lijkt me.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 07:17

Kabayo schreef:
lailapri schreef:
kabayo - En juist veel van die dieren die echt gesport hebben en dan pensioen krijgen gaan dood aan koliek...

Dan gaat er iets mis lijkt mij :=

Het systeem trekt het vaak gewoon niet. Bij top sporters mensen net zo. En kijk bokt nieuws er maar op na. Dekhengst met pensioen, vaak enige tijd later dier overleden aan koliek. Sportpaard met pensioen, idem. Dat kan helaas gewoon niet zomaar die moeten heel langzaam afbouwen. Paarden die dus in het werk blijven maar een tandje minder hebben het imo dus niet zo slecht als ze serieus gesport hebben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 07:27

Je moet de leeftijd van een pony ook niet vergelijken met een paard.

Bij ons op de manege waar ik vroeger ben oogegroeid, liepen de pony's vaak tot 30+ hun rondje mee, die van 21 was dat absoluut niet aan aan te zien, die hoorden bij "het jonge spul", bij wijze van spreken.
Bij de manegepaarden liep er zelden eentje van 20+ en dat was dan echt een oudje, vergelijkbaar met de manegepony's van richting en over de 30. Dat verschil tussen pony's en paarden is echt wel heel groot.

Wanneer je vooral veel met paarden werkt en niet met pony's, begrijp ik wel, dat je bij 21 jaar denkt, oeh, wat een oudje op wedstrijd, maar ik denk dat het feit dat de pony's nog zo presteren en niet ergens aan de onderkant van het veld mee doen (voor deze finale moest je je klasseren, dus het is geen eendagstopper, maar over meerdere concoursen goed gepresteerd) genoeg zegt over de fitheid en hoe goed de pony nog in zn velletje zit.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 07:34

Kabayo schreef:
Charaz schreef:
Er zijn genoeg pony's die op die leeftijd nog topfit zijn dus waarom niet?

Het werken is ook een keer klaar toch? Vooral op zo'n niveau. Tis niet een B parcoursje. Ik vind er ook wat van dat die oude knollen altijd als leerpaard worden verkocht, wanneer houdt t werk eens op? Geef ze ook eens hun verdiende rust na hun keiharde werk. En dat hoeft niet te betekenen dat je ze volledig aan de kant hoeft te zetten

Maar dat is mijn mening

Lekker respectvol "die oude knollen". -O-

Er zijn ook mensen die jaar in, jaar uit veulens fokken uit dezelfde merrie. Dat is ook nogal een prestatie, die krijgen ook niet even rust. Is dat niet een beetje hetzelfde? :)

En "hun hele leven moeten werken" als ze het leuk vinden, waarom niet? :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:40

Boras schreef:
Niemand beweert dat die pony's omvallen :)

Nee, er word gezegd “ moeten werken tot ze omvallen” daarom zei ik dat.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:36

Kabayo schreef:
Ik vind het geen vermenselijking en die probeer ik ook niet te maken. Of vind jij dit niveau geen werken?
Een politie hond gaat toch ook met een bepaalde leeftijd met pensioen omdat die genoeg heeft gewerkt. Waarom moet een paard er letterlijk bij neervallen, denk ik dan.

Maar maakt verder ook niet uit, ik geef alleen even mijn mening, geen feiten ;)

Een beetje politiehond is ook rustig 10 jaar als ze met pensioen gaan, tenzij medische problemen.
Hier ook een "oude knol" gehad die met 23 jaar nog heel erg graag meeging met een rondje B/L1 en nog een keer of 4 in de week getraind werd en ook rustig uren over de hei heen denderde.

Ik vind het echt per dier afhankelijk wat ze nog kunnen. Een beetje pony gaat over het algemeen ook langer mee dan een groot paard. Mooi juist, dat zo'n pony van 21 nog zo fit is dat ze met 2 hoeven in haar neus zo'n parcours doorspringt. :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:56

Oh joh bedoel er niks mee met "oude knol" noem m'n paard ook gerust frikandel, ipv schatje patatje. Maar dat ben ik :+

Nee ik vind elk jaar fokken niet vergelijkbaar met topsport op oudere leeftijd. Ik vind elk jaar fokken eerder vergelijkbaar met een dier dat grand prix loopt op 10 jarige leeftijd. Waar imo niks mis mee is. Daarnaast vind ik elk jaar gedekt worden natuurlijker dan paardensport. Want ja, dat gebeurd ook in de kudde. Alleen zijn ze dan vaak al 1 of 2 jaar oud.

Maar dit is verder ook het laatste wat ik erover heb te zeggen, want ik hoef verder geen hele discussie aan te gaan wat verder alleen mijn mening was, wat ik zou doen in mijn ogen.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 03-01-24 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:03

Kabayo schreef:
Oh joh bedoel er niks mee met "oude knol" noem m'n paard ook gerust frikandel, ipv schatje patatje. Maar dat ben ik :+

Nee ik vind elk jaar fokken niet vergelijkbaar met topsport op oudere leeftijd. Ik vind elk jaar fokken eerder vergelijkbaar met een dier dat grand prix loopt op 10 jarige leeftijd. Waar imo niks mis mee is. Daarnaast vind ik elk jaar gedekt worden natuurlijker dan paardensport. Want ja, dat gebeurd ook in de kudde. Alleen zijn ze dan vaak al 1 of 2 jaar oud.

Maar dit is verder ook het laatste wat ik erover heb te zeggen, want ik hoef verder geen hele discussie aan te gaan wat verder alleen mijn mening was, wat ik zou doen in mijn ogen

Dikgedrukte is niet waar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:24

Wat grappig, al die meningen van iedereen over een pony die ze totaal niet kennen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:51

Ik denk dat bij huize Van Grunsven genoeg ervaring is om sportpaarden netjes af te bouwen en een mooi pensioen te geven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:58

Kabayo schreef:
Ik vind het geen vermenselijking en die probeer ik ook niet te maken. Of vind jij dit niveau geen werken?
Een politie hond gaat toch ook met een bepaalde leeftijd met pensioen omdat die genoeg heeft gewerkt. Waarom moet een paard er letterlijk bij neervallen, denk ik dan.

Werk is alleen vervelend als je dat zo ervaart. Hard werken hoeft niet vervelend te zijn, althans, dat vind ik niet. En ik ken zowel paarden als mensen die dat ook niet vinden. Hiernaast staat mijn schoonvader harder te werken dan menig twintiger, ondanks dat hij al jaren met pensioen is. En ja, dat doet hij nog steeds zes dagen per week, ik denk heel eerlijk gezegd dat hij dood zou gaan als je hem dat zou ontnemen.

En dat vind ik weer behoorlijk vergelijkbaar met de sportpony's waar het hier in het topic over gaat, die presteren nog altijd op topniveau, ik zie dat dus juist als veelzeggend. Die dieren hebben dat het grootste deel van hun leven gedaan, waarom zou je ze dat ontnemen, alleen omdat jij dat menselijker vindt ofzo? Ik zou zeggen: kijk naar het dier, dan zie je het snel genoeg.
Niet alle dieren zijn hetzelfde, net zoals alle mensen ook niet hetzelfde zijn. De kunst is alleen wel om een ander niet jouw norm op te leggen.
Ik werk graag hard, zowel in mijn betaalde baan, als in mijn vrijwilligerswerk en ben ook nog eens fanatiek sporter. Anderen doen dat niet, prima, ieder z'n ding.
Ik vind dat je ook op die manier naar je dieren kunt (moet?) kijken: de een werkt graag, de ander niet.
Wat is er mis mee om een dier dat graag werkt dat te laten doen tot op hogere leeftijd? Als ze het lichamelijk aan kunnen, zie ik geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:49

Soms heb ik het idee dat men zeikt om te zeiken. Als een sportpaard vroeg met pensioen gaat is het niet goed, want die zal wel kapot gereden zijn. Als een paard op haar 21e nog zoveel lol in het werk heeft en nog goed meekomt is het niet goed, want die moet werken tot ze omvalt.

Jongens, is het nu werkelijk zo lollig om alleen maar negatief te zeiken?

Ik neem aan dan deze meid haar pony zelf het beste kan inschatten en dus een beter inzicht heeft in haar kunnen dan de toetsenbordridders hier op Bokt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:56

Niet alleen deze ruiter, ook de ouders. Het zijn allemaal mensen met veel ervaring en van Grunsven heeft meerdere paarden op pensioen gehouden tot aan overlijden.

Ik vind het knap om zo jong al op dat niveau te springen en zo’n prestatie neer te zetten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:06

Tazzey schreef:
Soms heb ik het idee dat men zeikt om te zeiken. Als een sportpaard vroeg met pensioen gaat is het niet goed, want die zal wel kapot gereden zijn. Als een paard op haar 21e nog zoveel lol in het werk heeft en nog goed meekomt is het niet goed, want die moet werken tot ze omvalt.

Jongens, is het nu werkelijk zo lollig om alleen maar negatief te zeiken?

Ik neem aan dan deze meid haar pony zelf het beste kan inschatten en dus een beter inzicht heeft in haar kunnen dan de toetsenbordridders hier op Bokt.

Zo lang het netjes en respectvol gebeurd, mogen we het oneens zijn met elkaar voor zover ik weet.

Misschien zou jij naar je eigen taalgebruik kunnen kijken voordat je commentaar gaat leveren op anderen waarmee je het oneens bent als je zelf schrijft "zeikt om te zeiken" en "toetsenbordridders".

Over "negatief zeiken" gesproken haha :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:17

Hoe wil je dit anders noemen dan? Het is altijd hetzelfde gezeur. Zodra het op bepaalde namen in de wedstrijdsport aankomt gaan bepaalde mensen zoeken en graven net zolang totdat ze iets gevonden hebben om mee te slaan. Dat komt me een beetje de keel uit inmiddels. Al zetten ze die pony 24/7 in een weiland met 6 unicorns, gouden voerbakjes en weet ik wat nog meer dan is het alsnog niet goed, ze vinden dan toch wel iets om te zeiken. En ja, ik vind het zeiken. En als je anoniem vanachter je toetsenbordje continu de wedstrijdruiters af zit te kraken ben je in mijn ogen een toetsenbordridder. Maar als jij dat een onaangename term vindt, dan hoor ik graag een alternatieve benaming voor deze figuren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:20

Volgens mij werd er in algemene term gepraat en niet specifiek op betreffende amazone/ruiter. Ik bedoelde het tenminste algemeen. Ik heb niks tegen de van Grunsven en vind dat ze top voor hun dieren zorgen. Zie maar naar Salinero (28) Bonfire (30) en Prisco (33.5) Mooie leeftijden behaald :j

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:25

Na ja je komt in "algemene termen" specifiek in dit topic reageren dat oude knollen maar met rust moeten worden gelaten :+ dat impliceert best duidelijk dat het om de oude knol uit het artikel gaat en niet eentje van de achterneef van je buurman.

21 is voor een pony helemaal niet zo enorm oud en alleen maar leuk IMO als ze nog topfit zijn en veel lol in de sport hebben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:26

Fly_high schreef:
Na ja je komt in "algemene termen" specifiek in dit topic reageren dat oude knollen maar met rust moeten worden gelaten :+ dat impliceert best duidelijk dat het om de oude knol uit het artikel gaat en niet eentje van de achterneef van je buurman.

21 is voor een pony helemaal niet zo enorm oud en alleen maar leuk IMO als ze nog topfit zijn en veel lol in de sport hebben.

Omdat ik het voorbij zag komen en ik reageerde overigens op een andere bokker. Niet op het artikel. Daar heb ik imo nooit op gereageerd. Misschien beter lezen of ik had het beter moeten verwoorden, maar ik bedoelde alle oude dieren die op topniveau moeten presteren ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:42

Kabayo schreef:

Maar mijn mening is dan weer anders over fokmerries. Of drachtige merries moet ik zeggen. Waarom die maar zo lang mogelijk door rijden en gelijk na veulen weer op pakken?

Zo heeft toch iedereen overal n mening over.
Pony zou eerder aangeven er klaar mee te zijn in een parcour op die hoogte dan een drachtige merrie die wordt gereden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:54

Kabayo schreef:
Ja weet niet. Misschien hebben jullie gelijk hoor. En mensen doen het toch wel, danwel fokken, met 25 nog wedstrijden rijden, een 2 jarige beleren. Allemaal is iets van te vinden. Ik ben niet over te halen, ik zou niet willen dat mijn dieren op die leeftijd nog moeten presteren. En dat is mijn mening. Vind het gewoon zo sneu lijken, dat dat op die leeftijd nog moet allemaal. Maar wellicht ben ik gewoon een zuurtje hoor :+

Ik dacht ooit net als jij, totdat ik er achter kwam dat veel oude paarden juist heel hard achteruit gaan als ze stil gezet worden. Rust-Roest. Dus ben nu absoluut voor om ze zolang mogelijk in beweging te houden. En zoals al gezegd werd is voor pony's 21 helemaal niet oud. Die kunnen rustig 32 worden. :)

Sommige paarden zijn trouwens ook heel erg beledigd als ze niet meer mee mogen :+ die doe je geen groter plezier dan meenemen ergens naar toe. Ieder paard is anders.