Deense federatie bant FEI-pony van wedstrijden wegens amputatie tong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:19

Elisa2 schreef:
Ik wist ook niet wat ik las toen ik dit las..hoe ziek kan iemand zijn? Een tong hebben ze niet voor niets. En tong uitsteken is een onderliggend rijtechnisch probleem.

Om dan weer iedereen over 1 kam te gaan scheren vind ik te kort door de bocht. Ik zou wel denken..misschien wordt het ipv alleen een bitten controle ook tijd voor een tong controle.

Ook eens met dat de DA die dit gedaan heeft aangepakt moet worden.
Ik begreep je punt, tot een tijd geleden, zeer zeker. Maar waar gaat dat dan ophouden? Controle op dit, controle op dat, enz. enz. enz.

Het is inmiddels toch een feit dat er een hele hoop mensen enkel voor het geld/de prestaties gaan? Dan kun je, in mijn optiek, niet anders dan andere diersoorten daar tegen beschermen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:22

AnnoNiemand schreef:
Laat ik vooropstellen dat ik niet van de wedstrijdsport ben maar van biomechanisch correct trainen. MAAR… Het zou natuurlijk prima kunnen zijn dat deze pony daadwerkelijk íets met zijn tong had, wat ook de reden was van het uitsteken. Iets waar hij last van had. Waardoor deze operatie medisch noodzakelijk was. Weten wij dat? Nee. Dus zinloos boe bah wat een mishandeling roepen is nergens op gebaseerd. Ik vind dit dus echt zo’n nieuwsbericht waarvan de lokale Gerda op facebook gaat steigeren en in de hoogste boom klimt.
Dan moet je je iets beter verdiepen in het onderwerp. Meerdere DA's geven aan dat het om een medisch iets kán gaan, maar dat die kans echt heel erg klein is. En daarnaast, dan zou dit moeten worden vastgelegd in een dossier, inclusief beeldvorming.

Misschien leuk om als terugkoppeling te geven aan Gerda :roll:

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:24

Helemaal eens Ailill. Als er straks 3 man aan de wedstrijdring moet staan om maar te controleren dat het dier niet verminkt/gewond/ongemakkelijk is, waar zijn we dan mee bezig?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:32

Vreselijk!!!

Ben ook wedstrijd ruiter en vind het vooral jammer dat de goede onder de kwade moeten lijden!
Want laten we niet vergeten velen wel liefde voor hun dieren hebben.

En ik ken ze ook hoor, die in de top mee draaien..alles winnen maar hun paarden mishandelen.
Ik blijf zeggen dat de jury "overall" eens goed moeten kijken en goed moeten horen naar hoe zij werken met hun dieren alvorens zij de hoogste punten aan ze weg geven!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:04

Popstra schreef:
Vreselijk!!!

Ben ook wedstrijd ruiter en vind het vooral jammer dat de goede onder de kwade moeten lijden!
Want laten we niet vergeten velen wel liefde voor hun dieren hebben.

En ik ken ze ook hoor, die in de top mee draaien..alles winnen maar hun paarden mishandelen.
Ik blijf zeggen dat de jury "overall" eens goed moeten kijken en goed moeten horen naar hoe zij werken met hun dieren alvorens zij de hoogste punten aan ze weg geven!!

Jij kent ze ook zeg je, maar is het dan niet aan ons allemaal om er wat aan te doen? Hoezo zou dat alleen bij de jurys moeten liggen?
Want ze laten immers vast in de ring niet zien hoe het er thuis aan toe gaat? Dus hoezo ligt dit bij de jury en niet bij ons allemaal?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:31

Captain schreef:
Ailill schreef:
Ik ga het steeds harder roepen, van mij mag de hele wedstrijdsport, per direct, worden opgedoekt.

Te walgelijk voor woorden. Laten ze die buitenlandse DA maar ook heel hard aanpakken.

Per direct.
Desnoods al het rijden verbieden. Dat zou mij het waard zijn als het zou betekenen dat dit soort vuile wanpraktijken niet meer gebeuren.

Ik zie echt werkelijk niet wie er geholpen is met dit soort overdreven voorstellen. Geen mens en geen dier.
Ik vind het bovendien bijzonder niet-constructief. Je helpt daar dierwelzijn echt niet mee.

Over de tong: wat een dwazen bestaan er. In dit geval 2: de (toenmalige) eigenaar van het paard én die dierenarts. Goed dat beide nu aangepakt worden. Van mij mogen die beide wél uitgesloten worden van te dicht bij een paard te komen voortaan.

Verder vind ik zo'n topic een mooi moment om nog eens aandacht te besteden hoe het wel kan en hoort. Ik zet deze verontwaardiging liever om in meer educatie en kennis. Laat zien hoe het wel kan en hoort.

Én ben ik blij dat de FEI dus hier werkt zoals het hoort: alles er uit donderen waar je bewezen fouten van kent. Chapeau!
Jammer dat het nodig is. Fijn dat het wel zo werkt.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 19-12-23 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:31

Ailill schreef:
Elisa2 schreef:
Ik wist ook niet wat ik las toen ik dit las..hoe ziek kan iemand zijn? Een tong hebben ze niet voor niets. En tong uitsteken is een onderliggend rijtechnisch probleem.

Om dan weer iedereen over 1 kam te gaan scheren vind ik te kort door de bocht. Ik zou wel denken..misschien wordt het ipv alleen een bitten controle ook tijd voor een tong controle.

Ook eens met dat de DA die dit gedaan heeft aangepakt moet worden.
Ik begreep je punt, tot een tijd geleden, zeer zeker. Maar waar gaat dat dan ophouden? Controle op dit, controle op dat, enz. enz. enz.

Het is inmiddels toch een feit dat er een hele hoop mensen enkel voor het geld/de prestaties gaan? Dan kun je, in mijn optiek, niet anders dan andere diersoorten daar tegen beschermen.

Het probleem is dat mensen dit thuis ook doen (dit soort mensen) en dan is er helemaal geen controle op.

Dus ja, ik snap jouw punt ook..al het zijn natuurlijk wel de ecxessen die in het nieuws komen.

Van mij mag ook de hele sport dusdanig hervormd worden dat paardvriendelijkheid op alle fronten het belangrijkste wordt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:37

Maar thuis kan er geen geld mee verdiend worden. Dat is natuurlijk de hoofdreden dat dit soort praktijken bestaan.

Ik denk dat zulke stappen minder snel gezet zullen worden voor de fun dan om geld te verdienen. Ook zullen dierenartsen er minder snel voor open staan omdat ze geen smak geld ervoor krijgen

Elisa2

Re: Deense federatie bant FEI-pony van wedstrijden wegens amputatie tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:38

Natuurlijk wel, voor de handel..dan moet er gewoon nooit meer iemand een paard kopen. Dan los je het probleem misschien op.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:45

AnnoNiemand schreef:
Laat ik vooropstellen dat ik niet van de wedstrijdsport ben maar van biomechanisch correct trainen. MAAR… Het zou natuurlijk prima kunnen zijn dat deze pony daadwerkelijk íets met zijn tong had, wat ook de reden was van het uitsteken. Iets waar hij last van had. Waardoor deze operatie medisch noodzakelijk was. Weten wij dat? Nee. Dus zinloos boe bah wat een mishandeling roepen is nergens op gebaseerd. Ik vind dit dus echt zo’n nieuwsbericht waarvan de lokale Gerda op facebook gaat steigeren en in de hoogste boom klimt.

Dat had gekund, maar de dierenarts in kwestie kon niks van bewijs aanvoeren dat het zo was. Sterker nog, het zou dan gaan om een zeldzame aandoening, daarvan zou je wel enige vorm van beelddocumentatie van verwachten. Middels foto's en filmpjes. Maar die waren er niet, dus het verhaal dat hij een aandoening aan zijn tong had is zeer onwaarschijnlijk.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:52

Elisa2 schreef:
Natuurlijk wel, voor de handel..dan moet er gewoon nooit meer iemand een paard kopen. Dan los je het probleem misschien op.

Maar wat is je markt als er geen wedstrijden zijn? Wie gaat er miljoenen neerleggen voor een dier dat hij alleen in zijn achtertuin rijdt? Veel "paardenliefhebbers" hoeven er geen meer als ze niet op wedstrijd kunnen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:58

Dat denk ik niet, voor veel mensen blijft het een doel om bijv. steeds hoger te springen of appuyementen te rijden of passage. Al is het alleen maar voor de andere mensen die het kunnen zien..wedstrijd of niet. Dus voor knappe, goed opgeleide paarden zal er altijd een markt zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:04

Ik denk eerlijk gezegd dat die markt compleet instort zodra wedstrijden verboden worden.

Uiteindelijk zal er dan wel weer een markt ontstaan, maar wel een heel veel kleinere.

Maar goed, dat kan ik ook gewoon mis hebben natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:05

Ailill schreef:
Ik ga het steeds harder roepen, van mij mag de hele wedstrijdsport, per direct, worden opgedoekt.

Te walgelijk voor woorden. Laten ze die buitenlandse DA maar ook heel hard aanpakken.

Ach maar in de topsport zorgen ze zoooo goed voor hun paarden. Anders zouden ze echt niet presteren. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:14

_San87_ schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat die markt compleet instort zodra wedstrijden verboden worden.

Uiteindelijk zal er dan wel weer een markt ontstaan, maar wel een heel veel kleinere.

Maar goed, dat kan ik ook gewoon mis hebben natuurlijk.

Ik denk dat je mensen en hun ego's onderschat..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:27

Ik denk dat je met een verbod op wedstrijden al een groot podium om ego's tentoon te spreiden wegneemt.

Maar goed, wat je ook van wedstrijden vindt, zoiets als dit mag nooit gebeuren. Nooit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:01

Voor geld kan men de duvel laten dansen..........dat geldt hier ook.
Kort geleden nog een anekdote gelezen van iemand over een reining paard; omdat dat dier zijn mond opendeed tijdens een show ( wat strafpunten oplevert) waren er aan de kiezen bevestigingspunten gemaakt waarmee d.m.v. een ijzerdraad die kiezen op elkaar werden gefixeerd zodat de mond nog net open kon om het bit eruit te halen voor de bitcontrole maar de mond niet verder open kon...........
Blijft het me verbazen wat mensen bedenken, eigenlijk niet meer, omdat er blijkbaar geen grens is aan het "kwaad" wat velen in zich hebben. Maar het is wel onvoorstelbaar dat men zo ver wil/ kan gaan voor een paar centen en roem. Het is in en intriest dat dit gebeurt maar mag geen reden zijn om, eerlijke, ruiters nog een wedstrijd te laten rijden en daarvoor zal dus elk paard voor aanvang gecontroleerd moeten worden incl. het tuig wat ze aankrijgen. Want als het om dat geld en die roem gaat lopen er altijd gekken rond die waanzinnige dingen bedenken.
Ik snap overigens niet dat dierenartsen hier in meegaan; degene die dit gedaan heeft moet uit zijn ambt gezet worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:06

Elisa2 schreef:
Van mij mag ook de hele sport dusdanig hervormd worden dat paardvriendelijkheid op alle fronten het belangrijkste wordt.

Maar ja, wat wordt dan de maatstaf? "Paardvriendelijk" is een nogal ruim begrip, er is zeg maar een schaal tussen "hoefijzers is dierenmishandeling" en een stuk tong afsnijden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:11

Ongelooflijk ElCid.
Echt... En het bedenken is 1. Maar het uitvoeren ook nog...

Ik denk wel dat als wedstrijden en shows verdwijnen de paardenmarkt instort.
En ja er zullen nog steeds mensen paarden blijven houden.
Maar toch anders.

Het F1 proefje mag dan ook niet meer.
En dat zelf filmen en opsturen ook niet.
En ja mensen meten graag hoe ze in verhouding rijden met andere.
En dat zou ik zonde vinden als dat verdwijnt.

En gelukkig zullen de meeste hun paard wel goed behandelen. Prof of amateur.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:13

quote="pol013"]
Captain schreef:
Ailill schreef:

Per direct.
Desnoods al het rijden verbieden. Dat zou mij het waard zijn als het zou betekenen dat dit soort vuile wanpraktijken niet meer gebeuren.

Ik zie echt werkelijk niet wie er geholpen is met dit soort overdreven voorstellen. Geen mens en geen dier.
Ik vind het bovendien bijzonder niet-constructief. Je helpt daar dierwelzijn echt niet mee.

Over de tong: wat een dwazen bestaan er. In dit geval 2: de (toenmalige) eigenaar van het paard én die dierenarts. Goed dat beide nu aangepakt worden. Van mij mogen die beide wél uitgesloten worden van te dicht bij een paard te komen voortaan.

Verder vind ik zo'n topic een mooi moment om nog eens aandacht te besteden hoe het wel kan en hoort. Ik zet deze verontwaardiging liever om in meer educatie en kennis. Laat zien hoe het wel kan en hoort.

Én ben ik blij dat de FEI dus hier werkt zoals het hoort: alles er uit donderen waar je bewezen fouten van kent. Chapeau!
Jammer dat het nodig is. Fijn dat het wel zo werkt.[/quote]

Ik ben benieuwd waarom je denkt dat er niemand geholpen zou zijn met het verbieden van paard rijden? Je denkt dat het dierenwelzijn omlaag gaat als mensen niet mogen rijden? Suggereer je daarmee dat mensen alleen goed voor hun dier zorgen omdat ze daar zelf iets mee winnen en niet voor het dier zelf?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:18

Wat instortende markt betreft. Ik denk dat het verschillende kanten op zou gaan. In het echte topsegment (internationale/olympische segment) stort de boel natuurlijk direct in, en wordt er heel veel geld ineens niet meer verdiend, waardoor dit een hypothetisch gebeuren wordt want zo lang paardensport geld oplevert zal het blijven bestaan.

Maar stel nou dát het toch afgeschaft zou worden. Dan krijg je denk ik eerst dat mensen blijven rijden en zich met anderen blijven vergelijken. Maar na een jaar of 20 raken we dat ontwend, want wat is er voor lol aan om je te vergelijken met een ander als je toch niet op wedstrijd kunt. Het concept "wedstrijd" vervaagt en mensen gaan anders denken en rijden.

Waar ik bang voor ben is dat mensen nog meer vinden dat het allemaal niet uitmaakt want je rijdt toch geen wedstrijden dus we gaan lekker in het bos hobbelen. Op een knetterscheef paard.

Helemaal afschaffen zie ik niet zo gauw gebeuren. Waar ik op hoop is dat er een verschuiving komt naar steeds meer mensen die diervriendelijk en met integriteit en goed ruiterschap rijden. Het is een sport met een enorm brede basis. En iedereen die rijdt kan helpen om het verschil te maken. Dat klinkt vast heel idealistisch. Maar ik denk wel dat het onze enige kans is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:00

Amber_anne schreef:
Ik ben benieuwd waarom je denkt dat er niemand geholpen zou zijn met het verbieden van paard rijden? Je denkt dat het dierenwelzijn omlaag gaat als mensen niet mogen rijden? Suggereer je daarmee dat mensen alleen goed voor hun dier zorgen omdat ze daar zelf iets mee winnen en niet voor het dier zelf?

Nee dat is helemaal niet de richting die ik op wil.

In de eerste plaats help je de dieren die NU leven er niet mee. Want inderdaad verliest een vrij grote groep dan vrij vlug hun bestaansrecht.
'De soort' paarden help je er ook niet mee. Die krijgen het met onze toenemende welvaart alleen maar beter en beter.*

Én ik vind het oprecht een verschraling van het leven van een paard als er niet mee gewerkt mag worden. Omdat ik oprecht denk dat ze een leuker leven hebben door met ons samen te werken. Meer comfort dan in het wild en meer afwisseling en interessanter dan gehouden worden zonder arbeid.

en ik win zelden iets. Dus dat is niet mijn motivatie :+

Ik kan er echt niks anders van denken als ik afgelopen weekend op mijn 27 jarige rond rij: dit is leuk voor allebei. Zelfs nu hij mij al 23 jaar moet (ver)dragen.

*ik las net nog een verslag van hoe het de werkpaarden van, in dit geval staatbosbeheer, 40 jaar geleden nog verging. Die hadden alleen kunnen dromen van het leven dat veel paarden nu hebben.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:09

pol013 schreef:
Én ik vind het oprecht een verschraling van het leven van een paard als er niet mee gewerkt mag worden. Omdat ik oprecht denk dat ze een leuker leven hebben door met ons samen te werken. Meer comfort dan in het wild en meer afwisseling en interessanter dan gehouden worden zonder arbeid.

Werken = alleen rijden? :)
Er is zoveel meer dan alleen rijden. Dus nee, ik denk niet dat paarden het rijden zouden missen als je weet wat voor andere dingen je met je paard kunt doen vanaf de grond. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:16

Koper schreef:
Elisa2 schreef:

Maar ja, wat wordt dan de maatstaf? "Paardvriendelijk" is een nogal ruim begrip, er is zeg maar een schaal tussen "hoefijzers is dierenmishandeling" en een stuk tong afsnijden.

Volgens mij is het niet zo moeilijk. Over hoefijzers hebben mensen verschillende meningen maar ze zijn niet per definitie paard onvriendelijk.

Hoofdstel, bit, spoor en zweepmisbruik is dat wel. De basis is in alle disciplines hetzelfde. Van achter naar voren, van de hand af maar wel in verbinding in horizontaal en verticaal evenwicht.

Wbt springen kan er meer op stijl en techniek gejureerd worden ipv hoogtes en zware parcoursen.

Zo is er nog veel meer te bedenken. Ik denk liever in oplossingen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:18

Wat?! Bizar dit zeg.

Verbieden van de wedstrijdsport lijkt me onzinnig. Nagel mensen die zoiets doen maar aan de schandpaal en schors ze voor het leven (begrijp uit het bericht dat alleen de pony is geschorst?). Maak de drempel om dierenwelzijn aan je laars te lappen hoger, dat is de enige manier om het zo goed mogelijk uit te sluiten. Maar helemaal uitsluiten kan je dit nooit helaas ;(