Tienduizenden euro’s moeten van Drenthe de paardenprovincie maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:38

Mijn oplossing voor het wolvenprobleem: gun je paard een fatsoenlijke kudde.

Mijn Knollie staat in een redelijk stabiele merriegroep, en ik zie de Spanjaard er wel voor aan dat ze wolven zou aanvallen.

Ik snap dat 'men' geen stoere ruin in de merriekudde wil hebben (al vind ik dat jammer).
En 'snachts op stal.

Een kudde paarden kan prima met een roedel wolven dealen, dat heet natuur.
(Erg veel paarden worden erg onnatuurlijk gehouden en veel mensen zien dat niet eens meer.)

En overdag lekker met je dier het bos in: prima.
(Zolang we geen Siberische winter hebben.)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:45

Janneke2 schreef:

Mijn Knollie staat in een redelijk stabiele merriegroep, en ik zie de Spanjaard er wel voor aan dat ze wolven zou aanvallen.

Ik snap dat 'men' geen stoere ruin in de merriekudde wil hebben (al vind ik dat jammer).
En 'snachts op stal.

(Erg veel paarden worden erg onnatuurlijk gehouden en veel mensen zien dat niet eens meer.)

Een tijdje geleden is er ook ergens een tinker veulen uit de kudde gehaald, waar de hengst gewoon bij liep. Dus dat zegt ook niet alles.
Was dacht ik in Duitsland, maar dat weet ik niet zeker.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:46

TinkerTreas schreef:
Janneke2 schreef:

En 'snachts op stal.

Een tijdje geleden is er ook ergens een tinker veulen uit de kudde gehaald, waar de hengst gewoon bij liep. Dus dat zegt ook niet alles.

Nee, gewoon in Nederland, Loenen. Veulen levend in kudde, met tinker hengst !

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... val-wolven

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:49

Wolven om een weiland snachts, brr, daar zou ik ook niet van slapen. Paarden zijn niet perse veilig in een kudde, dat is een naieve gedachte. In tirol zijn laatst 5 volwassen paarden in een vrije uitloop groep aangevallen en verwond.

Echter, de kans dat een wolf overdag een volwassen paard onder het zadel gaat najagen lijkt me echt verwaarloosbaar. De kans dat er iets afschuwelijks gebeurd als je er naar toe reist met de auto is enorm veel groter.
Ik sta in iedergeval absoluut niet stil bij die gedachte als ik danwel te voet, danwel te paard in de Jura ben. En daar zitten ook wolven.

Drente is mooi, het enige jammere vind ik dat er tegenwoordig zoveel mugjes zitten door die waterprojecten.

Dat je met een bedrag van enkele 10.000en euro‘s een heel paden netwerk gaat aanleggen en onderhouden is echter nogal wat ambitieus.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:52

Ik woon niet in de buurt van Dwingeloo, noch het Drents-Friesche Wold en hier zit toch echt ook een gevestigd paar met jongen. Bevestigd en in het nieuws geweest en met bijbehorende aanvallen. Midden Drenthe, nog geen 20 km van Assen.

Er is hier nauwelijks wild, het wolventoerisme viert hoogtij, mensen proberen ze nota bene te lokken met voer om ze maar voor hun lens te krijgen, er ontstaan zelfs verkeersopstoppingen in Oude Willem waarbij gehandhaafd moet worden en het lijkt de provincie een topidee om mensen met dieren die op het dieet staan van de wolf hier heen te lokken.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 16-12-23 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:52

sterregoud schreef:
TinkerTreas schreef:

Nee, gewoon in Nederland, Loenen. Veulen levend in kudde, met tinker hengst !

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... val-wolven

Ja, dat was hem inderdaad. Dank je wel.

MairiMacBran

Re: Tienduizenden euro’s moeten van Drenthe de paardenprovincie maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:56

Hier een kudde vol Schotse Hooglander stieren aangevallen een één gedood. Ik geloof niet zo in die kuddebescherming.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:04

Janneke2 schreef:

En 'snachts op stal.

Zelfs de natuurkuddes van meneer Loos werden 2 keer aangevallen.
Hoe natuurlijk wil je het hebben.

Bovendien heb je nu eenmaal paarden die wel aanvallen en paarden die niet aanvallen
Heeft helemaal niks te maken met natuurlijke kuddes.

Maar je bent niet voor niets uit het wolventopic gegaan natuurlijk, de waarheid doet zeer.

Wolven vreten gewoon alles op hun pad komt zoals al wereldwijd bewezen is
Maar nee in Nederland doet de wolf dat niet ....

BeFunny schreef:
Ik wandel met mijn twee chihuahuas ook graag daar en ben gelukkig nog nooit een wolf tegen gekomen. Ze zitten er maar hier in Zuid Holland zijn weer andere gevaren zoals wegen . Als je hier een buitenrit maakt moet je vaak meerdere drukke wegen oversteken. In het bos heb je dat niet. Of misschien soms een klein weggetje.

Wegen zijn echter voorspelbaar: er komt verkeer of er komt geen verkeer. Je kan je ernaar kleden, je kan opletten, je kan je paard/ hondjes trainen.
Bovendien weten jij en je paard (of hondjes) je hele leven niet beter dan dat er verkeer is zodra je je huis stapt.

Wolf vergelijken met wegen is echt absurd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:23

Dat er nog zoveel naïviteit is verbaasd mij. Genoeg te vinden helaas om zulke roze bril gedachten te ontkrachten.

De wolven expert zijn eigen groep in een natuurgebied is zelfs de klos geweest.

Afrastering zetten deed hij overigens ook niet. Ook omdat hij weet als de wolf de smaak te pakken heeft hij terug komt. En die agility hindernis ook wel neemt.

Had dat van jou ook zeker anders verwacht.
Want als bokker genoeg info te vinden buiten de leugens en sprookjes verhalen van Lelieveld enz.
Janneke2 schreef:

En 'snachts op stal.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:24

Olympia96 schreef:
Zebrastreep schreef:

Er zijn nu twee gebieden waar een groep zich echt gevestigd heeft. Dat gaat om het natuur gebied bij Dwingeloo en Het Drents Friesewold wat net Drenthe / Friesland is. Daar moet je niet heen omdat daar meer kans is dar je wat tegen gaat komen.

Ik sta omgeving Assen met mijn paarden bij een prachtig natuurgebied. Hier nog geen wolf gezien sinds dat er in 2018 een melding is geweest. Eigenlijk zijn wij op stal er helemaal niet mee bezig om eerlijk te zijn. In ieder geval een veilig gedeelte om te rijden. De kans dat je hier door de hond van de schaapherder wordt gegrepen is nog altijd groter := voor dat beest ben ik nog altijd banger dan de wolf ( Als meerdere keer een klein incident mee zien gebeuren)

Jij praat ‘de instanties’ na. De werkelijkheid is anders. Omgeving Schoonloo is ook een roedel bevestigd. Het feit dat jij ze niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Dat is bevestigd door alle dode dieren in deze omgeving.

Praat na ? Toe even haha. Ik wist helemaal niet dat er bij schoonloo ook al een groepje liep dat lees ik nu voor het eerst. Ik hou ook niet per dag bij waar ze lopen. Ik wist alleen van Dwingeloo en Appelscha dat daar sowieso 2 best grote groepen lopen.

Waar ik sta is het logisch dat een wolf zich niet vast vestigd , te dicht bij de stad met teveel verkeer en mensen dus een gebied zoals wat jij benoemt kan ik mij voorstellen dat ze daar wel blijven hangen.

Ik zal wel half bokt over mij heen krijgen , maar ik vindt het niet de schuld van het dier. Ik ben zelf wel een liefhebber van de wolf , maar ik snap tegenstanders ook dat het dier hier niet past en daar ben ik het ook mee eens. Maar ik ben van mening dat ze al veel eerder in hadden moeten grijpen. Ik neem aan dat ze hier echt wel op de hoogte waren dat de wolf deze kant op kwam en zoals altijd wachten ze weer af totdat het te laat is.

Ik bedoel maar in 2018 al meldingen geweest we zijn al zoveel jaar verder en er zijn nog geen enkel stappen geweest om het probleem aan te pakken.

Ik ben ook niet van mening dat de wolven doodgeschoten moeten worden , maar gevangen moeten worden genomen en terug naar de landen waar ze oorspronkelijk weg kwamen. Ik neem aan dat ze dat wel terug kunnen vinden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:26

Die landen schieten ze zelf al neer omdat er teveel zijn en dan wil Jij Ze Daar heen brengen.

De bevolking aldaar en de wolf zal er blij mee zijn...

Daarnaast zijn er al veel hier geboren

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:40

Janneke2 schreef:

En 'snachts op stal.

De wilde natuur-theorie loslaten op gedomesticeerde dieren heb ik nooit ten volle gesnapt.
De natuur geeft niet om individuen. Een overlevende kudde met max. 2 ten prooi gevallen oude/verzwakte dieren is voor de natuur nog steeds een succesverhaal. Voor mensen met huisdierpaarden is het dat net iets minder.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:47

Jammer dat dit topic weer verandert in een wolven discussie, die zijn er toch al genoeg?
Vooropgesteld, ik snap de zorgen van mensen in een wolvengebied. Denk dat de kans dat je paard wordt aangevallen door een wolf niet heel groot is, maar wel dat je paarden uit angst door de draden vliegen met alle gevolgen van dien. Diezelfde angst heb ik ook, met bijvoorbeeld vuurwerk en als zich hier wolven gaan vestigen ga ik ook 's nachts opsluiten.

Maar in dit bericht vind ik het niet erg relevant, de wolf is in enkele bossen gevestigd, klopt. Maar het is nou niet zo dat we achter elke boom een wolf kunnen verwachten en ik denk dat je nog prima in diezelfde bossen te paard kunt komen. Ik durf het wel aan, heb alleen geen bos in de buurt en geen trailer meer.
Dus als iemand een maatje zoekt, omdat ie niet alleen durft, ik wil graag mee, als je me op kunt halen :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:55

Kwa stalling snap ik de wolf twijfel.

Als rijgebied niet, dat is ongegronde angst.
Tenzij je snachts in je eentje met je shet gaat freestylen midden in het bos.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:57

Er ligt/lag een knooppunten route aan ruiterpaden door Drenthe. Gaan ze die weer eens afstoffen dan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:10

Sizzle schreef:
Kwa stalling snap ik de wolf twijfel.

Als rijgebied niet, dat is ongegronde angst.
Tenzij je snachts in je eentje met je shet gaat freestylen midden in het bos.

Er zijn al ruiters achtervolgd.

Ook paarden die zo schrokken dat ze weg rende.
Die vervolgens commentaar hebben gekregen want weg rennen mocht niet van pro wolf.

Zowel in Duitsland als Nederland

Een groep mountainbikers in Nederland achtervolgd.
Waar 1 van de fietser zijn fiets ter verdediging heeft gebruikt.

Gewoon overdag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:14

Paard van een goede vriendin is bang van honden.
Dus ja, weghollen voor een roofdier - het komt voor.

Spaar mij de nonsense van 'weghollen mag niet van pro wolf' -
je gedragen als prooidier vermindert het gevaar niet.

Ik ben blij met mijn Spaanse: toen iemand haar hond niet onder appèl had, en het beest grommend op ons af kwam, heeft ze het 'ondier' nog net niet tot moes geslagen met haar voorbeen...

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:44

tamary schreef:
Er ligt/lag een knooppunten route aan ruiterpaden door Drenthe. Gaan ze die weer eens afstoffen dan?

Wat ik hier merk is dat het hier in de regio niet meer goed is aangegeven. Een deel van de route wel hoor, maar soms mist er een heel deel en moest ik echt even zoeken.

Even goed snoeien, bordjes herplaatsen, kaartjes verspreiden. Dan ben je al een heel eind denk ik.
Er zijn wel al wat nieuwe trailerparkeerplaatsen bij gekomen die ook beter begaanbaar zijn ipv dat je moet starten tussen de berg toeristen die we hier in de zomer hebben :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 14:19

tamary schreef:

Dat hoop ik ook!
Ik zie een aantal losse initiatieven, maar veel samenhang is er nog niet.
Voor het Drentsche Aa gebied hebben we nu een groep mensen bij elkaar die er met elkaar wat van wil maken in overleg met de St. Paardenroutes Drenthe.

Wolven zijn vreselijk, maar vrijwel iedereen rijdt hier gewoon buiten. Ze lopen echt niet in grote aantallen over de ruiterpaden.

Maar bijzonder, hoe dit topic zo’n wending krijgt….

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 14:29

Volgens mij dwalen jullie af. Al hebben jullie wel gelijk hoor. Het is een groter probleem dan de meeste denken. En hoewel ik zelf nog wel buiten rij , weet ik ook voldoende mensen die het niet meer durven.

Maar goed om terug te komen op de openingspost...
Heel leuk zo'n bedrag , maar hier worden juist veel paden en gebieden afgesloten voor paarden.
En dan willen ze er extra geld in pompen ?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:53

har166 schreef:
Sinds de ruiterpaden niet meer worden onderhouden en in veel bossen de paden met fietsers en wandelaars moeten worden gedeeld vind ik het niet echt meer een paardenprivincie.

Ik weet niet waar jij rijd maar oa het dwingelderveld worden juist super onderhouden! Ik zit zelf in de werkgroep en er wordt echt met hart en ziel, door vrijwilligers!, aan gewerkt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 15:59

En de paardensportverenigingen in de gemeente De Wolden zijn dakloos geworden.
Zij kunnen niet meer terecht vanwege sluiting van twee maneges al daar.
Gemeente is vooralsnog niet van plan om
De getroffen verenigingen te helpen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:14

*bericht verwijderd*

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:08

Nog als tip als je heerlijk rustig een buitenrit wil maken zonder al te veel mensen tegen te komen.

Doordeweeks op het Balloërveld is het heerlijk rustig! Alleen bij hevige regenval er wel rekening mee houden dat op de paden halve rivieren liggen. Maar de rest van de tijd is het heerlijk om daar rond te rijden. Mocht je het te kort vinden dan kun je nog doorrijden naar andere routes / gebieden.

Ik denk wel qua onderhoud maar dat geld ook voor fietsen en wandelaars er nog flink wat werk aan de winkel is. Met deze hevige regenval worden veel gebieden onbereikbaar , en dat niet alleen het wordt flink kapot gelopen. Gaat nog wel even duren voordat alles goed is hersteld en weer droog is.

En bewegwijzering heb ik bij mij in de buurt nog niet gezien ( ik let er eigenlijk ook nooit op) , wel staat er op de parkeerplaats een groot bord met ruiterroutes. Die is een aantal jaar geleden geplaatst.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:34

tienus63 schreef:
En de paardensportverenigingen in de gemeente De Wolden zijn dakloos geworden.
Zij kunnen niet meer terecht vanwege sluiting van twee maneges al daar.
Gemeente is vooralsnog niet van plan om
De getroffen verenigingen te helpen.

Daar zijn we mooi klaar mee inderdaad :\