pillow schreef:Elisa2 schreef:
Nogmaals hij heeft niet ingehaald. Hij kwam met teveel snelheid over de bult en had ineens die wagen voor zijn neus.
In het artikel staat dat de oorzaak niet duidelijk is. Verschillende verhalen..
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
sterregoud schreef:Telpeva schreef:1000 boete voor iemand dood rijden...
Aan de lage kant, zou toch wel wat meer mogen zijn.
Verplicht voorlichting geven over de veiligheid op de weg, en rekening houden met ruiters en menwagens zou ook een optie kunnen zijn.
BeFunny schreef:Stybba schreef:Ik ben het wel met je eens, al had ik wel een rijontzegging verwacht en een verplicht onderzoek voor rijgeschiktheid + een eventuele cursus.
Een foutje in het verkeer maken we inderdaad allemaal wel, maar niet met zo’n afloop. Daar hoort meer aan te hangen dan alleen een boete.
Omdat hem verder ingepeperd moet worden dat hij verantwoordelijk is? Omdat hem zo duidelijk gemaakt moet worden dat hij nooit geen fout meer moet maken?
Ik denk dat hij daar elk moment van de dag zo ook wel aan herinnerd wordt hoor.
De straf die nu gegeven is, is niet fijn voor de nabestaanden omdat er duidelijk zo gepraat wordt over schuld en geen geld bedrag is dan voldoende.
Maar voor de bestuurder ook niet al lijkt hij er makkelijk af te komen. Want hij wordt zo als een soort dader aangewezen. Terwijl hij niet opzettelijk iemand bewust heeft doodgereden. En het feit dat hij er op deze manier voor gestraft wordt maakt het veel zwaarder voor hem dan als er gewoon gesproken had geweest over een noodlottig ongeval. Dan hadden ook de nabestaanden er veel eerder rust in gevonden nu is het zo dat de dader niet genoeg gestraft is.
Prrrr schreef:Winged schreef:Het viaduct zelf: https://www.google.com/maps/@52.8672227 ... ?entry=ttu
Een eerder bericht hierover (de zitting)
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160777 ... ttingsfout
Daarnaast vind ik het trouwens wel harde reacties hier. Alsof je iemand voor de lol doodrijdt1000 euro is inderdaad niet heel veel. Ik vind wel dat het artikel te kortzichtig is geschreven. Maar daarom heb ik de zittinglink ook even bijgevoegd.
Bedankt voor die link, geeft wel meer informatie. Als de familie nog voor schadevergoeding wil gaan is dat een civiele procedure die los staat van de boete. Daar krijgen ze de overledene niet mee terug, natuurlijk. Lastige beslissing.
Over de straf zelf... tja. Hij heeft de man niet willens en wetens doodgereden, dat is de situatie niet. Ik vind straf in dit soort situaties ongelofelijk ingewikkeld.
Stybba schreef:BeFunny schreef:
Omdat hem verder ingepeperd moet worden dat hij verantwoordelijk is? Omdat hem zo duidelijk gemaakt moet worden dat hij nooit geen fout meer moet maken?
Ik denk dat hij daar elk moment van de dag zo ook wel aan herinnerd wordt hoor.
De straf die nu gegeven is, is niet fijn voor de nabestaanden omdat er duidelijk zo gepraat wordt over schuld en geen geld bedrag is dan voldoende.
Maar voor de bestuurder ook niet al lijkt hij er makkelijk af te komen. Want hij wordt zo als een soort dader aangewezen. Terwijl hij niet opzettelijk iemand bewust heeft doodgereden. En het feit dat hij er op deze manier voor gestraft wordt maakt het veel zwaarder voor hem dan als er gewoon gesproken had geweest over een noodlottig ongeval. Dan hadden ook de nabestaanden er veel eerder rust in gevonden nu is het zo dat de dader niet genoeg gestraft is.
Nee niet om het er verder in te peperen, maar wel om te onderzoeken of het een eenmalige fout was, of omdat hij vaker roekeloos rijdt. Kan ook onbewust zijn, sommige mensen hebben weinig inzicht op de weg. Hoe zwaar hij het ermee heeft doet er, objectief gezien, dan niet toe. Komt een beetje cru over zo, maar hij zou een gevaar kunnen zijn voor de rest van het verkeer, dat moet eerst onderzocht worden voor hij de weg weert op mag. Hij is namelijk wél degene die een fout heeft gemaakt wat heeft geleid tot de dood van een ander. Je wil zo veel mogelijk uitsluiten dat hij zo’n fout niet weer maakt.
Als hij verder prima rijdt kan hij zijn rijbewijs gewoon weer terugkrijgen.
Tazzey schreef:Ik dacht dat speculeren niet toegestaan was op Bokt? Er worden hier aannames gedaan die nergens op slaan. Zonder je in het dossier te hebben verdiept kun je geen oordeel hebben. Er spelen zoveel factoren mee in de oordeelsvorming van de rechter.
pillow schreef:cp112 schreef:Wat een milde boete. Hij kan dan misschien emotioneel zijn maar dat neemt niet weg dat hij op een viaduct, een omhoog gaande weg waarbij je het tegemoetkomende verkeer niet (goed) kan zien, het nodig vond om in te halen. Vreselijk stomme en domme actie die iemand met de dood heeft moeten bekopen. Je zou op zijn minst een flinke schadevergoeding voor de nabestaanden verwachten. Als de man het had overleefd maar letsel had overgehouden had de automobilist ook de rest van zn leven mee moeten betalen. Nu komt hij er “makkelijk” af omdat de menner is overleden. Kromme wereld leven we in.
Hij haalde helemaal niet in. Hij is achterop de wagen gereden op zijn eigen weghelft, puur door de snelheid niet aan te passen aan de situatie.
Sanet schreef:Dus als die meneer op de menwagen niet overleden was, had de automobilist net zo goed €1000 boete gehad?
Sabbientje schreef:Als meneer gewoon even geduld had gehad en pas had ingehaald op een meer overzichterlijke plek, had dit ongeval voorkomen kunnen worden.
Die brug ziet op de foto heel smal uit.
Maar dat is tegenwoordig een groot probleem. Even geduld hebben. Iedereen heeft maar haast.
Ik betrap mijzelf ook wel eens op het geen geduld hebben. Maar soms is het gewoon nodig om dat geduld te hebben, je kan er levens mee redden