Boete voor dodelijk ongeluk met menwagen in Beilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 00:01

pillow schreef:
Elisa2 schreef:

Nogmaals hij heeft niet ingehaald. Hij kwam met teveel snelheid over de bult en had ineens die wagen voor zijn neus.

In het artikel staat dat de oorzaak niet duidelijk is. Verschillende verhalen..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 03:47

sterregoud schreef:
Telpeva schreef:
1000 boete voor iemand dood rijden...

Aan de lage kant, zou toch wel wat meer mogen zijn.

Verplicht voorlichting geven over de veiligheid op de weg, en rekening houden met ruiters en menwagens zou ook een optie kunnen zijn.

In mijn geval moest ik betalen aan de automobilist die inhaalde in een wegversmalling waardoor er geen reactieruimte was voor de pony's. Een fladderende zwaan deed ze laten schrikken en opzij stappen. Al met al 3 gevallen pony's en een een automobilist met bestelbus die door reed. Tot hij ontdekte dat zij. Spiegel eraf lag. Eerste meisje wat achterop de fiets naar huis ging werd gevraagd waar de paarden vandaan kwamen. Hij heeft haar nog een lift aangeboden. Andere pony's waren met ruiter achter de los geraakte pony aan naar huis gerend en vielen voor het huis op het asfalt. 1 meisje moest met verwondingen naar de 1e hulp. Een van de pony's heeft 2 maanden op de kliniek gestaan. De pony die botsing met de auto had is nu 3 jaar later nog niet goed. De man wilde vooral zijn geld en heeft later nooit meer gevraagd hoe het met meiden en pony's was. Mijn verzekering heeft het uitgezocht en omdat de pony tegen de auto is gegaan en de auto niet tegen de pony was een rechtzaak niet zinvol en werd zijn schade vergoed echter mijn schade moest ik zelf voor opdraaien.

Ik ben dus erg blij dat de uitspraak nu zo is, anders zou je je auto bijna tegen een pony kunnen aanrijden en als de pony de auto dan beschadigd kun je gewoon je handje ophouden....

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 07:46

BeFunny schreef:
Stybba schreef:
Ik ben het wel met je eens, al had ik wel een rijontzegging verwacht en een verplicht onderzoek voor rijgeschiktheid + een eventuele cursus.
Een foutje in het verkeer maken we inderdaad allemaal wel, maar niet met zo’n afloop. Daar hoort meer aan te hangen dan alleen een boete.

Omdat hem verder ingepeperd moet worden dat hij verantwoordelijk is? Omdat hem zo duidelijk gemaakt moet worden dat hij nooit geen fout meer moet maken?

Ik denk dat hij daar elk moment van de dag zo ook wel aan herinnerd wordt hoor.

De straf die nu gegeven is, is niet fijn voor de nabestaanden omdat er duidelijk zo gepraat wordt over schuld en geen geld bedrag is dan voldoende.

Maar voor de bestuurder ook niet al lijkt hij er makkelijk af te komen. Want hij wordt zo als een soort dader aangewezen. Terwijl hij niet opzettelijk iemand bewust heeft doodgereden. En het feit dat hij er op deze manier voor gestraft wordt maakt het veel zwaarder voor hem dan als er gewoon gesproken had geweest over een noodlottig ongeval. Dan hadden ook de nabestaanden er veel eerder rust in gevonden nu is het zo dat de dader niet genoeg gestraft is.

Nee niet om het er verder in te peperen, maar wel om te onderzoeken of het een eenmalige fout was, of omdat hij vaker roekeloos rijdt. Kan ook onbewust zijn, sommige mensen hebben weinig inzicht op de weg. Hoe zwaar hij het ermee heeft doet er, objectief gezien, dan niet toe. Komt een beetje cru over zo, maar hij zou een gevaar kunnen zijn voor de rest van het verkeer, dat moet eerst onderzocht worden voor hij de weg weert op mag. Hij is namelijk wél degene die een fout heeft gemaakt wat heeft geleid tot de dood van een ander. Je wil zo veel mogelijk uitsluiten dat hij zo’n fout niet weer maakt.
Als hij verder prima rijdt kan hij zijn rijbewijs gewoon weer terugkrijgen.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:13

Prrrr schreef:
Winged schreef:
Het viaduct zelf: https://www.google.com/maps/@52.8672227 ... ?entry=ttu

Een eerder bericht hierover (de zitting)
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160777 ... ttingsfout

Daarnaast vind ik het trouwens wel harde reacties hier. Alsof je iemand voor de lol doodrijdt :n 1000 euro is inderdaad niet heel veel. Ik vind wel dat het artikel te kortzichtig is geschreven. Maar daarom heb ik de zittinglink ook even bijgevoegd.

Bedankt voor die link, geeft wel meer informatie. Als de familie nog voor schadevergoeding wil gaan is dat een civiele procedure die los staat van de boete. Daar krijgen ze de overledene niet mee terug, natuurlijk. Lastige beslissing.

Over de straf zelf... tja. Hij heeft de man niet willens en wetens doodgereden, dat is de situatie niet. Ik vind straf in dit soort situaties ongelofelijk ingewikkeld.

Schadevergoeding gaat via WAM-verzekeraar, in dit geval gok ik dat een civiele procedure niet nodig zal zijn

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:18

De man is 64 en heeft ws al 45 jaar zijn rijbewijs. Als het een roekeloze rijder en gevaar op de weg is zou hij wel eerder wat gehad hebben. Ik heb ook 40 jaar mijn rijbewijs en nog nooit een ongeluk veroorzaakt, maar als ik morgen wel iets veroorzaak wil dat niet zeggen dat ik een gevaar op de weg ben.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:33

Stybba schreef:
BeFunny schreef:

Omdat hem verder ingepeperd moet worden dat hij verantwoordelijk is? Omdat hem zo duidelijk gemaakt moet worden dat hij nooit geen fout meer moet maken?

Ik denk dat hij daar elk moment van de dag zo ook wel aan herinnerd wordt hoor.

De straf die nu gegeven is, is niet fijn voor de nabestaanden omdat er duidelijk zo gepraat wordt over schuld en geen geld bedrag is dan voldoende.

Maar voor de bestuurder ook niet al lijkt hij er makkelijk af te komen. Want hij wordt zo als een soort dader aangewezen. Terwijl hij niet opzettelijk iemand bewust heeft doodgereden. En het feit dat hij er op deze manier voor gestraft wordt maakt het veel zwaarder voor hem dan als er gewoon gesproken had geweest over een noodlottig ongeval. Dan hadden ook de nabestaanden er veel eerder rust in gevonden nu is het zo dat de dader niet genoeg gestraft is.

Nee niet om het er verder in te peperen, maar wel om te onderzoeken of het een eenmalige fout was, of omdat hij vaker roekeloos rijdt. Kan ook onbewust zijn, sommige mensen hebben weinig inzicht op de weg. Hoe zwaar hij het ermee heeft doet er, objectief gezien, dan niet toe. Komt een beetje cru over zo, maar hij zou een gevaar kunnen zijn voor de rest van het verkeer, dat moet eerst onderzocht worden voor hij de weg weert op mag. Hij is namelijk wél degene die een fout heeft gemaakt wat heeft geleid tot de dood van een ander. Je wil zo veel mogelijk uitsluiten dat hij zo’n fout niet weer maakt.
Als hij verder prima rijdt kan hij zijn rijbewijs gewoon weer terugkrijgen.

Een rijtest en voorlopige ontzegging zou ik voor zijn bij iedereen die zo'n fout maakt. Ook als er niemand overlijd. Nu heeft het een tragisch gevolg. Maar er gebeuren miljoenen van dat soort fouten. Mensen kunnen onverwachts moe worden. Afgeleid door een laag vliegende meeuw, iets horen op de radio wat ze even die seconde doen afdwalen of omdat hun vrouw weeën heeft de achterbank en nog tig van redenen waardoor dat kan en elke fout kan fataal aflopen. Gelukkig in verreweg de meeste gevallen loopt het uit in een geluk bij een ongeluk. Maar deze meneer heeft de pech gehad dat het zo is afgelopen. Dat maakt hem niet meteen een gevaar op de weg.

Voor mij is iedereen die plaats neemt achter het stuur een potentieel gevaar op de weg omdat iedereen fouten maakt, dat is menselijk.

Zo lang het een enkele fout is en echt dus een ongeluk is het imo niet fair om daar over dader of schuldige te praten. En dus ook niet om iemand te veroordelen en daarvoor te straffen.

Tazzey

Re: Boete voor dodelijk ongeluk met menwagen in Beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:44

Ik dacht dat speculeren niet toegestaan was op Bokt? Er worden hier aannames gedaan die nergens op slaan. Zonder je in het dossier te hebben verdiept kun je geen oordeel hebben. Er spelen zoveel factoren mee in de oordeelsvorming van de rechter.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:50

Tazzey schreef:
Ik dacht dat speculeren niet toegestaan was op Bokt? Er worden hier aannames gedaan die nergens op slaan. Zonder je in het dossier te hebben verdiept kun je geen oordeel hebben. Er spelen zoveel factoren mee in de oordeelsvorming van de rechter.

Precies, ik ben echt verrast door sommige conclusies die hier worden getrokken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 23:38

pillow schreef:
cp112 schreef:
Wat een milde boete. Hij kan dan misschien emotioneel zijn maar dat neemt niet weg dat hij op een viaduct, een omhoog gaande weg waarbij je het tegemoetkomende verkeer niet (goed) kan zien, het nodig vond om in te halen. Vreselijk stomme en domme actie die iemand met de dood heeft moeten bekopen. Je zou op zijn minst een flinke schadevergoeding voor de nabestaanden verwachten. Als de man het had overleefd maar letsel had overgehouden had de automobilist ook de rest van zn leven mee moeten betalen. Nu komt hij er “makkelijk” af omdat de menner is overleden. Kromme wereld leven we in.

Hij haalde helemaal niet in. Hij is achterop de wagen gereden op zijn eigen weghelft, puur door de snelheid niet aan te passen aan de situatie.

Potato potato, maakt de eindconclusie niet anders.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 23:55

Het ongeval niet zien gebeuren , maar ik kwam er langs op de terugweg naar huis ( de snelweg loopt onder het viaduct door) zag er toen ook uit als een zeer ernstig ongeval.

Ik denk dat geen enkel geldbedrag iets goed kan maken , dit soort zaken heeft helaas altijd enkel maar verliezers.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 00:09

Maar waar is zo’n €1000 boete nou op gebaseerd dan?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 00:28

Sanet schreef:
Maar waar is zo’n €1000 boete nou op gebaseerd dan?

Wat ik op een ouder artikel kan vinden voor een verkeersfout. Er was nog 2 maanden rijontzegging geëist maar dat vond de rechter niet nodig.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 08:31

Dus als die meneer op de menwagen niet overleden was, had de automobilist net zo goed €1000 boete gehad?

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:36

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:56

Als meneer gewoon even geduld had gehad en pas had ingehaald op een meer overzichterlijke plek, had dit ongeval voorkomen kunnen worden.
Die brug ziet op de foto heel smal uit.

Maar dat is tegenwoordig een groot probleem. Even geduld hebben. Iedereen heeft maar haast.
Ik betrap mijzelf ook wel eens op het geen geduld hebben. Maar soms is het gewoon nodig om dat geduld te hebben, je kan er levens mee redden

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:51

Sabbientje schreef:
Als meneer gewoon even geduld had gehad en pas had ingehaald op een meer overzichterlijke plek, had dit ongeval voorkomen kunnen worden.
Die brug ziet op de foto heel smal uit.

Maar dat is tegenwoordig een groot probleem. Even geduld hebben. Iedereen heeft maar haast.
Ik betrap mijzelf ook wel eens op het geen geduld hebben. Maar soms is het gewoon nodig om dat geduld te hebben, je kan er levens mee redden

Ik wil jou adviseren om alle reacties eerst te lezen voor je een oordeel velt.