Jan Tops lanceert nieuw miljoenenproject

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: Jan Tops lanceert nieuw miljoenenproject

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:34

Ik ben benieuwd welke filmpjes je bedoeld, denk namelijk dat je eerder die 'dansende' Arabieren bedoeld en dat is echt heel schrijnend, maar heeft niks met de showsport te maken. Het is in ieder geval absoluut niet gebruikelijk bij ons en ik ben het dan ook nog op geen enkele stal tegengekomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:48

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:17

Elisa2 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=T2j0cnUiQXE

Dit zijn de shows, gewoon een soort hengstenshow.

Het zijn wel mooie paarden. :)

En inderdaad Fransje, dat is ook too much allemaal.

Ik vind dit om te janken, en dan druk ik me netjes uit, en niet paardwaardig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:25

Waarom?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:28

Hoezo dan vraag ik me af? Ik zie echt niks schokkends of geks op het filmpje. En zeker niets wat tegen dierenwelzijn ingaat. Heb jij zelf wel eens met een arabische volbloed gewerkt of in je handen gehad?
Dat showen zit in hun bloed, zo galopperen ze ook door de wei als ze iets spannends zien. Daarbij zijn het vaak heel prettige mensgerichte paarden, alleen worden ze snel heet en dribbelig. Moet je tegen kunnen. Maar ik zie hier niets wat ik niet op een gewone hengstenkeuring ook zie. En daarbij hebben deze paarden een makkelijk leven zo natuurlijk. Als dit hun enige "werk" is. Beter dan over hindernissen springen van 1,5 meter :o.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:34

Ik wil best wat beeld delen van mijn eigen paarden op zo'n show. Onderstaande beelden zijn van het EK vorig jaar.

Hier onze Galaria, 7 maanden oud, net twee weken ervoor gespeend (kwam toevallig zo uit), voor het eerst alleen mee. Wel even een flinke Oeps, maar dan zie je dus wel heel duidelijk het verschil tussen een paard wat bang is en wanneer het juist plezier heeft in het showen (en na het oeps-moment gaat ze wel weer door alsof er niks gebeurd is, de kanjer!)

En hier ons hengstveulen Liberté, door dit optreden werd hij Reserve Europees Kampioen. Dit dansen aan de lijn doet hij overigens nu als bijna 2-jarige hengst nog steeds. Ik hoef maar aan te rennen of een keer met mijn tong te klikken en die staart gaat op de rug :))

Dit is op de Eurozone Cup in Deurne afgelopen jaar. Vanaf 16.46 komt onze 2-jarige merrie Figuretta in de ring. Voor haar is het de eerste keer mee en ze vindt het ook mega-spannend. Daardoor houdt ze ook haar staart wat meer horizontaal en je ziet het ook in haar lopen en opstellen terug. Maar dan dus ook weer heel duidelijk een verschil tussen de vorige 2 video's met paarden die vol zelfvertrouwen lopen en 1 die het juist allemaal wat spannend vindt.

Naar mijn idee gebeurt hier niks paardonwaardigs. De paarden zijn vanuit huis meegenomen, heb ik zelf het opstellen en netjes meedraven aangeleerd en staan hier de hele dag lekker buiten in de kudde. Dus nee, ik zie het probleem oprecht niet :)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:03

Je kunt in elk geval niet zeggen dat ze teveel belast worden :').
Een paard wat echt bang is en over de zeik, showt en toont zich ook niet. Dus behalve voor de oefening eventueel, heeft het weinig zin om paarden die hier erg van onder de indruk zijn mee te laten doen op een grote show. Juist fijn dat er ook zulke rubrieken zijn ipv alle sport die we kennen toch.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:12

Dat showen dat dat er in deze mate ingefokt is weet ik. Maar er is voor mij een verschil tussen dit in vrijheid laten zien en omdat de mens het wil. Dat sommige er lol in hebben vast maar ik zie naar mijn smaak te veel lichaamstaal waar ik niet blij van word. Maar nogmaals, dat is mijn mening.
En nee, ik vind de gemiddelde hengstenkeuring ook niet mijn ding. Waar ze dingen moeten doen op een, naar mijn mening, te jonge leeftijd.
Dat betekent niet dat ik vind dat je een paard niet kunt showen/voorstellen. Wel dat ik vind dat het anders kan/moet.

Diddykong, als het over belasting gaat dan zie ik dat in de andere takken van paardensport ook graag anders ;).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:13

Ik vind (en vond dat 30 jaar geleden al) het totaal onbegrijpelijk waarom het mode is om Arabieren met weggedrukte rug, achterbenen mijlen achter de massa neer te zetten.
Amerikaanse onzin, overgenomen van de TWH's. Daar had dat 'parkeren' nog nut, dat werd vroeger aangeleerd/gedaan zodat je je paard stil kon zetten omdat ze op deze wijze niet makkelijk weg konden stappen. Kon je ondertussen makkelijk je slaven op de katoenplantage op hun flikker geven.

En ik heb jaren in het Arabierenwereld rondgelopen, ook in de showwereld, waar het gebruik van de Arabier sowieso maar gek gevonden werd.
Ik heb het begin van de rennen met de Arabier én de endurance in NL meegemaakt, tot die wereld kapot werd gemaakt door de sjeiks.
De showwereld is ondertussen kapotgefokt door de zeepaardjesfokkers, en nu gaat Jan Tops er nog eens dunnetjes overheen. Gaat er niet beter op worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:31

Diddykong schreef:
Je kunt in elk geval niet zeggen dat ze teveel belast worden :').
Een paard wat echt bang is en over de zeik, showt en toont zich ook niet. Dus behalve voor de oefening eventueel, heeft het weinig zin om paarden die hier erg van onder de indruk zijn mee te laten doen op een grote show. Juist fijn dat er ook zulke rubrieken zijn ipv alle sport die we kennen toch.

Belasting kan ook mentaal zijn!

Het hele showen is natuurlijk een grote poppenkast.
Overigens vind ik dat ook van de hengstenkeuring.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:49

Showen en trainen kán absoluut diervriendelijk (en dat gebeurt, gelukkig, ook zeer zeker! Zo'n show kan voor een paard oprecht iets leuks zijn), maar laat ons nu niet doen alsof ze allemaal met koekies getraind worden.. En ja, een bang paard doet net zo goed zn staart in de krul als dat sportpaard dat 'alleen kan presteren als ie blij is'. Sterker nog; een bang paard spant ook nét even strakker op bij de standup.
ook hier geldt dat geld en dieren geen beste combinatie zijn, is niet anders dan bij bijv de dressuur. Met als bijkomend, eh, 'voordeel' dat schoonheid subjectief is, iig een heel stuk subjectiever dan een balk... Dus veel mogelijkheden om winst te 'verdienen'.
Money talks, ook in deze tak van sport. En dit type paarden worden vooral gefokt om in deze tak te excelleren, mooi zijn dus.

Snap de timing van de lancering wel, t WK is nu in Doha aan de gang (voor wie geïnteresseerd is gratis te volgen op Arabian Essence, overigens!). Begrijp de logica verder ook niet zo goed, maar er zal gerust geld te verdienen zijn natuurlijk :+
Laatst bijgewerkt door amyz op 08-12-23 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:54

Ik zie echt niks raars op die video's, er zijn geen zwepen bij. Paarden lopen op een halstertje.

Ik denk dat als mensen hier problemen mee hebben dat ze ook niet meer op een paard moeten gaan zitten. :o

Samzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:01

Dat een gerenommeerde als Jan Tops zich hier mee inlaat…….

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:17

En geen zweep en aan een halstertje is tegenwoordig een graadmeter of iets paardvriendelijk is? En o de beelden hier boven heeft men wel degelijk een zweep bij

Ibbel en amyz verwoorden het beter dan ik.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:19

Ibbel schreef:
Ik vind (en vond dat 30 jaar geleden al) het totaal onbegrijpelijk waarom het mode is om Arabieren met weggedrukte rug, achterbenen mijlen achter de massa neer te zetten.
Amerikaanse onzin, overgenomen van de TWH's. Daar had dat 'parkeren' nog nut, dat werd vroeger aangeleerd/gedaan zodat je je paard stil kon zetten omdat ze op deze wijze niet makkelijk weg konden stappen. Kon je ondertussen makkelijk je slaven op de katoenplantage op hun flikker geven.

En ik heb jaren in het Arabierenwereld rondgelopen, ook in de showwereld, waar het gebruik van de Arabier sowieso maar gek gevonden werd.
Ik heb het begin van de rennen met de Arabier én de endurance in NL meegemaakt, tot die wereld kapot werd gemaakt door de sjeiks.
De showwereld is ondertussen kapotgefokt door de zeepaardjesfokkers, en nu gaat Jan Tops er nog eens dunnetjes overheen. Gaat er niet beter op worden.

Helemaal mee eens ...
De zeepaardjes fokken staat me enorm tegen. En voldoet ie net niet ! Dan verdwijnt ie desnoods naar de slager zonder ooit echt bestaan te hebben

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:20

Ja je hebt gelijk, zie inderdaad wel een zweep.

Maar ik vraag me nog steeds af wat jullie er niet paardvriendelijk aan vinden wat dan verschilt met op een paard stappen en gaan rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:22

Jij vindt de manier waarop Arabieren opgesteld worden normaal en een dusdanige pose dat je een paard ook goed kunt beoordelen op conformatie?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:22

Samzan schreef:
Dat een gerenommeerde als Jan Tops zich hier mee inlaat…….

Hoezo?

amyz schreef:
Showen en trainen kán absoluut diervriendelijk (en dat gebeurt, gelukkig, ook zeer zeker! Zo'n show kan voor een paard oprecht iets leuks zijn), maar laat ons nu niet doen alsof ze allemaal met koekies getraind worden.. En ja, een bang paard doet net zo goed zn staart in de krul als dat sportpaard dat 'alleen kan presteren als ie blij is'. Sterker nog; een bang paard spant ook nét even strakker op bij de standup.
ook hier geldt dat geld en dieren geen beste combinatie zijn, is niet anders dan bij bijv de dressuur. Met als bijkomend, eh, 'voordeel' dat schoonheid subjectief is, iig een heel stuk subjectiever dan een balk... Dus veel mogelijkheden om winst te 'verdienen'.
Money talks, ook in deze tak van sport. En dit type paarden worden vooral gefokt om in deze tak te excelleren, mooi zijn dus.

Snap de timing van de lancering wel, t WK is nu in Doha aan de gang (voor wie geïnteresseerd is gratis te volgen op Arabian Essence, overigens!). Begrijp de logica verder ook niet zo goed, maar er zal gerust geld te verdienen zijn natuurlijk :+

Een bang paard showt niet. Een overtraind paard showt niet. Ja, een bang paard zal zich in de standup meer opspannen misschien, maar in het lopen valt het dan vaak toch flink tegen. En ik heb hier een merrie staan die in het verleden (helaas) dusdanig overtraind is dat ze al het plezier in het showen is verloren. Die showt niet meer, terwijl ze dat als jong paard wel deed. Ook niet meer in vrijheid. Nu ze de laatste jaren alleen nog maar als fokmerrie dient en dus niet meer hoeft te showen zien komt het heel langzaam weer wat terug, maar niet meer zoals ze als jong dier deed (en ook niet zoals haar nakomelingen en volle zussen doen).

En trainen hoeft ook niet altijd koetsjiekoe te zijn. Dat zegt niemand hier. Maar je kan de staart er niet op slaan. Dit doen ze wel of ze doen het niet. En doen ze het wel, dan leer je ze dat je daar heel blij mee bent en dat dat hetgene is wat je wil zien. En dat kan alleen door dan juist te belonen. Ik durf mijn paarden met een gerust hart achter te laten bij grote trainers als een Obi, Privilige, Spönle, Schoukens, om er maar een paar te noemen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:23

Je kunt een staart er niet op slaan, nee. Maar vertel mij niet dat er niet gegemberd wordt...

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:23

Vreselijk die showlijn Arabieren. Heeft niets meer te maken met het oorspronkelijke woestijnpaard. Beetje te vergelijken met de showlijn Duitse herder. Die laatste is al totaal onbruikbaar voor het oorspronkelijke doel en die Arabieren gaan eenzelfde kant op. Dat fokkers het helemaal geweldig vinden snap ik, die vinden zelf dat ze geweldig bezig zijn.
Heel soms zie ik ergens een Volbloed Arabier die ik echt heel mooi vind maar de meeste doen pijn aan de ogen. Zoals dat ook voor rashonden, -katten, -runderen, -varkens, enzovoort, enzovoort geldt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:29

Ibbel schreef:
Jij vindt de manier waarop Arabieren opgesteld worden normaal en een dusdanige pose dat je een paard ook goed kunt beoordelen op conformatie?

Dat is geen antwoord op mijn vraag he...

Ik denk dat het er in gefokt is, Hackney's gaan ook al in zo'n houding staan zelfs als ze er niet voor getraind zijn.

De conformatie kan ik wel beoordelen als ze bewegen.

(Waarmee ik niet zeg dat er misschien geen praktijken gebeuren die niet zo jofel zijn, ik zie het alleen niet op deze filmpjes)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:30

Ibbel schreef:
Je kunt een staart er niet op slaan, nee. Maar vertel mij niet dat er niet gegemberd wordt...

Het zal vast gebeuren, maar dat is écht niet de normale gang van zaken. Maar zoals ik eerder al zei, rotte appels heb je overal. Om dan maar de hele sport weg te zetten als slecht omdat er een paar mensen zijn die niet snappen hoe je paardvriendelijk moet werken lijkt me nogal overdreven en ook overbodig. Je moet deze mensen aanpakken, niet de sport an sich.

Het photoshoppen van hoofden wordt tegenwoordig ook niet meer graag gezien, en natuurlijk gebeurt het wel, maar dan wordt je op Social Media ook gelijk aan de schandpaal genageld als mensen erachter komen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:34

Ik zie rennende paarden met een mannetje in net pak die er als een vlaggetje achteraan gaat en het dier niet bij kan benen. Krijgen ze extra punten als ze wel/niet getrapt worden door het paard, terwijl ze ter hoogte van de achterhand mee rennen?
Uiteindelijk is het touwtje 'op' natuurlijk en dan krijgen de paarden een snok aan het halster en draaien ze een rondje om de voorbrenger heen... Dit stoort voor mij als leek het beeld alleen maar: paard komt net een beetje op gang en wordt dan weer omgetrokken.
Dan zou ik ze liever in volledige vrijheid door de baan zien rennen. Dat geeft voor mij een veel beter beeld van het paard en hoe het beweegt...
Kan iemand mij de meerwaarde uitleggen van die voorbrengers?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:40

Elisa2 schreef:
Dat is geen antwoord op mijn vraag he...

Ik denk dat het er in gefokt is, Hackney's gaan ook al in zo'n houding staan zelfs als ze er niet voor getraind zijn.

Ik heb 30 jaar Arabieren gefokt en ik kan je vertellen dat het geen in het DNA verankerde eigenschap is. Ze gaan níet van nature zo staan.

En als jij denkt dat met weggedrukte rug staan geen pijn doet en dat dat niets met welzijn te maken heeft...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:42

mairead schreef:
Uiteindelijk is het touwtje 'op' natuurlijk en dan krijgen de paarden een snok aan het halster en draaien ze een rondje om de voorbrenger heen...

En ter info, die showhalsters zijn vaak van gedraaid metaal van 3 mm doorsnee. Ook niet echt lekker...
Ja, er zit soms een kunststoflaagje overheen. Maar de kern is dun metaal.