Manege teleurgesteld, uitloopruimte voor paarden terug naar natuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:36

_San87_ schreef:
SusanH schreef:
Ben er niet trots op, maar 25 jaar terug reed ik ook op een manege waar de paarden en pony's amper buiten kwamen. Als je niet beter weet, dan weet je simpelweg niet beter. Voor onze dochter anders gekozen en wel dat stuk verder gereden voor manege lessen. Maar dat is puur omdat we nu zelf paarden hebben en weten dat het ook anders kan.

Okay, maar niet beter weten was 25 jaar geleden nog een excuus, maar in dit digitale tijdperk gewoonweg niet.

Niet iedereen gaat zich eerst heel erg inlezen over de noden en behoeften van een paard vooraleer zoon- of dochterlief naar de manege mag…. Er zijn echt nog heel wat ouders die bv zelf niets met paarden hebben en hun kinderen toch laten lessen. Die kennen dan meestal weinig of niets van paarden.
Het is niet omdat je het kan opzoeken op internet dat je dat ook doet hè….

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:37

pateeke schreef:
_San87_ schreef:

Okay, maar niet beter weten was 25 jaar geleden nog een excuus, maar in dit digitale tijdperk gewoonweg niet.

Niet iedereen gaat zich eerst heel erg inlezen over de noden en behoeften van een paard vooraleer zoon- of dochterlief naar de manege mag…. Er zijn echt nog heel wat ouders die bv zelf niets met paarden hebben en hun kinderen toch laten lessen. Die kennen dan meestal weinig of niets van paarden.

Nee, maar je verschuilen achter 'ik wist het niet' gaat dan ook niet meer op. Heel erg inlezen is ook niet nodig om te snappen dat een paard meer nodig heeft dan een half uurtje op een paddock.

Beste is wanneer dit soort maneges, zonder fatsoenlijk grond, lekker verdwijnen. Geldt ook voor pensionstalling, btw.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:41

pateeke schreef:
_San87_ schreef:

Dat kan, maar dan mag je als blijkbaar ongeïnteresseerde ouder ook een lik boter op je hoofd krijgen. Dat je als ouder niet van naadje tot draadje weet wat het precies inhoudt om een paard goed te houden, daar wil ik nog begrip voor opbrengen. Maar dat je op die manege rondloopt en geen enkele keer denkt: "tiens, waar zijn de weilanden?", dan mag je een deel van de blaam dragen hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:42

Over een nieuwe fiets word nog meer info gewonnen volgens mij zelfs als ze op voetbal gaan...
Het zijn dieren er is tegenwoordig genoeg te doen om dierenwelzijn.
Nee ik heb het niet geweten...zoals ik eerder aangaf wel eens een discussie gelezen, want vlindertje kon anders niet paardrijden want dan was het teveel werk voor de ouder...nou dan niet...hier lukt surfen ook zee ook moeilijk als hobby....

En we vergeten ook voor het gemak de pensionpaarden die er staan.
De manege paarden hebben dan nog "geluk" dat ze wellicht elke dag een paar uur eruit zijn om te rijden...
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 03-12-23 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:42

Mvdbijl: mocht deze wetgeving er komen kunnen sowieso veel pensionstallen ook hun deuren sluiten...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Manege teleurgesteld, uitloopruimte voor paarden terug naar natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:43

Lijkt mij helemaal prima. Paardrijden/paard bezitten is geen recht :).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:44

Knikmops57 schreef:
Mvdbijl: mocht deze wetgeving er komen kunnen sowieso veel pensionstallen ook hun deuren sluiten...

Mooi toch +:)+

Uitfaseren die stallen...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:45

Even verderop in Leidschendam zaten er ook twee maneges vlakbij elkaar op dezelfde postzegel grond midden in bewoond gebied. Eentje is er nu geloof ik verdwenen, maar nog steeds alleen maar een paddockje.

En in sommige wijken in Den Haag heb je zelfs nu nog kleine stalletjes middenin een woonwijk, gewoon op de plaats tussen de huizen. Armoe voor die paarden, maar het mag kennelijk nog steeds.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:45

Zou het niet een beter idee zijn als deze manege in samenwerking met de gemeente sowieso verhuisd naar buiten de stad/ dorp? Zal wel teveel kosten..maar dat lijkt me een win/ win situatie voor iedereen inclusief de paarden als ze dan meer ruimte krijgen en wel naar buiten kunnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:47

Elisa2 schreef:
Zou het niet een beter idee zijn als deze manege in samenwerking met de gemeente sowieso verhuisd naar buiten de stad/ dorp? Zal wel teveel kosten..maar dat lijkt me een win/ win situatie voor iedereen inclusief de paarden als ze dan meer ruimte krijgen en wel naar buiten kunnen.

:j

En die manege die er naast zit, wat heeft die nog lopen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:52

Ik zie dat de manege er naast een manege is voor therapeutisch rijden.

De reden dat de grond teruggegeven moet worden nu is omdat het Natura2000 gebied is. Dat veranderd wel een beetje wat ik van de houding van de gemeente vindt..

*edit* bij de manege ernaast komen de paarden ook alleen maar los in de bak.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:03

Ik keur het niet goed dat ouders zich geen vragen stellen en het niet zien dat er wat mis is met het dierenwelzijn, maar gek vind ik het ook niet als ik eerlijk ben. Ik ken genoeg mensen die ook een eigen paard / eigen paarden hebben en het prima verzorging vinden van hun paard als deze een ganse week in z’n eigen pis en mest staat en in de winter misschien met veel geluk 2x pw een half uurtje met een stuk of 4 a 6 paarden op een zogenaamde “ruime paddock” van misschien 20m2 komen en die daarnaast bij ziekte hun paard laten onderzoeken en behandelen door een dierenarts die als adviezen dingen zegt als “geef de paarden geen hooi (of dergelijke) meer”.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:10

Zo zijn er zeker mensen, maar dan ben je dus mee schuldig aan het probleem.
Dan is het niet enkel de manegehouder of stalhouder, maar ook de klanten die blijvend een slecht systeem ondersteunen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:13

Precies Gini
Kom ik uit bij mijn eerdere opmerking"Maar goed die daar egoïstisch hun pleziertje blijven halen houden het in stand en dat zijn er blijkbaar nog genoeg."

En zo simpel is het dus gewoon.
Misschien niet zo aardig verpakt in een pallet vol kleenex tissues.
Maar als mensen eens zouden zeggen, hier rij of plaats ik geen paard dan houd het vanzelf op.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:21

Dat is waar. Zolang het niet aan banden gelegd wordt met regelgeving gaan er altijd mensen zijn die daar om wat voor reden toch voor kiezen en gaan zulke plekken wel gewoon blijven bestaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:22

Ja jeetje als een paddock al die tijd illegaal was, dan hebben ze al die tijd geluk gehad dat er niet gehandhaafd werd. Ik snap het leed dat er achter zit, maar heel simpel gezien hebben zulke plekken imo geen bestaansrecht omdat ze gewoon niet geschikt zijn om paarden te huisvesten.

Ik snap wel dat an sich goede mensen het besef kunnen missen dat zo'n locatie niet geschikt is voor paarden, omdat ze weinig van die dieren af weten en nooit verder hebben gedacht dan het plaatje dat ze steeds zien van "paard hoort in stal".

Maar je bent imo toch wel een beetje een ei hoor als je niet beseft dat het voor de meeste dieren geen natuurlijke omgeving is om in een hokje opgesloten te staan / zitten de hele dag :(:)

Ik de vroege jaren '90 reed ik als jonge tiener op een manege waar de ponies zelden of nooit buiten kwamen en dat vond ik toen al ontzettend schrijnend. Ik had gelukkig de mogelijkheid om die dieren toch regelmatig los te laten in de bak zodat ze tenminste even in vrijheid de benen konden strekken :(:)

Maar dat ze zelden of nooit de kans kregen om gewoon lekker te grazen vond ik echt super sneu.....

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:29

Het “probleem” hier is ook dat de eigenaars zeggen dat ze toch oh zo veel belang hechten aan het paardenwelzijn. Als je er zelf niet in thuis bent, geloof je al sneller zulke dingen.
Ik vind het in elk geval geen slechte zaak dat er nu opgetreden wordt, al valt het wel te hopen dat of de eigenaars gaan toegeven dat de locatie niet geschikt is en daar hun conclusies uit trekken of dat ze bv hun vergunning om daar een manege te hebben verliezen. Anders gaan ze wellicht verder met maar 1 paddock of ruilen ze die paddock die overblijft mss zelfs nog in voor een nieuwe kantine….

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:07

Elisa2 schreef:

De reden dat de grond teruggegeven moet worden nu is omdat het Natura2000 gebied is. Dat veranderd wel een beetje wat ik van de houding van de gemeente vindt..

Maar gaan wel elke zomer 5 weken het land op. De madurodammanege heeft het welzijn van hun paarden erg hoog zitten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:08

purny schreef:
Elisa2 schreef:

Maar gaan wel elke zomer 5 weken het land op. De madurodammanege heeft het welzijn van hun paarden erg hoog zitten

5 weken. En die andere 47 weken dan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:10

purny schreef:
Elisa2 schreef:

Mag hopen dat dit sarcastisch is bedoeld?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:19

Nee waarom zou dit sarcastisch moeten zijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:27

5 weken per jaar de wei op is nu niet het toppunt van welzijn hoog hebben zitten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:30

_San87_ schreef:
5 weken per jaar de wei op is nu niet het toppunt van welzijn hoog hebben zitten.

Ze worden elke morgen los gegooid in de binnenbak en er zijn maximum gewichten voor de paarden.
Het is niet ideaal maar hoeveel manegepaarden in de randstad zien nooit een wei en krijgen veel te zware mensen op hun rug?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:31

purny schreef:
_San87_ schreef:

Ze worden elke morgen los gegooid in de binnenbak en er zijn maximum gewichten voor de paarden.
Het is niet ideaal maar hoeveel manegepaarden in de randstad zien nooit een wei en krijgen veel te zware mensen op hun rug?

Dat maakt niet dat het welzijn op deze manege goed is, purny :).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:33

mala26 schreef:
Vind het stiekem best grappig dat een wethouder van de partij van de dieren zegt dat ze dat stuk niet meer mogen gebruiken om paarden buiten te zetten.. zo ver een partij die zich voor de belangen van de dieren in zouden moeten zetten..

Aan het woord is deze wethouder:
Citaat:
De wethouder wil De Wildhoef een jaar de tijd geven om een oplossing te zoeken en is bereid hierover met de manege in gesprek te gaan, maar de grond moet wel terug naar de natuur. Barker: "We gunnen de paarden hun tweede paddock, want dat is vanuit dierenwelzijn fijn en ook gunnen we sportverenigingen een kantine. Maar het moet wel op het eigen terrein. De grond waar de paddock en de kantine op staan ligt in de stedelijke groene hoofdstructuur en daar hechten wij belang aan. Dat hebben we ook afgesproken in het coalitieakkoord."

... en er zijn meer dieren dan manegepaarden.