[AG] De dood van een paard en wat daarna komt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:55

Ik had wel interesse in het dierdonorcodicil maar deze gaat maar tot 30kg.

Moet ik dan eerst met Utrecht bellen of ze hem überhaupt willen hebben en hem dan daar in laten slapen?
Mijn paard is nu 25 dus niet zo gek om er eens over na te denken.

Mijn andere paard is ingeslapen op de pensionstal en daarna opgehaald door de redactie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:39

Cowgirl schreef:
Ik had wel interesse in het dierdonorcodicil maar deze gaat maar tot 30kg.

Moet ik dan eerst met Utrecht bellen of ze hem überhaupt willen hebben en hem dan daar in laten slapen?
Mijn paard is nu 25 dus niet zo gek om er eens over na te denken.

Mijn andere paard is ingeslapen op de pensionstal en daarna opgehaald door de redactie.

Ja, ik heb hier ook wel interesse in, maar het gaat maar tot 30 kilo inderdaad. Waarom staat deze mogelijkheid er dan bij??

bliksem38

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:21

ElCamino schreef:
Bij inslapen van mijn paard kreeg hij eerst een lichte sedatie. Dit om de infuusnaald in te brengen.
Daarna een zware sedatie om gecontroleerd te vallen en pas toen kreeg hij de dosering om te sterven.
Hij kreeg dus 3 injecties en geen 2 zoals hier beschreven staat.

Dus dit. Een beetje dierenarts doet het in 3. De "tandarts" verdoving, daarna de "operatie narcose" waarbij ze gaan liggen en dan pas de prik waarbij hart stopt. Bij deze kliniek zou ik dus sowieso niet willen zijn. Dan krijg je gevecht en dat is echt niet fijn. Slecht voorbeeld. En raadt iedereen aan dit niet op deze manier te doen.
Helaas al 2x mee gemaakt en met 3 prikken, heel rustig. Geen stress

Anne_B88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:59

Hoi allemaal, ik zag dit topic langskomen met de vragen naar het doneren van dieren voor onderzoek/onderwijs. Ik werk zelf bij Stichting Proefdiervrij, wij zijn betrokken bij het dierdonorcodicil. Het is een ontzettend moeilijk en droevig onderwerp, maar het is mooi om te lezen dat sommigen van jullie nadenken over donatie van jullie paard na overlijden. Zelf wil ik dit ook doen als het mogelijk is, zeker nu ik heb gezien hoeveel het kan bijdragen aan het verminderen van proefdieren.

Ik heb het nog even nagevraagd bij Utrecht en de 30kg is geen harde eis (dit heeft met name met logistiek te maken). Paarden zijn vaak iets lastiger omdat het daarbij afhangt van of ze na donatie op korte termijn paarden nodig hebben/ruimte hebben voor het ontvangen van paarden. Het beste kun je aan je dierenarts vragen om contact op te nemen met Utrecht, zij kunnen nagaan of donatie op dat moment mogelijk is. Of je kunt zelf bellen met de faculteit (030 253 2489, receptie) en aangeven dat je hier meer over wilt weten. Zij kunnen je ook doorverbinden naar de juiste mensen. Ik hoop dat dit helpt.
En mocht je meer willen weten of willen horen hoe de dieren worden ingezet kun je uiteraard ook altijd contact met ons opnemen bij Proefdiervrij :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:29

bliksem38 schreef:
ElCamino schreef:
Bij inslapen van mijn paard kreeg hij eerst een lichte sedatie. Dit om de infuusnaald in te brengen.
Daarna een zware sedatie om gecontroleerd te vallen en pas toen kreeg hij de dosering om te sterven.

Dus dit. Een beetje dierenarts doet het in 3. De "tandarts" verdoving, daarna de "operatie narcose" waarbij ze gaan liggen en dan pas de prik waarbij hart stopt. Bij deze kliniek zou ik dus sowieso niet willen zijn. Dan krijg je gevecht en dat is echt niet fijn. Slecht voorbeeld. En raadt iedereen aan dit niet op deze manier te doen.
Helaas al 2x mee gemaakt en met 3 prikken, heel rustig. Geen stress

Een paard van mij kreeg 3 spuiten. Hij was na de eerste al weg. Toen ik later de factuur kreeg stond daarop welke middelen gebruikt waren en ik was zeer verbaasd te zien dat in 1 van de spuiten ketamine zat, omdat ik mensen kende die dat zelf gebruiken als recreatieve drug. Zouden die wel weten dat het als paardeneuthanasiemiddel wordt toegepast?

Agossie

Re: [AG] De dood van een paard en wat daarna komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:02

Bizar dat ik dit gisteren helemaal heb doorgelezen, terwijl ik dat normaal niet zou doen, en vervolgens heb ik mijn paard plotseling moeten laten gaan...

Helaas was een donorcodicil geen optie, dan had ze levend op transport gemoeten en dat kon echt niet meer, maar dat had ik wel graag gedaan.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:06

Agossie schreef:
Bizar dat ik dit gisteren helemaal heb doorgelezen, terwijl ik dat normaal niet zou doen, en vervolgens heb ik mijn paard plotseling moeten laten gaan...

Helaas was een donorcodicil geen optie, dan had ze levend op transport gemoeten en dat kon echt niet meer, maar dat had ik wel graag gedaan.

Wat verdrietig. Veel sterkte met het verlies van je paard. :knuffel:

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:16

Agossie schreef:

Gecondoleerd met het verlies van je paard. Even een vraagje al zul je daar nu niet voor in de stemming zijn: Hoezo moet een paard levend op transport voor een donorcodicil?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:18

anjali schreef:
Agossie schreef:

Gecondoleerd met het verlies van je paard. Even een vraagje al zul je daar nu niet voor in de stemming zijn: Hoezo moet een paard levend op transport voor een donorcodicil?

Geen idee, ik denk dat ze met een trailer opgehaald worden, of een paardenvrachtwagen?
Het is wel door de UU gedaan, overigens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:24

@Agossie, dat bedoel ik niet. Ik meende dat bij een donorcodicil je paard NA ZIJN OVERLIJDEN ter beschikking van de wetenschap gesteld zou kunnen worden. Dus dat je je paard thuis kunt laten euthanaseren als dat onverhoopt nodig zou zijn en dat zijn dode lichaam dan DAARNA opgehaald zou kunnen worden. Ik zou nooit mijn zieke paard levend meegeven. Wat jij nu trouwens ook niet hebt gadaan.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:36

anjali schreef:
Een paard van mij kreeg 3 spuiten. Hij was na de eerste al weg. Toen ik later de factuur kreeg stond daarop welke middelen gebruikt waren en ik was zeer verbaasd te zien dat in 1 van de spuiten ketamine zat, omdat ik mensen kende die dat zelf gebruiken als recreatieve drug. Zouden die wel weten dat het als paardeneuthanasiemiddel wordt toegepast?

Ketamine is gewoon narcosemiddel. Wordt overigens ook gebruikt tegen chronische pijn en depressie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:07

Agossie
heel veel sterkte met het plotselinge overlijden van je paard :knuffel:

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:07

anjali schreef:
@Agossie, dat bedoel ik niet. Ik meende dat bij een donorcodicil je paard NA ZIJN OVERLIJDEN ter beschikking van de wetenschap gesteld zou kunnen worden. Dus dat je je paard thuis kunt laten euthanaseren als dat onverhoopt nodig zou zijn en dat zijn dode lichaam dan DAARNA opgehaald zou kunnen worden. Ik zou nooit mijn zieke paard levend meegeven. Wat jij nu trouwens ook niet hebt gadaan.

Ah, oké, dat had ik niet begrepen.

Dat heb ik dus gevraagd, maar dat doen ze dus niet. Je paard moet levend getransporteerd worden om op de locatie van de UU te worden geëuthanaseerd.
Ik had het meteen aangegeven, voor ze ingeslapen werd, maar de dierenarts meldde dus dat het paard levend op transport moet.
Ik had heel graag mijn paard aan de wetenschap afgestaan, om vooral veel van te leren, maar helaas kon het dus niet. (nou ja, kón wel, maar ik wilde het niet op die manier).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:11

Agossie schreef:
anjali schreef:

Dat heb ik dus gevraagd, maar dat doen ze dus niet. Je paard moet levend getransporteerd worden om op de locatie van de UU te worden geëuthanaseerd.
Ik had het meteen aangegeven, voor ze ingeslapen werd, maar de dierenarts meldde dus dat het paard levend op transport moet.
Ik had heel graag mijn paard aan de wetenschap afgestaan, om vooral veel van te leren, maar helaas kon het dus niet. (nou ja, kón wel, maar ik wilde het niet op die manier).

Zou ik ook niet doen! Je weet niet wat ze er nog mee doen terwijl ze nog leeft. Beetje raar.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:22

hier hetzelfde,
Mijn paard zou vanwege zijn ESS graag bekeken zijn door Zefanja Vermeulen en ook Equitom had interesse.
Zefanje "gunde" ik het meer omdat zij geweldig werk verricht naar mijn idee.
Alleen hem levend naar haar Vervoeren vond ik niet redelijk naar Chico toe dus uiteindelijk toch op stal ingeslapen toen hij opeens erg slecht werd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:34

ElCamino schreef:
hier hetzelfde,
Mijn paard zou vanwege zijn ESS graag bekeken zijn door Zefanja Vermeulen en ook Equitom had interesse.
Alleen hem levend naar haar Vervoeren vond ik niet redelijk naar Chico toe dus uiteindelijk toch op stal ingeslapen toen hij opeens erg slecht werd.

Dan zou hij een soort proefdier worden?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:39

ElCamino schreef:

ja klopt, mijn paardje ook 3 soorten injecties

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:42

anjali schreef:
Agossie schreef:

Zou ik ook niet doen! Je weet niet wat ze er nog mee doen terwijl ze nog leeft. Beetje raar.

Nee, hoor, op zich niet raar. En ik vertrouw de dierenartsen ook wel dat ze niet veel rare dingen gedaan zouden hebben, en zelfs dat ik zelf bij de euthanasie had mogen zijn. Maar ik ga een paard met zo veel pijn in de voeten niet meer laten vervoeren.

ElCamino schreef:
hier hetzelfde,

Ik had haar ook zó door Zefanja dissectie laten doen, maar dat vervoer, hè... En het is zo snel gegaan dat ik het niet meer op zo een korte termijn had kunnen regelen.