Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
rien10 schreef:Precies. Vraag en aanbod. Even heel zwart wit;
Zwaai paard nr 1 wordt geboren. 50 kopers: jaa die wil ik.
Jaar erop 50 zwaaiers worden geboren.
Citaat:Paardrijden was vroeger namelijk een kunstvorm. Vroeger werd het gerespecteerd. Vroeger was het een wereld waarin mensen paarden zorgvuldig ontwikkelden tot een sublieme co-existentie en waarin het tonen van de oefeningen boven de grond op een 25 jaar oud paard normaal was.
Kendra schreef:Citaat:Paardrijden was vroeger namelijk een kunstvorm. Vroeger werd het gerespecteerd. Vroeger was het een wereld waarin mensen paarden zorgvuldig ontwikkelden tot een sublieme co-existentie en waarin het tonen van de oefeningen boven de grond op een 25 jaar oud paard normaal was.
Volgens mij was het paard vroeger vooral bedoeld om te werken of om oorlog mee te voeren.
Die sublieme co-existentie vond plaats op een beperkt aantal plaatsen - maar wat ik lees van bv de Spaanse rijschool, is dat wat wij nu verstaan onder paardenwelzijn, daar ook niet met stip op 1 stond.
Toen ik klein was hadden wij paarden op de boerderij. Daar werd goed voor gezorgd en er was een enorme band tussen boer en paard. Maar de basis daarvoor was economisch: goede verzorging en goede samenwerking leidde tot het beste resultaat.
Tot zover de ontmantelen van het droombeeld van vroeger.
Grootste verschil met de huidige tijd is wat mij betreft dat het houden en gebruiken van paarden geen enkele noodzaak meer dient, we doen het puur voor het plezier (of de status) - het is een luxeproduct. Dat daar een enorme industrie omheen is gebouwd is waar, maar mag nooit een reden zijn om bepaalde gedragingen goed te praten of te accepteren.
Sunnda schreef:Ik geloof daar ook geen reet van dat 9 jaar. Helemaal niet omdat het niet eens mogelijk is een reeel beeld te hebben omdat doodsoorzaken nauwelijks vast gelegd worden en er maar een heel beperkt deel paarden verzekerd zijn.
B_Fokker schreef:Ik ben geen grote wedstrijd ruiter maar vind het toch leuk om af en toe te gaan maar wat is de sport veranderd afgelopen jaren! Nu winnen eigenlijk de 4 en 5 jarige die het meest met de benen zwaaien en zo hoog zijn ingesteld als de gp paarden. Dat haalt de lol er wel af.
Heb ik bijvoorbeeld een super fijne proef gereden, geen fouten gemaakt en mooi gedragen beeld neergezet. Maar dan komt er zo'n jong paard dat 3 meter naast de ac lijn binnenkomt en vervolgens deze afwerking de hele proef doorzet.
Vele om me heen die ik hoor zeggen wat een mooi paard en hoe geweldig die loopt maar ik zie te grote voltes, te kleine voltes, het volledig ontbreken van balans, holle rug, strakke neusriem en ga zo maar door. Alles wat je niet wilt zien. Toch is iedereen meteen WAUW! En helaas de jury ook altijd
rien10 schreef:Dus als iedereen goed les krijgt, kopen ze geen glitters en zullen ze nooit een paard mishandelen?
Je redenatie snap ik niet.
ikke schreef:Luxe-produkt is nog tot daar aan toe maar het gaat mis op het moment dat het een status-symbool wordt.
De topsport is er voor de exposure van degenen die die topsport financieren, niet andersom! Dat gebeurt zo gerafineerd dat het gros niet eens door heeft waar de centen echt vandaan komen maar zich vergapen aan een plaatje dat ze als "goed" wordt gepresenteerd.
Lees met die bril eens door de lopende "ik ga een paard kopen" topics....
Kendra schreef:ikke schreef:Luxe-produkt is nog tot daar aan toe maar het gaat mis op het moment dat het een status-symbool wordt.
De topsport is er voor de exposure van degenen die die topsport financieren, niet andersom! Dat gebeurt zo gerafineerd dat het gros niet eens door heeft waar de centen echt vandaan komen maar zich vergapen aan een plaatje dat ze als "goed" wordt gepresenteerd.
Lees met die bril eens door de lopende "ik ga een paard kopen" topics....
Eens! 'Wij' hebben geen verdienmodel, we ZIJN het verdienmodel....
Elisa2 schreef:B_Fokker: oprechte vraag:
Je hebt het over hoog ingestelde paarden die winnen, en zelf een gedragen beeld neerzetten. Maar bij een gedragen beeld hoort toch ook een paard die in wat meer oprichting loopt? Welke klasse spreken we over?