[OPINIE] "Als het geld beslist en het paard wordt vergeten"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:14

Wat heeft materialisme dan met instructie te maken? :o?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:46

Elisa2 schreef:
Wat heeft materialisme dan met instructie te maken? :o?

Ik snap ook niet goed hoe het afschaffen van het hoedje met goed rijden te maken heeft. Minder geld voor instructie?

rien10

Re: [OPINIE] "Als het geld beslist en het paard wordt vergeten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:07

Dus als iedereen goed les krijgt, kopen ze geen glitters en zullen ze nooit een paard mishandelen?
Je redenatie snap ik niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:06

rien10 schreef:
Precies. Vraag en aanbod. Even heel zwart wit;
Zwaai paard nr 1 wordt geboren. 50 kopers: jaa die wil ik.
Jaar erop 50 zwaaiers worden geboren.

En waarom zou de modale mens een zwaaipaard willen? En waarom gaan ineens 50 hobbyfokkers zwaaipaarden fokken?
Die gaan dat niet in hun eentje bedenken, maar die zien dat dat in de sport goed scoort, dat de zwaaiers van professionele fokkers goed verkopen, die zien zwaaiers op hengstenkeuringen en hup, een nieuwe trend is geboren. En ja, dan wilt iedereen er ook zo eentje.
Als de topsport zwaaiende voorbenen zou negeren dan wel afstraffen, dan zouden er 0 zwaaiers bewust gefokt worden.

Dergelijke trends en hypes komen zelden tot nooit van onderaf.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:38

Citaat:
Paardrijden was vroeger namelijk een kunstvorm. Vroeger werd het gerespecteerd. Vroeger was het een wereld waarin mensen paarden zorgvuldig ontwikkelden tot een sublieme co-existentie en waarin het tonen van de oefeningen boven de grond op een 25 jaar oud paard normaal was.

Volgens mij was het paard vroeger vooral bedoeld om te werken of om oorlog mee te voeren.
Die sublieme co-existentie vond plaats op een beperkt aantal plaatsen - maar wat ik lees van bv de Spaanse rijschool, is dat wat wij nu verstaan onder paardenwelzijn, daar ook niet met stip op 1 stond.
Toen ik klein was hadden wij paarden op de boerderij. Daar werd goed voor gezorgd en er was een enorme band tussen boer en paard. Maar de basis daarvoor was economisch: goede verzorging en goede samenwerking leidde tot het beste resultaat.

Tot zover de ontmantelen van het droombeeld van vroeger.

Grootste verschil met de huidige tijd is wat mij betreft dat het houden en gebruiken van paarden geen enkele noodzaak meer dient, we doen het puur voor het plezier (of de status) - het is een luxeproduct. Dat daar een enorme industrie omheen is gebouwd is waar, maar mag nooit een reden zijn om bepaalde gedragingen goed te praten of te accepteren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:19

Kendra schreef:
Citaat:
Paardrijden was vroeger namelijk een kunstvorm. Vroeger werd het gerespecteerd. Vroeger was het een wereld waarin mensen paarden zorgvuldig ontwikkelden tot een sublieme co-existentie en waarin het tonen van de oefeningen boven de grond op een 25 jaar oud paard normaal was.

Volgens mij was het paard vroeger vooral bedoeld om te werken of om oorlog mee te voeren.
Die sublieme co-existentie vond plaats op een beperkt aantal plaatsen - maar wat ik lees van bv de Spaanse rijschool, is dat wat wij nu verstaan onder paardenwelzijn, daar ook niet met stip op 1 stond.
Toen ik klein was hadden wij paarden op de boerderij. Daar werd goed voor gezorgd en er was een enorme band tussen boer en paard. Maar de basis daarvoor was economisch: goede verzorging en goede samenwerking leidde tot het beste resultaat.

Tot zover de ontmantelen van het droombeeld van vroeger.

Grootste verschil met de huidige tijd is wat mij betreft dat het houden en gebruiken van paarden geen enkele noodzaak meer dient, we doen het puur voor het plezier (of de status) - het is een luxeproduct. Dat daar een enorme industrie omheen is gebouwd is waar, maar mag nooit een reden zijn om bepaalde gedragingen goed te praten of te accepteren.

Luxe-produkt is nog tot daar aan toe maar het gaat mis op het moment dat het een status-symbool wordt.

De topsport is er voor de exposure van degenen die die topsport financieren, niet andersom! Dat gebeurt zo gerafineerd dat het gros niet eens door heeft waar de centen echt vandaan komen maar zich vergapen aan een plaatje dat ze als "goed" wordt gepresenteerd.

Lees met die bril eens door de lopende "ik ga een paard kopen" topics.... :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:44

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de regels voldeed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:36

Vroeger wordt ook overgeromantiseerd, Baucher was ook vroeger..die de rollkur uitgevonden heeft. Hij was ook van de scherpe bitten. Als je ziet wat ze "vroeger" allemaal in die mond hingen dan schrik je je kapot.

30 jaar geleden was wat er rond reed in de M en Z ook niet echt om over naar huis te schrijven. Het niveau is echt enorm gestegen de afgelopen 30 jaar. De kwaliteit van de paarden ook.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:08

Ik ben geen grote wedstrijd ruiter maar vind het toch leuk om af en toe te gaan maar wat is de sport veranderd afgelopen jaren! Nu winnen eigenlijk de 4 en 5 jarige die het meest met de benen zwaaien en zo hoog zijn ingesteld als de gp paarden. Dat haalt de lol er wel af.

Heb ik bijvoorbeeld een super fijne proef gereden, geen fouten gemaakt en mooi gedragen beeld neergezet. Maar dan komt er zo'n jong paard dat 3 meter naast de ac lijn binnenkomt en vervolgens deze afwerking de hele proef doorzet.

Vele om me heen die ik hoor zeggen wat een mooi paard en hoe geweldig die loopt maar ik zie te grote voltes, te kleine voltes, het volledig ontbreken van balans, holle rug, strakke neusriem en ga zo maar door. Alles wat je niet wilt zien. Toch is iedereen meteen WAUW! En helaas de jury ook altijd

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:46

Sunnda schreef:
Ik geloof daar ook geen reet van dat 9 jaar. Helemaal niet omdat het niet eens mogelijk is een reeel beeld te hebben omdat doodsoorzaken nauwelijks vast gelegd worden en er maar een heel beperkt deel paarden verzekerd zijn.

Hier in Denemarken is vrijwel ieder paard verzekerd, ook de HTK-paarden, dus de data hierover zal (veel) betrouwbaarder zijn dan in NL.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:18

B_Fokker schreef:
Ik ben geen grote wedstrijd ruiter maar vind het toch leuk om af en toe te gaan maar wat is de sport veranderd afgelopen jaren! Nu winnen eigenlijk de 4 en 5 jarige die het meest met de benen zwaaien en zo hoog zijn ingesteld als de gp paarden. Dat haalt de lol er wel af.

Heb ik bijvoorbeeld een super fijne proef gereden, geen fouten gemaakt en mooi gedragen beeld neergezet. Maar dan komt er zo'n jong paard dat 3 meter naast de ac lijn binnenkomt en vervolgens deze afwerking de hele proef doorzet.

Vele om me heen die ik hoor zeggen wat een mooi paard en hoe geweldig die loopt maar ik zie te grote voltes, te kleine voltes, het volledig ontbreken van balans, holle rug, strakke neusriem en ga zo maar door. Alles wat je niet wilt zien. Toch is iedereen meteen WAUW! En helaas de jury ook altijd

Dat is dan weer totaal tegenovergesteld van mijn ervaring

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:10

rien10 schreef:
Dus als iedereen goed les krijgt, kopen ze geen glitters en zullen ze nooit een paard mishandelen?
Je redenatie snap ik niet.

Het zou best eens kunnen dat wanneer het niveau van instructie omhoog gaat, er heel veel paarden bij gebaat zijn. Doordat daarmee heel veel onkunde opgelost kan worden. Daar zou de KNHS zich naar mijn idee op moeten richten in plaats van het stimuleren van het uiterlijke plaatje. Van betere les gaan mensen beter rijden en dat komt de paarden ten goede. Eerlijk gezegd denk ik dat er meer paarden in zekere mate lijden onder slecht paardrijden door de onkundige amateur dan de paarden op africhtingsstallen. Iedereen mag een paard kopen en er op gaan zitten (als paard dat goed vindt) het maakt niet uit als je je nog moet optrekken aan je teugels bij het lichtrijden en je paard met weggedrukte rug laten lopen zoveel als je wil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:48

Ligt er aan..een paard bij Helgstrand zal het er niet mee eens zijn gok ik. Maar profs die fatsoenlijk rijden...ja daar wordt een paard wel blijer van van een stuiterende beginner.

Maar beter les..het ironische is dat als je mensen een goede basis aan wilt leren en het daarom allemaal wat langer duurt dan zij willen, dat ze weglopen en naar een instructeur gaan die ze oefeningen aan leert ondanks dat de basis nog niet in orde is. :+

Want een oefening laten zien levert mee bewondering op dan een paard netjes nageeflijk op eigen benen, los door het lijf van achter naar voren kunnen rijden.

Imo zit dat stuk dus echt bij de ruiter zelf en spelen onzekerheid en ego daar een rol in.

B_Fokker: oprechte vraag:

Je hebt het over hoog ingestelde paarden die winnen, en zelf een gedragen beeld neerzetten. Maar bij een gedragen beeld hoort toch ook een paard die in wat meer oprichting loopt? Welke klasse spreken we over?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:20

ikke schreef:
Luxe-produkt is nog tot daar aan toe maar het gaat mis op het moment dat het een status-symbool wordt.

De topsport is er voor de exposure van degenen die die topsport financieren, niet andersom! Dat gebeurt zo gerafineerd dat het gros niet eens door heeft waar de centen echt vandaan komen maar zich vergapen aan een plaatje dat ze als "goed" wordt gepresenteerd.

Eens! 'Wij' hebben geen verdienmodel, we ZIJN het verdienmodel ;) ....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:10

Kendra schreef:
ikke schreef:

Eens! 'Wij' hebben geen verdienmodel, we ZIJN het verdienmodel ;) ....

precies!

En op het moment dat je daar wat van zegt, krijg je die statushouders over je heen }>

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:24

Elisa2 schreef:
B_Fokker: oprechte vraag:

Je hebt het over hoog ingestelde paarden die winnen, en zelf een gedragen beeld neerzetten. Maar bij een gedragen beeld hoort toch ook een paard die in wat meer oprichting loopt? Welke klasse spreken we over?

Ik zie vooral jonkies die niet gedragen lopen maar zo gefokt zijn dat ze makkelijk hoog ingesteld lopen en meer met de benen zwaaien. Zelf heb ik totaal geen bijzondere afstamming en mijn paard heeft wat minder de bouw om echt zo hoog te worden ingesteld. Ik praat nu dan wel over de lagere klassen waarin ik dit vooral zie. Vanaf de M lopen de meeste wel mooi gedragen en degene die dat dan niet doen winnen daar ook zeker niet meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:48

Dat is nog steeds wel andere ervaring als wat ik heb. Ik heb geen goed bewegend paard en ook niet de bouw om zo makkelijk bergop te lopen, maar wij reden juist in de lagere klasses juist bovenin mee met dikke punten. En degene die een spectaculairder of beter paard hadden maar niet netjes voor elkaar waren lieten wij gewoon standaard achter. Pas als een paard beter was en hetzelfde of beter voor elkaar was verloren wij het.

Zag ik trouwens niet alleen bij mezelf, maar sowieso hier in de omgeving en met schrijven enzovoorts.

Gedragen hoeft ook niet in de lagere klasses, dus dat ze dat niet lopen is het probleem ook niet?

Elisa2

Re: [OPINIE] "Als het geld beslist en het paard wordt vergeten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:05

Ik denk dat ik wel een beetje snap wat Fokker bedoeld, paarden die in een houding getrokken worden ipv netjes over de rug lopen. Maar ze komen ermee weg omdat ze kwaliteitsvol zijn.

Beetje het beeld van hoe ze 3 jarige ggk hengsten in een vals opgerichte houding laten lopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:55

Ja oké, maar er is geen gedragenheid die gevraagd wordt in lagere klasses. Wel balans. Die paarden hebben 9 van de 10 keer ook wel iets op het protocol staan over het lichaamsgebruik of aanleuning oid. Maar de stelling over gedragenheid klopt dus niet.
En met netjes rijden kan je ook met een simpeler dier gewoon meekomen, maar met elk paard krijg je commentaar op de mindere punten.
Ik kan bijvoorbeeld wel klagen dat ik telkens te horen krijg dat het meer bergop mag, maar dat klopt ook gewoon en is gewoon niet zo makkelijk door bouw en gebrek aan kracht. Met een ander paard was dat veel makkelijker, maar waren er andere dingen die we te horen kregen.

Wat dat betreft zijn de basis jury's strenger als de subtop of internationale juryleden :') Bepaalde dingen waar je in de basis niet mee wegkomt wordt hoger veel minder afgestraft.