Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Monique1963 schreef:Iemand vroeg of ik wel eens bij een slachterij ben geweest, jazeker. Ik reed in Woerden mijn paard op de manege die aan de Oude Rijn ligt. Tegenover die manege was of is, dat weet ik niet want ik woon niet meer in NL, een slachterij. Voornamelijk koeien. Je kon alles zien wat er gebeurde. Je keek zo de slachterij binnen. En het gebeurde regelmatig dat dieren in paniek de Rijn in sprongen om maar te ontsnappen aan de ellende. Helaas lagen daar barken en boten. Ik heb gezien hoe een koe haar voorpoten brak op zo'n boot in haar noodsprong. En dan moest ze toch uit het water en dan die mannen die zonder enige empathie in de boot erbij met stokken rammen op het dier dat daarna weer in doodsnood op de kade sprong op haar knieën omdat haar pijpen gebroken waren. En dan niet daar ter plekke met een schietmasker afmaken op de kade, nee doormeppen en door kruipen moest ze naar de wachtrij. Dat was het ergste incident, maar er waren regelmatig dergelijk incidenten.
Het was daar en toen dat ik als 11-jarige besloot geen dieren meer te eten uit respect. En tuurlijk zal het allemaal beter zijn nu. En net zo goed als dat hier mensen zeggen dat hun paarden rustig de slachterij inliepen en geen stress hadden, zo zijn er ook die zeggen dat hun paard wel stress had.
Ik zie het voordeel van slachten niet t.o.v. euthanaseren, behalve het geld.
En voor mij is dat een stap te ver om voor een dier dat je liefhebt, te verdienen aan zijn dood. En ja euthanaseren kost geld. Het laten ophalen kost ook nog eens een best beetje. Maar dat weet je als je een paard neemt.
Daarom vind ik het des te bewonderenswaardiger dat de bewustwordingstrend zich goed doorzet en er kennelijk steeds meer mensen hun paard niet meer naar de slacht brengen. Zij nemen het respect en draaien ook nog eens voor hogere kosten op, dus chapeau voor al diegenen die laten euthanaseren.
Monique1963 schreef:Iemand vroeg of ik wel eens bij een slachterij ben geweest, jazeker. Ik reed in Woerden mijn paard op de manege die aan de Oude Rijn ligt. Tegenover die manege was of is, dat weet ik niet want ik woon niet meer in NL, een slachterij. Voornamelijk koeien. Je kon alles zien wat er gebeurde. Je keek zo de slachterij binnen. En het gebeurde regelmatig dat dieren in paniek de Rijn in sprongen om maar te ontsnappen aan de ellende. Helaas lagen daar barken en boten. Ik heb gezien hoe een koe haar voorpoten brak op zo'n boot in haar noodsprong. En dan moest ze toch uit het water en dan die mannen die zonder enige empathie in de boot erbij met stokken rammen op het dier dat daarna weer in doodsnood op de kade sprong op haar knieën omdat haar pijpen gebroken waren. En dan niet daar ter plekke met een schietmasker afmaken op de kade, nee doormeppen en door kruipen moest ze naar de wachtrij. Dat was het ergste incident, maar er waren regelmatig dergelijk incidenten.
Het was daar en toen dat ik als 11-jarige besloot geen dieren meer te eten uit respect. En tuurlijk zal het allemaal beter zijn nu. En net zo goed als dat hier mensen zeggen dat hun paarden rustig de slachterij inliepen en geen stress hadden, zo zijn er ook die zeggen dat hun paard wel stress had.
Ik zie het voordeel van slachten niet t.o.v. euthanaseren, behalve het geld.
En voor mij is dat een stap te ver om voor een dier dat je liefhebt, te verdienen aan zijn dood. En ja euthanaseren kost geld. Het laten ophalen kost ook nog eens een best beetje. Maar dat weet je als je een paard neemt.
Daarom vind ik het des te bewonderenswaardiger dat de bewustwordingstrend zich goed doorzet en er kennelijk steeds meer mensen hun paard niet meer naar de slacht brengen. Zij nemen het respect en draaien ook nog eens voor hogere kosten op, dus chapeau voor al diegenen die laten euthanaseren.
Reggledoos schreef:Tallie1979 die stress en dat bloed kan zeker wel waar zijn. Heb het zelf meegemaakt. Er stonden enorme bakken slachtafval en er stonden andere dieren te wachten, schaap, een koe met een enorme uier die melk stond te lekken. Het was een enorme bende. Paard ging compleet over de rooie. We hebben hem met touwen om zijn kont naar binnen moeten trekken. Normaal gesproken was hij nergens bang voor. Voor mij blijft dit een trauma. Als ik er aan terug denk kan ik nog janken. Ik zal me altijd schuldig blijven voel dat hij dit heeft moeten meemaken.
Gelukkig heb ik later meegemaakt dat het netter kan op een ander slachthuis. Maar om zo stellig te beweren dat het niet zo is is gewoon onterecht
Utixo schreef:Het vechten is vaak wel wat overtrokken. Wat er wel kan gebeuren is dat, vooral bij oudere dieren, de bloeddruk laag is en de hartslag laag is. Hierdoor wordt het narcosemiddel heel langzaam door het lijf heen gepompt en duurt het lang voor het werkt. Ook wil er nog wel eens te zuinig worden gespoten. Vooral bij een groot dier is het gokken hoe ze reageren. Sommige dieren hebben genoeg aan een roesje voor shet, sommige hebben voor een olifant nodig. Als het roesje al niet genoeg ingewerkt is, werkt de narcose ook niet heel snel.
Syberdepiep schreef:Persoonlijk heb ik niets tegen slachten, maar denk wel dat het voor het dier zelf prettiger is om in zijn vertrouwde omgeving ingeslapen te worden in het bijzijn van zijn bekende stalgenoten. In ieder geval minder stress, en zou zelf met lood in mijn schoenen het paard naar het slachthuis moet brengen.
Utixo schreef:Ik ken hier in de omgeving ook stallen waar geplande euthanasie niet is toegestaan. Dus als je een afspraak maakt om te euthanaseren, moet het bij de veearts.
Nog los van het feit dat er ook mobiele veeartsen zijn die geen kliniek hebben, wat is dan nog het verschil tussen een slachthuis of kliniek?
DuoPenotti schreef:Utixo schreef:Ik ken hier in de omgeving ook stallen waar geplande euthanasie niet is toegestaan. Dus als je een afspraak maakt om te euthanaseren, moet het bij de veearts.
Nog los van het feit dat er ook mobiele veeartsen zijn die geen kliniek hebben, wat is dan nog het verschil tussen een slachthuis of kliniek?
Dan is er niet veel verschil.
Voor mij is het echt het op het vertrouwde plekje laten gaan.
Maar wat is de reden van die stallen..
Wat naar...
DuoPenotti schreef:Maar dan heb je dus als eigenaar geen zeggenschap, dat vind ik naar
Gesleep met kadaver en aan de weg hoeft niet.
Ja kost dan wel een stuk meer.
DuoPenotti schreef:Ja Rendac moet wel ergens komen , maar er zijn helaas nog altijd mensen die menen dat perse aan de weg moet. Daarom kan ik het niet laten om er een opmerking over te maken
Ja verplicht elders inlaten slapen...vind ik wel wat ja.
Nooit eerder van gehoord ook.
Weet wat wijzer dat dat ook al bestaat