Paarden vinden andere weg naar klant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Paarden vinden andere weg naar klant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 02:01

Hier juist veel betere ervaringen met slachten dan met inslapen.

In het verleden lieten we ze standaard euthanaseren thuis, dit is echter enkele keren zo naar en verkeerd gegaan, dat ik zelf, als ze vervoerd kunnen worden en ik weet dat ik afscheid moet nemen, ze op de trailer zet en wegbreng.

Ik blijf er bij tot het einde, het ging de keren dat we tot nu toe de keuze hebben moeten maken, ontzettend rustig en respectvol, er was heel veel ruimte en begrip voor ons verdriet en het paard werd rustig en respectvol behandeld. Tot het daadwerkelijke moment toe geen stress gezien bij de paarden.

In dit geval is er geen goed of fout, je moet doen wat je eigen gevoel zegt wat je moet doen. Het is zo'n eeuwige discussie waarbij iedereen zijn eigen ervaringen heeft en zijn eigen visie, maar uiteindelijk is en blijft het de keuze van de eigenaar.

Natuurlijk gaat het bij slachten ook wel eens fout, maar ik snap niet dat men alleen maar die situaties benadrukken. Het is namelijk echt niet zo dat het altijd zo gaat en het gaat mijn inziens (in ieder geval op de plekken waar ik ben geweest) niet zoals het wellicht vroeger is gegaan.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 07:18

Monique1963 schreef:
Iemand vroeg of ik wel eens bij een slachterij ben geweest, jazeker. Ik reed in Woerden mijn paard op de manege die aan de Oude Rijn ligt. Tegenover die manege was of is, dat weet ik niet want ik woon niet meer in NL, een slachterij. Voornamelijk koeien. Je kon alles zien wat er gebeurde. Je keek zo de slachterij binnen. En het gebeurde regelmatig dat dieren in paniek de Rijn in sprongen om maar te ontsnappen aan de ellende. Helaas lagen daar barken en boten. Ik heb gezien hoe een koe haar voorpoten brak op zo'n boot in haar noodsprong. En dan moest ze toch uit het water en dan die mannen die zonder enige empathie in de boot erbij met stokken rammen op het dier dat daarna weer in doodsnood op de kade sprong op haar knieën omdat haar pijpen gebroken waren. En dan niet daar ter plekke met een schietmasker afmaken op de kade, nee doormeppen en door kruipen moest ze naar de wachtrij. Dat was het ergste incident, maar er waren regelmatig dergelijk incidenten.

Het was daar en toen dat ik als 11-jarige besloot geen dieren meer te eten uit respect. En tuurlijk zal het allemaal beter zijn nu. En net zo goed als dat hier mensen zeggen dat hun paarden rustig de slachterij inliepen en geen stress hadden, zo zijn er ook die zeggen dat hun paard wel stress had.

Ik zie het voordeel van slachten niet t.o.v. euthanaseren, behalve het geld.

En voor mij is dat een stap te ver om voor een dier dat je liefhebt, te verdienen aan zijn dood. En ja euthanaseren kost geld. Het laten ophalen kost ook nog eens een best beetje. Maar dat weet je als je een paard neemt.

Daarom vind ik het des te bewonderenswaardiger dat de bewustwordingstrend zich goed doorzet en er kennelijk steeds meer mensen hun paard niet meer naar de slacht brengen. Zij nemen het respect en draaien ook nog eens voor hogere kosten op, dus chapeau voor al diegenen die laten euthanaseren.

Allemaal leuk en aardig, maar heb je enig idee wat er met je paard gebeurd bij de Rendac? Heeft echt niets met respect te maken. Je paard wordt met meer respect behandeld bij de slager, dan bij de Rendac.

Wat jij beschrijft is verschrikkelijk, maar met een beetje vooronderzoek kun je een prima slager vinden. Een slager waarbij er geen stress is. Want die zijn er echt.
Het is ook kort door de bocht om te zeggen dat de paarden voor het geld geslacht worden. Natuurlijk is het fijn als je er nog iets voor krijgt, maar de paarden die ik naar de slacht gebracht heb waren de paarden waarvan ik op dat moment oprecht dacht dat het beter voor ze was. De slachtprijs was laag, en omdat ik vanuit het Westland naar Nijkerk reed zodat ik zeker wist dat er een goede slager aan te pas kwam, was ik een hoop diesel kwijt. Een oude pony die nog niet gechipt was en eerst nog een chip moest krijg en noodpaspoort heeft me bijna meer gekost dan haar thuis in te laten slapen en op te halen.
Je vind het moeilijk voor te stellen, maar echt niet iedereen laat de paarden voor het geld slachten.

En met de markt heeft het helemaal niets te maken. De kreupele, oude dieren die eerst op transport naar Italië gingen, gaan nu weer mee terug. En die worden echt niet geëuthanaseerd.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 07:37

Nou euh..bij de Rendac maakt het paard het niet meer mee denk ik.

Ik vind de slacht echt niks..bah.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 07:48

Monique1963 schreef:
Iemand vroeg of ik wel eens bij een slachterij ben geweest, jazeker. Ik reed in Woerden mijn paard op de manege die aan de Oude Rijn ligt. Tegenover die manege was of is, dat weet ik niet want ik woon niet meer in NL, een slachterij. Voornamelijk koeien. Je kon alles zien wat er gebeurde. Je keek zo de slachterij binnen. En het gebeurde regelmatig dat dieren in paniek de Rijn in sprongen om maar te ontsnappen aan de ellende. Helaas lagen daar barken en boten. Ik heb gezien hoe een koe haar voorpoten brak op zo'n boot in haar noodsprong. En dan moest ze toch uit het water en dan die mannen die zonder enige empathie in de boot erbij met stokken rammen op het dier dat daarna weer in doodsnood op de kade sprong op haar knieën omdat haar pijpen gebroken waren. En dan niet daar ter plekke met een schietmasker afmaken op de kade, nee doormeppen en door kruipen moest ze naar de wachtrij. Dat was het ergste incident, maar er waren regelmatig dergelijk incidenten.

Het was daar en toen dat ik als 11-jarige besloot geen dieren meer te eten uit respect. En tuurlijk zal het allemaal beter zijn nu. En net zo goed als dat hier mensen zeggen dat hun paarden rustig de slachterij inliepen en geen stress hadden, zo zijn er ook die zeggen dat hun paard wel stress had.

Ik zie het voordeel van slachten niet t.o.v. euthanaseren, behalve het geld.

En voor mij is dat een stap te ver om voor een dier dat je liefhebt, te verdienen aan zijn dood. En ja euthanaseren kost geld. Het laten ophalen kost ook nog eens een best beetje. Maar dat weet je als je een paard neemt.

Daarom vind ik het des te bewonderenswaardiger dat de bewustwordingstrend zich goed doorzet en er kennelijk steeds meer mensen hun paard niet meer naar de slacht brengen. Zij nemen het respect en draaien ook nog eens voor hogere kosten op, dus chapeau voor al diegenen die laten euthanaseren.

Die slagerij in Woerden is er denk ik al meer dan 40 jaar niet meer. Als je iets uit de "pre historie tijd" aanhoudt als idee hoe dat in het heden nog aan toegaat ontneem je jezelf veel kennis en wie weet mogelijkheden.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 07:55

Nogmaals, zijn jullie wel eens zelf met een paard naar de slacht geweest?

Er zijn echt teveel menselijke emoties hier. Dat die koeien stress hadden, kwam daar echt omdat ze wisten dat ze geslacht werden, of kwan dat omdat ze in een vreemde omgeving waren, in een drukke kudde in een kleine ruimte?

Ik denk dat we ervoor moeten waken ook de paarden niet teveel menselijke emoties toe moeten schrijven. Net zoals het afscheid nemen van de kudde. Of je een paard nou voor een buitenrit, verhuizing, hoefsmid of slager uit de kudde haalt. Bij de ene komt het dier terug, bij de ander niet. De kudde gaat wel door.

Echt, ik heb er nog nooit 1 in paniek gezien/gehad bij de slager. Dat je het zelf geen prettig idee vind, prima. Maar veroordeel anderen er niet om.

Imaudy, er was iemand die het idee van een paard opeten, na alles wat hij had gedaan, niet ok vond. Het is niet alsof ze bij de Rendac een respectvolle begrafenis krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:28

Reggledoos schreef:
Tallie1979 die stress en dat bloed kan zeker wel waar zijn. Heb het zelf meegemaakt. Er stonden enorme bakken slachtafval en er stonden andere dieren te wachten, schaap, een koe met een enorme uier die melk stond te lekken. Het was een enorme bende. Paard ging compleet over de rooie. We hebben hem met touwen om zijn kont naar binnen moeten trekken. Normaal gesproken was hij nergens bang voor. Voor mij blijft dit een trauma. Als ik er aan terug denk kan ik nog janken. Ik zal me altijd schuldig blijven voel dat hij dit heeft moeten meemaken.
Gelukkig heb ik later meegemaakt dat het netter kan op een ander slachthuis. Maar om zo stellig te beweren dat het niet zo is is gewoon onterecht

Heh bah..zoiets lijkt me echt naar. |(

Ik denk ook wel dat ze het voelen als er iets erg staat te gebeuren.

Heb ooit een paard moeten laten inslapen op de kliniek na een vreselijke trailerrit en horrorbevalling en toen zij naar de inslaapbox geleid werd kwam ze ook in verzet. Staat me ook nog op het netvlies omdat ik me zo machteloos voelde want er was geen andere optie. (ja een eigen langzame, pijnlijke en gruwelijke dood)

De slager in Nijkerk staat bekend als een goede slager, ik ben er zelf nooit geweest maar mijn ouders wel en daar ging het inderdaad netjes en rustig. Met euthanaseren heb ik verder geen rare dingen meegemaakt. Ging allemaal netjes en vredig.

Mij is het om het even hoe het gaat, zolang het maar op een fijne manier voor het paard gaat met zo min mogelijk stress.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:37

Ik ken 1 persoon die met haar paard naar de slacht is gegaan en dat ging mis.

Van meer mensen weet ik het niet.
Maar ik wil het zelf gewoon niet.
Ik wil als het kan thuis in eigen omgeving in laten slapen.
En gelukkig nog maar 1 keer hoeven doen.

Dat een ander anders wil vind ik prima. Snap het: ben je zelf wel eens in een slachthuis geweest? Dan ook niet.
Ik denk echt dat het daar tegenwoordig veel netter gaat dan 50 jaar terug.
Maar ik wil het gewoon niet.

De tegenwerkende ingeslapen paarden verbaasd mij wel altijd.
Denk dat ik er wel 50 minstens heb gezien voor liggende castratie.
Die gingen zonder gedoe liggen.
Waarom zou dat met Inslapen dan zo vaak anders gaan?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:06

Het vechten is vaak wel wat overtrokken. Wat er wel kan gebeuren is dat, vooral bij oudere dieren, de bloeddruk laag is en de hartslag laag is. Hierdoor wordt het narcosemiddel heel langzaam door het lijf heen gepompt en duurt het lang voor het werkt. Ook wil er nog wel eens te zuinig worden gespoten. Vooral bij een groot dier is het gokken hoe ze reageren. Sommige dieren hebben genoeg aan een roesje voor shet, sommige hebben voor een olifant nodig. Als het roesje al niet genoeg ingewerkt is, werkt de narcose ook niet heel snel.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:37

Persoonlijk heb ik niets tegen slachten, maar denk wel dat het voor het dier zelf prettiger is om in zijn vertrouwde omgeving ingeslapen te worden in het bijzijn van zijn bekende stalgenoten. In ieder geval minder stress, en zou zelf met lood in mijn schoenen het paard naar het slachthuis moet brengen.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:21

Utixo schreef:
Het vechten is vaak wel wat overtrokken. Wat er wel kan gebeuren is dat, vooral bij oudere dieren, de bloeddruk laag is en de hartslag laag is. Hierdoor wordt het narcosemiddel heel langzaam door het lijf heen gepompt en duurt het lang voor het werkt. Ook wil er nog wel eens te zuinig worden gespoten. Vooral bij een groot dier is het gokken hoe ze reageren. Sommige dieren hebben genoeg aan een roesje voor shet, sommige hebben voor een olifant nodig. Als het roesje al niet genoeg ingewerkt is, werkt de narcose ook niet heel snel.

In theorie zal dat best kloppen. Helaas een hele nare ervaring met een kleine jonge pony. Ging door alles heen tijdens het spuiten ik zal je de details besparen.

Ervaren dierenarts trouwens

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 00:57

Syberdepiep schreef:
Persoonlijk heb ik niets tegen slachten, maar denk wel dat het voor het dier zelf prettiger is om in zijn vertrouwde omgeving ingeslapen te worden in het bijzijn van zijn bekende stalgenoten. In ieder geval minder stress, en zou zelf met lood in mijn schoenen het paard naar het slachthuis moet brengen.

Maar dat is puur vermenselijken (en dat mag hoor, ieder zijn manier!!)

Een paard weet niet dat hij dood gaat. Dus de schietbox is voor hem geen einde, wellicht hetzelfde als bij een kliniek of tandarts. Met 1 tel weet ie niks meer. Een paard denkt niet hee wat fijn dat ik dood mag gaan bij mijn vrienden en bekende omgeving, hij weet immers niet dat hij dood gaat.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 07:31

Ik ken hier in de omgeving ook stallen waar geplande euthanasie niet is toegestaan. Dus als je een afspraak maakt om te euthanaseren, moet het bij de veearts.

Nog los van het feit dat er ook mobiele veeartsen zijn die geen kliniek hebben, wat is dan nog het verschil tussen een slachthuis of kliniek?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:27

De dood hoort bij het leven voor mensen en voor dieren. Hoe meer we er iets van maken wat we wegstoppen hoe moeilijker de mens er mee om kan gaan. Net alsof je kunt pretenderen dat er bij jou nooit een dood paard zal zijn op jouw stal. Het hoort erbij, het is niet anders. Dieren kunnen er veel beter mee omgaan. Zorg dat elk dier een maatje heeft van zijn eigen soort waar hij mee overeen komt. En geef hem een snel einde als het nodig is en laat ze niet lijden en afzien omdat wij de beslissing niet kunnen nemen of omdat het op een erf of stalling niet mag of om wat voor reden dan ook. Voor het dier kan het ook een verlossing zijn vergeet dat niet en dan gaat het met een kogel nog sneller dan met een spuit. Het gaat dan even om je dier.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:31

Utixo schreef:
Ik ken hier in de omgeving ook stallen waar geplande euthanasie niet is toegestaan. Dus als je een afspraak maakt om te euthanaseren, moet het bij de veearts.

Nog los van het feit dat er ook mobiele veeartsen zijn die geen kliniek hebben, wat is dan nog het verschil tussen een slachthuis of kliniek?

Dan is er niet veel verschil.
Voor mij is het echt het op het vertrouwde plekje laten gaan.

Maar wat is de reden van die stallen..
Wat naar...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:40

Soms zijn het gewoon praktische zaken, wij doen het ook liever niet thuis. Krijgen kadavers niet makkelijk aan de weg en vinden het emotioneel om er steeds mee geconfronteerd te worden.

Maar bij ons zijn ze gewend om met de trailer naar het bos te gaan, de kliniek waar we altijd laten inslapen ligt in het bos. Het voelt dus gewoon als een uitje voor ze en ze hebben ook geen stress.

Zo maakt iedereen een keuze die het beste bij hem/ haar en de omstandigheden past.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:49

Ik sta ook zeker niet negatief tov slachten. Of ik ervoor zou kiezen hangt echt af van de situatie, maar ik vind het nogal wat om een dier van bijna 600 kilo te laten verbranden ipv te laten opeten.

Mijne mag niet voor menselijke consumptie maar dan nog, mijn honden en stiekem wijzelf kunnen daar een jaar van eten..

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:14

DuoPenotti schreef:
Utixo schreef:

Dan is er niet veel verschil.
Voor mij is het echt het op het vertrouwde plekje laten gaan.

Maar wat is de reden van die stallen..
Wat naar...

Dat is niet naar hoor dat is onze menselijke emotie.
Onrust kudde/ reuk dood dier gesleep met kadaver (loopt leeg na overlijden) allemaal verschillende wensen van mensen hoe ze denken dat ze het willen laten doen. Ik snap het wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:42

Maar dan heb je dus als eigenaar geen zeggenschap, dat vind ik naar

Gesleep met kadaver en aan de weg hoeft niet.
Ja kost dan wel een stuk meer.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:22

DuoPenotti schreef:
Maar dan heb je dus als eigenaar geen zeggenschap, dat vind ik naar

Gesleep met kadaver en aan de weg hoeft niet.
Ja kost dan wel een stuk meer.

Ja klopt geen zeggenschap, maar ik neem aan als je op een grote stal staat dat er wel meer in de verzorging niet kan wat jij waarschijnlijk niet ok vindt maar diegene die daar staan wel. Ander soort klant sowieso al. Maar feit blijft dat het op een grotere stal ook niet reeel is om te willen dat probeerde ik eigenlijk uit te leggen.

Gesleep is er altijd rendac moet de wei in of stal. Dat bedoelde ik eigenlijk. Je sleept niet letterlijk 500-600 kilo naar de straat natuurlijk

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:28

Ja Rendac moet wel ergens komen , maar er zijn helaas nog altijd mensen die menen dat perse aan de weg moet. Daarom kan ik het niet laten om er een opmerking over te maken ;)

Ja verplicht elders inlaten slapen...vind ik wel wat ja.
Nooit eerder van gehoord ook.
Weet wat wijzer dat dat ook al bestaat

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:35

Het hele gebeuren slachten versus inslapen lopen al zoveel topics over, en iedereen heeft zijn eigen mening, so be it.

Het gaat naar mijn mening dan meer over paarden die dus niet meer via de markt verhandeld worden....
Markten vind ik persoonlijk nostalgie, het is er gezellig, er is vaak andere handel bij, een gewone markt, kermis, eet en drink kraampjes....
De dieren worden steeds beter verzorgt dan voorheen en ja, je kunt er voor wat minder geld een leuk dier scoren .
Maar ik begrijp ook dat de internet wereld de boel aardig verandert heeft, en logisch, met vele foto's , filmpjes en contacten heb je gewoon meer informatie binnen bereik.
Alleen de prijzen schrik ik tegenwoordig van....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:12

De markt is niet beter of slechter dan een andere plek.
Er gebeurt genoeg achter dichte staldeuren wat je liever ook niet wilt weten.
Dan vind ik de markt, met controles en steeds betere verzorging, een open en zichtbaar iets.

Ik zie ook de trend met veulens, dat steeds minder mensen het risico willen nemen. Wij zijn fokkers en fokken ze daarom steeds meer zelf op, thuis of bij een professionele opfokker. En zijn dus volledig risicodragend. Een goede 3jarige moet dus ook wel wat opbrengen.
Ik hoef er niet rijk van te worden, maar armoe lijden was ook niet de bedoeling...

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:19

Het boertje waar ik ooit stond had een shetlandpony waar al de hele tijd vanalles mee aan de hand was. Ze was ziek en ze dachten lyme en er waren van allerlei kruiden en behandelingen geweest. Niets hielp. Het boertje liet de lokale slager haar komen ophalen. De slager belde daarna dat de pony een vergroot hart had en dat dat waarschijnlijk de oorzaak was dat de pony niet zo lekker in haar vel zat. Het is ook een soort autopsie. Dat ze dit wisten gaf hun ergens ook wel een soort van vrede.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:49

Waarom is hier zo een strijd over. Als je een beter gevoel hebt bij inslapen prima, ga je liever voor slacht ook prima. Je hoeft elkaar toch niet overtuigen? Vind dit altijd zo raar.
Ik ben van het inslapen, maar helemaal niet tegen slacht. Het is wat ik het fijnst vindt. En laten we gewoon wel wezen, van beide opties zijn wel nare situaties te vinden, de mens pent immers liever een nare ervaring neer dan een positieve.

Laten we met zijn allen gewoon blij zijn dat er minder paarden op transport gaan, dat is prachtig nieuws. En respecteer elkaars keuze van afscheid nemen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:51

DuoPenotti schreef:
Ja Rendac moet wel ergens komen , maar er zijn helaas nog altijd mensen die menen dat perse aan de weg moet. Daarom kan ik het niet laten om er een opmerking over te maken ;)

Ja verplicht elders inlaten slapen...vind ik wel wat ja.
Nooit eerder van gehoord ook.
Weet wat wijzer dat dat ook al bestaat

Volgens mij is het verplicht aan de weg wanneer je geen erfabonnement hebt.