Konikpaarden op eilandje door hoogwater

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:44

josien_m_ schreef:
Deze paarden zijn vrij, vrij in het kiezen van hun kuddegenoten, vrij om te gaan waarheen ze willen (binnen hun grote terrein uiteraard) en vrij te eten wat ze willen op het moment dat ze dat willen. Dat vind ik echt zoveel waard! Ik snap juist niet goed dat mensen bezorgd zijn over hun welzijn. Of gaat het meer om dat gewone dierhouders wel commentaar krijgen als hun dieren in de modder staan?

Ik woon vlakbij de IJssel, alle uiterwaarden zijn hier ondergelopen. Maar dat deze paarden vrij zijn is complete onzin. Ze zijn ook niet vrij om te eten wat ze willen want ze staan op een Ieniemienie stukje wat nog net boven water uitsteekt met een paar sprieten gras. Ze kunnen nergens naartoe. En inderdaad, hekken, prikkeldraad, zooi wat uit de rivier meespoelt ligt ook in dat water. Ik snap niet dat jij niet bezorgd bent over hun welzijn. Als het hoogwater nog dagen aanhoudt dan moeten ze maar gaan zwemmen? Hopelijk gaat dat dan allemaal goed en kunnen ze überhaupt ergens in de buurt aan land komen waar iets te vreten is.

Janneke2

Re: Konikpaarden op eilandje door hoogwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:47

Vlakbij de IJssel is één ding, maar het gaat over de Ooipolder.
Als dat al de IJssel is, dan toch wel het uiterste zuiden.

En in de OP lees ik niet 'dat ze nergens naartoe kunnen'.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:08

Volgens mij kunnen ze links boven best door ondiep water naar het volgende stuk? Daar lijkt het niet diep.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:14

de Waal loopt daar naast, volgens mij ook op de foto te zien (stond er eerst een andere foto bij dit artikel?)
dikke kans dat daar veel rivierklei zit

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:20

josien_m_ schreef:
Deze paarden zijn vrij, vrij in het kiezen van hun kuddegenoten, vrij om te gaan waarheen ze willen (binnen hun grote terrein uiteraard) en vrij te eten wat ze willen op het moment dat ze dat willen. Dat vind ik echt zoveel waard! Ik snap juist niet goed dat mensen bezorgd zijn over hun welzijn. Of gaat het meer om dat gewone dierhouders wel commentaar krijgen als hun dieren in de modder staan?

Vrij? Vrij is zonder hekken eromheen. Dan kunnen ze kiezen en trekken. Dit is paarden in de natuur willen houden maar wel beperken. Weinig moois aan.

Er is daar te weinig ruimte voor en de populatie wordt vaak te groot waardoor er een voedseltekort is. Zo zijn er nog genoeg punten wat er veel beter kan voor deze dieren.

Dan zijn mijn paarden ook vrij.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:19

josien_m_ schreef:
Nee, ik vind het niet schrijnend. Op een klein stukje of tijdelijk minder eten vind ik voor in het wild levende paarden niet erg. Zij hebben de vrijheid om keuzes te maken en te waden of te zwemmen naar meer vegetatie. Zo zie je wat er voor hun toe doet. Paarden in een klein weilandje hebben die keuze niet, ook niet naar hogere stukken te verkassen. En nee, ik ze ze niet als vee waar voor gezorgd moet worden, behalve voorzorgsmaatregelen tegen extremen zoals overbevolking. Dat vind ik wel erg.

Ze zijn door mensen gezet op een stukje grond dat door mensen gebouwd is. Klinkt heel wild en vrij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:58

Het enige waar de eigenaar in voorzien heeft, is dat de dieren toegang hebben tot drinkwater.
Droge lig plek en toegang tot eten ontbreken…..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:36

maakt niet uit Tienus, 't is prachtige natuur, en sommige paarden houden van zwemmen ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:43

Kinke schreef:
maakt niet uit Tienus, 't is prachtige natuur, en sommige paarden houden van zwemmen ;)

Ja, nou weten we het wel.

Als ik schrijf dat Koniks de Waal over kunnen zwemmen,
vind jij het leuk om (mij) in de mond te leggen 'dat ze dat leuk vinden'.

¥ grap met een baard ¥

:O

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:49

Het klinkt alsof veel mensen de paarden bij Marrum al weer vergeten zijn. Die konden ook heel lang door een stukje ondiep water de vaste wal bereiken, maar dat deden ze niet. Van nature is een paard er terughoudend water in te gaan, want daar zitten de grote roofdieren.

Geen idee hoe de situatie nu is, maar het klinkt voor mij wel een beetje als herhaling van iets dat al eens gebeurt is :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:51

Janneke, ik had het erbij moeten zetten, maar ik heb reacties gelezen op FB bij een krant die hier een artikel over had, daar waren nogal wat mensen die het helemaal geweldig vonden en paarden kunnen zwemmen etc.etc. Dus dit was niet aan jou gericht

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:51

Moest ik ook direct aan denken, aan de paarden van Marrum. Inclusief verraderlijk prikkeldraad onder het water en zo...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:12

Mijn merrie sloot zich op de wei, waar ze al jaren stond, zelfs op als een ondiep greppeltje achterin de wei vol liep. Stond ze daar “help” te schreeuwen als de rest maar binnen ging. Was mss 20 cm diep :+ . Ik bedoel maar. Wat gaat er in de hoofden van die dieren om. Ze willen sowieso bij elkaar blijven denk ik als kudde. Dat het wel eens voorkomt dat een kudde paarden een breed water over zwemmen betekend niet dat ze dat ze zo slim zijn te denken aan de overkant staat vast wel gras. Geen idee hoor maar ik denk van niet? Die zijn er dan mss ingejaagd door een hond of zo?
Zoveel toezicht is er niet (als je ziet hoeveel dieren Free Nature onder beheer heeft).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:14

Mijn merrie sloot zich op de wei, waar ze al jaren stond, zelfs op als een ondiep greppeltje achterin de wei vol liep. Stond ze daar “help” te schreeuwen als de rest maar binnen ging. Was mss 20 cm diep :+ . Ik bedoel maar. Wat gaat er in de hoofden van die dieren om? Ze willen sowieso bij elkaar blijven denk ik als kudde. Dat het wel eens voorkomt dat een kudde paarden een breed water over zwemmen betekend niet dat ze dat ze zo slim zijn te denken “aan de overkant staat vast wel gras”. Geen idee hoor maar ik denk van niet? Die zijn er dan mss ingejaagd door een hond of zo?
Zoveel toezicht is er niet (als je ziet hoeveel dieren Free Nature onder beheer heeft).

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:14

Hoe is de situatie daar op dit moment? Dat vraag ik me al even af en stel dat er een veilige plek is voor ze om over te steken gaan ze dat op eigen initiatief doen? Of moeten er net als toen in Marrum andere paarden aan te pas komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:57

Ik hoor het nummer van Vangelis bij dit bericht ;-)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:56

paars schreef:
Dat het wel eens voorkomt dat een kudde paarden een breed water over zwemmen betekend niet dat ze dat ze zo slim zijn te denken “aan de overkant staat vast wel gras”. Geen idee hoor maar ik denk van niet? Die zijn er dan mss ingejaagd door een hond of zo?

... dat een kudde Koniks de Waal overzwom begon met een hengst die rook dat op de andere oever een merrie hengstig was.
Daarna zwom hij terug, en besloot dat het gras voor zijn hele familiegroep aan de overkant groener was.

(And please, paarden zijn hele slimme dieren met zes zintuigen die stuk voor stuk sterker zijn dan menselijke zintuigen.
Alleen maken ze soms een andere afweging dan een mens.)