Vliegtuig moet terug naar New York vanwege ontsnapt paard aan boord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Vliegtuig moet terug naar New York vanwege ontsnapt paard aan boord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:20

Geen check en ook best fris heb ik wel eens gehoord. Dat schijnt er iig voor te zorgen dat ze slaperig worden. Categorie ‘hear say’ dus ik hoop dat de kenners hier iets over kunnen zeggen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:31

paars schreef:
Geen check en ook best fris heb ik wel eens gehoord. Dat schijnt er iig voor te zorgen dat ze slaperig worden. Categorie ‘hear say’ dus ik hoop dat de kenners hier iets over kunnen zeggen?

temp wordt aangepast bij honden/dieren. Als wij gingen vliegen met honden was het bij de balie bij inchecken extra doorgeven aan piloot dat de temp omhoog moest voor de honden, normaal gebeurt dat niet en is het daar heel frisjes. Bij boarden gaven wij dat zelf nog een x door aan de hoofd stewardess, die extra ging checken bij piloot of daar aandacht aan besteed was en kregen wij weer een feedback daarvan dat het geregeld was, vaak bij het praatje van de piloot werd het nog eens benoemd.

Wij hebben wel verhalen gehoord over interne vluchten in amerika waarbij dat wel eens vergeten was en dat wordt je niet vrolijk van.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:42

Wat interessant zo met die foto's erbij! Maakt het een stuk duidelijker. Mijn collega had het er al over vanmiddag en die dacht echt dat er een paard tussen de koffers stond

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:48

Hoe de media het verhaal ook weer geschetst heeft := het paard is inderdaad in paniek geraakt en vast komen te zitten in de "groomspace". Helaas is het paard dusdanig gewond geraakt dat hij is overleden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:52

Mayflower_ schreef:
Hoe de media het verhaal ook weer geschetst heeft := het paard is inderdaad in paniek geraakt en vast komen te zitten in de "groomspace". Helaas is het paard dusdanig gewond geraakt dat hij is overleden.

Is dit paard overleden? In een belgisch nieuwsbericht stond dit : “Het dier bleef gelukkig wel ongedeerd. Een dierenarts controleerde het paard op JFK. Kort na de landing kon de vlucht weer vertrekken en het vrachtvliegtuig landde uiteindelijk vrijdagochtend zonder problemen in Luik.”

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:04

Lukasje schreef:
Mayflower_ schreef:

Is dit paard overleden? In een belgisch nieuwsbericht stond dit : “Het dier bleef gelukkig wel ongedeerd. Een dierenarts controleerde het paard op JFK. Kort na de landing kon de vlucht weer vertrekken en het vrachtvliegtuig landde uiteindelijk vrijdagochtend zonder problemen in Luik.”

Dan ben ik misschien verkeerd ingelicht hoor. Vriendin van mij is Flying horse groom en vertelde mij dat het paard het niet overleefd had.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:11

Lukasje schreef:
Mayflower_ schreef:

Er staat daar niet of het paard mee aan boord was op de vlucht toen die voor de tweede keer de lucht in ging.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:12

Ongedeerd staat er toch?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:18

Nee maar er staat toch letterlijk : “het dier bleef ongedeerd”.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:48

Om terug te komen op de temperatuur: de flightcrew krijgt een zogenaamde NOTOC waarop alle gevaarlijke goederen, dieren en bijbehorende temperatuur-settings staan. Deze NOTOC’s worden door ons als loadmaster eerst gecontroleerd en in de cargo briefing vertellen wij de piloten wat er aan boord zit en op welke temperatuur dit eventueel gehouden moet worden.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 00:56

Lukasje schreef:
Nee maar er staat toch letterlijk : “het dier bleef ongedeerd”.

Ja dat staat in meerdere nieuwsberichten inderdaad, en zolang er geen tegenbericht komt van het transportbedrijf of eigenaar van het dier ga ik daar ook gewoon vanuit

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 01:18

Dank voor de info mbt de honden, dat wordt dus goed geregeld gelukkig!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:05

Ik lig net met interesse dit topic te lezen terwijl het nieuws op de radio ook begint over dit onderwerp en daar werd tot mn verbazing gezegd dat het paard ingeslapen is vanwege zijn verwondingen. Ergens lijkt me dat wel aannemelijk zeker na het zien van jullie foto’s.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:14

Gisterenavond bij Beau werd ook verteld dat het dier rond gerend had door het vliegtuig….

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:35

Aangezien het inmiddels al de hele wereld over is; het paard is inderdaad ingeslapen na landing en lossen. Ik had dit bewust achter gehouden omdat dit imo niet mijn positie was om wereldkundig te maken (ivm klant).

Ik sta er trouwens echt van te kijken hoe de media dit verhaal opblazen :x

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:42

Pfff wat een verhaal. Wat ik mij afvroeg, is er eigenlijk verdovingsmateriaal aan boord om paarden die flippen of in dergelijke situaties verzeild geraken, te verdoven?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:15

Jaren geleden hoorde ik een verhaal over een paard wat onderweg was van ik meen Schiphol naar ergens in de VS. Paard werd onderweg ziek en het vliegtuig moest ongepland een tussenlanding maken in Reykjavik. Waar werd verzocht of het paard van boord mocht voor behandeling. Wat niet mocht, ze hebben 'm toen aan boord moeten behandelen. Paard uit vliegtuig betekende namelijk paard op IJslandse grond en dus meteen euthanasie.

Na het zien van de foto's ben ik echt heel erg benieuwd hoe je zoiets in hemelsnaam moet aanpakken.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:22

Wel sneu dat het paard is overleden, maar als je de foto's ziet waar het dan terecht is gekomen is het ook niet zo raar. Het is echt een kleine ruimte waar de groom bij kan.

Maar mag ik zeggen dat ik jou uitleg + foto's echt helemaal geweldig vind @Dioxide? Zo leuk om er iets over te lezen hoe het er achter de schermen aan toe gaat, en wat er allemaal bij komt kijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:24

Bedankt voor jullie uitleg allemaal.
En ja media en waarheid.. Goed onderzoek naar feiten?
Dát lijken journalisten niet meer te doen.

Wat sneu dat hij is ingeslapen.

Pientje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:27

De aanleiding van dit topic is erg triest. Maar het is wel een heel interessant topic met duidelijke uitleg en beeldmateriaal. Dank voor die info.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:28

miezelke schreef:
Pfff wat een verhaal. Wat ik mij afvroeg, is er eigenlijk verdovingsmateriaal aan boord om paarden die flippen of in dergelijke situaties verzeild geraken, te verdoven?

Als groom heb je idd middelen bij je.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:19

miezelke schreef:

Dat verschilt per maatschappij, ik heb nooit iets mee gehad.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:23

https://youtube.com/shorts/P_UrWxbk5Lw? ... D8TV3JRzpE
Hier zie je hoe smal het is naast de containers in een 747. En weinig ruimte voor de paarden.
Wel een heel kort/snel filmpje :D )

Toen ik mee vloog met KLM hadden de steward wel alles bij zich. Maar wij waren echt puur alleen voor start/landing en water/hooi.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:02

_Snow_White schreef:
miezelke schreef:

Dat verschilt per maatschappij, ik heb nooit iets mee gehad.

Bij ons mag er sowieso geen euthasol mee aan boord (ook niet met een dierenarts), tranquilisers alleen met een dierenarts of geinstrueerde groom. En als een paard gesedeerd mee gaat, moet er een label aan de box gehangen worden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 06:31

Dioxide schreef:
Bij ons mag er sowieso geen euthasol mee aan boord (ook niet met een dierenarts), tranquilisers alleen met een dierenarts of geinstrueerde groom. En als een paard gesedeerd mee gaat, moet er een label aan de box gehangen worden.

Wat gebeurt er dan als een paard echt bv levensgevaarlijk gewond raakt of zware koliek krijgt en je zit boven de Atlantische oceaan? Even ergens landen gaat dan niet. Kan zo'n paard dan ingeslapen worden?